آموزش کاشت بذر فلفل داخل گلدان در خانه و آپارتمان

آموزش کاشت بذر فلفل در گلدان خانگی

چه حسی بهتر از داشتن چند گلدون فلفل و گوجه پر از میوه در آشپزخونمون هست؟ این مقاله در مورد کاشت بذر یا دانه فلفل می باشد ولی با همین روش میتوان بذر انواع صیفی جات دیگر مانند گوجه فرنگی، خیار، کدو، بادمجان، فلفل، کلم، کرفس، باقلا، کاهو لوبیا سبز و سبزیجات را در گلدان کاشت کرد.

مزایای کاشت بذر فلفل در خانه و آپارتمان

  • تولید محصول ارگانیک
  • زیبایی گلدان های فلفل
  • کاهش افسردگی!
  • تولید اکسیژن و تصفیه هوا
  • تولید گونه های کمیاب و خاص فلفل
  • دسترسی به فلفل تازه و خوش طعم
  • و…

چه نوع فلفل هایی را میتوان با این روش در گلدان کاشت کرد؟

انواع فلفل دلمه ای، فلفل تند، فلفل شیرین، فلفل چیلی، فلفل توباسکو، فلفل تزئینی و … را میتوان با این روش در گلدان کاشت کرد.

بهترین فصل برای کاشت بذر فلفل چه زمانی است؟

در هر فصلی با ایجاد شرایط لازم میتوان داخل خانه فلفل کاشت ولی بهترین زمان از اواسط زمستان تا اواخر تابستان می باشد.

چند وقت پس از کاشت بذر، فلفل آماده برداشت می شود؟

در شرایط خوب حدود ۷۵ روز پس از کاشت میوه های فلفل آماده برداشت هستند.

لوازم مورد نیاز برای کاشت بذر یا دانه فلفل

  1. بذر
  2. گلدان
  3. خاک
  4. کود و سم درصورت نیاز

بذر

تهیه بذر تازه و مرغوب برای دریافت بهترین نتیجه و جلوگیری از هدر رفتن زمان بسیار اهمیت دارد.

گلدان

از انواع گلدان های پلاستیکی و سفالی میتوان استفاده کرد. کف گلدان برای خروج آب اضافی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است دارای سوراخ هایی باشد. اگر از گلدانهای کهنه استفاده میکنید برای جلوگیری از انتقال بیماری ها، ابتدا آنها را خوب تمیز کنید. برای تمیز کردن میتوان پس از شستن و خشک شدن گلدان آنها را با محلول قارچ کش ضدعفونی کرد.

خاک

از انواع خاک معمولی(خاک باغچه)، کوکوپیت، پیت ماس و سایر خاک ها میتوان برای کاشت بذر فلفل استفاده کرد. ترکیب کوکوپیت با پیت ماس مناسب می باشد این خاک ها را همچنین میتوان با پرلیت، ورمی کمپوست و خاک برگ هم ترکیب کرد. اگر از خاک معمولی استفاده میکنید بهتر است از خاک های مرغوب و با کیفیت استفاده شود و خاک چسبندگی کمی داشته باشد.

کود و سم

برای افزایش رشد و افزایش محصول میتوان از کودهای مخصوص رشد گیاهان استفاده کرد. برای مشاهده کود مناسب افزایش رشد، گلدهی و باردهی فلفل اینجا کلیک کنید.

از سموم قارچکش نیز میتوان برای ضدعفونی خاک در صورتی که احساس میکنید ممکن است خاک شما آلوده باشد میتوان استفاده کرد. برای مشاهده سم های قارچکش مناسب ضدعفونی خاک اینجا کلیک کنید.

مراحل کاشت بذر فلفل

بذر فلفل ابتدا داخل سینی نشاء یا گلدان های کوچک کاشته می شود و پس از بزرگ شدن به گلدان بزرگتر منتقل می شود که به این عمل نشاء کردن گفته می شود. در این آموزش به “گلدان کوچک” و “سینی نشاء” که بذر در آن کاشته می شود “گلدان نشاء” خواهیم گفت و به گلدانی که نشاء در آن کاشته می شود “گلدان اصلی” گفته خواهد شد.

