همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه : در این مقاله به معرفی، نگهداری، بیماری‌ها و مشکلات، تکثیر و همه موارد لازم برای نگهداری گیاه کالانکوئه می‌پردازیم. نام علمی این گیاه Kalanchoe می باشد.

کالانکوئه از تیرە گل نازیان, چندسالە, طول عمر زیاد, مقاوم به خشکی و سرما, دارای تنوع گل و ۲۰۰ گونه مختلف است.این گیاه دارای گل‌های ریز با گلبرگ‌های چهارتایی می‌باشد.برگ‌ها صاف و بدون کرک و خار و به شکل بیضی می‌باشند. ساقه‌ها در سال اول آبدار و شکننده و در سال دوم چوبی می‌شوند.

چند گونه مهم از کالانکوئە عبارنتد از:

۱-کالانکوئه کرکدار:
برگ‌های آن گوشتی پوشیده با کرک‌های سفید کە کنارەهای برگ دارای لکەهای قهوه ای رنگ است. گلهای این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ‌ها در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند.

۲-کالانکوئه بلوسفیلدیانا:
این نوع در هوای خنک وارد بازار شدە و بومی ماداگاسکار است. ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر می‌رسد. برگهای گوشتی و سبز روشن و به شکل تخم مرغی پهن کە لبە آنها بە سمت بالا برگشتە است. کاسه گل ارغوانی مایل بە سبز و جام گل ارغوانی است. فصل گلدهی آن در اوایل پاییز با خنک شدن هوا صورت می‌گیرد و گل‌هایی با رنگ زرد, سفید, نارنجی, قرمز و صورتی می‌دهد. این گیاه مناسب برای کنار پنجره باز, ترانس, بالکن و فلاورباکس می‌باشد.

۳-کالانکوئه اشک تمساح:
این گونه زندەزا است و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ‌های آن تشکیل می‌شود, افزایش می‌یابد.

۴- کالانکوئه پیناتا و دایگارای:
این گونەها زنده زا هستند و از طریق غیرجنسی تکثیر می‌یابند. روی هریک از دندانه‌های برگ گیاه, عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک روی ان برگساری کوچک است تشکیل می‌شود که پس از پراکنده شدن, شروع به رشد می‌کنند.

کالانکوئه کرکدار
کالانکوئه کرکدار

 

کالانکوئه اشک تمساح
کالانکوئه اشک تمساح

نیازهای کالانکوئه:

دما:
دمای ایده آل برای این گیاه بین ۱۸-۲۰ درجە است. بطوریکه در دمای پایین‌تر از ۱۶ و بالاتر از ۲۷ درجه گلدهی به تأخیر می افتد.

آبیاری:
قبل از آبیاری خاک را بررسی کنید تا از ریزش گل‌ها در اثر آبیاری زیاد جلوگیری شود.

خاک:
خاک باید دارای ۵۰ درصد مواد الی باشد و از زهکشی خوب برخوردار باشد چون ریشه این گیاه افشان است. همچنین   PH خاک باید بین ۵/۶-۵/۸ باشد. چون فسفر زیاد باعث کاهش جذب عنصر روی می‌شود. از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

رطوبت:
نوسانات رطوبت برای این گیاه باید کم باشد و خاک به طور مرتب رطوبت داشته باشد.

گلدهی:
کالانکوئه برای گلدهی نیاز بە دو روز کوتاه دارد چون گیاهی روزکوتاه است. اغلب از اواسط پاییز گلدهی شروع می‌شود تا شروع گرما, هرچه تعداد روزهای کوتاه بیشتر باشد گل آذین تشکیل شده نیز بیشتر می‌شود. برای دوباره به گل نشاندن این گیاه می‌توان پس از گلدهی ساقه‌هایی که گل نکردن را هرس کرد و گلدان را در جای خنک قرار داد.

در تحریک گلدهی می‌توان از پوشش چادری تیره استفاده کرد. برای جلوگیری از بالا رفتن دما زیر پوشش بهتر است این کار از ساعت ۷ بعدازظهر شروع شود و در ساعت ۹ صبح پوشش برداشته شود. عمر هر گل در دمای ۱۸ درجه حدود ۶ روز است. این گیاه به دلیل آبدار و گوشتی بودن در دمای زیر ۲ درجه صدمه می‌بیند.

