آموزش پرورش و نگهداری آلوئه ورا

آموزش پرورش و نگهداری آلوئه ورا

آموزش پرورش و نگهداری آلوئه ورا: آلوئه ورا ها از خانواده سریشیان بوده و بومی افریقای جنوبی و نامیبیا می باشند و ساکولنتی متشکل از برگهای متحدالمرکز هستند. واریته هایی از این ساکولنت که در دسته های الوئه های کوتاه قامت قرار دارند مثل الوئه اریستاتا با هاورتیاها اشتباه گرفته میشوند.

بیشتر واریته های الوئه دارای برجستگیهای تیغ مانند و نرم در حاشیه برگها میباشند .گلها به صورت خوشه ای بر روی سنبله ای که از میان برگها بیرون می اید تشکیل میشود هر خوشه تقریبا ۲۰گل زنگوله ای شکل به طور تقریبی ۴یا ۵سانتی متر دارد که به صورت اویزان و رو به پایین باز میشود.

شرایط نگهداری آلوئه ورا:

خاک:
آلوئه خاک سبک و قوی با زهکش بالا نیاز دارد که شن زیادی داشته باشد. استفاده از سنگریزه برای کف گلدان جهت زهکش برای این گل از ضروریات است. ۲تا ۳ سانت از انتهای گلدان را سنگریزه بریزید جهت ایجاد زهکش در ترکیب خاک گلدان باید حتماً از ماسه استفاده کرد چون باعث ایجاد تخلخل می‌شود و از بهم چسبیدگی ذرات تشکیل دهنده خاک جلوگیری می‌کند
خاک‌های سنگین و به هم فشرده بسترهای دائم خیس خاک‌های رس و باغچه به دلیل چسبندگی و نگه داشتن رطوبت اصلاً گزینه مناسبی برای الوئه نیستند.

آلوئه خاک سبک با زهکش بالا میخواهد به نحوی که آب اضافی حاصل از آبیاری به راحتی از حفره انتهایی گلدان خارج شود یک قسمت شن و دو قسمت پیت ماس یا مخلوط مساوی پیت ماس و ماسه و شن بستر مناسبی برای این گیاه است.

نور:
الوئه به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد یا نور مستقیم اول صبح یک تا دو ساعت در روز دریافت نور مستقیم به مدت طولانی و زیاد باعث تغییر رنگ برگها و ایجاد لکه‌های نارنجی یا قهوه‌ای روی برگ ، سوختگی نوک برگ و در نهایت تحلیل برگها و ساقه و مرگ گیاه می‌شود نور کم باعث ضعیف ماندن برگ‌ها و آویزان شدن برگها روی گلدان میشه.

دما:
بهترین دما برای نگهداری الوئه ۱۸تا ۲۴ درجه است در زمستان اجازه ندید دمای محیط نگهداری از ۱۰پایین‌تر بیاید هر چند تحمل سرما را دارد ولی بیشتر واریته ها به خاطر آبکی بودن برگها و وجود آب زیاد داخل بافت گل به سرما حساس هستند و زود از بین می‌روند.

آبیاری:
آلوئه ورا به خاطر برگهای گوشتی و آبکی که دارد و ذخیره آب در برگ به خشکی مقاومِ آبیاری زیاد *خاک سنگین و دائم مرطوب * زهکش نامناسب *عدم استفاده از شن در ترکیب خاک *مانده آبی در زیر گلدانی و خاک باعث پوسیدگی گل می‌شود، خشکی کشیدن گیاه * آب کم مخصوصاً در فصول بهار و تابستان موجب باریک شدن و پیچیدگی برگ در این گل می‌شود. آب زیاد باعث کاهش رشد *افتادگی برگ * زرد و قهوه‌ای شدن برگها که از نوک شروع می‌شود در نهایت باعث زردی برگ شده و ریزش و همچنین باعث پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه می‌شود.

