آموزش کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در خانه و گلخانه روش کشت دانه و تخم

ظرف کاشت بذر کاکتوس

کاشت بذر یا دانه کاکتوس یکی از روش های آسان تکثیر این گیاه می باشد، تقریبا در هر فصل و مکانی میتوان بذر کاکتوس را کاشت کرد، در این مقاله یکی از بهترین و ساده ترین روش های کاشت بذر کاکتوس آموزش داده می شود، سولات خود را در زیر این مقاله برای ما بفرستید تا کارشناسان میهن کاکتوس به آنها پاسخ دهند. از روش کاشت توضیح داده شده در این مقاله میتوان برای کاشت بذر انواع کاکتوس و ساکولنت استفاده کرد. به غیر از بذر کاکتوس با این روش بذر آدنیوم، نخل ماداگاسکار و تقریبا همه ساکولنت‌ها و کاکتوس ها را میتوان کاشت کرد.

ابتدا پاسخ به چند سوال تکراری

  1. بهترین زمان برای کاشت بذر کاکتوس چه فصلی است؟
    در هر فصلی که بتوان شرایط لازم برای جوانه زنی بذرها را فراهم کرد میتوان کاشت انجام داد، شرایط لازم در ادامه توضیح داده خواهد شد.
  2. آیا در خانه و آپارتمان هم میتوان بذر کاکتوس کاشت؟
    بله در هر مکانی که مقداری نور داشته باشد میتوان کاشت کرد، در مکان های بدون نور میتوان از لامپ های مخصوص رشد گیاهان استفاده کرد.
  3. آیا میتوان از کاشت بذر کاکتوس درآمد کسب کرد؟
    بله بسیاری از کاکتوس ها گران قیمت هستند و میتوان از طریق کاشت بذر تولید کرد.
  4. از این روش فقط در منزل میشه استفاده کرد یا تو گلخانه هم میشه با این روش کاشت انجام داد؟
    در بسیاری از گلخانه‌های مطرح دنیا بخصوص در هلند، ژاپن و تایلند از همین روش برای کاشت در گلخانه استفاده می‌شود.
  5. بذر کاکتوس را از کجا میتوان تهیه کرد؟
    انواع بذر تضمینی و اصل را از فروشگاه میهن کاکتوس میتوانید تهیه کنید. برای خرید بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس

  • خاک
  • ظرف کاشت
  • سم قارچ کش
  • کیسه پلاستیکی
  • بذر خوب

خاک

از انواع خاک برای کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت میتوان استفاده کرد، مثل خاک پیت ماس، کوکوپیت یا ترکیبی از آنها با ماسه، پرلیت و … ولی پیشنهاد ما استفاده از خاک پیت ماس به تنهایی است، در این آموزش منظور از خاک یعنی خاک پیت ماس.

پیت ماس چیست؟ پیت ماس یک نوع خزه دریایی است که فراوری شده و برای بستر کاشت گیاهان استفاده می شود، خاک پیت ماس را از گلفروشی ها و گلخانه ها میتوان تهیه کرد، برای کاشت بذر کاکتوس از پیت ماس سیاه استفاده می شود، البته رنگ پیت ماس قهوه‌ای تیره است و کاملا سیاه نیست.

خاک پیت ماس

ظرف کاشت

از انواع ظرف میتوان برای کاشت بذر کاکتوس استفاده کرد، مثل گلدان یا هر ظرف دیگری که کف آن سوراخ شده باشد، سوراخ کف ظرف برای خروج آب اضافی از خاک ضروری است، اگر کفِ ظرف شما سوراخ نیست با یک وسیله تیز یا داغ کف آن را از چند جا سوراخ کنید.

آیا حتما باید ظرف درب داشته باشد؟ خیر از آنجایی که در این روش ظرف داخل کیسه پلاستیکی قرار می‌گیرد نیازی به درب نیست. در تصویر پایین چند ظرف مناسب برای کاشت بذر کاکتوس را مشاهده می‌کنید.

