معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس : تقریباً در اکثر خانه‌های ایرانی به دلیل مقاوم بودن و راحت بودن نگهداری و نیازی نوری کم گل فیکوس نگهداری می‌شود. نام علمی فیکوس Ficus elastica می‌باشد.

برگ‌های گیاه فیکوس براق و چرمین هستند که در برخی ارقام این گیاه رگه‌های کرم رنگ و یا قرمزرنگ بر روی پهنه برگ‌ها مشاهده می‌شود. گل‌های این گیاه معطر یا رنگین نیست و جلب‌توجه نمی‌کند. فیکوس شیره‌ای دارد که می‌توان آن را از گیاه گرفت و از آن در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به این مسئله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است.

اگرچه فیکوس در زادگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می‌شود اما در بسیاری نواحی دیگر ازجمله کشور ما اکثراً به عنوان یک گیاه زینتی و گلدانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گل فیکوس ابلق

گل فیکوس ابلقنحوه آبیاری گل فیکوس:
به خشکی مقاوم است اما رطوبت را ترجیح می‌دهد و نباید خاک گلدان خیس و غرقابی شود زیرا در این صورت برگ‌های پایین گیاه به تدریج زرد شده و می‌ریزند. بنابراین در فاصله دو آبیاری بهتر است سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. زمانی که دمای هوا بالا است برگ‌ها را غبار پاشی کنید اما اگر این کار را در نور مستقیم آفتاب انجام دهید لکه‌های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن انان می‌شود که در این حالت می‌توان گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار داد.

دما:
گرما را تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. هوای سرد موجب قهوه‌ای شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود همچنین تغییرات ناگهانی در دمای محیط نیز موجب ریزش برگ‌ها می‌شود

نور مورد نیاز گل فیکوس:
سایه را تحمل می‌کند اما مکان روشن را ترجیح می‌دهد. همچنین گلدان حاوی این گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظ کنید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است البته تغییر مکان این گیاه می‌تواند موجب ریزش برگ‌ها شود.

خاک مناسب برای گل فیکوس:
این گیاه به خاکی با زهکش که همچنین بتواند رطوبت را در خود حفظ کند نیاز دارد. به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+پیت ماس استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود. به منظور تغذیه مصنوعی می‌توان از کودهایی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر دو هفته یک‌بار و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۵ هفته یک‌بار استفاده کرد. اگر گیاه سریع رشد می‌کند تا جایی که امکان دارد هر ساله و در ابتدای بهار باید گلدان آن را عوض کرد و گلدانی انتخاب کرد که حداکثر حدود ۵ سانتیمتر در قطر و همچنین در ارتفاع بدنه از گلدان قبلی بلندتر باشد و گلدان را خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی انتخاب نکنید. اگر گیاه بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده است که عوض کردن گلدان سخت است، خاک سطحی و رویین را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

نحوه تکثیر گل فیکوس:
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اواخر بهار و یا در اوایل تابستان از ساقه‌ها قلمه تهیه کرد. طول مناسب قلمه‌ها در حدود ۱۵ سانتیمتر است. قلمه را می‌توان هم از طول ساقه تهیه کرد و هم از انتهای ساقه، به هر حال قلمه باید حداقل یک برگ داشته باشد و در صورت زیاد بودن تعداد برگ‌ها باید تعداد آنها را کم کرد. همچنین قلمه‌ها در قسمت پایینشان که در بستر کاشت قرار می‌گیرد باید بدون برگ باشند. بعد از جدا کردن قلمه‌ها شیره‌ای سفید رنگ از انتهای آنها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید.

 

بهتر است که قلمه‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب قرار دهید تا این جریان شیره متوقف شود و سپس نسبت به کاشت قلمه‌ها اقدام کنید. قلمه‌ها در بستری که سبک و مرطوب است کاشت. مثلاً می‌توان از مخلوط کوکوپیت +پرلیت و یا خاک برگ +شن استفاده کرد. رطوبت هوا را در مکان نگهداری قلمه‌ها باید در حد اشباع و دما در حدود ۲۷-۲۵ درجه باشد. از قلمه جوانه برگ نیز می‌توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد که چگونگی کاشت آن به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم و روش تهیه این قلمه را نیز در تصاویر موجود در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

 

از روش خوابانیدن هوایی نیز می‌توان استفاده کرد که ساقه‌هایی با طول حداقل ۳۰ سانتیمتر برای قلمه  انتخاب شوند بهتر است. در این روش باید ساقه گیاه ابتدا یا شکافی ایجاد شود و یا قطعه‌ای از پوست به شکل حلقه از اطراف ساقه برداشته شوند. سپس مواد نگه‌دارنده رطوبت همانند خزه اسفاگنوم در اطراف شکاف قرار داده شود و این ناحیه با مواد موجود در اطراف آن در پلاستیک پیچانده می‌شود تا گیاه در آن ناحیه ریشه تولید کند. سپس آن قسمت از ساقه را می‌توان از گیاه جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

قلمه فیکوس

تصویر بالا: قلمه‌های تهیه شده از ساقه گیاه فیکوس. البته این گیاه از نوع ابلق فیکوس است. قلمه موجود در جلوی تصویر از طول ساقه و قلمه موجود در عقب تصویر از انتهای ساقه تهیه شده است (جوانه برگ که هنوز قرمز رنگ است مشاهده می‌شود.). این قلمه‌ها به دلیل اینکه برگ‌هایی با سطح بزرگ دارند باید در مکانی با رطوبت اشباع قرار بگیرند تا قبل از ریشه دهی و به دلیل از دست دادن رطوبت خشک نشوند.