تکثیر کالانکوئه:
از دو روش قلمەگیری و کاشتن بذر امکان پذیر است. برای روش قلمه گیری,قلمه‌ها را باید در مواقعی که روزها بلند هستند گرفت, قلمه انتهایی ساقه را که دارای چند جفت برگ بالغ است برای تکثیر بکار می‌برند.قلمه‌ها را به مدت ۲الی ۳ روز در جایی خنک قرار می‌دهند تا در قسمت بریده شده پینه درست شود, البته می‌توان در آب قرار داد که این نیز روشی متداول برای بهتر ریشه دار کردن قلمه‌هاست. سپس قلمه‌ها را در محیطی که دارای زهکشی خوبی است قرار می‌دهند که دمای مناسب بستر باید بین ۲۲ درجه باشد. اگر شرایط مناسب باشد ۱۳الی ۱۷ هفته زمان لازم است تا گیاه گلدهی داشته باشد. برای کاشت بذرها, بذور را از دی ماه تا تیرماه می‌کارند. البته در شرایط گلخانه‌ای می‌توان در هر شرایطی بذر را کاشت. بذر کالانکوئە نیاز بە نور دارد پس نباید روی آنها را پوشاند.

آفات و مشکلات کالانکوئه:
این گیاه جزو مقاوم‌ترین گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها می‌باشد, ولی گاهی ممکن است مورد حمله شته قرمز قرار گیرد که از ساقه این گیاه تغذیه می‌کند.

مشکلات کالانکوئه:

۱- قرمز و زرد شدن برگها:
درست است کە گفتە می‌شود آبیاری مرتب انجام گیرد, اما گاهی در اثر آبیاری بیش از حد برگ‌های گیاه بە رنگ قرمز, سپس زرد متمایل می‌شوند حتی برگ‌های تازه رشد کردە, کە بعداً باعث مرگ گیاه می‌شود. پس حتماً اول خاک گلدان را لمس کنید و در صورت خشک بودن خاک را آبیاری کنید. گلدان نیز باید زهکشی خوب داشته باشد بطوریکه هنگام آبیاری اضافی آب از زیر گلدان خارج شود.

یادتان نروداگر گلدانتان زیر گلدانی داشت موقع آبیاری آن را بردارید تا با جمع شدن آب در زیرگلدانی موجب فاسد شدن ریشه ها نشود که باعث مرگ گیاه می شود.

۲- پوسیدگی ساقه ها:
پوسیدگی ساقه ها بعلت آبیاری زیاد بوده، پس آبیاری را کم کرده و زهکشی گلدان را بررسی کنید.حتما بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود.

۳- زرد شدن و ریزش برگ‌های قدیمی:
به دو علت ممکن است این پدیده رخ دهد, یکی آبیاری زیاد و خالی نکردن آب زیرگلدانی است, دومی به خاطر کمبود ازت است که با دادن کود آلی حاوی ازت زیاد برطرف می‌شود.

۴- قرمز شدن لب برگ‌ها:
نور کم, نوسانات دمایی محیط نگهداری و سرد شدن هوا می‌تواند موجب این پدیده شود.

۵- وجود شپشک بر روی برگ‌ها:
در صورت وجود شپشک بر روی برگ‌های گیاه, اولین پیشنهاد استفاده از آب صابون است. همچنین می‌توانید از اسپری‌های حشره کش خانگی استفاده کنید که اگر جواب نداد در آخر از سم دیازینون استفاده کنید.

۶- دراز شدن ساقه‌های کالانکوئه:
محیط کم نور موجب این پدیده می‌شود چون کالانکوئە گیاهی نور دوست است پس با انتقال گیاه به محل پرنورتر این مشکل را برطرف کنید.

۷- ریز بودن برگ‌ها:
این پدیده نیز به علت نور کم است. پس گیاه خود را به محلی پرنور البته نور غیر مستقیم انتقال دهید, در صورت نبود نور از نور مصنوعی استفاده کنید.

گلدهی مجدد گیاه:
اگر می‌خواهید گیاهان بعد از گلدهی اول و خشک شدن گل‌ها دوباره به گل بنشینند حتماً از قسمت دمگل گلهای خشک شده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گل‌های خشک نشود و حتماً با کود پتاس بالا مثل کریستالون قرمز هردو هفته یک‌بار کالانکوئە را تقویت کنید.