ظرف کاشت بذر کاکتوس

سم قارچ‌کش

برای ضدعفونی خاک و بذر از سم قارچ‌کش استفاده می‌شود، از انواع سم قارچ‌کش مانند کاربندازیم، مانکوزب، بنومیل و کاپتان میتوان استفاده کرد، جوانه های تازه سبز شده کاکتوس و ساکولنت نسبت به بیماری های قارچی بسیار حساس هستند و استفاده از قارچ کش ضروری است. انواع سم قارچکش در فروشگاه میهن کاکتوس موجود است.

سم قارچ کش

کیسه پلاستیکی

جهت تامین رطوبت لازم برای جوانه زنی بذرها به کیسه پلاستیکی شفاف و تمیز نیاز داریم، میتوانید از زیپ کیپ هم استفاده کنید، برای جلوگیری از آلودگی بهتر است پلاستیک کاملا تمیز باشد و قبلا استفاده نشده باشد.

کیسه پلاستیکی نایلون

بذر خوب

بذر خوب از اتلاف وقت و هدر رفت پول شما جلوگیری می‌کند، بذر خوب باید راحت سبز شده و نوع گونه کاکتوس دقیقا مثل تصویر ارائه شده توسط فروشنده باشد، در میهن کاکتوس ابتدا بذرها تست شده و پس از اطمینان برای فروش به سایت اضافه می‌شود و مشخصات محصول  دقیقا طبق تست انجام شده نوشته می شود، با خرید از میهن کاکتوس خیالتون راحته که بهترین بذر را دریافت خواهید کرد.

بذر میهن کاکتوس

مراحل کاشت بذر کاکتوس

مراحل کاشت بسیار آسان و ساده است و اگر لوازم مورد نیاز تهیه شده باشد کاشت ۱۰۰ عدد بذر حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم خواهد داشت، پس با دقت به مراحل کاشت توجه کنید و اگر سوالی داشتید از ما بپرسید.

  • تهیه محلول قارچ کش

برای جلوگیری از بیماری های قارچی بهتر است خاک را استریل کنیم، برای استریل کردن خاک از سم قارچ کش استفاده می شود، برای تهیه محلول قارچکش ۲ تا ۳ گرم از سم قارچ کش را در یک لیتر آب حل می کنیم، ۲ تا ۳ گرم حدودا معادل است با یک تا دو قاشق چای خوری، نحوه تهیه محلول قارچ کش بر روی بسته‌های سم نوشته می‌شود، پس مرور می‌کنیم، برای تهیه یک لیتر محلول قارچ‌کش ۲ تا ۳ گرم از سم قارچ‌کش را با یک لیتر آب مخلوط می‌کنیم.

تهیه محلول سم قارچ کش

  • ضد عفونی کردن خاک

محلول قارچ‌کش و خاک پیت‌ماس را داخل ظرف تمیزی ریخته و کاملا هم بزنید طوری که همه ی قسمت‌های خاک به محلول قارچ‌کش آغشته شود، مهم نیست مقدار خاک چقدر باشد فقط باید همه ی قسمت‌های خاک خیس شده باشد.

آیا باید قبل از کاشت خاک را با آب شستشو دهیم؟ خیر نیازی به این کار نیست و بلافاصله پس از ضدعفونی خاک میتوان کاشت انجام داد.

خاک پیت ماس برای ضدعفونی شدن چقدر باید داخل محلول قارچ‌کش بماند؟ تنها چند دقیقه کافی می باشد.

مخلوط کردن سم قارچکش با آب

۳- ریختن خاک در ظرف کاشت

حال خاک ضدعفونی شده را داخل ظرف کاشت می‌ریزیم، برای این کار خاک را در داخل ظرف به اندازه چند سانتی متر مثلا ۵ تا ۱۰ سانت می‌ریزیم. بهتر است ظرف کشت را کامل پر نکنید و مقداری از قسمت بالایی خالی بماند این کار برای جلوگیری از برخورد جوانه ها با پلاستیک انجام می شود.

توجه! موقع ریختن خاک داخل ظرف کاشت، آن را فشار ندهید این کار باعث سفت شدن خاک می‌شود، با تکان دادن ظرف موقع ریختن خاک میتوان سطح آن را صاف کرد، سپس اجاده دهید آب اضافی از زیر آن خارج شود. حال بستر کشت آماده برای کاشت بذرها می‌باشد.