تکثیر فیکوس
تهیه قلمه حاوی یک برگ از ساقه این گیاه و نحوه کاشت قلمه
پیوند فیکوس
برداشتن پوست دور ساقه به شکل یک حلقه در روش خوابانیدن هوایی
قلمه گل
ایجاد شکاف در ساقه و قرار دادن یک قطعه چوبی کوچک (همانند یک چوب کبریت) در میانه شکاف برای جلوگیری از بسته شدن شکاف. این مسئله نیز در رابطه با روش خوابانیدن هوایی انجام می‌شود.

 

قلمه گیاه فیکوس
بعد از ایجاد شکاف به شکلی که در دو تصویر قبلی نشان داده شد، در اطراف ناحیه‌ای که آن شکاف‌ها ایجاد شده است ابتدا موادی که نگه‌دارنده رطوبت است همانند خزه اسفاگنوم قرار می‌گیرد و این خزه‌ها با بستن یک نوار در اطرافشان ثابت می‌شود و بعد در اطراف این خزه‌ها کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شود تا به حفظ رطوبت کمک کند.

 

فیکوس
زمانی که ریشه‌هایی را در داخل کیسه پلاستیکی مشاهده کردید زمان مناسبی برای جدا کردن ساقه از گیاه مادری است. ساقه را از ناحیه‌ای که در تصویر نشان داده شده است از گیاه مادری جدا کنید و آن را در یک گلدان و در خاکی که در قسمت خاک توضیح داده‌ایم بکارید. در هفته‌های اول بهتر است  با کشیدن یک پلاستیک بر روی گیاه به حفظ رطوبت در اطراف گیاه کمک کنیم البته سنگینی این پلاستیک نباید بر روی گیاه باشد و باید از یک چهارچوب که در تصویر مشاهده می‌کنید کمک بگیریم.

 

هرس فیکوس:
هرس این گیاه را می‌توان در اواخر بهار و اوایل تابستان انجام داد. ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌توان قطع و یا کوتاه کرد. عمل برش را نیز از بالای یک گره (گره ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه است) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوکه شدن گیاه شوید. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد یعنی فرض کنید که اگر می‌خواهید همه ساقه‌ها را کوتاه کنید تنها می‌توانید یک سوم از ارتفاع هر یک را کوتاه کنید.

 

آفات های گیاه فیکوس:
کنه تار عنکبوتی و شپشک از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند که می‌توان جهت مبارزه با آنان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. از دیگر آفات می‌توان به نماتد گره ریشه و تریپس اشاره کرد. تحت شرایط گرم مرطوب نیز لکه برگی باکتریایی و قارچی و سر خشکیدگی ممکن است روی دهد.

تمیز کردن برگ‌های بزرگ این گیاه نقش مؤثری در جلوگیری از فعالیت آفات و همچنین شادابی و ظاهر زیبای این گیاه دارد. وقتی برگ‌ها کثیف هستند می‌توانید در یک لیتر آب به اندازه یک قاشق چای‌خوری آب لیمو بریزید، آب را به خوبی تکان دهید و تکه‌ای پارچه را به این آب آغشته کنید و بعد برگ‌های گیاه را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله معرفی گل حسن یوسف را هم مطالعه کنید. کلیک کنید

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    274 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری گیاه فیکوس

    1. حجت گفته:

      سلام خسته نباشید. الان ۳ ماهه که فیکوس گرفتم بعد از ۱ ماهشد گلدانش رو عوض کردم برگ های گیاه لکه های قهوه ای از اول داشت وقتی من گلدانش عوض کردم لکه های زیاد شد اون برگ ها رو من چیدم گلدانش هم خیلی بزرگ بود الان ۳ روزی هست گلدانش کوچک تر کردم ریشه گیاه کمی پوسیده بود با محلول قارچ کش هم بهش دادم الان گیاه برگ هاش آویزون شده نمیدونم چکارش کنم دمای اتاق خوبه روی اپن گذاشتم نور خوبی هم داره و لکه های زرد رنگی روی برگهاش امده ممتون میشم راهنماییم کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، بهتر بود قسمتهای پوسیده شده ریشه ها رو جدا میکردید، با محلول قارچ کش خاک رو کامل ابیاری کنید وگلدان رو در محیط خنک ونیمه سایه بمدت یک الی دوهفته نگهداری کنید وبرای تامین رطوبت محیط چند روزی کاور کنید اگر بعد از یک هفته بهبود نیافت بهتر هست از خاک در بیارید وریشه های پوسیده شده رو جدا کنید وریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مناسبی که از قبل ضدعفونی شده بکارید ومراحلی رو که نوشتم مجدد تکرار کنید. بمرور زمان با بهبود گیاه به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    2. آزاده گفته:

      سلام، فیکوس من برگهاش در حال زرد شدن و افتادن هستند، برگهای جدیدش هم لوله شده اند، پشت پنجره هست و تقریبا ۸ روز یکبار آب میدادم زمانی که خاکش خشک میشد، از وقتی این حالت رو مشاهده کردم روی برگهاش آب اسپری کردم و آبیاری رو هم بیشتر کردم ولی بهتر نشده، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه گیاه رو به محیط خنکی که نور وتهویه مناسبی داشته باشه انتقال بدید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید هفته ای دو الی سه بار هم با دستمال نرم ومرطوب برگها رو پاک کنید بمرور زمان شرایط ایدال بشه بهلود پیدا میکنه گیاه رو زیاد جابجا نکنید به جابجایط حساس هست.

    3. حیدری گفته:

      سلام خدمت شما مدتی هست برگ های فیکوس رو به پایین هست راهنمایی میخواستم و برگهای بالایی هم کناره هاش به سمت زیر برگ برگشتن .نورش خوب هست و قبل از آبیاری چک میکنم خاک گلدان خشک باشد . سپاس

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟به تازگی محیط نگهداری یا خاک وگلدان گیاه تعویض شده؟ ترکیب خاکش چی هست؟ابیاری،کود دهی..!؟

        • حیدری گفته:

          حدودا ۲ سال هست دارم و چون گلدون بزرگ هست خاکش رو عوض نکردم و روش خاک و کود برگ اضافه کردم و هر دفعه گلدان خاکش خشک میشه آبیاری میکنم نورش هم پنجره ی جنوبی و خوب هست و از سر گیاه فقط یک برگ اضافه شده و از پایین ساقه نیز یک شاخه ی کوچک زده و دو برگ ریز اضافه شده
          کود مایع هم گاهی مثلا دو ماه یکبار با آب قاطی می کنم و میدهم.?

          • کارشناس 1 گفته:

            سطح خاک رو زیرو رو کنید تا اکسیژن کافی به ریشه های گیاه برسه وتهویه محیط رو بالا ببربد نرسید اکسیژن کافی به ریشه ها بیشتر باعث این مشکل میشه رطوبت محیط رو هم افزایش بدید ویا روزی یک بار برگها رو با دستمال نرم ومرطوبی پاک کنید. ابیاری رو هر زمان دو سانت از سطح خاک خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

    4. ریحانه گفته:

      سلام، روز بخیر.
      دو تا فیکوس شرابی و ابلق دارم که خاکشون یک هفته س تعویض شده و همچنان کامل خشک نشده! کرج هستیم و نزدیک دو هفته بارندگی داریم و آفتاب کامل نداشتیم. لکه های قهوه ای کوچیک رو یکی دو تا از برگ های این دوتا گیاه هست. پشت پنجره ی شمالی هستند که نور غیر مستقیم خوبی داره. پنجره هم برای گردش هوا باز میشه در طول شبانه روز.خاکی که براشون استفاده کردم خاک مخصوص گیاهان زینتی و ورمی کمپوست (مقدار خیلی کم) برند گیلدا بوده. با اولین آبیاری قارچکش مانکوزب هم دادم بهشون. چون تازه گلدان ها رو تعویض کردم کود ندادم. غبار پاشی انجام نمیدم چون کنار این گیاهان لیوان های کوچک آب گذاشتم برای حفظ رطوبت. برگها رو هم وقتی گرد و غبار میگیرن با دستمال مرطوب پاک میکنم.
      این دو تا گیاه رو گرون خریدم ممنون میشم راهنمایی کنید مشکلشون رو بدونم.

        • ریحانه گفته:

          لکه ای که تو تصویر سمت راست هست از زمانی که گیاه وارد خونه ی ما شده به وجود اومده. یک ماه هست که خریداری شده. قبل از تعویض خاک لکه ها بودن روی برگ ها.

          • کارشناس 2 گفته:

            سلام، شوک تعویض خاک میتونه باشه، یک هفته بعد از مجدد با محلول قارچ کش ابیاری رو انجام بدید وبرای ابیاری حتما ازاب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید. لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند جدا کنید، وجود کرم خاکی داخل خاک هم باعث بوجوداومدن این لکه ها روی برگها میشه، خاک رو از نظر وجودکرم خاکی بررسی کنید واگر داخل خاک کرم خاکی بود حتما از خاک خارج کنید.