خاک مخصوص قلمه:
یک قسمت پیت ماس یا کوکوپیت همراه با یک قسمت خاک‌برگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم. (ماسه برای زهکشی خوب)

نکاتی در مورد گیاه کالانکوئه:
نوسانات نوری و دمایی زیاد موجب غیر عادی شدن رنگ برگها می‌شود.

کافی نبودن تعداد روزهای کوتاه موجب غیرعادی شدن گل آذین بوده و به راکتەهای پوستەای کوچک, در گل بزرگ شده و مشابه برگ می‌شوند کە بە آن پدیدە فیلودی یا برگسانی گفتە می‌شود.

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

همه چیز در مورد گیاه کالانکوئهمنبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    122 دیدگاه برای “همه چیز در مورد گیاه کالانکوئه

    1. شفیقه گفته:

      سلام وقتتون بخیر رو برگ های گل کالانکوئه ام لکه های سفید میزنه رشدشم خیلی کم شده خاکشم تازه عوض کردم هر وقتم خاکش خشک بشه ابیاری میکنم . زیر نور غیر مستقیم خورشید ام قرار داره

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بعد از تعویض خاک حداقل باید تا یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،احتمالش هست که افتاب سوخته شده باشه برای راهنمایی بهتر از برگها وگیاه عکس واضح بفرستید.

    2. زیبا گفته:

      سلام. من ی گیاه کالانکوئه دارم ولی برگهاش چمع میشوند و زرد و به تازگی لکه های سفید روی برگهاش هست.. میشه لطف کنید راهنماییم کنید؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    3. فاطمه گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      من دو‌هفته پیش سه تا گلدون کالانکوئه خریدم
      تو راه رو گذاشتم که افتاب مستقیم بهش نخوره
      ولی برگای پایینشون همشون زرد شده دلیلش چیه ممنونم??

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر فقط برگهای پایینی زرد شدن طبیعی هست ،تنش تغییر محیط نگهداری هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

    4. سجاد گفته:

      سلام و خسته نباشید ببخشید من یک کالانکوئه تازه خریده بودم که بعد از یک هفته متوجه شدم ساقه از سطح خاک قطع شده ساقه قطع شده رو توی خاک جدید کاشتم ولی دوباره همین اتفاق واسش افتاد. در ضمن خاک سبکی براش استفاده کردم و بین دو آبیاری تا یک سانتی خاک گلدان رو چک میکنم که حتما خشک شده باشه بعد آبیاری میکنم میخواستم ببینم دلیل قطع شدن ساقه چی میتونه باشه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون،شرایط نگهداری رو بفرمایید و از گیاه وساقه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    5. Saslorf گفته:

      سلام ببخشید خاک کالانکو خاک معمولی گل خانه باشه اشکالی نداره؟ سوال دیگم داشتم قلمه گرفتن جلوی رشدشو نمیگیره؟ سوال دیگم دارم بعضی از قلمه هاش درشته بعضی ها هم ریزن بعد ساقه هاشم دون دونه قرمزه کود خاصی نداره افتاب هم پشت بنجره نور شکسته شده میگیره

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه مشکلی بوجود نمیاد،قلمه گیری به رشد بهتر گیاه کمک میکنه، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    6. باران گفته:

      خیلی خیلی ممنونم از پاسخگوییتون? ، جایی توی مطالبتون خونده بودم از دارچین میشه به عنوان قارچ کش استفاده کرد، یبار یه گیاهمو سمپاشی کردم مرد ، برای همین میترسم آیا دارچین روی این مورد لکه های سیاه هم اثر داره؟ یه نکته ی دیگه اینکه هر چند روز یکی از برگاش زرد میشه ، دو روزی یبار آب دادن نصف لیوان آیا زیاده؟ جایی خوندم که برگهای گیاهان گوشتی نباید خیس شه ، به نظرتون این لکه های سیاه بخاطر همون شستن برگاش وقتی خریدمشه ، یا همون قارچه که گفتید ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        ممنون از شما،احتمالش هست که مقدار مصرفتون زیاد بوده که باعث از بین رفتن گیاه شده، زرد شدن برگهای پایینی بعد از تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان تا حدودی طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،لکه های روی گیاه از ضربه فیزیکی، بیماری قارچی، گزش حشرات ویا ابیاری زیاد میتونه باشه،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه.