گلدان کاشت بذر فلفل

پر کردن گلدان نشاء از خاک

گلدان نشاء را به اندازه ای پر میکنیم که مقداری از فضای بالایی آن خالی بماند، موقع پر کردن خاک را خیلی فشار ندهید. فشار خاک باعث می شود خاک سفت شده و ریشه به خوبی نتواند حرکت کند.

خیس کردن خاک

پس از پر کردن گلدان نشاء باید خاک را کاملا خیس کنیم تا رطوبت لازم برای سبز شدن(جوانه زنی) بذرها فراهم شود، میتوانید گلدان را داخل ظرف آب قرار دهید تا همه قسمت های خاک خیس شود و هیچ بخش خشکی از خاک باقی نماند، برای دریافت نتیجه بهتر و جلوگیری از بیماری های قارچی در این مرحله بهتر است مقداری سم قارچکش به آب اضافه کنید تا خاک ضدعفونی شود. ۱ تا ۲ قاشق چایخوری از سم قارچکش برای هر ۱ لیتر آب کافی است.

کاشت بذر ها

۱ تا ۳ بذر  در هر گلدان نشاء یا سلول سینی نشاء کاشته میشود برای کاشت سوراخ کوچکی به اندازه حدود ۰٫۵ تا ۱ در سطح خاک  ایجاد کرده بذر را داخل آن قرار داده و روی بذر را با خاک بپوشانید. سپس بر روی آن مقداری آب یا محلول قارچکش اسپری کنید. اگر در هر گلدان نشاء چند بذر میکارید بهتر است بذرها را با مقداری فاصله بکارید (حدود ۱ سانتیمتر فاصله کافی می باشد).

آموزش کاشت بذر فلفل در گلدان (۲)

وکیوم کردن یا پوشاندن گلدان نشاء

جهت تامین رطوبت لازم برای جوانه زنی بذرها گلدان نشاء را داخل یک “کیسه پلاستیک دستی شفاف” یا “زیپ کیپ” قرار داده و در آن را گره زده یا میبندیم، سپس بر روی آن چند سوراخ کوچک برای جریان هوا ایجاد میکنیم. با این کار رطوبت مورد نیاز فراهم می شود.

کاشت بذر فلفل در آپارتمان

گلدان نشاء را پس از کاشت کجا باید قرار داد؟

گلدان نشاء را در مکانی با نور کافی مانند پشت پنجره جنوبی یا سایر قسمت های نورگیر منزل قرار دهید.

آیا میتوان از لامپ رشد گیاه برای کاشت بذر صیفی جات استفاده کرد؟

بله میتواند از لامپ های استاندارد و مورد تایید استفاده کرد، در کشورهایی که نور آفتاب کمی دارند مانند فنلاند بسیاری از محصولات کشاورزی با نور مصنوعی با استفاده از لامپ های رشد گیاه تولید می شود. حتی محصولاتی مانند هندوانه، سیب زمینی، هویج و خربزه را هم میتوان با این لامپ ها پرورش داد.

میهن کاکتوس به صورت حرفه ای در این زمینه در حال مطالعه و تحقیق می باشد و بزودی لامپ هایی با استاندارد جهانی تولید خواهیم کرد.

اگر احساس میکنید ممکن است به این لامپ های رشد احتیاج داشته باشید شماره خود را در فرم زیر وارد کنید تا زمان موجود شدن به شما اطلاع دهیم.

[gravityform id=”24″ title=”false” description=”false”]

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر فلفل چند درجه می باشد؟

دمایی در حدود ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتیگراد مناسب برای جوانه زنی بذر فلفل و سایر صیفی جات می باشد. البته نگران نباشید کاهش دمای  شبانه یا  افزایش دما  تا ۳۵ درجه تاثیر زیادی در جوانه زنی بذرها نخواهد داشت.

بذرها کی شروع به جوانه زنی میکنند؟

بستگی به گونه فلفل دارد و ممکن است از ۷ تا ۱۵ روز طول بکشد.

آبیاری جوانه ها

در تمام طول جوانه زنی تا انتقال نشاء به گلدان بزرگتر خاک باید مرطوب بماند، هر زمان احساس کردید رطوبت خاک کم شده میتوانید آب اسپری کنید.