    5. شمس گفته:

      سلام
      آیا میتوان فیکوس شربى، زاموفیلیا و آگلونما صورتى رادر تراس جنوبى بانور آفتاب سایه نگهدارى کرد؟

    6. محمدرضا گفته:

      سلام روزتون بخیر من یک فیکوسی دارم که ۳ هفته پیش تهیه کردمش و ۳ یا ۴ روز اولش خیلی هم شاداب بود ولی از هفته اول به بعد شروع کرد به پوسیدن لایه های اول جوونه هاش بعد هم فقط برگ های جوونش از جهت های مختلف شروع کرد به کمی خشک شدن و قهوه ای شدن و کم کم تمام برگ ها بی حال شدن و سر به پایین شدن البته خاکش چون خیلی متراکم و سفت بود عوض کردم و هر ۸ روز ابش میدم.دماس اتاق ۲۰ درجه هست و خیلی هم مرطوب نیست و نورش هم از پشت بالکن بهش میرسه درضمنا از جاهایی که برگ های جوان افتادن مقداری هم شیره در اومده الان هم سطح خاک خیس هست چون دیشب اب دادم.لطفا اگر میشه بگید که چیکار کنم که هرچه زودتر خوب بشه چون هرجا رو مشاهده کردم مورد مشابه من نبود خودم هم حدس نمی زنم بیماری قارچی باشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، موقع تعویض خاک ریشه های گیاه اسیب دیدند ،موقع ابیاری خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وچند روزی کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه.

    7. Narges Mirdamadi گفته:

      البته گیاه هرچند گاهی هم سوختگی کنار برگ داشت که پس از ماه ها اون برگ رو از دست داد،به نظرتون به جای کم نور تر منتقل کنم؟البته الان هم کنار پنجره ی شرقی هست و یا اینکه باید کودی بدم که گیاه رشد داشته باشه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        نه محیط نگهداریش خوب هست ومشکلی نداره سالم وشاداب هست هر از گاهی برگها رو با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید میتونید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

    8. Narges Mirdamadi گفته:

      سلام و وقت بخیر
      ببخشید این فیکوس رو ٩ ماه پیش خریدم
      همون موقع که تازه خریدم یه برگ باز کرد و جوانه ها سبز بودن
      ولی الان ٢-٣ ماهی هست که جوانه ها این رنگی شده
      و رشد قدی نداشته و فقط برگ ها پهن شده اند

    9. مهین گفته:

      https://uupload.ir/files/xpu6_5969970a-a274-46b6-9a40-08f127c8c8c6.jpeg
      سلام گرمو صمیمانه و ممنون از راهنمایی هایی دقیق و جامعتون
      میشه لطف کنید بگید مشکل گیاه من چیه ؟
      بین دو آبیاری سطح خاک خشک بشه بعد ابیاری میکنم،به تازگی وارد بهار شدیم هر سه روز چهار روز سطح خاک رو خشک میبینم آب میدم
      نور فیلتر شده با فاصله ۵ متری از پنجره میگیره
      و جاشو از سنگ اپن آشپزخونه به روی میز انتقال دادم یعنی یمتر اونورتر جابجا کردم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از شما، بیماری قارچی هست ،بهتر هست اون قسمت برگ رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید برگ رو کامل جدا نکنید فقط قسمت الوده رو جدا کنید، وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید. مقدار جزیی کمبود نور هم داره میتونید به قسمت پرنور نزدیکتر کنید.

        • مهین گفته:

          ممنونم ازتون در مورد گیاهم رفتم پودر قارچکش گرفتم و طبق دستور روی محصول به مقدار محلول رو درست کردم و هر بار که آبیاری میکنم از این محلول میدم و اینکه گغتید سمپاشی یعنی چجوری انجام بدم؟این لکه قارچی بترتیب داره به برگای بالایی میرسه چه کنم؟? و اینکه قسمت قارچ شده رو با قیچی تیز و ضدعفونی میبرم

          • کارشناس 2 گفته:

            ممنون از شما، برای هر بارابیاری از محلول قارچ کش استفاده نکنید ،یک هفته فاصله بدید بین ابیاری با محلول قارچ کش، سمپاشی یعنی محلول قارچ کش رو داخل یک ابپاش یا سمپاش بریزید وتمام شاخه وبرگهای گیاه رو با این محلول سمپاشی کنید یعنی محلول رو بصورت مهپاشی روی همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید. چه نوع قارچ کشی تهیه کردید ودز مصرفتون چقدر است؟ شرایط نگهداری گیاه به چه نحو هستش؟

            • مهین گفته:

              https://uupload.ir/files/3sug_6a684b80-9dce-4c31-a169-bdb70f1a1042.jpeg
              خب من این محلول رو یه قاشق مربا خوری در یلیتر اب مخلوط کردم و هر بار سطح خاک خشک شد با همین محلول ابیاری کردم و نور غیر مستقیم دریافت میکنه و امروز صبح دیدم برگی که میخواد باز بشه هم سیاه شده فکر کنم اونم داره قارچ میزنه
              فکر کنم کلا درست انجام ندادم کارارو چیکار کنم محلول معرفی کنید همونو بگیرم و دیگه چه کارا کنم تا خوب بشه

