بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس

بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس

بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس کدام گونه‌ها هستند؟ یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها پیوند زدن می‌باشد، از پیوند زدن برای افزایش رشد بعضی از گونه‌های کم رشد مانند آریوکارپوس ها یا سایر کاکتوس‌ها دیر رشد نیز استفاده می‌شود که آموزش پیوند زدن کاکتوس‌ها را می‌توانید در بخش مقالات آموزشی سایت میهن کاکتوس مطالعه کنید.

 

یکی از دغدغه‌های همیشگی پیوند زدن انتخاب پایه مناسب با پیوندک می‌باشد. برای پیوند زدن باید پایه‌ای متناسب با گیاه از نظر نوع و سایز انتخاب کرد. در دنیا از پایه‌های زیادی مانند میرتلو کاکتوس یا پایه آبی، پایه نقره‌ای، پایه هیلو سرئوس، سن پدرو، کلیستو، پرسیکیا و سایر پایه‌های استفاده می‌شود. که در زیر به بعضی از معایب و مزایای این پایه‌ها می‌پردازیم.

 

پایه پرسیکیا:
یکی از پایه‌های مناسب برای کاکتوس‌های با سن خیلی پایین است که می‌توان جوانه‌های با سن دو هفته به بالا را روی آن پیوند زد، از مزایای این پایه افزایش رشد، کم شدن احتمال پوسیدگی پیوندک، غذا رسانی بالا به پیوندک و مقاوم بودن خود پایه می‌توان اشاره کرد. از معایب آن می‌توان به عمر کوتاه آن خم شدن در اثر سنگینی پیوندک و نمی‌توان مدت زیادی از آن استفاده کرد و بعد از بزرگ شدن پیوندک دوباره باید آن را بر روی  پایه‌ای دیگر یا خاک برای ریشه دار کردن مجدد انتقال داد که در کاکتوس‌هایی مانند آریوکارپوس یه علت داشتن ریشه‌های غده‌ای ریشه دار کردن مجدد کار دشواری خواهد بود.

پیوند کاکتوس آریوکارپوس بر روی پرسکیا
پیوند کاکتوس آریوکارپوس بر روی پرسکیا

 

پایه هیلو سرئوس:
به جرات می‌توان گفت بدترین نوع پایه در میان تمامی پایه‌ها می‌باشد. و دلیل استفاده از آن رشد زیاد پایه ارزان بودن و پیوند زدن راحت و همچنین تکثیر راحت این پایه می‌باشد. که امروزه به صورت گسترده در جهان استفاده می‌شود. به دلیل عدم هماهنگی میان پایه و پیوندک معمولاً سریعاً پوسیده شده و از بین می‌رود و این پوسیدگی به سرعت به پیوندک منتقل شده و باعث خرابی آن نیز خواهد شد. البته پایه هیلو سرئوس را میتوان در شرایط خوب و ایده آل سال ها نگهداری کرد. این پایه کمترین تاثیر منفی در شکل اصلی کاکتوس ها را دارد.

پایه سه گوش
خراب شدن پایه هیلوسرئوس

 

آزتکیوم
پیوند آزتکیوم روی پایه هیلوسرئوس و خراب شدن آن

 

پایه کلیستو:
پایه کاکتوس کلیستو یکی از پایه‌هایی است که در ایران زیاد استفاده می‌شود از مزیت‌های آن ارزان بودن و راحتی در پیوند می‌باشد. از معایب آن پوسیدگی سریع، خم شدن در اثر سنگینی پیوندک و معمولاً هماهنگی بین پایه و پیوندک بسیار کم است از لحاظ نیاز آبی و خواب گیاه.

 

پایه آبی یا میرتلو:
بدون شک یکی از بهترین پایه‌ها برای کاکتوس‌ها می‌باشد، به راحتی می‌توان روی آن انواع گونه‌ها را پیوند زد، مقاومت بالایی دارد. از لحاظ تغذیه پیوندک بسیار عالی عمل می‌کند. باعث افزایش رشد و تسریع در گلدهی پیوندک می‌شود. از معایب آن می‌توان به پاجوش‌های زیادی که تولید می‌کند نام برد که به راحتی می‌توان آنها را حذف کرد.

پایه میرتلو یا پایه آبی
پایه میرتلو یا پایه آبی

 

پایه نقره‌ای و پایه سن پدرو:
این دو گونه همانند پایه آبی جز بهترین و مقاوم‌ترین گونه‌ها برای پیوند زدن می‌باشند. از پایه تیغ مشکی یا نقره‌ای می‌توان برای پیوندک‌های سنگین و کم رشد استفاده کرد.