آبیاری منظم برای بهار و تابستان، اجاره بدهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک بشود، برای پاییز مخصوصا زمستان خاک گلدان تا لایه‌های انتهایی رطوبت رو کامل بین دو آبیاری از دست بدهد بعد اقدام به آبیاری کنید. از آب ۲۴ ساعت مانده و هم‌دما با محیط استفاده کنید آلوئه ها به آب کلر دار و سرد حساس هستند.

کوددهی:
آلوورا به کود زیاد نیازی ندارد، تولید کنندگانی که این گیاه را پرورش می‌دهند برای رشد زایشی و تحریک به گلدهی از کودهای با فسفر بالا مثل ۱۰*۴۰*۱۰ از بهار تا اول پاییز

نصف غلظت معمول استفاده می‌کنند  ولی برای پرورش دهندگان خانگی که این گل را در منازل برای برگ دهی نگهداری می‌کنند کودهای ۱۰*۱۰*۱۰ ماهی یکبار از اول بهار تا اول پاییز با نصف غلظت معمول  استفاده می‌شود کوددهی زیاد باعث رشد کم در گیاه می‌شود.!

آفات و بیماری آلوئه :

شته:
از جمله آفات این گیاه است که در اثر مصرف شیره و زخمی کردن پوست گیاهان موجب کاهش رشد و ضعف گیاه و همچنین زرد و قهوه‌ای شدن و چروکیدگی برگهای گیاه می‌شود
شته یکی از عوامل اصلی انتقال عوامل بیماری‌زا در گیاهان است.

شپشک سپردار:
از شیره گیاه استفاده می‌کند و موجب کاهش رشد گیاه می‌شود همچنین به دلیل سپر تیره رنگی که دارد موجب ظاهر نامناسب گیاه می‌شود.

راه مقابله و درمان
اول جدا کردن گلدان مبتلا به افت
حذف فیزیکی شپشک و شته از روی گیاه
کات کردن قسمت‌های خیلی آلوده
اسپری آب با فشار روی گل و بعد خشک شدن آب از سطح گیاه سمپاشی با سموم سیستمیک تأثیر مناسبی دارد.

کنه تار عنکبوتی:
این افت نیز از شیره گیاهی تغذیه کرده و علاوه بر ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگ به تدریج موجب زردی تمامی برگ و پژمردگی آنان می‌شود و در نقاطی از گیاه نیز تکه‌هایی از تار به وجود می آورد. روش مقابله: سمپاشی با سموم کنه کش

شپشک آرد آلود:
ابن افت پشت برگها و مخصوصاً در محل اتصال برگها به تنه گیاه و یکدیگر یا در سطح خاک گلدان مکانی که گیاه با خاک در تماس است دیده می‌شود.

روش درمان:
حذف فیزیکی و برداشتن افت از روی گیاه سمپاشی برگسار با سموم حشرات تماسی آبیاری خاک وقت تشنگی گیاه با سموم حشره کش سیستمیک برای از بین بردن لارو یا حشرات احتمالی در محل اتصال گل به خاک یا ریشه گل.

کپک سیاه:
یکی از بیماری‌های قارچی است که گیاه آلوئه ورا به آن مبتلا می‌شود.
در گیاهانی که شته، شپشک آرد آلود، مگس سفید، فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده یا سیاه پوشیده می‌شود قارچ از عسلک تغذیه می‌کند.
این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند در گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.

پوسیدگی طوقه:
بیماری دیگر گیاه الوئه است و زمانی اتفاق می افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند، برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه گیاه می‌پوسد.