              • کارشناس 1 گفته:

                قارچ کش بنومیل منسوخ شده شاید هم به همین علت اثری روی بیماری گیاهتون نداره از قارچ کش کاربندازینم استفاده کنید،یک گرم در یک لیتر اب محلول درست کنید ودو بار بافاصله یک هفته گیاه رو با این محلول ابیاری وسمپاشی کنید،اون سیاه شدگی روی برگ بالایی قارچ نیست در اثر ابیاری زیاد بوجود اومده ویا نورمستقیم داشته، ابیاری رو زمانی که شطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.وازاب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

                • مهین گفته:

                  مرسی مرسی حتما همینکارو انجام میدم
                  واقعا تششکر از شما
                  اگه شما نبودید معلوم نبست گیاهای من چه بی سرشون میامد?

                  • مهین گفته:

                    https://s4.uupload.ir/files/da42323c-f730-4dda-a6bb-f0f25b09b403_2wy.jpeg
                    بازم‌سلام خدمتتون واقعا بعضی وقتا خجالت میکشم انقد سوال میپرسم ممنونم از پاسخگویهاتون
                    این فیکوس من انگار همه جور مشکل پیدا کرده
                    یکهفته میشه با قارچکش کاربندازیوم با روشی که گغتید سمپاشی و خاک رو آبیاری کردم البته زمانی که گلدان رو عوض کردم اینکارو انجام دادم و از زهکش آب بیرون زد
                    الان مشکل گیاهم این تصویر هست .برگهاش رو به پایین شدن و یک برگ زرد شده و این چند روز نمیدونم بخاطر هواس که خاک همچنان مرطوب هست و نوک گیاهم ازبین رفته و اون قسمتایی که با قیچی ضدعفونی شده قارچ رو بریدم باز هم لکه زده
                    چیکار کنم این همه مشکل رو
                    ممنون میشم بازم منو راهنمایی کنید

                  • کارشناس 1 گفته:

                    سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست گیاه رو ازخاک دربیارید زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید که باز باشه وریشه ها رو از نظر پوسیدگی یا وجودافت بررسی کنید، دز مصرف قارچ کش رو چقدر استفاده کردید؟

                  • مهین گفته:

                    یک گرم در یلیتر آب مخلوط کردم و خاک رو با همان محلول آبیاری کردم و گلدان رو ده روزی میشه جاشو تعویض کردم ریشه هاشو هم نگاه کردم سالم بود الان همچنان خاک تو این ده روز خیس یعنی مرطوب بنظر میاد زهکش هم دوتا سوراخ زیر گلدان ایجاد کردم نمیدونم برای این گلدون زهکشش مناسب نیست هست!
                    و اینکه محلول قارچکش رو وقتش هست پای گلدانم بریزم ولی وقتی خاکم مرطوب نمیتونم بریزم نمیدونم چه کنم؟!
                    و لازم هست ریشه هارو و زهکش رو مجدد برسی کنم؟

                  • کارشناس 2 گفته:

                    اگر بعد از ده روز ابیاری، هنوز خاک خیس هست زهکش گلدان یاگرفته یا مناسب نیست حتما گیاه رو از خاک خارج کنید وزهکش گلدان رو باز کنید اگر سوراخ کف گلدان کم هست چند سوراخ دیگر ایجاد کنید به اندازه قطر یک مداد باید سوراخ باشه. کف گلدان هم یا ماسه درشت یا پرلیت یا لیکا بریزید که اب براحتی از زهکش خارج بشه. ریشه ها رو هم بررسی کنید اگر پوسیده شدند قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وقسمتهای سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک بکارید.

                  • مهین گفته:

                    خیلی ممنون از پاسختون
                    مجدد داخل گلدون رو برسی کرد ریشه ها سالم بودن و خاک نم کمی داشت زهکش مناسبتری درست کردم و نزدیک ۱۵ روز هم گذشته از خاکی که محلول قارچکش ریختم وقتشه دوباره اینکارو کنم ؟
                    و اینکه داخل عکس که فرستاده بودم اون قسمت نوک فیکوس سوخته و به رنگ مشکی و نرم شده باید جدا کنم یا چکار کنم؟
                    اگه جدا کنم دوباره برگ تازه میده؟

                  • کارشناس 2 گفته:

                    ممنون از شما، یک بارهم با محلول قارچ کش ابیاری کنید بهترهست بله میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید، مجدد جوانه میزنه وشروع به رشد میکنه.

    10. amirrezatakhtferoozeh گفته:

      سلام خسته نباشید
      من چند روز پیش گلدون فیکوس رو داشتم عوض میکردم یک تک ریشه خیلی بلند داشت که یک کمی حالت چوبی داشت. اونو نباید قطع میکردم چون همه چیز هایی که توی سایتون گفتین و یا خودتون گفتین رو انجام دادم ولی هنوز برگ جدید در نیاورده

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، اون ریشه اصلی هست قطع کردید یا مونده؟ توی چند روز که شروع به رشد نمیکنه چند ماه زمان میبره تا ادابته بشه باید صبور باشید.

