کاشت کاکتوس در فضای باز

کاشت کاکتوس در فضای باز

کاشت کاکتوس در فضای باز : خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که در اینترنت با عکس‌هایی مواجه می‌شویم که کاکتوس‌ها را در فضای باز کاشته‌اند مثلاً در پارک و بوستان‌ها در معرض نور مستقیم خورشید حالا سؤال پیش می‌آید که آیا واقعاً می شود در ایران کاکتوس‌ها رو در فضای باز زیر نور مستقیم کاشت؟

جواب سؤال هم آره  هست هم نه

به علت تفاوت در زاویه تابش آفتاب ایران و منشأ اصلی کاکتوس‌ها که امریکا و مکزیک  قدرت آفتاب در ایران بسیار بیشتر است که همین امر باعث می‌شود کاکتوس‌ها کمتر در فضای آزاد نگهداری شوند ولی می‌شود شرایط را طوری تنظیم کرد تا مشکل حل شود.

اولین گام برای این امر اهلی کردن کاکتوس‌ها است کاکتوس‌ها به علت این که اغلب در گلخانه و در زیر نور فیلتر شده بزرگ شده‌اند باید آن ها را به نور مستقیم خورشید عادت داد به این صورت که سالانه از مقدار در صد شید گلخانه (یا همان توری سبز رنگ) گلخانه کاسته شود تا بعد از چند سال کاکتوس‌ها به نور مستقیم عادت کنند. توجه شود که در ایران قدرت تابش آفتاب از شمال به جنوب افزایش می‌یابد و مراحل عادت دادن کاکتوس‌ها به نور مستقیم باید در استان مورد نظر انجام شود.

کاکتوس‌ها را با شروع فصل گرما یعنی اوایل بهار باید در محیط بیرون کاشت کنید تا به تدریج به شرایط محیطی سخت‌تر عادت کنند.

دومین گام بررسی دما در تابستان و زمستان طبق آمارهای چند ساله است کاکتوس‌ها به طور متوسط نمی‌توانند دمای زیر ۵ درجه و بالای  ۵۰ را تحمل کنند و باید در زمستان و تابستان از گرما و سرمای شدید محافظت شوند پس مراقب تغییرات دما در فصول مختلف نیز باشید.

سومین گام  بررسی بارش سالانه باران است همان طور که می‌دانید خاک کاکتوس‌ها نباید به مدت طولانی مرطوب بماند و در استان‌هایی که بارش باران زیادی دارند احتمالاً خرابی کاکتوس‌ها نیز زیاد است.

حالا با همه این توضیحات اگر شرایط نگهداری را داشتید می‌توانید کاکتوس‌ها رو در فضای باز کشت کنید ولی اگه نداشتید باز هم جای نگرانی ندارد چند تا راه حل ساده برای کار پیشنهاد می‌دهیم تا مشکل حل بشود.

اولین راه حل: انتخاب گیاه‌ها را محدود کنید انواع واریته های اپونتیا پرسیکا اچینو پسیس و بعضی واریته های آگاو  به علت مقاومت بیشتر نسبت به سایر گونه‌ها قابل کاشت در محیط آزاد هستند.

دومین راه حل: در شمال که بارندگی زیاد است کاکتوس‌هایی مانند اپونتیا، سرئوس پرویانوس و سیلندرو اپونتیا و کاکتوس صخره‌ای به راحتی قابل کاشت در فضای آزاد هستند.

سومین راه حل: بسیاری از گونه‌های ساکولنت نسبت به خشکی مقاوم‌تر هستند و گرما را بیشتر تحمل می‌کنند از آن‌ها نیز می‌توان در فضای آزاد استفاده کرد مانند: آلوئه ورا.

چهارمین راه حل: استفاده از سایه‌بان طبیعی برای گیاهان است، در محیط آزاد می‌توان با کاشت درخت محیط نیمه سایه و نیمه آفتاب برای کاکتوس‌ها ایجاد کرد تا آفتاب آن‌ها را نسوزاند.

