آموزش نگهداری گل زامیفولیا

آموزش نگهداری گل زامیفولیا

آموزش نگهداری گل زامیفولیا: زامیفولیا یک گیاه بسیار زیبا و شیک و مناسب برای نگهداری در آپارتمان می‌باشد. می‌توان گفت یکی از گیاهان بسیار مقاوم در برابر کم‌آبی و کم نوری می‌باشد. زامیفولیا از نظر رنگ برگ‌ها به سه رنگ به بلک، سبز و ابلق تقسیم می‌شود که هرکدام آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند.

 

نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست و نیازی به صرف زمان زیاد برای مراقبت از او ندارید. این گیاه رشد تقریباً کندی دارد و تکثیر آن بسیار سخت و زمان بر می‌باشد. این گیاه برای رشد مطلوب و حفظ زیبایی نیازمند رعایت برخی نکات در نگهداری از آن است. نام علمی گل زامیفولیا Zamioculcas است

 

اصول نگهداری گیاه زامیفولیا:

۱_آبیاری:
زامیفولیا مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها یک گیاهی با ساقه‌های گوشتی است که آب را درون بافت‌های ساقه خود ذخیره کرده و نیاز آبی او کم می‌باشد. افراط در آبیاری باعث گندیدگی ساقه و پوسیدگی ریشه‌ها شده و مرگ گیاه را به همراه دارد. برای آبیاری کمی صبر کنید تا سطح خاک کاملاً خشک شود و سپس آبیاری کنید. آبیاری را با آبی سالم و پاکیزه و فاقد کلر و املاح سخت انجام دهید تا از آسیب‌های وارده به گیاه جلوگیری شود.

 

۲_ نور گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا یک گیاه سایه پسند است و بسیار به کم نوری مقاوم می‌باشد که برای نگهداری در آپارتمان‌ها، ادارات و دفاتر کاری گزینه مناسبی است. مقاومت آن به کم نوری دلیل بر این نیست که نیازمند نور نیست و کم نوری باعث کندتر شدن یا توقف رشد آن می‌شود. روزانه ۶ ساعت نور ملایم مثل تابش نور پشت پنجره یا پاسیوهایی که روشن هستند را به گیاه خود برسانید تا رشد مطلوبی داشته باشد. هرگز زامیفولیا را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، این کار باعث سوختن برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

 

۳_دمای مطلوب برای نگهداری گل زامیفولیا:
زامیفولیا گیاهی است که به سرما یا گرمای شدید حساس بوده و به دمای بالا و دمای پایین حساسیت نشان می‌دهد. بهترین دما برای رشد این گیاه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد. تا دمای ۳۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کند اما در دماهای بالاتر آسیب به گیاه وارد می‌شود و ریزش برگ پیدا می‌کند. هوای سرد برای زامیفولیا خوب نیست و هرگز گیاه را در معرض دمای پایین‌تر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. از تغییرات ناگهانی دما خوشش نمی‌آید و همیشه سعی کنید دمایی متعادل برای این گیاه فراهم کنید.

 

۴_ خاک مناسب گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا خواستار خاکی سبک با زهکشی خوب می‌باشد که می‌توان از ترکیب خاک‌های کوکوپیت و پرلیت و مقداری ماسه شسته رودخانه و کود ورمی کمپوست برای تغذیه این گیاه استفاده کرد. گلدان زامیفولیا متناسب با سایز او در نظر گرفته شود و گلدان بزرگ‌تر باعث دیرتر خشک شدن خاک شده و گیاه پاجوش کمتری تولید می‌کند. هرساله خاک گیاه را تعویض کنید و تقریباً به علت رشد کند آن می‌توانید هر دوسال یکبار گلدان آن را به یک سایز بزرگ‌تر تغییر دهید.

 

۵_رطوبت مطلوب گیاه زامیفولیا:
زامیفولیا به رطوبت متوسط نیاز دارد. می‌توانید با قرار دادن زیر گلدانی بزرگ و ایجاد جزیره رطوبت مورد نیاز آن را تأمین کنید. اسپری کردن در فواصل گرم سال را می‌توان به صورت هفته‌ای ۲ مرتبه بر روی برگ‌های گیاه انجام داد. می‌توانید ظرفی را از آب پر کنید و در کنار گیاه قرار دهید، آب داخل ظرف تبخیر شده و ایجاد رطوبت می‌کند.

 

۶_کود دهی:
برای رشد بهتر و جلوگیری از کمبود مواد غذایی کود دهی را در فصل رشد به صورت ماهانه انجام دهید. می‌توانید از کودهای مایع ۲۰۲۰۲۰ یا برای نتیجه بهتر از کودهای ۲۰۲۰٢۰ که مقدار نیتروژن آن بیشتر است استفاده کنید. نیتروژن سبب رشد و رویش برگ‌ها می‌شود. در کود دهی افراط نکنید چون کود دهی بیش از حد و بی مورد برای گیاه بسیار مضر می‌باشد. فقط در فصل بهار و تابستان کود دهی را ماهی یک مرتبه انجام دهید و در فصل پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید و به گیاه خود استراحت بدهید.

 

۷_تکثیر:
آموزش تکثیر گل زامیفولیا از طریق برگ: یکی از راه‌های تکثیر این گیاه قلمه از طریق برگ است. برگ‌ها را دقیقاً از قسمتی که به محور متصل است جدا می‌کنیم و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار می‌دهیم. از ترکیب‌های مختلفی به این منظور می‌توان استفاده کرد مثلاً ترکیب کوکوپیت و پرلیت و یا خاک برگ + شن و یا پیت ماس+ شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار است می‌توان استفاده کرد.