    11. امیر گفته:

      سلام وقت بخیر
      من یک فیکوس دارم که چندوقتی برگای قدیمی ترش آویزون بود بعدشم ریخت.سرعت رشد و برگ دار شدنشم کمه. نمیدونم مشکلش از کجاست لطفا راهنمایی کنید.
      یه مشکل دیگه هم داره اینکه ساقیه گیاه بلند و باریکه نمیشه کاری کرد چند شاخه بشه یا کمی قطرش بیشتر بشه. حدود یک متر هم طول ساقه گیاه هست.

        • amirrezatakhtferoozeh گفته:

          سلام
          تازه جاشو عوض کردم توی جای قبلی نورش کم بود و فکر کردم شاید از اونه عوض کردم جاشو بردم توی یک جای پر نور تر ولی تغییر نکرد.
          https://uupload.ir/files/20l_img_20210329_004831.jpg
          https://uupload.ir/files/nw5_img_20210329_004855.jpg
          آب رو ه میزارم وقتی پای گل هام خشک شد براشون میریزم معمولا.
          فقط هواش کمی سرده که اونم خیلی نیست
          به چه کودی استفاده کنم براش خوب میشه؟

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وزمان میبره تا گیاه مجددشروع به رشد کنه باید صبور باشید برای اینکه چند شاخه بشه میتونید سرزنی کنید وقسمت جدا شده رو هم مجدد ریشه دار وتکثیر کنید، برای تقویت میتونید از کودهای کامل ماهی یک باردر زمان رشد گیاه استفاده کنید. ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید.

    12. dr.lili.sahm گفته:

      سلام وقت تون بخیر
      من هفته پیش یه فیکوس جنگلی خریدم.هنوز خاک و گلدونش رو عوض نکردم.همچنین هنوز آبیاریش هم نکردم چون حس کردم تازه آب داده شده.از همون روز که آوردیمش خونه تو فاصله یه متریه در بالکن جنوبی رو زمین گذاشتمش ولی متاسفانه سه چهار روزه که هوا خیلی ابریه و نور روی گیاهانم نمیفته.تو این یه هفته اصلا جابجاش نکردم.دمای اتاق هم نهایتا ۲۰ درجه‌ست.تو این مدت تا دیشب غبارپاشی هم نشده بود ولی چند تا از گلدونهای دیگه‌م که نزدیکشن رو جزیره هستن و فک کنم رطوبت هوای اطراف اینم تأمین شه
      دو سه روز اول حالش خوب بنظر میرسید و مشکلی نداشت اما تو روز چهارم متوجه شدم تمام برگهاش رو به پایین شدن و دو تا از برگهاش ظاهر چین و چروک‌طور پیدا کردن.ضمنا یه چیزایی شبیه برگهای نازک که بین برگها بود و موقع خرید گفتن برگچه های جدید هستن و روزهای اول شاداب بودن یه تعدادی‌شون زرد و پلاسیده شدن.دوتا عکس اول مربوط به روز اول بعد از خریدش و دوتا عکس بعدی مربوط به الان هستن
      دیشب برای اولین بار یکم غبارپاشیش کردم و شب تا صبح با پلاستیک کاورش کردم.تو ظاهرش فرقی ایجاد نشده و نمیدونم بازم شبها کاورش کنم یا نه.راستش اولین باره که گیاهی میخرم و دچار شوک میشه.همیشه بااینکه تعویض خاک و گلدون و حتی گاهی ریشه‌شویی،هرس ریشه و ساقه میکردمشون سرحال بودن اما این که سعی کردم اصلا کاری به کارش نداشته باشم تا بتونه سازگار شه حالش بده.سؤالم اینه که شرایط نگهداریم چجور باشه تا از این وضعیت دربیاد؟ و یه سوال دیگم هم اینکه یه محصولی دارم به اسم کود مایع آنتی‌استرس و ضدتنش که ترکیباتش جلبک دریایی،اسیدآمینه،اسید هیومیک و فولویک،بتایین،آهن،روی،منگنز و نیتروژن۶،فسفر۱۸،پتاسیم۱۳ هست.میدونم که وقتی گیاه دچار شوک شده نباید بهش کود داد ولی چون روی این کود نوشته آنتی‌استرس گفتم شاید بشه استفاده‌ش کرد و درباره‌ش ازتون نظر بخوام.
      درنهایت سؤال آخرم اینه که آیا ممکنه افتادگی برگهای فیکوس جنگلی بجز شوک جابجایی دلیل دیگه‌ای داشته باشه؟چون سه روز اول بعد از جابجایی حالش خیلی خوب بود و یهو با ابری شدن هوا اینجوری شد.

