علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاه کاج مطبق زرد شدن و ریزش برگهای آن است. برگهای زرد شده به تدریج تیره‌تر شده و در نهایت زمانی که خشک شدند قهوه‌ای رنگ می‌شوند. چهار دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ در کاج مطبق عبارتند از: کمبود رطوبت، نور شدید آفتاب، آبیاری بیش از حد و بیماری‌ها. از دیگر عوامل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود مواد غذایی یا فقر خاک و کمبود نور اشاره کرد.

کاج مطبق گیاه نسبتاً حساسی است که در نگهداری آن باید به مواردی مانند میزان نور، دما و رطوبت توجه کنید.

 

اگر کاج من به زردی یا ریزش برگ دچار شد چه اقداماتی باید انجام داد؟

سرعت عمل در جلوگیری از گسترش این مشکل در کاج مطبق بسیار مهم است باید به محض مشاهده تغییر رنگ در برگها و شل شدن شاخه‌ها نسبت به یافتن علت مشکل اقدام کنید. و پس از یافتن دلیل ایجاد مشکل گیاه را درمان کنید. برای یافتن علت به وجود آمدن این مشکلات تا آخر مقاله را به دقت مطالعه کنید در بخش نظرات هم می‌توانید جواب خیلی از سؤالات را پیدا کنید.

 

همان‌طور که در بالا اشاره کرد مشکلات اصلی در نگهداری از کاج مطبق به رطوبت، نور و بیماری‌ها مربوط می‌شود.

رطوبت:
شاید اولین موردی که پس از زرد شدن برگهای کاج مطبق باید مورد بررسی قرار داد، رطوبت است. کاج مطبق به مکانی با رطوبت حدود ۵۰ درصد و بیشتر نیاز دارد. خشکی هوا می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه شود. ابتدا زرد شدن در نوک برگها و برگهای جوان‌تر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محل نگهداری گیاه را بالا ببرید و یا مرتب بر روی برگهای آن آب اسپری کنید. از آب‌های بدون املاح برای اسپری آب استفاده کنید. یا می‌توانید با قرار دادن ظرف‌های آب در اطراف گیاه رطوبت هوا را بالا ببرید. تصویر زیر کمبود رطوبت در کاج مطبق را نشان می دهد.

کمبود رطوبت در کاج مطبق

 

نور:
تابش آفتاب شدید نیز از دگیر دلایل زردی برگ‌ها می‌تواند باشد. کاج مطبق را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان بر روی گیاه جلوگیری کنید. زرد شدن برگها در اثر آفتاب سوختگی معمولاً ابتدا در برگهای بالایی و از سمت تابش نور مشاهده می‌شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شود. در تصویر زیر آفتاب سوختگی کاج مطبق را در اثر قرار دادن در زیر آفتاب مسقیم و شدید را نشان می‌دهد.

سوختگی برگ کاج مطبق

کمبود مواد غذایی خاک:
در صورتی که مواد غذایی برای گیاه تأمین نشود برگهای جوان و در حال رشد شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. برای درمان و پیشگیری و رشد بهتر گیاه در فصل رشد می‌توانید از کودهای مخصوص استفاده کنید. برای خرید کود هلندی مخصوص اینجا کلیک کنید.

دمای مناسب نگهداری کاج مطبق:
دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن برگهای کاج مطبق شود.

جریان هوا:
هرگز کاج مطبق را در معرض باد کولر یا کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. کاج مطبق به جریان هوای تازه احتیاج دارد.

 

آبیاری کاج مطبق:
اگر آبیاری به درستی انجام نشود ممکن است به گیاه آسیب برسد. زمانی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری کنید. از آب‌های با املاح زیاد نباید برای آبیاری کاج مطبق استفاده کرد. در زمستان و با خنک شدن هوا آبیاری کمتر شود.

برای آموزش کامل نگهداری از کاج مطبق یا کاج طبقاتی اینجا کلیک کنید.