ریختن خاک در گلدان

دو نکته خیلی مهم

  •  برای جلوگیری از انتقال آلودگی به بستر کشت در تمام مراحل کاشت دست‌ها و تمامی ابزار و محیط را تمیز و ضدعفونی کنید، هر بار که در ظرف را برای سرزنی به جوانه ها باز خواهید کرد باید دست‌ها را ضدعفونی کنید، برای ضدعفونی میتوان از الکل استفاده کرد، توجه به این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • برای دریافت بهترین نتیجه از پیت ماس درجه یک استفاده کنید.
  •  کاشت بذرها

در این مرحله بذرها را بر روی خاک ضدعفونی شده قرار می‌دهیم و نباید روی بذرها خاک ریخته شود یعنی بذرها روی سطح خاک قرار می‌گیرند، فاصله مناسب بین بذرها  ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر است، اصلا نیازی نیست دقیق فاصله را رعایت کنید، نزدیک یا دور بودن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  • ضدعفونی بذرها

تمامی بذرهای ارائه شده در میهن کاکتوس ضدعفونی شده هستند، ولی جهت جلوگیری از آلودگی‌های ثانویه و تامین رطوبت پس از کاشت، بر روی بذرها پس از قرار دادن روی خاک محلول قارچ‌کش اسپری کنید تا کاملا خیس شوند.

کاشت بذر کاکتوس

وکیوم کردن ظرف کاشت

به منظور حفظ رطوبت و جلوگیری از آلودگی محیط کشت، ظرف را داخل  پلاستیک قرار داده و درب(سر) آن را ببندید، طوری که هیچ هوایی ورود یا خروج نکند، این کار برای جوانه زنی و حفظ رطوبت بسیار مهم است، یا میتوان از ظرف های درب دار استفاده کرد حتما درب ظرف باید کامل کیپ بسته شود. کیسه پلاستیکی و زیپ کیپ ها برای این کار مناسب هستند، با انجام این کار رطوبت داخل پلاستیک به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد می رسد که برای جوانه زنی بذرها عالی می باشد، موقع قرار دادن ظرف کاشت داخل پلاستیک بهتر است مقداری(در حدود نیم فنجان) از محلول قارچکش را در کف پلاستیک بریزید، این کار باعث تامین بهتر رطوبت خواهد شد.

اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید ماه‌ها می‌توان جوانه‌ها را بدون نیاز به هوادهی و قارچ‌کشی در همین شرایط نگهداری کرد، در این شرایط جوانه ها رشد خوبی خواهند داشت، هر چند روز می‌توانید با دستان استریل شده درب ظرف را باز کرده و به جوانه ها سر بزنید و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک به بیماری قارچی از محلول سم قارچ‌کش استفاده کنید و مجدد درب را کامل ببندید، اگر احساس کردید رطوبت کم شده بر روی بستر آب اسپری کنید.

مراحل کاشت به پایان رسید حال ببینیم بهترین مکان برای قرار دادن ظرف کاشت کجاست؟

وکیوم کردن بستر کاشت بذر کاکتوس

ظرف کاشت رو کجا بزارم؟

ابتدا ببینیم بهترین شرایط برای جوانه زنی بذرها چه شرایطی است، یعنی بذرها در چه دما، رطوبت و مقدار نور به خوبی سبز میشوند.

نور مناسب برای کاشت تخم کاکتوس

بذر کاکتوس برای سبز شدن حتما به نور نیاز دارد، این نور میتواند نور خورشید باشد یا نور مصنوعی توسط لامپ های مخصوص رشد گیاهان. ظرف کاشت را در مکانی با نور ملایم که روزانه حداقل ۳ تا ۴ ساعت نور ملایم داشته باشد مثل پشت پنجره های جنوبی قرار دهید. نور خورشید نباید خیلی شدید بتابد بخصوص در بهار و تابستان، برای کاستن از شدن نور خورشید میتوان از توری یا شیشه مات کن استفاده کرد. نور شدید تاثیر منفی در سبز شدن بذرها خواهد داشت پس مهمه که از نور ملایم استفاده شود و پس از سبز شدن درصورت کم بودن نور را به تدریج افزایش داد.

