طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد: موضوع پیوند زدن کاکتوس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث شده است که تحقیقات بسیار زیادی در زمینه پایه‌های مناسب برای پیوند و همچنین این موضوع که کدام پایه پیوندک را با سرعت بیشتری رشد می‌دهد و سریع‌تر به سایز مورد نظر می‌رساند انجام شود. لذا لیستی تهیه شده از بهترین پایه‌ها و پر استفاده ترین پایه‌ها برای پیوند و آنها را در دسته بندی قرار داده‌ایم که میزان رشد پیوندک در آنها مشخص شده است.

این طبقه بندی از آنجا اهمیت دارد که شما می‌خواهید یک پیوندک را در کمترین زمان به سایز مورد نظر برسانید برای همین حتماً باید از پایه پیوندی استفاده کنید که بیشترین رشد را داشته باشد تا این رشد بسیار زیاد به پیوندک شما منتقل شود.

نکته: شرایط منطقه‌ای  و محیطی مانند دما رطوبت و سایر عوامل بر رشد پایه بسیار مؤثر است. لذا ممکن است در منطقه شما با توجه به شرایط آب و هوایی، اندک تغییری در این رده‌بندی ایجاد شود مثلاً به علت اینکه برخی از پایه‌ها با منطقه شما سازگار نیستند از آنها رشد کمتری نسبت به برخی دیگر از پایه‌ها مشاهده کنید.

طبقه بندی بر اساس میزان رشد پیوندک:

۱- Pereskiopsis
۲- Acanthocereus sp
۳- Hylocereus sp
۴- Selenicereus grandiflorus
۵- Opuntia
۶- Trichocereus pachanoi
۷- Stenocereus pruinosus
۸- Myrtillocactus geometrizans
۹- Harrisia jusbertii
۱۰- Trichocereus peruvianus
۱۱- Cereus jamacaru

بیشترین رشد در میان پایه‌ها را پایه پرسیکا دارد و معمولاً این پایه برای پیوندهای بذری کوچک استفاده می‌شود و در مدت زمان بسیار کوتاه رشد بسیار زیاد و معجزه آسایی به پیوندک می‌دهد. حتی برخی از پیوندک‌ها که معمولاً به هیچ عنوان تن جوش نمی‌دهند، پایه پرسیکا با رشد بسیار زیادی که دارد آنها را وادار به تن جوش دهی خواهد کرد.

رتبه دوم پایه اکانتو سرئوس تعلق دارد پایه اکانتو سرئوس نیز از پایه‌های بسیار مقاوم و پررشد است و می‌تواند رشد زیادی با پیوندک دهد. از این پایه می‌توان هم برای بذرهای تازه جوانه زده و هم برای قلمه‌ها و تن جوش کاکتوس‌ها استفاده کرد و قابلیت پیوندی بسیار خوبی دارد و می‌تواند وزن بسیار بالایی را نیز تحمل کنند و به تمامی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است.

رتبه سوم به پایه هیلئو سرئوس تعلق دارد. این پایه که معمولاً در ایران به علت ناسازگار بودن کمتر استفاده می‌شود، رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌توان از آن به صورت پایه دائم برای پیوندهای خود استفاده کنید.

رتبه چهارم به پایه سلنی سرئوس تعلق دارد. این پایه که برخلاف ظاهر نازک و ظریف خود رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پایه پرسکیا برای پیوند دادن بذرهای کوچک استفاده شود.

رتبه پنجم پایه اپونتیا است که آن نیز به علت سطح نورگیر بسیار زیاد و همچنین ریشه‌های زیادی که می‌دهد رشد بسیار خوبی به پیوندک می‌دهد و می‌تواند به عنوان پایه بسیار مقاوم حتی در برابر نور مستقیم خورشید استفاده شود.

رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب متعلق به پایه تریکوسرئوس، پایه لمارو و پایه میرتلو هستند.

در رده هشتم پایه‌های پیوند، پایه تیغ مشکی قرار دارد برخلاف محبوبیت بسیار زیادی که این پایه دارد چندان رشد زیادی به پیوندک نمی‌دهد از جمله پایه‌های کم رشد برای پیوندک محسوب می‌شود لذا اگر قصد شما رشد سریع و زیاد پیوند است از این پایه برای پیوند دادن استفاده نکنید.

رتبه‌های نهم و دهم این رده‌بندی به پایه trichocereus paravianis و پایه سرئوس جامایکا تعلق دارند که رشد بسیار کمی به پیوندک می‌دهد البته این دلیل بر عدم رشد پیوندک نخواهد بود بلکه به نسبت به پایه‌های ذکر شده رشد کمتری از خود برای پیوند نشان می‌دهند.

