نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد :
در طی انبارداری پیازها باید در مکانی خشک و خنک به دور از نور نگهداری شود و دمای مناسب در طی این مدت ۲-۷ درجه است تا نیاز سرمایی آنها برطرف شود.

برای این منظور به حدود ۶ هفته زمان نیاز است در طی مدت اگر دما بیش از ۷ درجه باشد ممکن است قبل از رسیدن زمان مناسب کاشت پیازها جوانه بزنند اما در نهایت گل‌های بدون کیفیت تولید می‌شود و یا با توجه به میزان اضافه دما و گرمای انبار به دلیل برطرف نشدن نیاز سرمایی اصلاً گلی تشکیل نمی‌شود.

در صورت سبز کردن پیاز در طی انبارداری باید مواظب جوانه‌ها باشیم در صورت آسیب دیدن جوانه‌های یک پیاز آن پیاز از بین می‌رود ریشه‌ها نباید کامل خشک شوند.

اگر در طی انبارداری دما بیشتر و در حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد بعید است که در سال آینده گل تشکیل شود.

گل برخی از نمونه‌ها سنگین است و خم می‌شود و برای نگهداری آنان نیاز به قیم است و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پیازهای موجود در خاک در زمان کاشت پیازهای چنین گل‌هایی باید قیم در خاک قرار گیرد تا در آینده بتوان ساقه گل را به آن بست زمانی که ساقه به طول ده سانت می‌رسد زمان مناسب برای نصب قیم است.

نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

پیاز گل لیلیوم
پیاز گل لیلیوم

 

زمان و چگونگی کاشت پیاز لیلیوم:
پیاز لیلیومها زمانی که در رکود کامل هستند کاشته می‌شوند.
پیازها را بسته به شرایط و تیمارهایی که بر روی آنان انجام شده است می‌توان از اوایل پاییز تا فصل بهار کاشت،.

در عمق کاشت نباید زیاده روی شود زیرا لیلیومها ریشه‌های کششی دارند که پیاز را به درون خاک می‌کشد بنابراین بهتر است که این گیاه کم عمق کاشته شود تا بسیار عمیق در مکان‌هایی که احتمال رسیدن دمای روزانه به ۳۲ درجه است و همچنین خاک‌های شنی و بسیار سبک ۵-۱۰ سانت به عمق کاشت اضافه می‌کنند.

در زمان کاشت نوک پیاز لیلیوم باید به سمت بالا قرار گیرد.

عمق کاشت پیاز لیلیوم: یکی از اصلی‌ترین مواردی که در عمق کاشت پیاز لیلیوم مؤثر است وجود یا عدم وجود ریشه ساقه‌ای است اگر پیاز ریشه ساقه‌ای داشته باشد آن را در عمقی با ۲/۵ برابر ارتفاع ان و اگر ریشه ساقه‌ای ندارد در عمق تقریباً هم ارتفاع پیاز می‌کارند.

 

مورد دیگر در تعیین عمق کاشت درشتی پیازها است پیازهای درشت در عمق بیشتری کاشته می‌شوند.

مورد دیگر بافت خاک محل کاشت است اصولاً بافت خاک هر مقدار سبک‌تر باشد و از شن بیشتری برخوردار باشد عمق کاشت پیاز را کمی بیشتر در نظر می‌گیرند.

دمای محیط کاشت نیز در تعیین عمق کاشت مؤثر است اصولاً پیاز لیلیوم خاک خنک را دوست دارد بنابراین اگر دمای هوا در روزهای گرم بالا می‌رود و دمای سطح خاک نیز افزایش می‌یابد می‌توان کمی پیازها را عمیق‌تر کاشت تا از افزایش دما مصون بمانند.

