بن سای یا بونسای چیست؟

بن سای یا بونسای چیست؟

بن سای یا بونسای چیست؟ بسیاری از دوستان فکر می‌کنند که بونسای(bonsai) یک نوع گیاه است که بذر خاصی دارد و خود به خود به بونسای تبدیل می‌شود. باید گفت که بونسای گیاه خاصی نیست و فقط نوعی تربیت گیاهان به شمار می‌رود. یعنی شما شکل و فرم گیاه خودتان را با یک سری شرایط خاص می‌توانید درست کنید.

بونسای یعنی بتوانید گیاه و درختچه را همان گونه که در طبیعت رشد می‌کند و شکل می‌گیرد شما در گلدان یا باغچه خود پرورش دهید. بونسای ها گیاهان و درختچه‌هایی هستند که با تربیت خاص و روش‌های مخصوص مانند درختان صد ساله و سن بالا در طبیعت می‌شوند و جلوه بسیار زیبایی از خود نشان می‌دهند. این گیاهان باید دقیقاً مانند درختان و گیاهانی شوند که انگار ده‌ها و صدها سال است که از سن آن‌ها می‌گذرد.

 

تاریخ این نوع تربیت گیاهان از زمان‌های قدیم در کشور ژاپن سرچشمه می‌گیرد. حتی امروزه کشورهای ژاپن، چین و تایلند از کشورهای موفق در پرورش بونسای می‌باشند و نوعی صادرات و اقتصاد مهمی برای این کشورها می‌باشد.

 

برای تربیت بونسای نیازمند زمان و زحمت فراوانی است و با استفاده از روش‌های خاص می‌توان انواع گیاهان را به صورت بونسای تربیت کرد و باید گفت که کار یک شبه نیست و زمان بسیار زیادی صرف خود می‌کند.

 

بونسای ها قد و ارتفاع کمی دارند ولی شکل و فرم بسیار زیبایی دارند و تنه آن‌ها بسیار درشت و پیر می‌شود که به گونه‌ای یک گیاه پیر و سن بالا را به صورت کوچک در گلدان کوچک به نمایش می‌گذارد.

بن سای یا بونسای چیست؟
پرورش بونسای نیازمند سلیقه بالا، صبر و حوصله فراوان و آموزش‌های فراوان است.

 

این نوع گیاهان را از طریق هرس کردن شاخه و ریشه پیر و چروکیده می‌کنند و رشد قدی آن را کم کرده و رشد عرضی (کلفتی تنه) آن را افزایش می‌دهند. شاخه‌های جوان را که هنوز چوبی و سفت نشده و حالت مخصوصی نگرفته‌اند را با استفاده از سیم‌های مفتول می‌بندد و به شکل دلخواه خودشان به آن‌ها فرم و ظاهر می‌دهند.

 

امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها هستند که بذر گیاهانی را با این ادعا که بذر بونسای است به مشتریان خود می‌فروشند. باید گفت که هیچ بذر بونسایی وجود ندارد و گول این نوع شرکت‌های تجاری را نخورید. اکثر گیاهان را می‌توان به بونسای تبدیل کرد اما برخی از آن‌ها بسیار زیباتر و معروف‌تر هستند.

 

بونسای ها به دو نوع گیاهان بیرونی و گیاهان آپارتمانی تقسیم‌میشوند. بونسای هایی که برای آب و هوای بیرون از خانه هستند را نمی‌توان در خانه نگهداری کرد و زود از بین می‌روند.

 

برای تربیت بونسای یا خرید آن حتماً از نیاز آب و هوایی و شرایط مورد نیاز آن گیاه اطلاعاتی کسب کنید. بونسایی را بخرید یا پرورش دهید که مناسب آب و هوای منطقه زندگی شما باشد و در غیر این صورت زمان و وقتی‌که

 

برای تربیت آن و یا هزینه‌ای که برای خرید آن صرف کرده‌اید هدر می‌رود.
آموزش تربیت بونسای بسیار زیاد و طولانی بوده که در یک مقاله نمی‌توان آن را توضیح داد اما نمی‌توان گفت کارنشدنی و غیر ممکنی است. در مقالات بعدی روش‌های تربیت بونسای یا نگهداری از آن هارا هنگام خریداری توضیح می‌دهیم.

بن سای یا بونسای چیست؟ بن سای یا بونسای چیست؟ بن سای یا بونسای چیست؟ بن سای یا بونسای چیست؟ بن سای یا بونسای چیست؟ بن سای یا بونسای چیست؟
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

28 دیدگاه برای “بن سای یا بونسای چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      این موضوع بستگی به نوع گیاه هم داره بعضی ازگیاهان مثل نارون چینی برگهای ریزی دارند وموقع بنسای شدن برگها از سایز طبیعی هم کوچکتر میشن.

  1. نوروزی گفته:

    سلام وقت بخیر، من این گل بنسای رو اوایل بهار خریدم اول که گلدون و خاکشو عوض کردم برگاش خیلی میریخت جاش هم جلوی پنچره بود، به خاطر ریزش برگ گداشتمش تو تراس و دیگه ریزش برگاش قطع شد و برگای جدید داد. الان دوباره حدود یه هفته س داره یه خرده برگاش میریزه علتش چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه. سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، یامادوری کار درست وقانونی نیست، گیاه در محیطی که روییده باید درهمون شرایط قرار بگیره ورشد ایدالی داشته باشه برای مثال شما بخواهید یک گیاه رو ازجنگل یامادوری کنید وبیارید داخل منزل نگهداری کنید صد درصد ازبین خواهد رفت چون به هوای ازاد وشرایط جنگلی عادت کرده، ولی میتونید گیاهانی رو که نزدیک به هم وفشرده روییده رو زمانی که به خواب رفتند یامادوری بکنید از اواخر اذر ماه تا اوایل اسفند ماه زمان مناسبی برای جابجایی گیاهان فضای باز هست.