درصورتی که نور کم باشد جوانه ها باریک رشد می‌کنند که با مشاهده باریک شدن جوانه ها باید مقدار نور را افزایش داد، و اگر نور شدید باشد رنگ جوانه ها به قرمزی می زند که باید از شدت نور کاسته شود.

دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر کاکتوس

بهترین دما برای سبز شدن بذر اکثر گونه های کاکتوس در حدود ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است، البته دمای ۲۵ تا ۳۵ هم توسط برخی اساتید توصیه می‌شود، در کل بذر کاکتوس برای جوانه زنی خیلی به میزان دما حساس نیست و اختلاف دمایی روز و شب تاثیر زیادی برای جوانه زنی نخواهد داشت، گاهی ممکن است در شب دما تا ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد و در روز به ۳۰ درجه برسد و این مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

رطوبت مورد نیاز برای کاشت دانه های کاکتوس

بذر کاکتوس برای سبز شدن به رطوبت بالای ۷۰ درصد نیاز دارد که با وکیوم کردن یا همان قرار دادن داخل پلاستیک و بستن درب آن تامین می‌شود.

مکان مناسب برای کاشت بذر کاکتوس پشت پنجره جنوبی آپارتمان و خانه

مرور کاشت بذر کاکتوس

خاک پیت ماس را با سم قارچ‌کش ضدعفونی کرده و داخل ظرف کاشت می‌ریزیم سپس بذرها را روی خاک قرار داده روی آنها محلول قارچ‌کش اسپری می‌کنیم، برای تامین رطوبت بستر کاشت، ظرف کاشت را داخل پلاستیک گذاشته و درب آن را بسته و در مکانی با نور ملایم قرار می‌دهیم، به همین سادگی

روش و طرز کاشت بذر یا بزر کاکتوس (۱)

پاسخ به سوالات مهم کاشت بذر کاکتوس

بذرها از کی شروع به جوانه زنی می‌کنند؟
بستگی به گونه کاکتوس دارد و ممکن است از پنج روز تا چند ماه جوانه‌زنی طول بکشد، مدت زمان لازم برای جوانه زنی بذر انواع گونه کاکتوس ۷ تا ۳۰ روز است، برای اطلاع از مدت زمان لازم برای جوانه زنی هر گونه کاکتوس، به بخش توضیحات هر محصول در سایت میهن کاکتوس مراجعه کنید.

آیا بلافاصله پس از دریافت بذرها میتوانم بکارم یا نیاز به کار خاصی است؟
بله بلافاصله پس از دریافت میتوانید بکارید، بذرهای میهن کاکتوس دوره خواب را طی کرده اند و آماده کاشت هستند.

بهترین فصل برای کاشت بذر کاکتوس چه زمانی است؟
در هر فصلی که بتوان شرایط گفته شده را فراهم کرد میتوان کاشت انجام داد.

آیا در آپارتمان هم میتوان بذر کاکتوس کاشت؟
بله هر جایی که نور باشد میتوان بذر کاکتوس کاشت، اگر نور کافی ندارید از لامپ های مخصوص گیاهان استفاده کنید.

بذرها را تا کی و کجا میتوان نگهداری کرد؟
تمامی بذرهای میهن کاکتوس را درمکانی خشک و خنک یا داخل یخچال میتوان تا یک الی چهار سال نگهداری کرد، این زمان بستگی به شرایط نگهداری و گونه کاکتوس دارد، بذر اکثر گونه های کاکتوس را میتوان سالها نگهداری کرد.

آیا میتوان به جوانه‌ها کود داد؟
بله برای افزایش رشد جوانه‌ها پس از سه ماهگی میتوان از کودهای مناسب کاکتوس استفاده کرد، پس از سه ماهگی هر دو هفته تا دو ماه یک مرتبه کوددهی کافی خواهد بود، کود مخصوص کاکتوس در فروشگاه میهن کاکتوس موجود می باشد.