عکس لیلیوم
انواع مختلف گل لیلیوم

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

82 دیدگاه برای “نگهداری پیاز لیلیوم برای سال بعد

  1. پری گفته:

    سلام
    من گل لیلیوم رو خریدم گل داد و بعد گل ها رو چیدم
    الان نمیدن چیکارش کنم باید همینطور بونه تا براش زرد بشن یا الان باید هرسش کنم؟
    باید فقط گلش رو بچینم یا از روی سطح خاک باید بچینمش؟
    چیکارش کنم
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر برگها وشاخه ها هم خشک شدن میتونید پیاز رو از خاک خارج کنید ودر محیطی که دما بین ۲الی ۵ درجه باشه نگهداری کنید تا برای سال بعد اماده بشه میتونید داخل روزنامه بپیچید ودر محیط خنک و تاریک نگهداری کنید اگر هنوز برگها وساقه ها سالم هست به همون صورت نگهداری کنید بعد از خشک شدن برگها وساقه ها اقدام کنید.

  2. مهرزاد گفته:

    سلام ،وقتتون بخیر ، ممنون بابت پاسخگوییتون،
    فصل بهار من یک گلدان گل لیلیوم هدیه گرفتم و بعد از مدتی که گلها از بین رفت و شاخه ها کاملا زرد شدن اونها رو دقیقا از روی سطح خاک هرس کردم ، ولی پیاز رو از خاک خارج نکردم و گلدان داخل خونه بود، الان مدتی هست که بهش اب میدم ولی طبق این مطالب شما فکر نکنم رشد کنه ، بنظرتون برای گذراندن دوره سرما اگر به مدت ۲ هفته گلدان رو داخل فضای سرد بیرون از منزل در سایه قرار بدم این دوره تکمیل میشه ؟ بعد از دو هفته میتونم گلدان رو بیارم داخل خونه و در جایی که نور آفتاب هست قرار بدم ؟ پیازش در این مدت با آبیاری های بافاصله زیاد خراب نشده ؟لازم هست که چکش کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بله بهتر هست اول پیاز رو از خاک خارج کنید وبررسی کنید ببینید سالم هست، اگر سالم بود میتونید داخل یک روزنامه بپیچید وداخل یخچال بمدت یک ماه نگهداری کنید بعد خارج کنید ومجدد بکارید.

      • مهرزاد گفته:

        سلام ،ممنون از راهنماییتون، من پیازها رو از خاک خارج کردم متاسفانه تعداد زیادی از فلس های اطراف پیاز ها مثل دو موردی که در عکس هست پوسیده شده بودند و دور انداختم ، بنظرتون این تعدادی که در عکس هست قابل رشد هستند ؟ بجز اینکه در یخچال قرار بدم کار دیگری لازم هست انجام بدم تا به رشدشون کم کنم ؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما، تمام پیازهایی که انتهاشون پوسیده شده باید دور بندازید چون رشد نمیکنند بقیه رو هم بصورت کامل بررسی کنید تا سالم باشند وقسمت پوسیده ای روشون نباشه بعد با محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز در محیط منزل نگهداری کنید تا کامل اب محلول روشون خشک بشه بعد داخل یک روزنامه یا پاکت بپیچید وداخل یخچال قسمت میوه نگهداری کنید اگر فضای باز هم دماش بین ۲الی ۱۰ درجه باشه میتونید در بیرون هم نگهداری کنید بشرطی که دما زیر صفر درجه نباشه چون یخ میزنند واز بین میرند. بعد از حدود یک ماه از داخل روزنانه خارج کنید ومجدد بکارید.

  3. donya گفته:

    سلام من اواسط مرداد ۱۲پیاز کاشته شده ی دستم رسید که تو گلدون هستن
    اونها رو داخل باغچه گذاشتم و چون هنوز برگاش سبز هستن نمیدونم کی میتونم پیاز ها رو در بیارم.
    چون میخوام گلدونهاش رو عوض کنم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمانی که ساقه وبرگها خشک شدند میتونید پیازها رو از گلدان خارج کنید وخاک رو تعویض کنید.

      • donya گفته:

        خب الان سرما و بارون اذیتشو نمیکنه؟چون ماشالا برگاش سرحال و سبز هستن
        من یه کم گیج شدم.

