هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها: گاهی اتفاق می افتد با وجود رعایت تمامی شرایط مانند نور، دما، خاک مناسب برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها، این گیاهان رشد زیادی ندارند. در چنین شرایطی باید ریشه را بررسی کنید. به دلیل محدود بودن محیط گلدان، ریشه این گیاهان گوشتی سریع دچار پوسیدگی می‌شوند. همچنین پس از مدتی ریشه تمام محیط گلدان را فرا می‌گیرد و ریشه‌های جدید که وظیفه دریافت مواد غذایی و آب را بر عهده دارند ساخته نمی‌شوند و به اصطلاح ریشه‌ها چوبی می‌شوند.

 

هرس ریشه چیست؟
منظور از هرس ریشه حذف ریشه‌های پوسیده و قدیمی جهت تولید ریشه‌های جوان که قدرت جذب بالایی دارند.

 

مزایای هرس ریشه در کاکتوس و ساکولنت:
در صورتی که ریشه گیاه شما دارای پوسیدگی باشد به مرور این پوسیدگی گسترش پیدا کرده و به‌زودی تنه گیاه را دچار پوسیدگی و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد. با حذف ریشه‌های پوسیده در هنگام تعویض گلدان یا خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت و هر گیاه دیگری می‌توان از گسترش پوسیدگی جلوگیری کرد. از مزایای دیگر هرس ریشه افزایش رشد گیاه می‌باشد. پس از حذف ریشه‌های قدیمی که دیگر توان جذب بالای آب و مواد غذایی را ندارند، ریشه‌های جدید به وجود می‌آید که می‌تواند با افزایش جذب مواد غذایی از خاک باعث افزایش رشد و سلامت گیاه شما شود.

.

زمان هرس ریشه کاکتوس ها و ساکولنت ها:
بهترین زمان برای هرس ریشه هنگام تعویض گلدان یا خاک می باشد. بهتر است تعویض گلدان قبل از شروع فصل رشد انجام شود. همچنین در کاکتوس ها و ساکولنت هایی که مشکوک به پوسیدگی ریشه شدید هستند هر چه سریعتر هرس ریشه انجام شود. همچنین بهتر است هرس ریشه در گیاهانی که ریشه آنها از ته گلدان خارج شده است انجام شود...

 

آموزش هرس ریشه:
پس از خارج کردن گیاه از گلدان ریشه های پوسیده و قدیمی را حذف کنید، توجه داشته باشید ریشه های اصلی را نباید هرس کنید بخصوص در کاکتوس ها و ساکولنت هایی که دارای ریشه غده ای هستند نباید ریشه های اصلی را هرس کرد. در صورتی که گیاه شما دارای پوسیدگی زیاد ریشه هست، پس از هرس کردن ریشه را با سموم قارچکش شستشو داده و بعد از چند روز در خاک جدید کاشته شود. ریشه کاکتوس ها و ساکولنت ها بسیار مستعد پوسیدگی هستند از این رو باید از خاک های ماسه ای با تخلخل بالا استفاده کنید و از آبیاری زیاد آنها خوددرای شود.

.

در هنگام تعویض خاک کاکتوس ها و ساکولنت ها خاک های چسبیده به ریشه را به گونه ای که به ریشه های اصلی آسیبی نرساند جدا کنید.

 

گیاهانی که تازه گلدان آنها تعویض می شود را در هفته های اول در معرض شدید نور آفتاب قرار ندهید تا گیاه دچار کم آبی و سوختگی نگردد.

 

به کاکتوس ها و ساکولنت هایی که هرس ریشه شده اند تا یک ماه بهتر است کود ندهید.

 

هرس ریشه در برخی گیاهان مثل آدنیوم برای زیبایی و فرم دهی نیز استفاده می شود. برای مطالعه مقاله کامل این نوع هرس اینجا کلیک کنید.

 

پس میتوان نتیجه گرفت هرس ریشه های کاکتوس ها و ساکولنت ها امری ضروری می باشد و باعث افزایش عمر و افزایش رشد گیاهان می شود.

هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها
تولید ریشه های جدید پس از هرس ریشه ساکولنت

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

66 دیدگاه برای “هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

    • کارشناس 1 گفته:

      قسمت بالای گیاه واوند اگر از بین رفته با‌شه نه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

  1. حسین گفته:

    سلام و خسته نباشید برای جلو گیری از پوسیدگی کاکتوس های بزرگتر مثلا گلدون ۱۴ به بالا باید چیکار کرد؟ هرس ریشه حتما لازمه؟ و اینکه آبیاریشون نسبت کاکتوس های کوچیکتر باید کمتر باشه؟؟در زمستان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، باید خاکشون متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، در زمستان اگر دمای نگهداری بین ۱۵الی ۵ درجه باشه اصلا نیازی به ابیاری نیست وتا چهار ماه میتونن بدون ابیاری دوام بیارند، ولی اگر دما از ۱۵ درجه بالاتر بره ماهی یک بار ابیاری وبصورت سطحی که فقط سطح خاک مرطوب بشه کافی خواهد بود.

  2. محمد گفته:

    سلام روز خوش ببخشید اگه کاکتوسی که پیونده پایش ریشه بپوسونه اون رو هم میتونین هرس کنیم یا نه؟؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر ریشه ها پوسیده شده باشه بله میتونید ریشه ها رو هرس کنید ومجدد گیاه رو بکارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.