روش درمان:
گیاه دچار پوسیدگی طوقه را از خاک در بیاورید نواحی پوسیده را کامل جدا کنید قسمت‌های آلوده ساقه را با کاتر ضد عفونی جدا کرده و گیاه را به مدت پنج دقیقه در محلول قارچ کش مانکوزب دو به هزار غوطه‌ور کنید بعد این تایم گیاه را از محلول خارج کرده برای حدود یک هفته در مکانی خشک و سایه دور از نور آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد و انتهای بریدگی کالوز ببندد بعد پینه بستن در گلدانی مناسب با سایز گیاه و خاک الوئه بکارید سپس گلدان را در مکانی سایه با نور محیطی قرار داده دما ۲۲ قرار دهید آبیاری کم و مختصر در حد مرطوب کردن بستر باشد و وقتی انجام شود که خاک کامل خشک باشد بعد کمتر از یک ماه ریشه میزند

زنگ زدگی:
بیماری دیگری است که گیاه الوئه را تهدید می‌کند که بر اثران لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه رنگ روی برگ‌ها ظاهر می‌شود این بیماری مرگبار نیست و نمی‌تواند آسیب جدی به گل وارد کند ولی به زیبایی و ظاهر گل آسیب می‌رساند باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه نور کم محیط رطوبت بالا خاک نامناسب و دائم خیس  از جمله دلایل تحریک کننده بیماری زنگ زدگی است.

برخی از گونه ها:
Aloe aculeata
Aloe acutissima
Aloe affinis
Aloe africana
Aloe arborescens
Aloe ferox
Aloe lateritia
Aloe mitriformis
Aloidendron pillansii
Aloe polyphylla
Aloe x spinosissima
aloe vera variegata
ALOE MITRIFORMIS
Aloe nobilis

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

81 دیدگاه برای “آموزش پرورش و نگهداری آلوئه ورا

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگاو اناناسی هست اگاو لیندایی هم میگن، به نور زیاد ومستقیم نیاز داره ولی بیکباره زیر نور مستقیم قرار ندید بمرور زمان باید نور افزایش داشته باشه گیاه گرما دوستی هست وتحمل سرما رو نداره پس سعی کنید دما از ۱۸ درجه کمتر نباشه، خاک متخلخل ونیمه سنگین براش مناسب هست از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید براش استفاده کنید، ابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید به ابیاری زیاد حساس هست وریشه هاش زود پوسیده میشه، سعی کنید خاک رو غرق اب نکنید زهکش گلدان باید بازباشه وموقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه. کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه از کودهای مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

  1. پوریا گفته:

    سلام. چجوری بفهمیم الوئه ورا برای پرورش و و کسب و کار مناسبه. و اینکه از کجا میشه پیدا کرد.

  2. زهرا گفته:

    سلام خدا قوت
    این آلوئه ورا رو امشب برام آوردن بدون گِدون و خاک بود منم مقداری خاک گلخونه با خاک باغچه قاطی کردم و ریختم تو دوتا‌گلدونی ک از قبل داشتم و سریع کاشتمشون و آبیاریشون کردم اما خاک باتلاقی شد?
    بهرحال کاریش نمیتونستم بکنم فعلا تو این خاک کاشتم تا فردا
    اما بنظرتون زنده میمونن؟ چون تغییر رنگ دادن
    و اینکه خاک کاکتوس براشون بگیرم خوبه؟
    گلدونشون باید چه سایزی باشه؟
    و اینکه ما تو اهواز زندگی میکنیم متاسفانه تا اخر این ماه هیچ گیاهی رو نمیتونم ببرم بیرون بکارم، بنظرتون تو خونه بمونه بهتره یا اینوه ببرمش بیرون؟
    ببخشید ک خیلی سوال پرسیدم
    قبلا از سایت خوبتون و پاسخگوییتون متشکرم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون از توجه شما، خاکشون مناسب نیست بهترهست از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید وظاهر گیاهان خوب به نظر نمیرسه برگها رو بررسی کنید اگر حالت نرم وابکی دارند بهتر هست جداشون کنید وبرگهایی که سالم هستندبموند ریشه ها رو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید. بهتر هست فعلا تا بهبود کامل داخل منزل نگهداری کنید.

      • علی گفته:

        سلام کود ۲۰۲۰ یا کود اوره ۴۶٫۰۰٫۰۰یا ۱۰٫۶۲٫۱۰ برای الوار خوب برای روشت

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام برای الوئه ها کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست این کودها هیچ کدوم مناسب برای گیاه الوئه نیست ولی میتونید سالی یک بار براش از این نوع کودها بصورت دوره ای استفاده کنید برای الوئه ها کودهای ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸ یا کودهای مشابه که پتاس بیشتری از ازت داشته باشند مناسب هست.