        • کارشناس 1 گفته:

          زمان رشد این گیاه در فصلهای سرد هست وبا گرم شدن هوا به خواب میره ، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله فوق رو مطالعه بفرمایید، کامل توضیح داده شده.

  4. مرتضی گفته:

    سلام
    من گلدان گل لیلیوم خریدم. ۴تا گل داد و الان دیگه بعد ۲هفته گل نمیده. خود ساقش سبز و با طراوت هست. ولی برگ‌های پایینش داره زرد میشه. بازم امکان گل دادنش هست امسال؟ برا سال آینده چطور باید ازش محافظت کنم الان؟ درحال حاضر نور کافی داره. ولی اصلا آفتاب مستقیم نمیبینه.
    ضمنا یه سری برگ جدید هم از کنار گلدون داره سبز میشه که انگار مال پیاز جدید هست! اونها را چطور باید نگهداری کنم؟؟ سرما بهشون بدم الان؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله احتمالش هست که مجدد گل بده در همون شرایط نگهداری کنید اگرتمام برگها زرد وخشک شدند میتونید پیازرو از خاک خارج کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وچند روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید که اب حاصله از شستشوی محلول قارچ کش خشک بشه بعد لای یک روزنامه بپیچید وتا پاییز در محیط خنک وتاریک وخشک نگهداری کنید. پاییز مجدد از لای روزنامه خارج کنید وداخل خاک مناسب بکارید.

  5. نسیم گفته:

    باسلام و تشکر
    پیازهای لیلیوم من پس از گلدهی در فروردین، ساقه و برگ هاش هنوز سبز و شاداب هستند اگر خشک نشوند چه زمانی مجدد گل میدهند؟ و اینکه آیا درصورت خشک نشدن هم نیاز به گذراندن دوره سرما دارند؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله مجدد گل میدند لیلیوم از بهار تا اوایل پاییز به گل میشینه، زمانی که برگها زرد شد گیاه رو هرس کنید بله حتما باید پیاز دوره سرمادهی رو بگذرونه که سال بعد هم به گل بشینه، دوهفته سرمادهی و دمای بین ۱۰الی۸ درجه برای پیاز کافی هست.

  6. نسرین گفته:

    سلام
    ۱٫ برگهای گل شمعدانی زرد شدن لطفاً بفرمایید چرا؟
    ۲٫اگر برگ گلها و سبزیجات مثل کاهو را خشک کنم میتونم خاک برگ درست کنم؟
    باتشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. برگها باید کاملا خشک وپوسیده شده باشند که بتونید استفاده کنید.

  7. نسرین گفته:

    سلام ممنون از اینکه وقت میزارین باری پیاز زعفران و نرگس هم همین کار را انجام بدهم باتشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، بله برای زعفران وگل نرگس هم باید این اقدامات رو انجام بدید کلا گیاهان پیازی با این روش نگهداری میشن بجز زنبقها.

  8. نسرین گفته:

    سلام من پیاز لیلیوم بعد از گلدهی تو یخچال میذارم سال بعد همش حبه حبه شده و تازه بهار جوانه میزنن (اهواز هستم دمای محیط ازچهل درجه بالاتره) لطفاً راهنمایی کنیدچطور از پیازها محافظت کنم با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از خارج کردن از خاک باید با محلول قارچ کش شستشو بدید وبعد از خشک شدن محلول روی پیاز داخل روزنامه بپیچید وداخل یخچال که تاریک باشه نگهداری کنید.

  9. سید مجتبی گفته:

    سلام
    الان وقت مناسبی برای خرید و کاشت پیاز گل لیلیوم و سنبل و لاله که از قبل سرمادهی شده هست یا نه؟اگه نه کی بخرم و بکارم؟
    میتونم الان پیاز گل فریزیا بخرم و تا اسفند لای روزنامه جای خشک و خنک و به دور از نور نگه دارم و تو نیمه اول اسفند بکارم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله الان زمان مناسبی برای خرید وکشت انواع گونه های گیاهان پیازی هست. میتونید تهیه وکشت کنید. از یخ زدگی محافظت کنید.