 

کاشت آلوئه ورا در فضای باز

 

کاشت کاکتوس در فضای باز
کاشت کاکتوس در فضای باز

 

کاشت کاکتوس در فضای باز

ساکولنت در فضای باز

نویسنده:hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

32 دیدگاه برای “کاشت کاکتوس در فضای باز

  1. حسین گفته:

    سلام آیا میشه پرسیکا رو در پشت بام نوز مستقیم نگه داشت ؟
    من شمال استان گلستان هستم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از اوایل صبح به نور مستقیم عادت بدید میشه. ولی خاکش رو مرطوب باید نگهدارید پرسیکا به کم ابی دوام نداره وزود خشک میشه.

      • حسین گفته:

        یعنی هر روز آب بدم یا مثلا زیرش چیزی بزارم همیشه داخل آب باشه ؟
        میترسم از آبیاری زیاد بپوسه

        • کارشناس 1 گفته:

          نه غرق اب نکنید اینطوری ریشه ها پوسیده میشه، زمانی که سطح خاک خشک شد ابیاری کنید.

  2. puoyan.omid گفته:

    سلام بر شما. در باره کاشت بذر کاکتوس توصیه شده که پلاستیکی روی گلدان کشیده شود . آیا در فصل گرما هم این کار لازم است. بعد در صورت استفاده از خاکهای آماده بسته بندی شده ویژه کاکتوس باز هم نیاز به استفاده از قارچ کش هست

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، بله بهتر هست کاور بشه تا رطوبت مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها تامین بشه وبرای اینکه بذرها وجوانه ها پخته نشن در محیطی که دمابین ۲۵ الی ۳۰ درجه باشه نگهداری کنید، بهتر هست ضدعفونی انجام بشه تا مشکلی بوجود نیاد.

  3. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس و ساکولنت دارم تو خونه نگهداری میکنم ولی آفتاب زیاد بهشون نمیخوره تصمیم گرفتم با گلدونشون بزارم تو حیاط با فضای باز مشکلی پیش نمیاد ؟

  4. عرشیا گفته:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم میشه در نزدیکی فیروزکوه هم کاشت چون هوا در زمستان هم سرد و برف شدید میاد و اگه میشه چ نوعی باید بکارم و لطفا در مورد آبدهی در تابستان هم توضیح دهید و در زمستان چگونه مراقبت کنم چون چند ماهی نمیتونم بهشون سر بزنم
    خیلی ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون نه متاسفانه کاکتوسها در مناطق یخبندان رشد نخواهند داشت واز بین میرند. مگر اینکه داخل گلخونه باشند.

  5. ت گفته:

    سلام ؛ من در قشم جنوب کشور برای یک فضای باز چندتا گلدان بزرگ کاکتوس میخوام بگذارم
    اول اینکه چون چندماهی از سال کسی بهشون سر نخواهد زد آیا گونه ایی مناسب برای این کار هست که خودش با توجه به شرایط اقلیمی جنوب بتونه دوام بیاره و دوم اینکه آیا شما کاکتوس بزرگ هم دارید که بتونید ارسال کنید برام به جزیره ؟ سوم اگر که حتما نیاز به آبیاری داره با سیستم آبیاری قطره ایی میشه کنترلش کرد ؟
    و اینکه شما سیستم آبیاری قطره ایی هم دارید ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر محیط نگهداری در هر زمان از سال رطوبت داره مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر گرم وخشک باشه باید ابیاری انجام بشه در غیر این صورت گیاه خشک خواهد شد، کاکتوسها هم به اب نیاز دارند به این صورت نیست که کامل بی اب باشند، در مورد خرید گیاه به سایت گل یاب مراجعه کنید.

  6. نوید گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت کادر مجرب میهن کاکتوس
    خواستم بپرسم اگه داخل گلخونه توی پشت بوم یه باغچه با حدود نیم متر ارتفاع بسازم و با خاک کاکتوس پر کنم و کاکتوس ها رو بکارم بهتر از گلدون هست چون جای ثابت هست یا فرقی نمیکنه چون به زمین وصل نیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگرمطمعن هستید که سقف چکه نخواهد کرد بله میتونیدانجام بدید. ریشه کاکتوسها کم هست وزیاد بلند نمیشن.