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، الوئه ورا هست جزو الوئه های خوراکی، حدود سه الی چهار ساله گیاه مادری هست پاجوشهاش هم حدود یک ساله میتونه باشه، بالای شش سالگی بالغ میشه وگل میده.

          • علی گفته:

            ایا سالم بنی سالی ۱ بار میشه استفاده کرد از این کود ها و ایا هتمن به کود دهی لازم است

            • کارشناس 2 گفته:

              بله،الان که رشد ندارند نیازی به کوددهی نیست زمانی که شروع به رشد کردند میتونید کوددهی رو شروع کنید.

  3. محمودی گفته:

    سلام و خدا قوت
    یدونه گلدان هدیه واسم آوردن اما متاسفانه نمیدونم از چه نوعی است و امروز نگاه کردم دیدم که از جاش افتاده و چندتا از برگ هاشم افتاده خودم خاک شو خالی کردم انتها رو مورب برش زدم و دوباره تو خاک قرار دادم .
    لطفا در مورد تکثیر و نگه داری یش راهنمایی بفرمایید.
    ممنون
    هفته یک بار آبیاری شده و کاملا در سایه بوده (نگه دار در هال )

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، الوئه واریگاتا هست، زیاد عمیق کاشتید اگر ساقه داره کمی بالا بکشید تا برگها بیرون از خاک باشند، فعلا تا ریشه زنی در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وابیاری رو بصورت سطحی انجام بدید بعد ازشروع به رشد به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  4. فهیمه محمدی گفته:

    با سلام و تشکر از سایت پر محتوای شما.اسم این دو آلوئه ورا چیه؟
    و چرا روی اون یکی که برگ بنفش داره،لکه هایی هست،

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون از توجه شما، هردو گیاهتون الوئه ورا هست،”ورا” (vera) aloe vera یک واریته از الوئه ها هست، بالایی در محیط کم نوری بوده سبز شده، پایینی در نور زیاد بوده برگهاش تغییر رنگ داده لکه ها رسوبات اب هستند.

      • فهیمه محمدی گفته:

        خیلی ممنون.لکه ها چگونه پاک میشوند؟ بالایی کمبود نور داره یا طبیعی است؟سن شون چقدره؟به بلوغ رسیدند؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، میتونید با محلول اب وسرکه پاک کنید یک پنبه رو به این محلول اغشته کنید وبه ارامی لکه ها رو پاک کنید، بهتر هست به مرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، سن دقیق نمیشه گفت چون این موضوع بستگی به شرایط نگهداری داره، حدود ۵یا ۶ ماهه میتونه باشه، نه هنوز بالغ نیستند، بعد ازبالغ شدن شروع به گلدهی میکنند.

  5. حیدری گفته:

    باسلام وخسته نباشید
    یکی از الویه ورای من گل داده و توتستم بذر از گلش بگیرم میخوام بدونم میتونم بذرشو بکارم اگه میشه راهنماییم کنید تا بتونم از بذر استفاده کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، ابتدا باید بذرها رو از غلاف خارج کنید ودر دمای منزل بمدت یک الی دو هفته نگهداری کنید تا خشک بشه بعد داخل یخچال حدود دو الی سه ماه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونه بعد اماده کشت هست ومیتونید کشت کنید مثل بذرهای کاکتوس کشت میشه وروی سطح بستر قرار میگیره، بذرها دفن نمیشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام آلوئه برویفولیا Aloe brevifolia یا Blue aloe آلوئه آبی هست،شرایط نگهداری در محیط پرنوری باید نگهداری بشه،خاک متخلخلی داشته باشه وابیاری با خشک شدن خاک انجام بشه اواخر اسفند ماه میتونید خاک وگلدان رو تعویض کنید.