  10. Mahshid گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من امروز پیاز گل لیلیوم رو از خاک خارج کردم و دیدم پیاز کامل نیست و انگار از وسط نصف شده و نوک فلس هاش سوخته. الان امیدی بهش هست؟باید چیکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر پیاز سالم باشه میتونید برای سال بعد نگهداری کنید ولی اگر خشک شده باشه ویا لهیدگی داشته باشه متاسفانه از بین میره.

  11. شهباز گفته:

    سلام مجدد
    لیلیوم را بعد از گلدهی در آوردم ولی مثل پارسال پیاز نداشت فقط ریشه بود ، حالا چه کار باید کرد؟ خراب شده؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالش هست که در اثر ابیاری زیاد پوسیده شده باشند پیاز لیلیوم شبیه سیر میشه باید پیاز باشه که بتونید برای سال بعد مجدد کشت کنید، تنها ریشه جواب گونخواهد بود.

  12. شهباز گفته:

    سلام ممنون از پاسخ های خوبی که می گذارید . آیا می توان پیاز لیلیوم رو نصف کرد بعد کاشت …

  13. ریحانه گفته:

    با سلام..استان گلستان هستم امروز که اواخر خرداد میشه گل لیلیوم من ساقه و برگهاش کلا خشک شده الان من باید پیاز در بیارم بعد از استفاده از محلول قارچ کش تو یخچال نگه دارم؟تا کی؟تا اواخر پاییز؟؟یعنی حدودا ۶ ماه؟؟یا اوایل پاییز تو گلدان بکارم من یکم گیج شدم…بعد از کاشت گلدان باید باز هم تو تاریکی باشه یا نور لازم داره؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر برگها وساقه ی گیاه کاملا خشک شده بله این کارها رو انجام بدید، بعد از کاشت باید به محیط پرنوری انتقال بدید.

  14. فریبا طاهری گفته:

    سلام وقت بخیر
    من پیاز لیلیوم را بعد از خشک شدن گیاه از خاک درآوردم و داخل مشمع در فریزر گذاشتم آیا این عمل درسته؟!

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، داخل پاکت کاغذی بگذارید، داخل مشما کپک میزنه. داخل یخچال جای میوه قرار بدید داخل فریزر که از بین میره!

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از اتمام گلدهی وخشک شدن برگها وساقه پیازها رو از خاک دربیارید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وبعد از خشک شدن لای یک کاغذ تمیز بپیچید ودر محیط خنک وتاریک نگهداری کنید.

  15. Monir گفته:

    با سلام من یه گلدون لیلیوم دارم ،گل هاش در اومد و خشک شد و ریخت ،الان این گلدون باید پیازش رو در بیارم خشک کنم برای سال بعد یا اینکه دوباره گل در میاد؟
    ممنونم ازتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله پیاز رو از خاک دربیارید با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از خشک شدن لای یک روزنامه یا کاغذ تمیز بپیچید ودر محیط تاریک وخنک نگهداری کنید.

  16. محمد گفته:

    سلام من یه گل لیلیوم دارم چند وقت پیش گل داد از اون موقع برگاش داره از بالا خشک میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  17. سالار گفته:

    با سلام من دو تا لیلیوم رو تو یک گلدان کاشتم الان چند روزه گلهاش خشک شد و برگهاش از پایین شروع به زرد شدن کرد و ریخت و غنچه هاش هم قبل باز شدن کامل چروکیده شد به نظرتون علت چی میتونه باشه و چیکار باید بکنم؟ممنون از بابت وقتی که میگذارید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا به گیاه شوک وارد شده ،گیاهان زمانی که روی گل وغنچه باشند نباید تغییری در محیط نگهداری ویا گلدان وخاک تعویض بشه این کار باید بعد از اتمام گلدهی انجام بشه،فعلا در جای ثابت وخنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبرگهای زرد روجدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه ،یک هفته بعد به محیط پرنوری انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.