علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

علت زرد شدن برگ‌های یوکا چیست؟

یوکا گیاهی است که شما می‌توانید آن را در داخل یا خارج از منزل رشد دهید این گیاهی است که نیاز به مراقب زیادی ندارد و در انواع شرایط و بستر کشت سبز می‌ماند در واقع هنگامی که گیاه یوکا از شرایط قلمه‌ای خارج شد بسیار بعید است که با سهل انگاری در نگهداری از بین برود اما شرایط نامطلوب نگهداری برای مدت طولانی ممکن است برگ‌های گیاه زرد شده ریزش کند.

 

دلایل زرد شدن و خشک شدن برگ‌ گل یوکا

۱- آبیاری غیر اصولی اولین دلیل زرد شدن برگ‌ های یوکا:

اولین و شایع‌ترین علت زردی برگ در یوکا آبیاری زیاد است اگر شما به طور مرتب بستر کاشت این گیاه را آبیاری کنید یا از خاک سنگین با زهکشی نامناسب استفاده کنید مانده آبی در خاک ایجاد شده و ریشه‌ها به تدریج شروع به پوسیدگی می‌کنند پوسیدگی ریشه باعث عملکرد بد آن در جذب آب شده و برگ‌ها زرد می‌شود و می‌ریزد. برای اینکه یوکای شادابی داشته باشید و در آبیاری دچار مشکل نشوید بهتر است از خاک‌های شنی و مالچ‌های آلی در ترکیب خاک استفاده کنید.

 

۲- گلدان نامناسب:

وقتی یوکا را در داخل خانه نگه می‌دارید بهترین راه برای حفظ حداقل رطوبت این است که آنها را در گلدان‌های کوچک و فقط یک سایز بزرگ‌تر از اندازه گیاه کشت کنید. گلدان‌های بزرگ حجم زیادی خاک را در خود دارد و همین امر باعث می‌شود رطوبت زیادی را در خود نگه دارد و طول می‌کشد تا بین دو وعده آبیاری خاک خشک شود در این مواقع باید صبر کنید تا تمام لایه‌های خاک رطوبت را از دست بدهد.

 

۳- نور:

دلیل دیگر برای زرد شدن برگ‌های یوکا نور کم و ضعیف خورشید است گیاه یوکا بهترین رنگ برگ را زمانی دارد که بتواند نور مستقیم خورشید را برای چند ساعت در روز دریافت کند.

اگر گلدان یوکا در مکانی قرار دارد که گیاهان اطراف آن را احاطه کرده و نور کمی دریافت می‌کند بهتر است گیاهان را کنار بزنید و مکان نگهداری آن را تغییر دهید شما ممکن است تصور کنید نگهداری این گیاه در گوشه‌ای از منزل که نورگیر است یا پشت پنجره آفتابی برای یوکا آپارتمانی کافی است اما میزان نور دریافتی به پنجره بستگی دارد. برای این گیاه پنجره‌های جنوبی بهترین هستند. نور خورشید مستقیم از طریق پنجره‌های دیگر به اندازه کافی قوی نیست و گیاه نمی‌تواند نور مورد نیاز را دریافت کند.

هنگامی که شما گیاه یوکا را در منزل با نور کم نگهداری می‌کنید ممکن است در ماه‌های اول برگ‌ها سبز و قوی باشد اما در واقع این رنگ پایدار نیست و برگ‌ها به زودی شروع به زرد شدن می‌کند زمانی که تولید مواد غذایی نمی‌تواند با نیازهای گیاه مطابقت داشته باشد.

 

۴- تمیز بودن برگ ها و برای تنفس بهتر:

یوکا در داخل منزل عموماً از گرد و غبار ایجاد شده بر روی برگها باعث مسدود شدن راه‌های تنفسی می‌شود رنج می‌برد شما می‌توانید هر دو یا سه روز یک‌بار با پارچه نخی نمور برگ‌ها را تمیز کنید یا از اسپری آب برای حذف آنها کمک بگیرید.