کوددهی جوانه ها

چند روز پس از سبز شدن بذرها میتوانید کوددهی را شروع کنید از کودهای مخصوص رشد گیاهان با مقدار نصف استاندارد استفاده کنید. کوددهی را میتوانید هر ١۵ الی ۲۰ روز یک مرتبه تکرار کنید.

زمان انتقال جوانه ها به گلدان اصلی

زمانی که جوانه ها به اندازه حدود ۸ الی ۱۰ سانتیمتر رشد کردند وچهار برگ حقیقی داشتند میتوانید آنها را به گلدان اصلی منتقل کنید، ممکن است زمان انتقال جوانه ها به گلدان اصلی از ۲ هفته الی ۴ هفته طول بکشد. از گلدانهایی با قطر ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتری به عنوان گلدان اصلی میتوانید استفاده کنید.

روش نشاء کردن جوانه های فلفل

ابتدا خاک را کامل ابیاری کنید تا نرم شود بعد جوانه های آماده انتقال را به آرامی از خاک دربیاورید. گلدان اصلی را با خاک پر کنید و هر جوانه را در یک گلدان بکارید و آبیاری کامل کنید. بهتر است چند روز اول پس از نشاء کردن در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید. هر زمان احساس کردید سطح خاک به اندازه یک سانتیمتر خشک شده آبیاری را انجام دهید. برای افزایش رشد ۲۰ روز پس از کاشت میتوانید از کود استفاده کنید، اینبار از اندازه کامل کود میتوان استفاده کرد.

از انواع خاک گلهای اپارتمانی مانند پیت ماس، کوکوپیت یا ترکیبی از آنها با خاک معمولی(خاک باغچه) میتوان برای نشاء کردن استفاده کرد.

آموزش کاشت بذر فلفل در گلدان (۱) پاسخ به سوالات متداول کاشت بذر یا تخم فلفل

آیا بذر فلفل را از ابتدا میتوان در گلدان اصلی کاشت؟

بله هیچ مشکلی نیست.

موقع نشاء کردن تعدادی از ریشه های فلفل قطع شد آیا مشکلی پیش میاد؟

این امر کاملا طبیعی است که موقع نشا کردن تعدادی از ریشه ها کنده شوند ولی هر چه ریشه کمتری کنده شود بهتر است.

آیا از ظرف های دیگه مانند ظرف ماست و پنیر هم میتوان برای کاشت بذر فلفل استفاده کرد؟

بله از هر ظرفی میتوان استفاده کرد فقط قبل از استفاده کاملا تمیز وضدعفونی کنید.

چرا بوته فلفل من دراز شده؟

دراز شدن یا رشد علفی به دلیل کمبود نور می باشد.

علت سیاه شدن و پوسیدگی بوته فلفل چیست؟

این مشکل میتواند به دلیل بیماریهای قارچی باشد که معمولا در اثر استفاده از خاک های نامرغوب و آلوده اتفاق می افتد.

چرا گلهای فلفل من می ریزد؟ یا دلیل ریزش گلهای صیفی جات چیست؟

آبیاری زیاد، کمبود نور و کمبود مواد غذایی میتواند از دلایل ریزش گلهای صیفی جات باشد.

دلیل ریزش و زرد شدن برگ فلفل چیست؟

آفت و بیماری ها، آبیاری زیاد، نور کم، کمبود مواد غذایی خاک

دلیل سیاه شدن خود میوه فلفل چیست؟

کمبود کلسیم، برای درمان از محلول پاشی کلسیم استفاده کنید.

بوته های بالغ را هر چند وقت آبیاری کنم؟

هر زمان که حدود ۱ سانتیمتر از سطح خاک خشک شد آبیاری کنید. افراط در آبیاری باعث پوسیدگی ریشه میشود.

چند ساعت نور برای پرورش فلفل در روز نیاز است؟

فلفل به نور زیادی احتیاج دارد و حداقل باید در روز ۵ تا ۸ ساعت نور مستقیم دریافت کند. اگر از لامپ رشد گیاه استفاده میکنید روزانه حدود ۸ تا ۱۰ ساعت روشن کنید.

کاکتوس در گلدان در اشپزخانه

 

ویدیوی آموزش کاشت بذر فلفل در گلدان با روش دیگر

میهن کاکتوس