منظور از نور ملایم یا نور فیلتر شده چیست؟
یعنی نباید آفتاب خیلی شدید و مستقیم بتابد، یا نور خیلی کم باشد.

کی هوادهی رو شروع کنم؟
اگر بتوانید شرایط استریل محیط کشت را حفظ کنید می‌توانید چندین ماه بدون هوادهی و تنها با کنترل بستر کاشت، جوانه ها را در همین شرایط نگهداری کنید. بهتر است پس از سه ماهگی به‌تدریج هوادهی رو شروع کرده و با این کار رطوبت را کاهش داد، این به معنای خشک نگه داشتن خاک بستر نیست بلکه هر زمان احساس کردید خاک خشک شده باید آب اسپری کنید تا زمانی که جوانه ها آماده جدا شدن می‌شوند، با ایجاد سوراخ‌هایی بر روی پلاستیک میتوان هوادهی را افزایش داد.

کی میتوان جوانه های کاکتوس را به گلدان تکی انتقال داد؟
بستگی به میزان رشد دارد و پس از اینکه جوانه ها مقداری شکل اصلی خود را پیدا کردند میتوان به گلدان تکی منتقل کرد، این کار ممکن است حدود ۸ ماه تا ۱ سال طول بکشد.روش و طرز کاشت بذر یا بزر کاکتوس

پس از تک کردن جوانه ها از چه خاکی استفاده کنم؟
برای خاک گلدان‌های تکی می‌توان از خاک کاکتوس با مقداری پیت‌ماس یا کوکوپیت بیشتر استفاده کرد.

محلول قارچ‌کش(ترکیب قارچ‌کش با آب) را تا چه مدت میتوان نگهداری کرد؟
سم قارچ‌کش را پس از مخلوط کردن با آب می توان تا یک هفته الی ده روز نگهداری کرد، پس بهتر است هر بار به اندازه لازم ترکیب کنید، ولی خود سم قارچکش که معمولا به صورت پودری است را میتوان سالها نگهداری کرد، به تاریخ تولید و انقضا روی بسته توجه شود.

آیا روش کاشت همه بذرها یکسان است؟
با این روش کاشت تقریبا می‌توان همه بذرهای کاکتوس و ساکولنت را کاشت کرد، ولی خود بذرها از نظر سختی کاشت به سه دسته تقسیم شده اند که با کلیک بر روی هر کدام از موارد زیر میتوانید آنها را مشاهده و با توجه به سطح آشنایی با کاشت بذر خریداری کنید.
۱- بذر کاکتوس های آسان برای کاشت (اکثر گونه های کاکتوس در این طبقه بندی قرار دارند)
۲- بذر کاکتوس های متوسط برای کاشت
۳- بذر کاکتوس های سخت برای کاشت

آیا میتوان از کاشت بذر کاکتوس کسب درآمد کرد؟
بله قیمت بعضی از کاکتوس ها میلیون‌ها تومان است.

هنوز جواب سوال خودتان را پیدا نکرده اید؟
زیر همین مقاله برای کارشناسان میهن کاکتوس بفرستید.

لطفا عکس جوانه‌ها و کاکتوس‌های خودتان را زیر این مقاله یا در مجله میهن کاکتوس بفرستید تا با هم از دیدن این گیاهان زیبا لذت ببریم.

منبع: میهن کاکتوس

 

بهترین بذر کاکتوس برای تازه کارها

مشاهده همه بذرهای آسان برای کاشت مشاهده گالری تصاویر مشتریان میهن کاکتوس #سبز_میشه

2,430 دیدگاه برای “آموزش کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت در خانه و گلخانه روش کشت دانه و تخم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای سه ماه کمی کوچک موندن ولی زیاد هم بد نیستند اگر سه ماهشون کامل تموم شده بله میتونید کوددهی رو شروع کنید و بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  1. Nik گفته:

    سلام. من الان نگاه کردم دیدم یکی از جوانه هایی که کاشته‌بودم به شدت نرم شده و از بین رفته. این نشون دهنده پخته شدن جوانه هست؟
    و اینکه از کجا بفهمم بستر کشت ، قارچی شده؟
    شرایط نگهداری: دمای ۳۰ درجه شایدم یکم بالاتر نور فیلتر شده با یک لایه توری و ۲ الی ۳ ساعت هم در روز آفتاب میخوره‌. ۳ ماهه کاشتم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، جوانه پخته بشه سفید ونرم میشه اگر تغییر رنگ نداده وفقط نرم وابکی شده قارچی شده از خاک در بیارید وسایر جوانه ها رو هم بررسی کنید که مشکلی نداشته باشند، بعد بستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وهوادهی رو انجام بدید.

  2. حسین گفته:

    سلام اگه بذر ها توی دمای بالای ۳۰ درجه باشن تو بستر
    ولی جایی که سایه باشه و آفتاب مستقیم نتابه
    آیا بذر ها تو این دمای بالای ۳۰ درجه خراب میشن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بستگی داره بذر چه نوع گیاهی باشه، جزو ساکولنتها نباشه مشکلی بوجود نمیاد.

  3. آرمان گفته:

    درود ، من این بذر هارو که از شما خریدم ، ۳۱ فروردین کاشتم توی خاک پیت ماس ، بذر های پیلوسرئوس آزرئوس و پایه نقره ای و سرئوس پرویانوس ، یک روز درمیان غبار پاشی و هر روز هوا دهی حدود ۱ ساعت ، ۴/۵ ساعت نور غیر مستقیم از پشت ۲ پلاستیک یکی نازک یکی ضخیم و دمای ۳۰ درجه . به نظرتون رطوبت خاک کافیه و اینکه تا الان رشد خوبی داشتن؟؟ چون رنگ های متفاوتی دارن نگران شدم
    https://s6.uupload.ir/files/20220521_132427_96o.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای یک ماه رشدشون خوب هست،پیت ماس رو بهتر هست قبل از استفاده الک کنید تا صاف و یک دست بشه، زمانی که سطح خاک کمرنگ شد میتونید ابیاری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه ولی باید زود زود چک کنید تا خاکش خشک نشه ومرطوب باشه میتونید مقداری پیت ماس داخل ترکیش اضافه کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله کمی زیاد رشد کردن وعلفی شدن بمرور زمان بستر رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید درست میشن.

        • کارشناس 2 گفته:

          میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید ،از یک لامپ معمولی هم میتونید بمدت چند روز استفاده کنید، یا از چراغ مطالعه استفاده کنید حدود ۳۰ الی ۵۰ سانت با سطح بستر فاصله داشته باشه روزی ۶الی۸ ساعت روشن باشه کافی هست.

  4. piadehkoohsar گفته:

    سلام این شرایط برای بذر ها خوبه ؟
    همینطوری که در عکس می‌بیند روی شیشه پلاستیک کشیدم و بستر کاشت کنار پنجره جنوبی قرار داره و از ساعت ۱۲ ظهر تا غروب آفتاب خوره
    این شرایط خوبه ؟ بهتر نیست پلاستیک روی شیشه رو بردارم . آیا بردارم آفتاب صدمه خواهد زد به جوانه ها ؟
    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۵۰۹_۱۴۱۶۰۶_r866.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که نور روی بستر هست میتونید مقداری از پلاستیک رو باز کنید تا پخته نشن عصر مجدد ببندید، نه بهتر هست روی شیشه بمونه چون افتاب سوخته میشن.

  5. هیوا عباسی گفته:

    سلام.خسته نباشید.
    آیا میشه این بذرها رو باهم کاشت
    ۱:ساکولنت آئونیوم.۲:ساکولنت پوزه ببری.۳:ساکولنت ناناتوس.۴:ساکولنت آلبوکا. ۵:پاچی پودیوم.۶:گاستریا.۷:ساکولنت ریشه جوجه تیغی.۸: ساکولنت تبری.۹:ساکولنت درخت کره.۱۰کراسولا ستونی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونید بکارید دمای جوانه زنیشون یکی هست فقط بذرهای البوکا حدود یک الی دو ماه زمان میبره جوانه بزنن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.