 

تغییرات ناگهانی محیط نگهداری کاج مطبق:
تغییرات ناگهانی محل نگهداری و تغییر نور، دما یا تعویض گلدان نیز میتواند باعث شوکه شدن گیاه شود. تغییرات باید به تدریج انجام شود.

 

بیماری‌ها و آفت‌های کاج مطبق

 

بیماری‌های قارچی:
بیماری‌های قارچی اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل در کاج مطبق هستند. پس از مشاهده اولین علائم وجود بیماری‌های قارچی که معمولاً به شکل زردی یا شل شدگی شاخه‌ها و برگها مشاهده می‌شود از سم قارچکش که در ادامه نحوه مصرف آن توضیح داده خواهد شد استفاده کنید تا در صورت وجود بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا بیماری‌های قارچی در مراحل حاد و شدید قابل درمان نیستند. بیماری‌های قارچی معمولاً از ریشه گیاه شروع شده و به تدریج اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می‌کند. ابتدا شاخه‌های پایینی شل شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند و در نهایت برگها شروع به تغییر رنگ و در نهایت خشک شدن می‌کنند. البته ممکن است افتادگی شاخه نیز مشاهده نشود و در ابتدا برگها شروع به تغییر رنگ کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه گیاه را آلوده کند. پوسیدگی ریشه ممکن است در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب یا عدم وجود سوراخ در کف گلدان اتفاق بی افتد. تصویر زیر کاج مطبق مبتلا به بیماری شدید قارچی را نشان می دهد.

کاج مطبق مبتلا به بیماری قارچی

 

راه درمان بیماری‌های قارچی چیست؟
استفاده از سموم قارچکش مخصوص گیاهان بهترین را درمان است. سم قارچکش را طبق دستورالعمل استفاده با آب مخلوط کرده و بر روی کل شاخ و برگ گیاه اسپری کنید و به‌صورت آبیاری به خاک بریزید طوری که تمامی ریشه و خاک خیس شود. این کار را یک مرتبه دیگر پس از یک هفته تکرار کنید. در صورت عدم درمان سم قارچکش را عوض کرده و مجدد این کار را تکرار کنید.
ولی بهترین درمان بیماری‌های قارچی پیشگیری است.

 

حشرات و آفت هایی که در کاج مطبق ایجاد بیماری میکنند

حشرات تریپس، کنه ها و شپشک ها از جمله شپشک آردالود گل کاج مطبق را مورد حمله قرار میدهند. این حشرات از گیاه تغذیه کرده و باعث برگ‌ها زرد شدن برگها و ضعیف شدن گیاه می شوند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برای درمان پس از تشخیص از سموم حشره کش مخصوص باید استفاده کرد.

از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این بیماری باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه های اسیب دیده یا پوسیده سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با محلول قارچکش شستشو کنید.

 

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست: 
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد ریزش برگهای کاج مطبق می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و پس از خشک شدن می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آبیاری است. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی با نور مناسب است.

 

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست: 
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    773 دیدگاه برای “علت ریزش و زرد شدن برگ‌های کاج مطبق چیست؟

    1. محسن جوانشیری گفته:

      سلام
      وقت شما بخیر
      گیاه من هفته‌ای یکبار آب بهش میدم و زهکشی گلدون خوبه آب اضافی میاد بیرون.
      ولی نمی‌دونم چرا نوک برگ‌ها داره زرد میشه و برگ‌ها خمیده شده و از پایین ریزش برگ داره
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید اگر ریزش برگ هم داره احتمالش هست که قارچ گرفته باشه میتونید دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید. تمام برگهای ریخته شده داخل گلدان رو هم جمع کنید وجودشون داخل خاک گلدان باعث بیماری قارچی میشه.