پایه نقره ای
پایه نقره ای

کاکتوس سن پدرو
پایه کاکتوس سن پدرو

 

پایه افوربیا:
از پایه‌های افوربیا برای پیوند زدن انواع افوربیاها استفاده می‌شود، چون انواع افوربیا را نمی‌توان بر روی کاکتوس‌ها پیوند کرد از بهترین پایه‌های افوربیا می‌توان به Euphorbia triangularis, Euphorbia confinalis, Euphorbia fimbriata و افوربیا میلی یا مرجان نام برد.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

156 دیدگاه برای “بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس

    • کارشناس 2 گفته:

      بله کلا واریته های متفاوتی هستند، سن پدرو با اسم علمی
      Trichocereus pachanoi هست، تیغ مشکی با اسم علمیHarrisia jusbertii هست.

  1. آرمین گفته:

    سلام میشه بگید باید چکار کنیم که ژمینو پیوندی رشد بهتر و پاجوش های بیشتری بده و از چه کود هایی استفاده کنیم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، باید از پایه سالم وقوی استفاده کنید ودر زمان رشد گیاه از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید،خاک مناسب، نور ،دما وتهویه باید برای رشد ایدال گیاه فراهم بشه.

  2. بنیامین گفته:

    سلام خسته نباشید پیوندک کاکتوس پیوندیم بغلاش از رو پایه بلند شده ولی سالم پایه هم سالم حلقه هم قشنگ جوش خورده به پایه فقط بغلاش بلند شده از رو پایه لطفا زود جواب بدید ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا بین پایه وپیوندک هوا باقی مونده که به این شکل دراومده موقع پیوند باید پیوندک رو به ارامی روی پایه فشار بدید تا بین دو گیاه هوا باقی نمونه پیوندک رو بررسی کنید اگر رشد داره مشکلی نیست وپیوند موفقیت امیز بوده اگر رشد نداره باید جدا کنید ومجدد پیوند بزنید.

  3. مخصوص گفته:

    سلام پیوندک لوفو ابلق من از پایین نارنجی شده چیکار کنم آیا بیماری قارچی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، معمولا نور زیاد باعث این تغییر رنگ میشه، برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • محمد گفته:

        ۵الا۶ ساعت نور فیلتر شده
        آبیاری همزمان با خشک شدن خاک آنجام میدم
        دما هم ۳۵ تا ۴۰ درجه میرسه

        • کارشناس 2 گفته:

          بهتر هست بصورت کامل ابیاری رو انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه اگر تعدادشون کم هست میتونید برای سیراب شدنشون داخل یک تشت اب بریزید وگلدانها رو داخلش بچینید تا بصورت کامل سیراب بشن بعد از حدود نیم الی یک ساعت سطح خاک کامل خیس که شد از داخل اب بردارید وبه محیط اصلی انتقال بدید دمای نگهداری زیاد هست برای همین چروک شدن.

  4. محمد گفته:

    سلام عزیز روز خوش
    می‌بخشید من پایه هام کم آب شدن باید چیکار کنم تا خوب بشن؟
    لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام دلیل کم آبی رو بررسی کنید آیا از کم آب دادن بوده یا عدم جذب آب توسط ریشه به دلیل پوسیدگی

        • کارشناس 1 گفته:

          کمبود ابیاری ویا خاک متخلخل ویا دمای زیاد بیشتر باعث این مشکل میشه، اگر ریشه ها سالم هستند مشکلی نیست میتونیدیک بار گیاه رو با کودهای ازت بالا ابیاری کنید تا گیاه پر اب بشه بایک با مشکلی بوجود نمیاد نگران نباشید از کود سه بیست میتونید استفاده کنید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، کود سه بیست بخاطر ازت زیادی که داره جذب اب رو توسط ریشه بیشتر میکنه واین اب زیاد برای کاکتوسها مناسب نیست باعث پوسیدگی ریشه ویا ترکیدگی کاکتوسها میشه برای همین کودهایی که ازت بیشتری از ۱۲ درصد دارند برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی مناسب نیست وبیشتر کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها وگیاهان گوشتی توصیه میشه، ولی زمانی که گیاه چروک وکم اب میشه اگر ریشه سالم باشه مانعی نداره که یک بار با کودهای سه بیست تقویت بشه تا عمل ابرسانی توسط ریشه ها انجام بشه. ولی قبل از کوددهی با این نوع کود حتما ریشه ها رو دقیق بررسی کنید که هیچ نوع پوسیدگی نداشته باشند اگر پوسیدگی روی ریشه ها باشه برعکس گیاه از بین میره.

                • کارشناس 1 گفته:

                  با یک بار کوددهی با کود سه بیست مشکلی بوجود نمیاد نگران نباشید. سالی یک بار من خودم هم از این کود برای تمام کاکتوسها استفاده میکنم.