  7. سلما گفته:

    با سلام و احترام،ما ساکن قوچان هستیم ،،،امکان احداث گلخانه ندارم،زمین وسیع بعلت کمبود آب در سال ها ی اخیر بلا استفاده موده،میتونم کاکتوس کشت کنم،اطلاعاتی ندارم؟بازار هدف کجاست؟با تشکر

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام کاکتوس نیاز به گلخانه داره مگر اینکه کاکتوس علوفه‌ای بکارید که توجیه اقتصادی ندارد.

    • سیاوش گفته:

      سلام، کاج سیاه یا مشهدی بکارید، آب کم میخواد و چوبش قابل فروشه، البته حتما بررسی کنید

  8. یاور گفته:

    ما تو آمل هستم همسایه ما یک درخت کاکتوس بلند داره مثل کاکتوس های بیابون های آمریکا خیلی جالبه ولی نمی دونم اسمش چیه و چه خاکی می خواد خاک همسایه ما که معمولی بنظر می یاد درختای مرکبات دورش هس و نگه داری خاصی هم نمی کنه حتی وقتی برف شدید می یاد

  9. حسام رحیمی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من در مازندران زندگی میکنم و شرایط نور منزلم به گونه ای هست که در این مقع از سال نوری خورشید از پنجره تابیده نمیشه. میخاستم‌ بدونم که الان میتونم کاکتوس هام رو در حیاط زیر نور بزارم و شب به داخل بیارم که دما پایین تره تا وقتی آفتاب سوزان تر شد از نور فیلتر شده استفاده کنم چون در تابستان نور از پشت پنجره تابیده میشه ولی الان در بهار این امکان نیست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید انتقال بدید ولی در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،میتونید شبها که دما پایین هست کاور کنید تا از سرما محفوظ بشن.

  10. محمدرضا گفته:

    سلام خدمت شما
    واقعا سایت عالی ای دارین
    شهر جنوبی هستم
    من برا یه باغچه حدودا ۱متر در ۳ متره با ارتفاع حدود ۳۰ سانت دارم
    میخوام داخلش کاکتوس بکارم
    اول اینکه چجوری خاکش رو تامین کنم که مناسب باشه ؟؟؟
    .. از این خاک های آماده هم که مسلما خیلی پر هزینه میشه
    و اینکه چه مدل کاکتوسایی میتونم پرورش بدم ؟؟
    و اینکه در چه اندازه باید باشن که منتقلشون بکنم؟؟
    تشکر…

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،ابتدا خاک باغچه رو باید تخلیه کنید وکف باغچه قلوه سنگ به اندازه گردو بریزید برای زهکشی بعد خاک مخصوص کاکتوس درست کنید وداخل باغچه بریزید که عبارت هست از ۷۰ درصد ماسه شسته عدسی، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست یاکود دامی کاملا پوسیده شده ،میتونید مقداری هن ذغال خرد شده به این ترکیبات اضافه کنید، بعد خاک رو کامل با محلول قارچ کش ابیاری کنید ۲۴ ساعت بمونه بعد ابشویی کنید که سم خارج بشه چند روز بمونه که خاک تاحدودی رطوبت از دست بده بعد میتونید از انواع کاکتوسهایی که به گرما مقاوم هستند وبالغ هستند استفاده کنید از انواع سرئوسها وافوربیاها میتونید استفاده کنید،اگر شدت نور زیاد هست میتوند روی گیاهان شید بکشید تا از افتاب سوختگی محافظت بشن.

    • مصطفی گفته:

      سلام اقا رضا خونه ما حکیمیه است، نسبتا هم سرد میشه. امسال نتونستیم گلدون ها رو ببریم تو خونه، دیگه کاشتیم تو باغچه. اکثرگلدونها یخ زد ولی زبان مادرشوهر ها سالم موند. البته کاکتوسهای چند ساله هستند. امسال هم داره میوه میده. البته این رو بگم که امسال سرما خیلی کمتر بود ولی کاکتوس صخره ای، سیلندریکا، و… یخ زد

  11. مهتاب گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    من منطقه شمال، بندر انزلی ساکن هستم.
    از کاکتوس سن پدرو میتونم برای فضای حیاط استفاده کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دما اگر شبانه روز زیر صفر درجه نباشه بله میتونید کشت کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.