کاکتوس‌ های هیبریدی دوست داشتنی

کاکتوس‌های هیبریدی دوست داشتنی

کاکتوس‌های هیبریدی دوست داشتنی: سلام امروز میخواهم راجب یک مقوله بسیار زیبا در کاکتوس‌ها به نام هیبرید سازی صحبت کنم. مدت‌ها پیش کلکسیونرهای کاکتوس که از تنوع گونه‌های کاکتوسی که داشتند ناراضی بودند تصمیم گرفتند تا یک کاکتوس خودشون بسازند که مثلاً صفات دو یا چند کاکتوس رو هم زمان داشته و یک جورایی دست‌کاری توی ژنتیک گیاهان است.

مقوله هیبرید سازی یک مقوله پیچیده علمی در تمام واریته های گیاهان محسوب می‌شود و در کاکتوس‌ها در تمام واریته ها ممکن است اتفاق بی افتد ولی در خانواده آستریاس و هاورتیاها ما شاهد بیشترین هیبرید سازی هستیم که باعث محبوبیت دو چندان این گیاهان شده است.

هیبرید شدن گاهی یک حسن محسوب می‌شود و گیاهانی باارزش تولید می‌شود و در مواقعی هم باعث تولید گیاهانی بی ارزش و بسیار ارزان می‌شود. معمولاً در هاورتیاها هیبرید شدن باعث تولید گیاهان بسیار باارزشی می‌شود.

حالا دو تا کاکتوس هیبرید که به روش بسیار ساده تولید می‌شوند را میخواهم برایتان معرفی کنم و طریقه ساخت انها را هم به شما میگویم.

۱-Astrophytum hybrid CAP-AS nudum

Astrophytum hybrid CAP-AS nudum
Astrophytum hybrid CAP-AS nudum

این کاکتوس از هیبرید سازی دو گونه Astrophytum capricorne nudum به پذیرنده گرده (مادگی گل) و  Astrophytum asterias f. nudum به عنوان گرده نر تولید می‌شود و می‌تواند با توجه به صفات گیاهان مادری می‌تواند رنگی بین سبز کم رنگ، سبز پر رنگ و متمایل به آبی داشته باشد.

این گونه از آستریاس به راحتی بر روی خاک می‌تواند رشد کند و شرایطی مانند سایر کاکتوس‌ها دارد.

توجه شود در هنگام گرده افشانی از گرده برداری ناخواسته از سایر واریته ها جلو گیری شود.

۲- Astrophytum hybrid CAP-AS

Astrophytum hybrid CAP-AS

این کاکتوس از هیبرید سازی دو گونه Astrophytum capricorne به عنوان پذیرنده گرده (مادگی گل) و Astrophytum asterias به عنوان گرده نر تولید می‌شود و تنها تفاوت آن با گونه‌ای قبلی دارا بودن پرزهای سفید رنگ روی بدنه است که ان هم به علت استفاده از واریته های معمولی (پرز دار) در گیاهان مادری بر خلاف گیاه قبلی که از واریته های نادوم استفاده شده بود.

دو کاکتوس معرفی شده یکی از ساده‌ترین کاکتوس‌های هیبرید هستند و به راحتی قابل تولید در منزل آن هم با داشتم گیاهان مادری نام شده می‌باشند ولی در سایر گونه‌ها مقوله هیبرید سازی اندکی پیچیده‌تر است که در مقاله‌های بعدی به اختصار هیبرید سازی گونه های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هاورتیای بسیار زیبای هیبریدی
هاورتیای بسیار زیبای هیبریدی

 

فروبرگیا ترکیبی، از فرو و لوچن برگیا
فروبرگیا ترکیبی از فرو و لوچن برگیا

 

اچینوکاکتوس هیبریدی
اچینوکاکتوس هیبریدی

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

25 دیدگاه برای “کاکتوس‌ های هیبریدی دوست داشتنی

  1. عرفان رفائی گفته:

    من بذر گل ناز را ب اگل یخی گرده افشانی کردم و الان در کپسول بذر گل ناز ،بذر گل یخی آمده ممکنه هیبرید شده باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      گل ناز وگل یخی که یکی هستند، به اسم گل ناز یخی هم گفته میشه، اگر واریته متفاوت باشند بله هیبرید میشه.