  5. سجاد گفته:

    سلام.من یک کاکتوس برای پیوند خریدم آیا می تونم پیوندش بزنم؟ لازم نیست محیط خونه عادت کنه؟؟ چند روز باید بزارم به محیط خونه عادت کنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،بهتر هست یک هفته صبر کنید تا با محیط جدید ادابته بشه بعد پیوند بزنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قبل از پیوند زدن ۲۴ ساعت قبل بهتر بود پایه رو کامل ابیاری میکردید، مشکلی نیست الان هم میتونید خاک رو کامل ابیاری کنید وگیاه رو کاور کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید ۵روز بعد به آرامی کشها رو باز کنید وکاور رو ده روز بعد باز کنید، بعد از ده روز بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  6. سجاد گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت حضورگرامیتان.خواستم بدونم آیا گیاه چمن عروس رو میشود در آب نگهداری کرد حتی بعد از ریشه دار شدن؟ سوال دوم برای پایه هیلو سرئوس چه خاکی مناسبه؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست بعد از ریشه دار شدن داخل خاک انتقال داده بشه بدلیل ساقه های نازکی که داره زود داخل اب پوسیده میشه. خاک متخلخل وسبک که اب رو بمدت طولانی حفظ نکنه از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

  7. سجاد گفته:

    سلام من از اخر نفهمیدم پایه هیلو سرئوس خوبه یانه شما در یک مقاله میگید پایه هیلو سرئوس خوبه و به راحتی میشه پیوندش زد باز تو همین مقاله میگید بدترین پایست؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پایه هیلو سرئوس از نظر قیمت مناسب هست ورشد خوبی به پیوندک میده ولی خودش زود پوسیده میشه واز بین میره، هم معایب هم مزایا داره.

  8. mhmd گفته:

    درود. بعد از مدت ها یه کاکتوس المدن پیوندی پیدا کردم که پیوندی بود. پایه پیوند اگر اشتباه نکنم پایه نقره ای بود شایدم سن پدرو. ارتفاع پایه حدود ده سانت و ارتفاع پیوندک حدود پونزده سانت بود و قطر پایه و پیوندک یک اندازه ست. بعد میخواستم ازتون سوال کنم که اگر بخرم قطر پایه پیوند هم قطور تر میشه یا خیر؟ و این که پیوندک همین طور که بزرگ تر میشه ممکنه که در اینده مشکلی پیش بیاد؟ چون اصلا المدن ریشه فابریک من جایی ندیدم فروش داشته باشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه پایه قطور نمیشه، ولی پیوندک رشد میکنه میتونید زمانی که بزرگتر شد از روی پایه جدا کنید وروی خاک ریشه دار کنید ویا با همون پایه داخل خاک با عمیق بیشتری بکارید تا فقط پیوندک روی خاک معلوم باشه، چون الدمن رشد کمی داره بیشتر پیوند میزنند تا بزرگ بشه ولی روی خاک هم وجود داره.

  9. Parsa گفته:

    سلام خسته نباشید دوتا سوال داشتم
    ۱وقتی پیوندک روی پایه باشه و شرایط هم خوب باشه ممکنه پایه قطور تر بشه؟
    ۲راه دیگه ای هم برای نگه داشتن پیوندک هست به غیر از کش؟چون اپونتیا کش انداختنش سخته توی تمام مراحل پیوند من تو این یکی مشکل دارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بعد از انجام پیوند پایه رشدی نخواهد داشت نه قطور میشه نه قد میکشه رشدش ثابت میمونه فقط به پیوندک غذارسانی میکنه، اگر پیوندک از پایه جدا بشه احتمالش هست که پایه خودش تنه جوش بزنه ومجدد رشد کنه. برای پیوند روی اپونتیا میتونید از کشهای کوچکی استفاده کنید از کشهای چهل گیس که برای بستن موی دختر بچه ها استفاده میشه این نوع کشها نرم وانعطاف زیادی دارند میتونید از این کشها استفاده کنید وکشهارو روی تیغهای اپونتیا بندازید نیازی نیست حتما کش تا انتهای گلدان کشیده بشه. این کشها نرم هستند وگیاه رو هم زخمی نمیکنند ویا میتونید از نوار تفلون که برای لوله کشی اب مورد استفاده قرار میگیره استفاده کنید وپیوندک رو با نوار تفلون روی پایه ببندید یا از نایلونهای محافظ که برای غذا استفاده میشه استفاده کنید وپیوندک رو روی پایه ثابت کنید.

      • Parsa گفته:

        سلام اگه پایه وقتی پیوندک روشه پاجوش بده میتونم پاجوش رو نکنم تا هم پیوندک رو رشد بده هم پاجوششو؟یا اینکه بزارم پاجوشش یذره بزرگ بشه بعد بکنم که تکثیر بشه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بهتر هست جدا کنید تا رشد پیوندک مختل نشه، اگر کمی بزرگ شد هم میتونید جدا کنید وریشه دار کنید، اگر بمونه رشد پیوندک متوقف خواهد شد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.