  6. Nariman گفته:

    سلام این آلوئه ورای من از تیر که خریدمش تا حالا حتی یک ذره هم رشد نکرده. بالای برگ ها سوخته و لوله شده. رنگ برگ ها هم تیره شده و شادابی گذشته رو نداره.
    آبیاری:هفته ای یکبار و خشکی خاک بین دو آبیاری
    نور:۱ ساعت از پشت پنجره
    دما:متعادل
    خاک:خاک برگ ،ماسه

    https://uupload.ir/files/1nmp_1605361371786-1615134310.jpg

    https://uupload.ir/files/fpme_1605362160895-1508208983.jpg

    https://uupload.ir/files/tam_1605362173337-882952059.jpg

    https://uupload.ir/files/mnrf_1605362329779153925630.jpg

    https://uupload.ir/files/0vqj_16053623516211264379392.jpg

    بعد این برگ آلوئه ورا هایی که عطاری ها می فروشن رو میشه خرید و ریشه دار کرد تا یک گیاه جدید داشته باشیم ؟
    اگه میشه لطف کنید روشش رو بگید‌.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،مقداری کمبود نور داره که میتونید با انتقال به محیط پرنور کمبود نور رو جبران کنید، خشک شدن نوک برگها در اثر کمبود رطوبت محیط میتونه باشه، وبرگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند که طبیعی هست اگر زهکش گرفته حتما باز کنید تا موقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان بلافاصله خارج بشه. الوئه ها با برگ تکثیر نمیشن ممکن هست برگ رو بکارید ریشه بزنه ولی هیچ وقت جوانه نمیزنه الوئه ها با بذر ویا تنه جوش کنار گیاه مادری ویا ریزروم تکثیر میشن.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گرما وکمبود رطوبت محیط ویا پوسیدگی ریشه گیاه باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کوددهی بعد از پایان سه ماهگی، سلفون رو بعد از پایان شش ماهگی میتونید بصورت کامل بردارید. شرایط نگهداری مثل سایر بستر جوانه ها، نور زیاد وفیلتر شده همراه با رطوبت ۵۰الی۴۰ درصدی بستر، سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

  7. مرضیه گفته:

    سلام کارشناس محترم
    گیاه آلوئه ورای من ، لکه های قهوه ای به اندازه سکه ۲ تومانی روی برگ و اکثرا از وسط برگ میزنه و از همون ناحیه برگ خم میشه و اون لکه های قهوه ای خشک میشه و یکی دو روزه هم متوجه شدم روی سطح برگها لکه های قهوه ای پراکنده مثل کک و مک ایجاد شده علت نمیدونم چیه
    خاک گلدان وخود گلدان را هم تازه عوض کردم
    هفته ای یکبار آبیاری میشه
    و نور پشت پنجره از طبقه سوم اپارتمان جنوبی را داره
    میتونم تصاویرش رو هم بفرستم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، ترکیب خاک رو هم بفرمایید.

  8. سیدمعین گفته:

    سلام با عرض خسته نباشید خدمتتون
    من یه الوعه ورا دارم که بخاطر برفیکه باریده زردو نارنجی متمایل به قهوه ای شده خاستم بدونم ایا اون خرابه یا میشه ازاون حالت خارجش کرد وتویه گلدون دیگ کاشت
    و میشه قلمه زنیش کرد؟؟؟
    ممنون میشم جواب رو واسم ایمیل کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، پاسخ دهی سوالات فقط روی سایت انجام میشه،اگر اوند سالم باشه ویخ زده نباشه میشه مجدد احیاش کرد از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. محبوب گفته:

    درود مجدد
    با نور مصنوعی هم‌ رشدش سریع میشه؟
    امکان داره شما سایت معتبر برای فروش لامپ رشد گیاه معرفی کنید؟

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاهتون بزرگ هست باید نور زیادی فراهم کنید تا رشد ایدالی داشته باشه اگر پنجره جنوبی دارید در اون قسمت قرار بدید ونور رو فیلتر کنید،برای تهیه لامپ میتونید به فروشگاهای لوازم الکترونیکی محل زندگی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.