 

۵- زرد شدن برگ‌ یوکا در اثر سن گیاه:

برگ‌ های مسن و پایینی گیاه یوکا در اثر بالا رفتن سن زرد شده و ریزش می‌کند این یک امر کاملاً طبیعی است در اغلب موارد شما می‌توانید برگ‌های زرد را با کشیدن ملایم از روی گیاه جدا کنید در صورت لزوم از چاقوی تیز برای کات کردن برگ‌های زرد استفاده کنید.

 


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

495 دیدگاه برای “علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

  1. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    یوکا۲ماه پیش, خریداری شد قارچ داشت قارچکش زدم خوب شد همون اولم دچارشوک شد خیلی از برگای پایینش زرد شدالان مدتی خوب شده و همون اولم کلا به حیاط منتقلش کردم الان برگاش, رنگ پریده شده احتمالا زردشه به نظرم از افتاب چون کلازیرافتاب میتونم به خونه, منتقل کنم کناردرب شیشه ای ک آفتاب ملایم فقط روزی ۲-۳ساعت میخوره؟ آبیاری هفته۱بار-زهکشم باز-کود اهن ماه۱باربهش دادم. باتشکر
    https://s6.uupload.ir/files/img_20220130_121102_hvrr.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله نور زیاد باعث زرد شدن یا سوختگی برگهای این نوع گیاه میشه میتونید نور رو فیلتر کنید ویا داخل منزل انتقال بدید وپشت پنجره که نور فیلتر باشه نگهداری کنید.

  2. حدیث طاهری گفته:

    سلام خسته نباشید علت زرد شدن برگ این گیاه چیه نورش کمه و در هفته یک یا دو بار ابیاری میشه.چند روزه اینطوری شده ممنون میشم جواب بدین.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون پاندانوس هست، اگر فقط یک برگ وبرگ قدیمی این مشکل رو داره طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند که میتونید بعد از اینکه کامل خشک شد جدا کنید ولی اگر برگهای بیشتری این مشکل رو دارند زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه واب اضافی موقع ابیاری از زهکش گلدان خارج بشه، ابیاری رو زمانی که یک یا دو بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید.

  3. فهیمه گفته:

    سلام خسته نباشید من دو ماه هست یوکا خریدم در ابتدا تا حدود هفته پیش بسیار سرحال بود و رشد خوبی داشت اما ناگهان برگها ضعیف و باریک شدن و شروع کردن به خشک شدن
    یکبار در هفته ابیاری میکنم و نور محیط هم کم هست
    لطفا راهنمایی کنید مشکلش چیه واقعا دوستش دارم نمیخوام خراب شه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • فهیمه گفته:

        تو حال کنار بخاری اما گرما مستقیم نمیخوره بهش نورش هم کمه هفته ای یک بار ابیاری میشه

        • کارشناس 2 گفته:

          گیاهتون کمبود نور داره، سعی کنید گیاه رو بافاصله از لوازم گرمایشی نگهداری کنید حداقل دو متر، بمروز زمان به محیط پرنورفیلتر شده انتقال بدید وماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید خشک شدن نوک برگها از حرارت زیاد وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه ابیاری رو زمانی که سطح خاک حدود ۳ الی ۴سانت خشک شد انجام بدید وبرگهارو هر ازگاهی با دستمال نرم ومرطوبی پاک کنید.

  4. فرشته گفته:

    سلام وقتتون بخیر یوکای من یه هفته اس داره برگاش زرد میشه نوک برگا قهوه ای میشه و۶متری از پنجره فاصله داره نور تا وسط اتاق میفته ‌طول روز پرده کناره وخونه روشنه گلدونش بزرگه وخاکش شنی هست ‌هفته ای یه بار ۳لیوان آب میدم

    • فرشته گفته:

      من خاک یوکا رو خالی کردم توش پر کرم خاکی بود ریشه اش پرکرم بود جدا کردم شستم حالا امشب دسترسی به خاک ندارم تا فردا میتونم یوکا رو بزارم تو آب تا فردا خاک بگیرم هرچی عکس میفرستم اولویت نمیشه

      • کارشناس 1 گفته:

        داخل اب نگذارید میتونید ریشه هارو لای یک روزنامه مرطوب بپیچید ویک نایلون هم بکشید روی روزنامه تا مرطوب بمونن.