    2. نسرین عباسی گفته:

      سلام من گلم رو یکسالی هست گلدونشو عوض کردم یک ساله جوانه نزده رشدش متوقف شده الان هم دوماهی هست داره کم کم زردمیشه باید چیکارش کنم؟؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • نسرین عباسی گفته:

          سلام ده روزی یه بار اب بهش میدم هفته ای دوبار اب به تنه وبرگا میپاشم کود بیست بیست؛ ماهی یه بار بهش میدم

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، رنگ برگها کلا تغییر کرده احتمالا ریشه های گیاهتون مشکل داره، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، یهتر هست گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید تهویه محیط رو هم بالاببرید.

    3. Hossein گفته:

      سلام کاج ما از پایین شروع به خشک شدن کرده چند باری در منزل جابجا کردیم و از پنجره فاصله گرفت یکبار هم مقداری از خاک صحرا را داخل گلدان ریختیم که انگار از اون موقع شروع به زرد شدن کرد حالا نمیدونیم برای جابجایی اینطور شده یا قارچ زده

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گیاه رو تا حد امکان جابجا نکنید ودر جای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید اگر برگهای سبز هم ریزش دارند گیاهتون قارچ گرفته تمام برگهای خشک شده رو به ارامی جدا کنید بعد گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب به اندازه ی دو گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وگیاه رو سه بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید.

        • Hossein گفته:

          بله قسمتی از برگ ها مثل کچلی ریخته خیلی ممنون بابت راهنمایی می خواستم بدونم علاوه بر قارچ کش کود یا محلول تقویتی دیگه هم نیاز هست ک گیاه جون بگیره این چند سالی که داشتیم فقط گلدان را تعویض کردیم و هیچ کودی دریافت نکرده چون برگ ها زمانی که بزرگ میشن حالت افتاده پیدا می کنند و صاف نمی مانند یا حالت کلی گیاه به همین صورته؟

          • کارشناس 2 گفته:

            تقویت هم میتونید بکنید البته باید ابتدا بیماری درمان بشه بعد ازبهبود کامل میتونید از کودهای کامل وکودهای مخصوص کاج استفاده کنید. معمولا دراثر کمبود نور برگها حالت افتاده میگیرند و واریته هم فرق میکنه بعضی از واریته ها برگها رو به بالا هست بعضی واریته ها برگها سربه زیر که طبیعی هست ولی اگر زیاد اویزون بشن دلیلش کمبودنور هست.

    4. امیر گفته:

      سلام کاج مطبق من نزدیک به هفته است که بی حال شده و برگهاش هم داره قهوه ای میشه چه باید بکنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    5. پری گفته:

      سلام خسته نباشید،
      من در شهر تورنتو زندگی میکنم و متوجه شدم که درخت کاج توی حیاطم، از داخل زرد و نارنجی شده و گویی که خشک شده، اما ظاهرش هنوز سبز دیده میشه .
      به طور منظم هرروز بهش آب میدادیم و نور کافی هم میگرفت.
      نمیدونم آیا به علت سرمای هوا اینطور شده ؟ و مجدد بهار بشه سبز میشه؟ یا این نشونه ایی از مردن گیاه هستش ؟ ??

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    6. مرضیه گفته:

      سلام وقت بخیر کاج مطبق من چند وقتی هست که برگ های پایینی نوکش زرد شده و خشک قارچ کش هم دادم اما تاثیری نداشته چیکار باید کنم؟ سه یا چهار روزه یکبار هم بهش آب میدم

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • مرضیه گفته:

          سلام شرایط نگهداری گذاشتم رو میز ناهارخوری پشتش پنجره هست نور میشه گفت مستقیم نیست ولی زیاد هست آفتاب گیر هست اون قسمت اما با پرده از نور مستقیم جلوگیری کردم آبیاری هم سه چهار روز یکبار خاک ک خشک میشه آب میدم بهش ممکنه بخاطر باد مستقیم کولر باشه؟ چون جلو اسپلیت هست.