  2. احسان گفته:

    با سلام
    بونسای کراسولا رو مجبور شدم ۲بار خاکشو به فاصله ۲هفته عوض کنم و الان بعد از ۳ماه از تعویض مرتبه دوم خاک، برگهاش یکی یکی داره میریزه و خشک میشه. آیا دلیلش تغییر فصل و هوای سرد (دمای اتاق بین ۲۱-۲۵ و نزدیک پنجره هست) هست یا داره گیاه خشک میشه؟ آبیاری ۳-۴ روز یکبار خیلی مقدار کم
    با تشکر
    http://uupload.ir/files/h5m8_20201002_100636.jpg
    http://uupload.ir/files/7dys_20201002_100645.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، با هر بار تعویض خاک ویا تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میشه وگیاه با ریزش برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست گیاه رو تا حد امکان جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید،برگهای خشک شده روی گیاه رو جدا کنید ودور بریزید،بمرور زمان با خاک ومحیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام،افرا پالماتوم دیسکویو، افرا پالماتوم شیشیگاشیرا، افرای سرخ، بادام پرسپولیسی، برگ نو، پاپیتال، پودو کارپوس، پیچ گلیسین، پیراکانتا کوکسینیا،چری،ختمی، درخت هزار ستاره، ژاپنی مقدس، سرو کوهی، سرو نقره ای، سیکویای چینی، شاه بلوط، فیکوس رتوزا، فیکوس نیتیدا، کاج سیاه،کارمونا میکروفیلا، گل کاغذی، نارون، پولیشیاس فابیان، جینکو، فیکوس میکروکارپا، کوفیا، کراسولا اواتا، آدنیوم، آزالیا، آلو کریسمس، ارس چینی، ارس ژاپنی، ارس کالیفرنیایی، ارس ویرجینایی، افرای تاکی، افرای ژاپنی، افرای قرمز، اقاقیای سیاه، انار، انجیر برگ‌ریز، انجیر پرده‌ای، انگور برزیلی، ارغوان، به، به ژاپنی(سرده)، پرونوس مومه، پورتولاکاریا، افراتکسوس کاسپیداتا، توس (درخت)، توسکای سیاه، دارتالاب، داغداغان (سرده)، درخت دم‌اسبی، درخت فوشیا، رومارن، زبان توصیف معماری،زبان گنجشک، زرشک، زغال‌اخته (سرده)، زیتون، ساکورا، سدر، سدر اطلسی،  سرو پاکوتاه، سرو ریسمان سبز، سیب (سرده)، سیکاس رولوتا، شاه‌بلوط هندی، شاه‌بلوط هیمالیایی، شمشاد، کاج زرد، کاج سفید، کاج سیاه ژاپنی، کاج قیری، کاج گل‌ریز، کاج مشهد، کاج ویرجینیایی، کاملیا، کاملیا ژاپنی، کرب، کهن‌دار، کیکم، گل گوشواره، گلیسین (گیاه)،گیلاس ژاپنی، لور (گیاه)، مرکبات، یاس خوشه‌ای، یاس زرد،

  3. محمد حسین بالوئیان گفته:

    سلام ، درست میگید چند وقت پیش ریشه هاش رو هرس کرده بودم و فکر میکنم مشکل به خاطر این کارم باشه و چند روز پیش بهش کود برای افزایش ریشه زنی دادم ولی هنوز خیلی تغیری نکرده.و باید از کجا بفهمم که کود اثر خودش رو روی گیاه گذاشته؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کود دهی باید یک الی دو ماه بعد از تعویض گلدان یا هرس ریشه انجام بشه،بلافاصله بعد از هرس کوددهی انجام بشه ریشه های گیاه اسیب میبینند،تقریبا دو هفته بعد از کوددهی گیاه کود رو جذب کرده ورشد ایدالی خواهد داشت.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی یا افت بررسی کنید، نرسیدن اکسیژن کافی ویاوجود افت در ریشه ها باعث میشه ریشه ها نتونن عمل ابرسانی رو درست انجام بدند به همین دلیل رشد گیاه مختل میشه، گیاهتون کمبود نور هم داره،زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

  4. محمد حسین بالوئیان گفته:

    سلام من یک بونسای کراسولا (خرفه ای) دارم ولی الان حالش خوب نیست و شاخه ها و تنش چروکیده شدن و نوک شاخه ها فقط برگ داره ریشه هاش هم همینجوری دارن نحیف تر و خشک تر میشن از پارسال هم ریشه ها و تنش و برگ هاش رشد نکردن آب هم بهش میدم ولی همش بی حاله لطفا بگید باید چیکار کنم؟

  5. مهدی تسلط گفته:

    ممنون بابت مطالب آموزندتون . من چندتا کامکوات داشتم الان رفتم تو کار بونسای??

  6. صادقی گفته:

    سلام دوماه پیش بونسای جنسینگ خریدم هقته ای دو بار ابیاری و غبار پاشی میکنم در این دو ماه هم یک بار کود ۲۰۲۰۲۰دادم یکبار هم هیومیک اسید . بربعضی برگهایش به صورت سبز میریزه البته کمی هم خشک بعضی برگها هم زرد میشود ومیریزد روی بعضی برگها هم لکه های قهوه ای است لطفا راهنمایم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.