    7. باران گفته:

      سلام ، من دومین باره سوال میذارم اما جوابمو ندادید ، لطفا جواب منم بدید?
      یک کالانکوئه دارم که تازه جابه جا شده و خاک و گلدانشو عوض کردم ، گلدانش سفال ، و خاکش ردیف آخر ماسه ردیف وسط خاک کاکتوس و بعد خاک برگ ریختم ، گیاهم پشت پنجره شرقی هست ، این گیاه رو من تازه خریدم ، امروز روی برگ هاش نقطه ای سیاه دیدم ، علتش چیه؟
      http://uupload.ir/files/8bpj_img_20200408_163148.jpg
      خاک قبلیش خیلی سبک بود هشتاد درصدش ازین دونه سفیدا بود ، بخاطر تعویض خاک اینجور شده یا آبیاری ؟ وقتی خریدمش برگاش پر خاک بود یدونه حشره بهش دیدم ، همه برگاشو با پنبه خیس تمیز کردم ،و اسپری آب پاشیدم .
      لطفا علتو روش درمان بهم بگید ?? اینبار جواب سوالمو بدید لطفا

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، جواب همه ی سوالات در همان روز پاسخ داده میشه، احتمالا پیامتون ثبت نشده، لکه های سیاه در اثر بیماری قارچی میتونه باشه بهتر هست گیاه رو یک بار با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

    8. شایان گفته:

      سلام وقت بخیر
      ممنون بابت توضیحات کا ملی که دادید
      چند ماهی هست که کالانکوآ خریداری کردم ولی متاسفانه ریزش برگ زیادی داره و برگ جدید که میده برگ های بزرگتر و سبز کنده میشن دلیلش چی میتونه باشه؟
      فاصله ۱متری از پنجره هفته ای ۱ بار آبیاری

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، نوسانات دمایی وابیاری بیش از اندازه ویا کمبود نور باعث ریزش برگها میشه این موارد رو بررسی کنید. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه بعد از ابیاری حتما اب اضافی بلافاصله باید از زهکش گلدان خارج بشه.

    9. محبوب گفته:

      سلام من گیاه کالانکوا گل دار دادم که گلهاش دیگه بعد از سه ماهی گل دادن دارن خشک میشن میخواستم بدونم الان باید هرس کنم یا هنوز و دقیقا از کجا هرس بشه
      http://uupload.ir/files/zzin_d17dcde0-5bc6-4439-8143-77f999efd7dc.jpeg
      و گیاه اشک تمساح من که از گیاه مادر جدا کردم برای خودم ولی برگ‌های کمی داره مثل دیگه اشک تمساحی هایی که دیدم نیست
      میخواستم بدونم مدلش همینجوریه و اینکه طبیعی برگش داره زرد میشه
      هفته ای یکبار آبیاری و کنار پنجره جنوبی توی سایه هستش دو باری هم از کود اسپری آماده استفاده کردم خاکش خاک برگ و باغچه مخلوط هستش آگاه آبیاری بعید کمتر باشه لطفا راهنمایی بفرمایید فردا نوبت آبیاریشه ولی خاکش مرطوبه
      http://uupload.ir/files/trmo_68eea4ee-720b-47a0-ad88-d602d5f835ca.jpeg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، صبر کنید گلدهی تموم بشه بعد از انتهای ساقه گلدهنده قطع کنید،برای اشک تمساح گلدونش خیلی بزرگ هست وکمبود نور داره که برگها این شکل شدن، اوایل بهار میتونید گلدانش رو کوچک کنید وابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید برای خاکش هم از خاک مخصوص کاکتوس که ماسه ای وتخلخل زیادی داشته باشه استفاده کنید.

    10. Saba گفته:

      سلام. من یه ماهه این گیاه رو خریدم. گل داشت کمی هم بعد از خریداری گل داد. ولی الان گلاش داره پژمرده میشه. دلیلش چیه. گلهای پژمرده شاداب میشن دوباره؟؟؟؟؟

    11. جعفری گفته:

      گلهای گیاه من روی برگ ریشه دار شدن این خوبه یا بده؟ برگهای پایینش هم دارن زرد میشن

      • کارشناس 2 گفته:

        گل نیستند، جوانه ها هستند میتونید جدا کنید وروی خاک بگذارید تا رشد کنند.