  5. maedehsoltanian2001 گفته:

    سلام وقتتون بخیر من قلمه گیاه یوکا رو دارم و الان که دیدم بعضی از سر های برگ هاش قهوه ای شدن لطف میکنید بگید من با این قلمه گیاه چیکار کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • maedehsoltanian2001 گفته:

        تازه امروز کاشتمش در خاک و اینکه نصف لیوان هم اب دادم بهش نورش هم غیر مستقیم هستش

        • کارشناس 1 گفته:

          برگهای اضافی از پایین قلمه رو باید جدا کنید ودو الی سه برگ بالای گیاه بمونه کافی هست خاک هم باید سبک باشه وتا زمان ریشه زایی خاک رو مرطوب نگه دارید.

  6. بهاره اسدی گفته:

    عرض سلام واحترام
    فرمودید اسمقارچ کشتون چی بوداگراشتباه نکنم بردوفیکس
    حالا بعد ازدوهفته که ایتفاده کردم وخوب نشده
    میفرمایید چکارکنم برگهایی که کنارش سوخته بود راهم جداکردم طبق فرموده ی شما
    ازمحلول شیر وآب هم میشه استفاده کرد بعد چند باردرهفته

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قارچ کش بردوفیکس روی بیماری قارچی سفیدک پودری اثر نمیکنه یا باید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید یا با محلول اب وشیر کم چرب برگها رو با پنبه اغشته به این محلول هفته ای یک بار پاک کنید.

  7. بهاره اسدی گفته:

    هفته ای یکبارآب میدم وطبق گفته ی شمادوهفته هفته ای یکبارقارچ کش زدم

  8. بهاره اسدی گفته:

    عرض سلام وادب سه هفته ی پیش عکس گل یوکام رافرستادم خدمتتون فرمودید قارچ کش بزن دوهفته
    حالا میخاستم ببینید مثل اینکه هنوزخوب نشده ویکطرف بعضی برگها داره خشک یاسیاه میشه
    میفرمایید چکارکنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگهایی که اسیب دیدند به حالت اولیه برنمیگردن میتونید برگهای قدیمی که اسیب دیدند رو جدا کنید بعد از سمپاشی بیماری کنترل میشه وبرگهای جدید سالم خواهند بود از چه نوع قارچ کشی استفاده کردید؟

  9. Sami گفته:

    سلام برگهای روییه یوکای من داره زدمیشه دلیلش چیه؟هفته آیی یا دوهفته یکبار آب میدم .بیارم بهش کود دادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه روبفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  10. حامد گفته:

    با سلام و احترام
    برگ های پایینی یوکای من زرد شده اند، علت اونوچی میتونه باشه؟
    هفته ای ۱ بار آبیاری میشه..
    ماهی ۱ بار کود آهن دریافت میکنه..

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست، برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه خشک شدن میتونید جدا کنید، تغییر محیط نگهداری ،تعویض خاک وگلدان هم باعث این مشکل میشه، ولی برگ رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشه بعد جدا کنید.

  11. یوکای نازم گفته:

    سلام خسته نباشین
    من ی ماهی میشه ک یوکا خریدم متاسفانه برگای پایینش زرد میشن و میریزن. نور متوسطی داره ابیاری هم هفته ای ی بار
    علت زرد شدن برگای یوکاچیه؟ و اینکه میتونم این گیاهو غبار پاشی کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، زرد شدن برگهای قدیمی کاملا طبیعی هست برگها به مرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعداز اینکه خشک شد میتونید جدا کنید، میتونید با یک دستمال مرطوب برگها رو پاک کنید اسپری اب روی برگها باعث ایجاد لکه روی برگها میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 1 گفته:

          قارچ کش کاربندازیم روی این نوع بیماری قارچی اثرنمیکنه یا باید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید یا مقدار مساوی شیر بدون چرب واب رو با هم مخلوط کنید وبرگهای الوده رو با این محلول پاک کنید.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، اگر از قارچ کش پنکونازول میخواهید استفاده کنید روی تمام برگها اسپری کنید مابقی محلول رو هم داخل خاک بریزید اگر از محلول اب وشیر میخواهید استفاده کنید فقط برگهای الوده رو با این محلول پاک کنید یک دستمال نرم رو به این محلول اغشته کنید وتمام برگهای الوده رو پاک کنید سعی کنید از دستمال یک بار مصرف استفاده کنید وبعد دور بریزید موقع پاک کردن برگها از دستکش استفاده کنید.