این رده بندی بر اساس خصوصیات ژنتیکی این پایه‌ها با آزمایش‌های بسیار دقیق و حساب شده بر روی این پایه‌ها تهیه‌شده است و اگر شما می‌خواهید از پایه‌هایی که در انتهای لیست هستند کسب بهترین نتیجه را بگیرید باید چند مورد را رعایت کنید:

۱_ دارا بودن ریشه مناسب برای پایه پیوند: هرچه ریشه پایه پیوند شما بیشتر باشد مواد غذایی بیشتری را از خاک جذب می‌کند و در نتیجه رشد بیشتری نیز پیوندک می‌دهد.

۲_ هر چه پایه پیوند شما سطح نورگیر بیشتری داشته باشد غذا سازی بیشتری در این سطح نورگیر انجام خواهد داد و لذا رشد بیشتری را به پیوندک منتقل خواهد کرد.

۳_ سرحال بودن و قطور بودن پایه پیوند است برخی بر روی پایه‌های بسیار نازک و ظریف و غیر مقاوم پیوند می‌دهد و انتظار معجزه از آن پایه پیوند را دارند حتی اگر پایه پیوند شما به صورت ژنتیکی جزو بهترین پایه‌های پیوند باشد اگر آن را به صورت صحیح مقاوم و قطور رشد ندهید رشد پیوندک خوبی را از آن شاهد نخواهید بود.

برای شما این سؤال ممکن است پیش بیاید که چرا برخی از پایه‌ها در این رده بندی ذکر نشده‌اند؟

در این رده بندی پایه‌هایی را که بیشتر برای پیوند استفاده می‌شود را باز کرده‌ایم و آزمایش روی آنها انجام شده است پایه‌های بسیار زیادی و کاکتوس‌های بسیار زیادی می‌تواند به عنوان پایه پیوند استفاده شود کاکتوس‌هایی مانند فرو انواع آزرو سرئوس و یا پیلئو سرئوس می‌توانند به عنوان پایه پیوند استفاده شود ولی کمتر برای پیوند آنها از این پایه‌ها در مقیاس تجاری استفاده می‌شود بنابراین در این رده بندی رشد پیوندک این پایه‌ها ذکر نشده است.

پرسکیا
پرسکیا
Acanthocereus sp
Acanthocereus sp
hylocereus_sp
hylocereus_sp
selenicereus
selenicereus
opuntia
opuntia
Trichocereus pachanoi
Trichocereus pachanoi
Stenocereus pruinosus
Stenocereus pruinosus
Myrtillocactus geometrizans
Myrtillocactus geometrizans
Harrisia jusbertii
Harrisia jusbertii
Trichocereus peruvianus
cereus jamacaru

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

50 دیدگاه برای “طبقه‌بندی پایه‌ کاکتوس بر اساس میزان رشد

  1. امیرمحمد گفته:

    سلام
    کدوم پایه به پیوندک سایز میده؟
    تو پیوند پرسکیا چیکار میشه کرد که گیاه فقط سایز بگیره؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیوند موفقیت امیز باشه وشرایط نگهداری گیاه ایدال باشه پیوندک سایز چشمگیری میگیره.

  2. سام سیفی گفته:

    سلام با خسته نباشید خدمت شما من یک ژمینو پیوندی خریدم (چند ماه پیش ) که روی پایه چرمی پیوند شده احساس نسبت به کاکتوس های پیوندیم خیلی رشد و بچه زایی کمی داره بزرگ‌تر شده اما روی اروئل هاش بچه کوچولو زده اما بزرگ نمیش گل هاش هم همینطور به نظرتون خوبه روی یک تریکو یا میرتلو یا نقره ای بزنمش اخه اصلا رشدش به چشم نمیاد ممنون میشم جوابمو بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ممنون، میتونید با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید ودر محیط پرنوری نگهداری کنید کلا رشد کاکتوسها کم هست اگرپایه مشکلی داره میتونید پایه رو عوض کنید.

  3. Collector_cactus❤️? گفته:

    سلام ببخشید پایه نقره چرا نیست؟؟ و اینکه تلو بیکالر داشتم پوسیده بود رو میرتلو بزنم بهتره یا نقره ای‌؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،چرا هست شماره ۷_Stenocereus pruinosus اسم علمیش نوشته شده، لمارو سرئوس هم میگن، فرقی نمیکنه هردو مناسب هستند ولی میرتلو به نظر من بهتر هست چون از پایه نقره ای مقاومتر هست از نظر سرما وابیاری.

دیدگاه‌ها بسته شده است.