    7. زرین قلم گفته:

      سلام وقت بخیر. کاج مطبق من کاملا سالم بود و مشکلی نداشت الان تقریبا ۳ هفته هست از وقتی بهش کود ۲۰-۲۰ دادم داره از پایین زرد میشه و شاخه هاش پژمرده شدن چه کاری میتونم براش انجام بدم تو این ۲ سالی که داشتمش هیچ مشکلی نداشت . هفته ای ۲ بار آب میدم و یک روز در میان آب اسپری میکنم

          • کارشناس 2 گفته:

            مقدار مصرف کود یک گرم در یک لیتر اب هست حدود یک قاشق چای خوری اگر قاشق بزرگ بوده احتمالا مقدار مصرف کود زیاد بوده، میتونید خاک رو ابشویی کنید تا کود اضافی ازخاک خارج بشه برای این کار داخل یک پارچ بزرگ اب بریزید ۲۴ ساعت بمونه بعدبا همون اب به ارامی خاک گیاه رو ابیاری کنید به اندازه ای که تمام اب از زهکش گلدان خارج بشه، اگر مقدار کود یک قاشق چای خوری بوده مشکلی نیست، ریزش برگها از بیماری قارچی هست تمام برگهایی رو که ریزش دارند وخشک شدن کامل جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب (مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) سمپاشی وابیاری کنید ابیاری با محلول قارچ کش رو زمانی که سطح خاک خشک بود انجام بدید. دوبار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید وتهویه محیط رو بالاببرید تا بهبود کامل روی برگها مه پاشی نکنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

    8. رویا گفته:

      سلام خسته نباشید. کاج من چن روزی نوک برگاش از پایین زرد شده بود و الان برگهای بالا هم زرد میشه و دچار ریزش برگهای سوزنی از پایین شده و برگهایی پایین تر یکم حالت شل شدگی رو ب پایین گرفتن. گیاهمم پشت پنجرس وافتاب خیلی کمی بهش میخوره. ابیاری هم هفته ای دوبار انجام میدادم.غبار پاشی هم انجام میدم خاکشم خاک کوییک. ممنون میشم راهنماییم کنین

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، کمبود نور باعث اویزان شدن برگهای این گیاه میشه بهتر هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید و یا نور مصنوعی براش استفاده کنید، اگر برگهای سبز هم ریزش دارند حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، برگهای خشک شده رو جدا کنید ویک بارگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید برای تامین رطوبت محیط بهتر هست زمستان رو از جزیره زیرگلدانی استفاده کنید وروی برگها مه پاشی نکنید.

    9. زهرا گفته:

      سلام کاج مطبق ما حدود یک هفته هس که برگاش شل شده ، اینم بگم که کاج دقیقا زیر دریچه کولر هست ، زهکشی اش هم خوبه

      جاش رو عوض کنیم درست میشه؟ نیاز به عوض کردن خاکش نیس؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالا بخاطر سرمای کولر این مشکل بوجود اومده بهتر هست محیط نگهداری رو تغییر بدید.

    10. farzanepayande70 گفته:

      با سلام
      من یک کاج مطبق دارم هرروزبرگ هاشو شل میکنه بی حال شده پایین برگهاش هم یکم قهوه ای شده

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    11. رها گفته:

      سلام وقتتون بخیر،چند وقته کاج مطبق من یرگ هاش قهوه ای تیره میشه و میریزه،الان دیگه به برگ های بالایی هم رسیده و گلم داره از بین میره چه کنم؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    12. فرزانه دبیری گفته:

      با سلام ، از تیر ۹۹این کاج رو دارم،خاکش رو همون موقع با گلدون جدید عوض کردن ،تازگی ها برگ های پایینی داره خشک میشه و دست میزنم میخواد بیفته،زیر گلدونی حالت جزیره داره و آب گلدون ازش خارج میشه ،زاویه پنجره هم در تصویر خدمتتون ارسال کردم،در تابستون هفته ای دو بار با بطری لیموناد پر اب میدم سطح خاک رو هم تا دو سانت چک میکنم خشک باشه،یه چیز شیره ای رنگ کوچیک فقط در یه قسمتی از تنه وجود داره که از پارسال بود،خاک گلدون رو هم تا ده پانزده سانت زیرو رو کردم منتها عوض نکردم،کود کامل فلوریش ۲۰_۲۰_۲۰ ایتالیا هم فروشنده داد و گفت ماهی یکبار یک قاشق غذاخوری در یک لیتر آب،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. حجم عکس رو کم کنید وصبر کنید کامل لود بشه بعد ارسال کنید.

    13. Fateme گفته:

      سلام‌وقت‌بخیر،ما حدود دو ماه‌پیش یک درخت لاوسون و یک درخت سرو خریدیم و در حیاط کاشتیم.هر دو‌درخت گلدانی و بزرگ بودند…اما بعد از کاشتن برگهاشون زرد شده کاملا و میریزه.این در حالیه که ما توی باغچه کاج مطبق خیلی بزرگی داریم که سالمه و مشکلی براش پیش نیومده.میشه بفرمایید چاره ای داره یا نه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        درود، زمان مناسبی رو برای کاشت انتخاب نکردید بهتر بود داخل گلدان نگه میداشتید و پاییز داخل باغچه انتقال میدادید،احتمالا بهشون شوک وارد شده امسال شاید رشد انچنانی نداشته باشند وبرگهاشون بریزه ولی اگر ریشه ها سالم باشند سال دیگه شروع به رشد میکنند.

      • کارشناس 2 گفته:

        زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست ولی اگر شدت ریزش برگها زیاد هست گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید، ابیاری رو سعی کنید منظم انجام بدید وکم یا زیاد نباشه برای پیشگیری ازابتلا به قارچ بهتر هست یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید کمبود نور هم باعث ریزش برگهای گیاهان میشه اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید.

        • هانیه گفته:

          سلام ،چشم ،،مواردی رو که ذکر کردین انجام میدم،،ممنون بابت وقتی که میزارید وسریع جواب میدهید مرسی??

        • هانیه گفته:

          سلام،،،اگه کارهای رو که گفتیم انجام بدم،،، آیا ممکن برگهای که ریزش پیدا کردن دوباره احیا شوند پر شوند ‌.؟،،چون گلم خیلی از وسط کچل وزشت شده??

          • کارشناس 2 گفته:

            درود، نه متاسفانه برگهایی که ریختند جاش برگ دیگه ای سبز نمیشه. فقط جلوی پیشروی رو میگیره.

              • کارشناس 2 گفته:

                میتونید از قسمتی که برگها ریخته ریشه هوایی بگیرید ومجدد داخل گلدان بکارید البته گرفتن ریشه هوایی زمان زیادی میبره باید صبور باشید.

                  • کارشناس 1 گفته:

                    درود ،فیلمها واموزشهای زیادی در این مورد هست که بصورت اموزشی هستند روی مرور گرتون سرچ کنید. (آموزش گرفتن ریشه هوایی)

    14. هانیه گفته:

      سلام
      گل کاج مطبق من چند روز یه که برگ هاش. شل میشن وزرد میشه و میریزه و این اواخر ب برگ های بالایی که هم سرایت کرده و برگ های سبز را میریزد
      شرایط نگهداری ..هفته ای دو بار آبیاری
      نور .. کناره پنجره شمالی
      دما…۲۸ درجه
      لطفا راهنمایی کنید با تشکر..

      • کارشناس 1 گفته:

        درود ،ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک سانت خشک شد انجام بدید احتمالش هست که دراثر ابیاری زیاد ریشه های گیاه پوسیده شده باشه، زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه ، بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

        • هانیه گفته:

          سلام ،زهکشی گلدان رودیدم خوب بود واب اضافی آن هم خارج شد ،البته من آب زیادی به گل نمیدادم که از گلدان خارج بشه واینکه اگر پوسیده باشه باید چیکار کنم؟
          آیا گلم خوب میشه؟??

