آیا کاکتوس کریسمس به اندازه کافی آب ذخیره می‌کند؟

آیا کاکتوس کریسمس به اندازه کافی آب ذخیره می‌کند؟

آیا کاکتوس کریسمس به اندازه کافی آب ذخیره می‌کند؟ کاکتوس کریسمس یک گیاه با عمر طولانی است که اغلب از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود. شما می‌توانید این کاکتوس را با آبیاری کردن نامنظم ولی به صورت سیراب زنده نگه دارید. با این حال یک گیاه کاکتوس کریسمس می‌تواند دچار  پوسیدگی ریشه شود.

کاکتوس کریسمس بومی نواحی ساحلی جنوب شرقی برزیل است آنها متعلق به جنس schlumbergera است که شامل تمام کاکتوس‌های عید پاک است. منطقه بومی این گیاه باران زیادی را در طول سال دریافت می‌کند بنابراین کاکتوس کریسمس تحمل خشکی طولانی مدت را ندارد. کاکتوس کریسمس در منطقه بومی خود در خاک‌های بسیار سبک، متخلخل و فقیر و حتی بر روی ساقه و تنه درختان و بدون خاک رشد می‌کند بنابراین اگر قصد کاشت این گیاه را در گلدان دارید بهتر است از خاک بسیار سبک، متخلخل با زهکشی بالا و فقیر استفاده کنید.

 

آبیاری را در تابستان منظم انجام دهید و اجازه بدهید بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود. در طول دوره گلدهی این گیاه نیاز به رطوبت محیطی بالا و رطوبت نسبی خاک دارد خاک خشک در این دوره باعث کاهش گلدهی و خاک دائم مرطوب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

 

علائم آبیاری زیاد در کاکتوس کریسمس: 
هر کاکتوسی که برای چند روز در خاک مرطوب باشد ممکن است دچار مشکل شود. کاکتوس کریسمس هم از این قاعده مستثنی نیست و به سرعت علائم واضحی از مشکل را در بدنه خود نشان می‌دهد با دیدن کوچک‌ترین علائم سریع دست به کار شده و آب اضافی را از بین ببرید.

 

یکی از اولین علائم دریافت آب زیاد در کاکتوس کریسمس برگهای مرطوبی است که سست و بی‌حال شده و روی گلدان آویز می‌شود سپس شاخه‌ها و ساقه نرم می‌شود در موارد شدیدتر بوی نامطبوعی از گیاه تراوش شده و کاکتوس کلاً از بین می‌رود.

 

پیشگیری بسیار ساده است استفاده از خاک متخلخل سبک با زهکشی بالا و آبیاری با توجه به نیاز گیاه.

 

نکاتی در مورد ذخیره یک کاکتوس کریسمس آب کشیده:
یکی از مشکلات آبیاری زیاد پوسیدگی ریشه و از دست دادن گیاه است با دیدن اولین نشانه‌ها سریع عمل کنید اگر از زیر گلدانی استفاده می‌کنید آب انباشته شده در آن را تخلیه کرده و گلدان را روی یک سبد یا شی‌ء مشبک قرار دهید، تهویه و گردش هوا را بالا ببرید تا خاک زودتر خشک شود. در دومین اقدام هر ساقه‌ای که شروع به نرم شدن کرده است را از گیاه جدا کنید. در سومین اقدام گیاه را از خاک در آورده و ریشه‌های پوسیده آسیب دیده و تغییر رنگ داده را کات کنید تا هر قارچی که ممکن است شروع به رشد کرده است را از بین ببرید و سپس آنها را ضد عفونی کنید. صبح روز بعد گیاه را در فضای باز منهای نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا آب اضافی که در بافت گیاه ذخیره شده تبخیر شود.

 

قلمه‌های سالم را انتخاب کرده و از گیاه مادری جدا کنید می‌توانید به راحتی آنها را در یک لیوان آب یا بستر پرلیت یا ورمیکولیت ریشه دار کنید.بعد از ریشه زایی آنها را در گلدانی با مخلوطی از یک قسمت ماسه، یک قسمت خاک گلدانی بسیار سبک کشت کنید. از یک گلدان کم عمق با دیواره نازک و حفره انتهایی زیاد برای کشت استفاده کنید تا رطوبت زیادی در خاک نماند. برای تشویق و تحریک گیاه به گلدهی زیاد تا چند هفته قبل از دوره گلدهی اجازه دهید تا گیاهتان نور کامل خورشید را دریافت کند سپس اجازه دهید که یک دوره تاریک حداقل ۱۴ ساعت در روز را تجربه کند همچنین برای این دوره آبیاری را محدود کنید.

 

کاکتوس کریسمس گل روز کوتاه است و زمانی به گل می‌رود که روزها کوتاه و شب بلند است مانند روزهای پاییز و مخصوصاً زمستان.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع میهن کاکتوس

مقالات مشابه

4 دیدگاه برای “آیا کاکتوس کریسمس به اندازه کافی آب ذخیره می‌کند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بوسیله گردافشانی، جفت پایه هست وبرای بذر گیری به دو گیاه پایه نیاز هست.

  1. علیرضاسرخی گفته:

    سلام اگر دو نوع کاکتوس کریسمس رو باهم پیوند بزنیم تغییری در رنگ گل هاش به وجود میاد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییری در رنگ گلها بوجود نمیاد هرقسمت هر رنگ گلی که داشت همون رنگ گل میده، ولی روی یک گیاه دو رنگ گل باز میشه.یعنی هر قسمت رنگ جداگانه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.