    12. میهن گفته:

      سلام
      وقت خوش اگر یکی از ساقه های غنچه دار این گیاه قطع بشه چطور میشه از از بین رفتن اون ساقه جلوگیری کرد.
      ممنون

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، اگر ساقه ای که جدا شده برگ هم داره میتونید بکارید ریشه دار میشه ولی اگر فقط گل وغنچه داره میتونید توی اب نگهدارید وبعد از اتمام گلها دور بندازید.

    13. رضا گفته:

      سلام
      این گیاه گلدئن بزرگ رو دوست داره یا مثل پتوس رشدش کم میشه تو گلدون بزرگ ؟
      و اینکه الان تو مهرماه خاکش رو عوض کنم ؟
      و سوال اخر خاکش باید مثل انواع ککتوس ها ماسه ای و سبک باشه ?
      ممنون از محبت شما

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، سایز گلدان باید یک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه،اگر گیاهتون رشد داره میتونید خاک یا گلدانش رو تعویض کنید،بله از خاک مخصوص کاکتوس میتونید استفاده کنید.

    14. ۹ گفته:

      سلام خسته نباشد من یه دونه گیاه کالانکوئه دارم ک گل های زرد میده و برگاش پهنه.ولی الان همه برگاش داره زرد میشه گله گل هاش باز شده ولی بضیاش خشک شده.از گل فروشی ک خریدم گفت یک روز در میون آب بده منم اینکارو کردم وقتی دیدم زرد شدن دیگه بهش ندادم تو آب هم از سکوسترن اهن ۸ درصد استفاده کردم .تو خونه هم هست و فقط زیر نور لامپه و هوا شم خنکه.چیکار کنم برگاش زرد نشن و جون بگیرن

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، موقعی که گیاه روی گل هست هم باید ابیاری رو کاهش بدید هم کوددهی رو قطع کنید این دو عامل باعث مشکل در گیاهتون شده ابیاری رو هر وقت خاکش خشک شد انجام بدید کوددهی رو هم بعد از اتمام گلدهی شروع کنید،برگهای زرد وخشک رو از گیاه جدا کنید.

    15. احمد گفته:

      شرایط خوبی دارن.نور خوبی دریافت میکنن و آبدهی هم مناسبه.چون ۸ تا دارم ولی فقط اینا دچار بیماری شدن

      • کارشناس 2 گفته:

        اگر شرایط نگهداری مناسب باشه بیمار نمیشن، زرد شدن برگهای گیاهان دلیلش ابیاری زیاد ،خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،استفاده بیش از اندازه کودیا سم هست این موارد رو چک کنید،درمورد سوراخ شدن برگها هم احتمالش هست که داخل گلدان کرم باشه همه ی قسمتهای گیاه رو چک کنید کرمها معمولا در تاریکی شروع به تغذیه میکنند میتونید برای پیداکردنشون شب در تاریکی خاک وقسمتهای مختلف گیاه رو بررسی کنید.

    16. احمد گفته:

      سلام.یکی از کالانکوئه های من که نوع گلدارش هست برگاش شروع به زرد شدن کرده.درصورتی که فقط همین یک گل کالانکوئم اینجوریه و بقیه برگای سبزی دارند.مشکل میتونه چی باشه؟
      یکی دیگه از گل هامم هی برگاش حالت چاک خوردگی و شکستگی پیدا میکنه و گاهی هم سوراخ میشه.ممکنه این در اثر یک آفت باشه؟اگه باشه باید چیکارش کنم؟

    17. امین گفته:

      سلام.میشه تکثیر از روش برگ هم به طور کامل توضیح بدین؟آیا اگه برگ رو داخل آب بزاریم ریشه میزنه یا نه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام. ممنون،اگر منظورتون از پایه برای پیوند زدن هست، خیر برای پیوند زدن مناسب نیست.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام. دلایلی زیادی میتونه داشته باشه، خشکی هوا، گرم بودن هوا، وجود افات زیر برگها، کمبود نور، کم ابی کشیدن گیاه، کمبود رطوبت محیط. این موارد رو چک کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.