      https://uupload.ir/files/racn_img_20210204_010129.jpg
      https://uupload.ir/files/32b6_screenshot_20210208_083916_com.android.gallery3d.jpg
      https://uupload.ir/files/f8di_img_20210208_081338.jpg
      https://uupload.ir/files/wwzp_img_20210208_081345.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، سرما وکم ابی میتونه باعث این مشکل بشه گیاهتون تشنه هست خاک فیکوس باید مرطوب باشه خاک کاملا خشک هست با اب همدمای محیط گیاه رو ابیاری کنید ودما رو افزایش بدید بهبود پیدا میکنه ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید،اگر انتی استرس هست میتونید استفاده کنید ولی بهتر هست ابتدا گیاه رو کامل سیراب کنید وبعد از چند روز اگر بهبود نیافت از کودی که میفرمایید استفاده کنید.

    13. مجید گفته:

      سلام وقت بخیر.من یه قلمه فیکوس خریدم میخواستم بدونم اگه تواتاق آفتاب گیر ونورگیر بذارم دما شبها۲۰درجه است اگه بذارم تواتاق گرم بعدنور کمه.موندم چیکارکنم کجابذارمش یه راهنمائی بفرمائید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر هنوز ریشه نداره در جایی نگهداری کنید که نور متوسط باشه ودما بین ۲۵ الی ۳۰ درجه باشه اگر ریشه داره میتونید درمحیط پرنوری نگهداری کنید.

        • مجید گفته:

          ریشه داره محیط پرنور دما۲۰-۱۸هست مشکلی نداره؟بعد هرچی گلدان کوچیکتر باشه خوبه براش؟

          • کارشناس 1 گفته:

            مشکلی نیست سعی کنید دما از ۱۸ درجه پایین نباشه، گلدان باید از حجم ریشه دو الی سه سایز برای این نوع گیاه بزرگتر باشه اگر ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زدند میتونید اوایل بهار گلدان رو دو سایز بزرگتر کنید.

    14. Meysam گفته:

      https://uupload.ir/files/8v64_۲۰۲۱-۰۱-۲۱_۱۵.۴۳.۱۷.jpg

      درود خدمت کارشناسان محترم سایت
      این فیکوس بلک رو دو هفته پیش خریدم بعضی از برگهاش به این شکل دراومده و تا حدودیم آویزون شده یه سفیدیهایی هم روی بعضی برگها بود مثل رنگ خشک شده که پاکشون کردم
      هفته ای یکبار آب میدم زیر نور لامپ رشد نگهداری میشه و خاکشم عوض کردم و ترکیبی از خاک باغچه کوکوپیت پرلیت ورمی کمپوست و ماسه شسته هست
      ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون از شما،بیماری قارچی هست برگهای الوده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته ابیاری وسمپاشی کنید.

    15. مهرداد گفته:

      باسلام
      بنده جدیدا یک فیکوس خریداری کردم ک متاسفانه برگی ک تازه میخاد رشد کنه ی اون بصورت زرد در اومده و روی برگها لکه های سفید هستش و همیطور برگها بصورت افتاده و بیحال در اومدن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، قسمت تاج گیاه رو که قهوه ای شده به ارامی باز کنید ببینید داخلش سبز هست اگر بله به همون صورت نگهدارید رشد میکنه اگر نه وداخلش هم قهوه ای شده اون قسمت رو کلا با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی کنید داخل خاک گیاه هم از محلول قارچ کش بریزید بصورتی که مقدار ی از محلول از زهکش گلدان خارج بشه، مجدد از کنار برگ جوانه زده ورشد میکنه، لکه روی برگ پایینی بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست ولی لکه رو بمدت یک هفته تحت نظر داشته باشید اگر لکه گسترش داشت جدا کنید. ویک بار دیگر بافاصله یک هفته سمپاشی بامحلول قارچ کش رو انجام بدید.

            • مهرداد گفته:

              تشکر از راهنمایی خوبتون
              بابت افتادن و بیحالی برگها هم زحمت بکشید راهنمایی بفرمایید و میشه بگید محلول قارچ کش رو از کجا تهیه کنم و مارک یا نوع متخلفی دارن یا نه!؟
              بازم متشکر از محبت شما ?

              • کارشناس 2 گفته:

                ممنون از شما، بیحال شدن برگها از دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه این دو مورد رو بررسی وایدال کنید، قارچ کش رو از فروشگاههای لوازم کشاورزی میتونید تهیه کنید یا به قسمت فروشگاه سایت سر بزنید ببینید اگر موجود هست میتونید خرید کنید.