      • خادمی گفته:

        من ۳ هفته پیش ازتون بابت زرد شدن پرسیدم شرایط را طبق گفتتون عوض کردم از زهکشی تا نور و آبیاری ولی سفیدک جدید زده

  12. محمد قاسمی گفته:

    سلام وقت شما بخیر حدودا ۳ ماهه که من این یوکا رو خریدم متأسفانه چند وقته متوجه شدم که برگهای وسط گلم دارن زرد میشن جوانه های تازه درامده هم دارن خشک میشن من بعد از خرید گلدانش رو عوض کردم چون گلدان قبلیش خیلی کوچیک بود خاکش هم خاک سبکی هستش اما چون منزل ما طبقه اول میباشد نور خوبی بهش نمیریسه هفته ای یک بار هم بهش اب میدم اما نه‌خیلی زیاد که از زیر گلدان بزنه بیرون
    من عاشق گل هستم مخصوصا این یوکا خواهش میکنم یه راهی بهم نیون بدین که گلم از بین نره ممنون وسپاس فراوان….

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور وکمبود مواد غذایی در خاک باعث زرد شدن برگهای جدید گیاهان میشه، این دو مورد رو بررسی وایدال کنید روی برگها رو بررسی کنید اگر گرد سفید رنگی وجود داره ممکن هست بیماری قارچی هم باشه.

  13. علی معینی گفته:

    عرض سلام و ادب
    یوکای من بعد از ۴ ماه از خریداری بعضی از برگ های وسطش شروع کرده به زرد شدن
    مشکلش چی میتونه باشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کمبود نور یا بیماری قارچی باعث این مشکل میشه برگها روبا دقت بررسی کنید ببینید روی برگها گرد سفید رنگی وجود داره؟ عکستون واضح نیست نمیشه تشخیص داد.

  14. بهاره اسدی گفته:

    سلام وقت بخیر
    گل من احساس می کنم ازپایین داره زرد میشه
    هفته ای یکبار آبیاری میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون بیماری قارچی سفیدک پودری داره، دمای محیط رو افزایش بدید ورطوبت رو کاهش بدید گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش پنکونازول ابیاری وسمپاشی کنید.

  15. بهاره اسدی گفته:

    سلام وقک بخیر گل من درحال پژمرده شدن وساقه هاش بی خشکیده شدن هست میشه دلیلش رابفرمایید. هفته ای یکبارآب میدم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره وابیاری نامنظمی داشته، تمام شاخه های خشک وپوسیده شده رو کات کنید از قسمتهای سالم گیاه میتونید قلمه بگیرید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وگیاه رو بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید.

  16. فاخری گفته:

    سلام ۳ هفته اس یوکا خریدم برگهای پایی دارن زرد میشن نور خونمون خوبه پشت پنجره جنوبی گذاشتم و تا حالا ۲بار آب دادم زهکشش خوبه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید گیاه رو هم جابجا نکنید در جای ثابتی نگهداری کنید با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله متاسفانه قارچ هستند موقع خرید همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید بعد ازاطمینان کامل از سالم بودن گیاه، تهیه کنید، فرقی نمیکنه از هردو میتونید استفاده کنید ولی فقط یکی رو استفاده کنید همزمان مصرف نکنید.

  17. محمد گفته:

    سلام وقتتون بخیر ،یوکا من نور خوب دریافت می‌کنه وتا وقتی دو بند انگشت خشک بشه از خاک آبیاری میکنم ولی برگ های نو زرد میشن و خراب مشکل چیه
    خاک گلدان البته خاک برگ و مخلوط نیاز به ماسه داره واین که لکه قهوه‌ای داشت که با قارچ کشی از بین رفت تا به برگ های دیگه سرایت نکنه ولی نمی‌دونم مشکلش چیه

دیدگاه‌ها بسته شده است.