  2. سلیم گفته:

    سلام خدمت کارشناسان محترم
    ببخشید به غیر از آستروفیتوم و آستریاس و هاورتیا دیگه چه نوعی رو میشه هیبرید کرد اگر از یک خانواده باشن مثلا ژمینو ها اگر ژمینو سالیگوت رو با ژمینو داوسی تلفیق کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام ممنون از شما، اکثریت واریته گیاهان رو میشه هیبرید کرد، انواع الوئه، ژیمنو وهر گیاهی که به نظرتون برسه حتی بنفشه افریقایی. ولی گیاهانی که هیبرید هستند بذر تولید نمیکنند،سایر گلهای گیاهان رو بارور میکنند ولی گلهای خودش بارور نمیشه ونمیتونید ازشون بذر بگیرید فقط از طریق قلمه زدن ویا پاجوش میشه تکثیرشون کرد.

  3. Amir گفته:

    ۱٫سلام.در آستروفیتوم Cap_As میشه به جای کاپریکورن از اورناتوم به عنوان مادگی استفاده کرد؟
    ۲٫میشه از آستروفیوم اورناتوم(یکبار به عنوان مادگی و یکبار به عنوان گرده نر)و آستریاس(یکبار به عنوان مادگی و یکبار به عنوان گرده نر) بذر هیبرید تهیه کرد؟
    ۳٫میشه از تمامی کاکتوس های خانواده اچینوپسیس بذر هیبریدی گرفت؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه گرد افشانی رو انجام داد ولی تمام بذرها هیبرید خواهند بود، در صورت گرد افشانی بله میشه.

  4. فراز گفته:

    سلام ،ببخشید چطوری میشه ادم واریته جدید از کاکتوس ها به وجود بیاره که اسمشو بنام اولین تولید کننده بذرش بزارن مثل ژمینوکیومرثی که تولید کننده اولش اقای کیومرث شیرازی بود.چون من میخوام یه گونه یا واریته جدید تولید کنم

  5. علی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من میخواستم بدونم هیلوسرئوس رو با چه کاکتوس هایی میشه هیبرید کرد که یه واریته جدید درست بشه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      همه ی گیاهان با ارزش هست، گیاهان هیبرید از نظر این که دو رگه هستند وبذردهی سختی دارند به این علت از توجه کمتری برخوردار هستند برای مثال موقع گردافشانی تمام گیاهان هم نوع خود رو بارور میکنند ولی خودشون بسختی بارور میشن وبذر کمتری تولید میکنند، نه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه عملی نیست، فقط گیاهانی که ازیک خانواده باشن میشه باهم گردافشانی وبذر هیبرید بدست اورد در بعضی از گیاهان هم خانواده هم بسختی عملی میشه.

  6. ایلین گفته:

    سلام خسته نباشید می خواستم بدونم روش هیبرید سازی در تیره اچوریا هم همینگونه است؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله از تلقیح دو نوع اچوریا با واریته های متفاوت میشه گیاه هیبرید جدیدی بدست اورد.

  7. امیررضا گفته:

    ممنون جناب خواستم یک سوال دیگه بپرسم از کجای اورئول جوانه میزنه ؟مثل اریو ها از بالای برگ یا از بالاس خار مثل میرتلو؟؟!

  8. امیررضا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یک فرو برگیا ابلق دارم پیوندی هست خواستم بدونم این فرو برگیا رو از چه روشی میشه تکثیر کرد پیوند برگ میشه اگر میشه باید برگ هاشو از ته بزنم یا از بالا خار جوانه میزنه ؟ ممنون میشم زود تر جواب بدین

  9. حسین گفته:

    سلام
    خسته نباشید استفاده از کلمه هیبرید در این مقاله به نظر من اشتباه است چون هیبرید به گیاهانی اطلاق می‌شود که نازا باشند و از دو گونه متفاوت باشند نظر شخصی بنده این است آیا صحیحه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام.ممنون. هیبرید یعنی دورگه، به اصطلاح دو والدی که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند، تولید می گردد.بذرهای هیبرید به دلیل ایجاد تفرق ژنتیکی که در نسل های بعد ایجاد می کند اگر بذر گیری شوند و در نسل بعد کشت شوند همانند والد خود نمی شوند و گیاهان به شدت مختلف خواهند بود. در نتیجه برای تهیه بذر هیبرید باید برگردید به منبعی که بذرها را از آنجا تهیه کرده اید ودوباره تهیه کنید. نازا که نمیشه گفت چون گیاهان هیبریدی همه ی گیاهان از (دو نوع والد ازواریته خود) رو بار ور میکنن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.