    16. احسان گفته:

      سلام
      وقت تون بخیر.
      من یک فیکوس با ارتفاع ۵۰ سانتیمتر رو تقریبا ۱/۵سال قبل گرفتم.
      تو ماه اول یک برگ جدید داد و از همون تاریخ تا الان هیچ رشدی نداره!!!
      محل نگهداری هم کنار پنجره شمالی که نور مستقیم نداره.
      ظاهر گیاه کاملا سالمه و تنها مشکلش رشد نکردنه.
      کود ۲۰-۲۰-۲۰ هم تو ۶ ماه اول سال بصورت ماهیانه و تو ۶ ماه دوم سال هر دو ماه یکبار میدم بهش.
      آبیاریش هم با آب تصفیه و کم املاح هست.
      گلدان رو هم تا حالا عوض نکردم.
      ممنون میشم راهنمایی کنین.که برای رشد گیاه چکار کنم و اینکه بهترین زمان تعویض گلدان کی هست؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالش هست که ریشه ها متراکم شده باشند ودلیل متوقف شدن رشدش همین موضوع باشه، اسفند ماه میتونید خاک رو تعویض وگلدان گیاه رو عوض کنید.

    17. نرگس گفته:

      سلام، وقتتون بخیر، ممنون از مطالب خوبتون، من یه فیکوس آلاستیکا حدودا پنج ماه پیش خریدم از شمال به تهران آوردم گیاه در ابتدا خوب بود، برای جابجایی گلدون مجبور شدم قسمت بالای گلدون گیاه رو با اره کوتاه کنم که این باعث شد در مدت ده دقیقه گیاه تکون بخوره بعد از اون برگ هاش حالت افتاده پیدا کرد، الانم برگ های انتهاییش کم کم دارن زرد میشن نمیدونم چکار کنم که احیا شه، تقریبا هر یه هفته تا ده روز آبیاریش میکنم و هفته ای دو بار مه پاشی، هر دو تا سه هفته ام کود سه بیست میدم به گیاه، هم مه پاشی و هم داخل خاک. چکار کنم که از شوک دربیاد؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا تکانهای زیاد ریشه های گیاه رو زخمی کرده بهتر هست گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان گیاه قسمتهای اسیب دیده ریشه رو ترمیم میکنه وبهبود پیدا میکنه میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

    18. نادیا گفته:

      سلام حدود یک هفته هست که گل فیکوس رو برام هدیه آوردن و الان متوجه شدم که لکه های قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه بوجود اومده باید چکار کنم؟ مطالبی که نوشتین رو مطالعه کردم هنوز نه خاکش رو عوض کردم و نه کودی بهش زدم.

      مجددا سلام عکس گیاه رو واستون ارسال می کنم
      https://uupload.ir/files/jo0c_1604130901359996566397882906562.jpg

      https://uupload.ir/files/js6c_16041314370475969464573820945179.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گیاهتون فیکوس نیست، فیلودندرون اکوادورنس بلک هست،تغییر محیط نگهداری ویاضربه فیزیکی میتونه باعث بوجود امدن این لکه ها بشه مشکلی نیست وطبیعی هست. گیاه رو در جای ثابتی که دما ونور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

    19. baran.sabzalizadeh گفته:

      سلام. وقتتون بخیر. من حدود سه چهار ماه پیش این فیکوس رو خریدم. به من گفته بودند که فیکوس گیاه راحتی است و به نور زیادی احتیاج نداره. من هم توی یه قسمتی از خونه که نسبتاً تاریک بود گذاشته بودمش و برگ هاش رو با روغن تمیز کرده بودم که براق بشه. اما بعد از حدود یکی دو ماه در طی ۴-۵ روز، ۹۰% برگهاش ریخت! حالا حدود یک ماه است که جای فیکوسم رو عوض کردم و آوردم جایی که نور بیشتری میگیره. اما حالا برگ هاش خیلی بی حال و رو به پایین هستند.  می خوام بدونم دلیل اون ریزش اولیه چی بوده و اینکه الان چرا برگهاش بیحال و آویزون اند و اینکه آیا آن قسمت ساقه همیشه لخت باقی میمونه یا دوباره ممکن است برگ در بیاد؟ ممنون

      http://uupload.ir/files/o7v_20200929_192454.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، دلیل ریزش برگهای اولیه تمیز کردن برگها با روغن بوده، روغن روزنه ی برگها رو میبنده ومانع از جذب نور واکسیژن در گیاه میشه وبرگها بمرور زمان زرد شده واز بین میرند،برگهای گیاهان طبیعی رو همیشه با دستمال نرم ونمور پاک کنید واز روغنهای براق کننده استفاده نکنید،همه ی گیاهان به نور نیاز دارند به این صورت نیست که در تاریکی مطلق باشند، حداقل باید با قسمت نور گیر دو متر فاصله داشته باشه که به رشد ایدالش ادامه بده. فیکوس گیاه دیر رشدی هست ونسبت به جابجایی حساس هست وبعد از هر جابجایی ماهاطول میکشه تا مجدد شروع به رشد کنه،گیاهتون کمبود رطوبت هم داره میتونید رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید. قسمتهایی که خالی از برگ شدن دیگه برگ نمیدن ولی احتمالش هست که شاخه جدیدی بدند، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید میتونید برای تامین رطوبت چند روزی گیاه رو کاور کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.