آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا : گل دیفن باخیا گیاه محبوب ایرانی‌ها که در اکثر خانه‌ها مشاهده می‌شود. نگهداری آسان و زیبایی برگ‌های این گیاه باعث شده به‌طور گسترده پرورش داده شود. شما هم می‌توانید به‌راحتی در منزل گیاه دیفن باخیا رو پرورش بدهید.

دیفن باخیا به آسانی از طریق ساقه که حداقل یک جوانه داشته باشد قابل تکثیر است. تقریباً در هر فصلی می‌توان دیفن باخیا را قلمه زد ولی شانس ریشه‌زایی در بهار و تابستان بسیار بیشتر است.

قلمه‌ها را می‌توان از قسمت انتهایی ساقه و همچنین از طول ساقه استفاده کرد که قلمه‌های تهیه شده از قسمت انتهایی ساقه زودتر از دیگر انواع قلمه ریشه می‌دهند. طول قلمه حداقل هشت تا ده سانتیمتر باید باشد و هر قلمه حتماً باید حداقل یک جوانه و به شکل مطلوب چند جوانه داشته باشند. به بیان دیگر اگر به ساقه دیفن باخیا دقت کنید حلقه‌های سفید ، کرم‌رنگی را بر روی ساقه خواهید دید.

در کنار این حلقه‌ها جوانه‌های کوچکی وجود دارد. همچنین توجه کنید زمانی که از ساقه گیاه مادری قلمه تهیه می‌کنیم بهتر است که در نهایت حدود پانزده سانتیمتر ارتفاع برای گیاه مادری باقی بماند تا بتواند به رشد و نموی خود ادامه دهد. البته قبل از کاشتن قلمه‌ها باید شیره آنان خشک شود که این کار حدود یک الی دو روز طول می‌کشد. در طی این مدت قلمه‌ها را در مکانی خشک، با دمای ملایم (نه سرد و نه گرم) و به‌دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای کاشت قلمه‌ها بهتر است از مخلوط یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت شن یا یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت پرلیت استفاده کرد.

قلمه‌هایی که در بستر کاشت آنان از پیت ماس استفاده شود نیز سریع‌تر ریشه‌دار می‌شوند. البته از هر ترکیب سبک دیگری که رطوبت را نیز در خود دارد می‌توان برای ریشه‌زایی قلمه‌ها استفاده کرد.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه‌ها را می‌توان علاوه بر حالت معمول و عمودی که می‌بایست  حدود دو تا سه سانتیمتر آن در داخل بستر کاشت فرو رود، به شکل افقی نیز در بستر کاشت قرار داد اما توجه کنید که در این وضعیت باید نیمی از ارتفاع قلمه به پایین در بستر کاشت قرار گیرد. ظرف محتوی قلمه‌ها را در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب با دمای ۱۸ تا ۲۵  درجه قرار دهید. حفظ رطوبت بستر کاشت و بخصوص هوای اطراف در طی ریشه‌زایی بسیار مهم است و می‌توان با قرار دادن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت در اطراف قلمه‌ها کمک کرد. در شرایط مناسب ریشه‌زایی قلمه‌های دیفن باخیا ۳۰-۲۱ روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به‌تازگی رشد کرده است حدود ۵ سانتیمتر شد می‌توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد. خوابانیدن هوایی و همچنین جداسازی پاجوش‌ها از گیاه مادری از جمله دیگر  روش‌های تکثیر این گیاه است.

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
قلمه اماده کشت

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا

آموزش قلمه زدن دیفن باخیا
نحوه ریشه زدن قلمه

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

108 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل دیفن باخیا

  1. مهین گفته:

    سلام به کارشناسای عالی چون شما
    من یه دیفن باخیا سه ماهی هست دارمش و خوب داره رشد میکنه
    فقط دوتا برگ شکل ازشون دیدم که وقتی یکم باز شدن دقیقا شبیه وسط گل آنتوریوم بود و بعد یروز این برگ بسته شد و برگ جدید دیگه داد اما این دوتا نمیدونم چی هستش لطفا شما راهنماییم میکنید

  2. محمدرضا بیات گفته:

    سلام دیفن باخیای من داخل خانه دومتری پنجره جنوبی با نور فیلتر شده است . هفته ای یکبار اب میدم.خاک سبک داره که آب خارج میشه ازش. منتها برگها از کناره ها حالت زرد کمرنگ بعد خشک میشه(برگهای پایین) به حالت نواری .علتش چیه و چکارکنم؟

            • کارشناس 1 گفته:

              بررسی کنید ببینید برگهای گیاه با شیشه سرد ویا نزدیک لوازم گرمایشی نیست این دو مورد رو بررسی وایدال کنید، اگر فقط برگهای قدیمی این مشکل رو دارند تا حدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید ولی اگر شدت زرد شدگی زیاد هست از کمبود مواد غذایی میتونه باشه اگر رشد داره با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید.

              • محمدرضا بیات گفته:

                ممنونم از صبر و حوصله و پاسخگویی شما. از شیشه و بخاری ۳ متر فاصله داره. سرحال و رشد داره. منظورتون کود سه بیسته ؟چه برند از کود سه بیست و کامل رو پیشنهاد میکنید؟
                درضمن از میهن کاکتوس بذر کاکتوس خریدم بعد از یک هفته جوانه زدن. تشکر

                • کارشناس 1 گفته:

                  ممنون از توجه شما،کودهای کامل شامل کودهایی میشه که سه عنصر مهمی که برای رشد گیاهان ضروری هست رو دارا باشند فقط کود سه بیست کود کامل نیست مثل
                  ۱۲،۱۲،۳۶،&، ۵،۱۰،۴۰، &، ۳،۱۱،۳۸،وکودهای مشابه اینها که تعداشون خیلی زیاد هست. مبارکتون باشه بسلامتی سبز وبزرگ بشند.

  3. سپید گفته:

    سلام من قلمه دیفن رو به صورت عمودی کاشتم و با پلاستیک کاور کردم داخل حیاط زیر سایه نگهداری میکنم.اگر ممکنه نحوه ابیاری رو بهم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، روزی یک بار کاور رو به ارامی باز کنید وبررسی کنید زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری رو انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.