          • کارشناس 2 گفته:

            درود، ابیاری باید بصورت کامل انجام بشه اگر ابیاری سطحی باشه ریشه هایی که پایینتر هستند از کمبود اب خشک میشن وگیاه بمرور زمان از بین میره، ابیاری باید بصورتی انجام بشه که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه،از گیاه وبرگها وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستیدتا بهتر راهنماییتون کنیم.

    15. جواد گفته:

      سلام .۴روزه گل مطبقم برگهایش خشک وبرگ های پایینی زرد شده وریخت وبالایی ها سیاه شدن و ول کردن خودشونو چه کار باید بکنم ممنون میشم جوابم را بدهید

      • کارشناس 1 گفته:

        درود،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    16. مهتاب گفته:

      سلام خسته نباشید من میخواستم بگم که ما یه کاج نوئل داریم و من هفته ای دوبار بهش اب میدادم ولی فکر میکنم ابش زیاد بود چون هنوز خاکش درست خشک نشده بود که من دوباره بهش اب میدادم.الان داره برگ هاش زرد شدهدو میریزه.من چی کار کنم الان کاجم که نپوسیده؟من نگرانم یه مقدار حتی اگه سالم هم باشه میترسم از ریخت بیفته .چی کار باید بکنم لطفا راهنماییم بکنید

      • کارشناس 2 گفته:

        درود، ممنون، ابیاری رو قطع کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که باز باشه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

    17. salehi گفته:

      سلام وقت بخیر
      کاج مطبق دارم که ازپارسال پاییزگرفتم که الان حدودا۸ماه دارمش سرحال بودجلوی پنجره هستش سمت شمالی الان یک هفته ست برگای پایینی زردشده وخشک وبرگای سوزنی ریزش داره ومیریزه وقسمت های بالاپژمرده وبی حال هستن وآویزون
      میخواستم راهنمایی کنیدکه چیکارکنم حالش خوب بشه خیلی دوستش دارم

      پیشاپیش ممنونم ازراهنمایتون

      • کارشناس 1 گفته:

        درود،شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ابیاری،دمای محیط نگهداری، میزان نور دریافتی،ترکیب خاک…

        • salehi گفته:

          آبیاری تقریبادوبار در هفته
          نورم نورپشت پنجره
          دمای خونه هم ۳۰درجه
          خاک کوکوپیت وبرگه

          درست میشه؟؟
          کمکم کنید????

          • کارشناس 2 گفته:

            درود،ابتدا تهویه محیط رو بالاببرید وبرای مدتی روی برگها مه پاشی نکنید، ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید،زیر گلدان یک پارچه بندازید وتمام برگهایی رو که خشک شدند جدا کنید تا روی زمین وداخل گلدان نریزه، بعد گیاه رو با محلول حشره کش(قارچ کش مانکوزب یا اکسی کلرومس، مقدار مصرف دو گرم در یک لیتراب) سمپاشی وابیاری کنید سمپاشی رو دوبار بافاصله یک هفته تکرارکنید.

      • راحله فضایلی گفته:

        سلام کاج مطبق من دوساله دارم خیلی سر حال وسبز بو سه طبقه هم اضافه کرد دوماه هست که از پایین داره برگهای سوزنیش زرد میشه و میریره بردمش گلفروشی خاکشو عوض کردن ولی بدتر شده جاش و همون از اول پشت پنجره شمالی گذاشتم دوساله تغییر ندادم چکارش کنم قارچ کش هم بهش اسپریکردم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، اگر فقط برگهای قدیمی زرد میشن وریزش دارند طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند ولی اگر شدتش زیاد هست با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید، اگر برگهای بالایی هم زرد میشن زهکش گلدان رو بررسی کنید که باز باشه وابیاری رو کاهش بدید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.