 

بعد از قرار دادن قلمه‌ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با لایه‌ای از پلاستیک شفاف به ماندگاری رطوبت هوای اطراف قلمه‌ها کمک می‌کند. در مدت زمانی که برگ‌ها به نظر در حال پوسیدن هستند، ساختارهای غده‌ای شکل در قسمت زیرین خاک در حال شکل گرفتن است که این ساختارها در نهایت گیاهان جدید را شکل می‌دهند.

 

روند شکل‌گیری این غده‌های کوچک ۷-۶ هفت ماه می‌تواند طول بکشد و رویش برگ‌ها از آنها نیز چند ماه زمان نیاز دارد به بیان دیگر تکثیر این گیاه از قلمه‌ها برگ حتی می‌تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد. تقسیم گیاه و به‌بیان‌دیگر تقسیم ریزوم گیاه روش دیگر تکثیر آن است. زمانی که گیاه به خوبی متراکم و بزرگ‌شده است، هنگام تعویض گلدان می‌توان توده ریزومهای گیاه را از هم جدا کرد و هر قسمت را به‌عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

قلمه برگ
قلمه های برگ که از گیاه مادری تهیه می شوند. به کامل بودن برگها توجه کنید.

 

قلمه زدن از برگ
قرار دادن قلمه ها در خاک بستر
قرار دادن پلاستیک
قرار دادن پلاستیک شفاف برای نگهداری رطوبت بیشتر در اطراف قلمه ها

 

غده گل
روند شکل گیری غده های جدید در زیر خاک بسیار کند است . گاهی ممکن است در طی این مدت زمان با قهوه ای- زرد شدن قلمه برگها مواجه شوید اما در دور ریختن آنها عجله نکنید و انتهای چند برگ را حتما بررسی کنید.

 

پیاز گل
اما در انتهای همان برگهای به ظاهر از بین رفته، می تواند غده مربوط به گیاه جدید شکل گرفته باشد. بنابراین قبل از دور ریختن برگهای زرد و پوسیده ، انتهای آنها را حتما بررسی کنید.

 

تکثیر گل
تشکیل شدن غده در انتهای برگهای تهیه شده از گیاه مادری و سپس شکل گیری برگ جدید و ریشه زایی این غده ها. توجه کنید که در این مورد، برگهای گیاه مادری اگرچه در طی روند شکل گیری غده های گیاه جدید از بین نرفته اند اما در نهایت خواهند پوسید و جز گیاه جدید نخواهند شد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکثیر گل لیندا را هم مطالعه کنید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

86 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل زامیفولیا

  1. Meysam گفته:

    من دو تا گلدان زاموفیلیا داشتم که حدود دو ماه پیش گلدان کوچکتر رو داخل گلدان بزرگتر ادغام کردم همون اول کار یکی دو تا از برگای کوتاه و قدیمی زرد و خشک شدن اما کم کم بعد از یکماه سه تا از برگای یکی از ساقه های بلندش دارن به مرور زرد میشن میترسم سر کل ساقه و گیاه همین بلا بیاد
    شرایط نگهداری تا عمق حدودا افت سانتی خاک هر وقت خشک شد آب جوشیده سرد شده میدم خاکش مخلوطی از ۶۰ درصد ماسه و مابقی کوکوپیت پرلیت ورمی کمپوست خاک برگ و خاک باغچه هست از پنجره شرقی و پشت پرده نور میگیره
    نمیدونم برگای زردشو جدا کنم یا نه؟ممنون میشم کامل راهنمایی بفرمایید
    https://uupload.ir/files/vl0f_۲۰۲۱۰۳۱۷_۲۰۱۵۲۶.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، برای پیشگیری از ابتلا به قارچ بهتر هست یک بارخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

      • Meysam گفته:

        گیاهو از خاک درآوردم ریزوم ها کاملا سالمن ولی ریشه ها بعضیا پوک شدن بعضی دیگه سیاه شدن و از ریزوم جدا شده
        من خیلی کم آب دادم بهش احتمال بیماری میاد به نظرتون؟
        الان خاکشو کامل دارم عوض میکنم فقط خاک چسبیده به ریشه ها رو تمیز کنم یا خیر

        • کارشناس 1 گفته:

          احتمالا خاکش مناسب نبوده ویا زهکش گلدان گرفته شده، تمام قسمتهای سیاه و پوسیده ریشه ها رو جدا کنید وگیاه روبا محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه بکارید زهکش گلدان رو هم حتما بررسی وباز کنید. بله خاک اطراف ریشه ها رو هم تمیز کنید با محلول قارچ کش شستشو بدید خاکها جدا میشند.

    • کارشناس 1 گفته:

      تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه، میتونید برای کاهش شوک یک بار هم با محلول اسید هیومیک گیاه رو ابیاری کنید.

  2. محمدرضا گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    سه هفته پیش زاموفیلیا که تو مشخصه رو خریداری کردم.
    الان متوجه شدم که این دوبرگ پایینی یکی از شاخه ها زرد شده!!
    آبیاریشم بنا بر۱۴روز یک بار قرار دادم،خاکش رو فروشنده خاک برگ و کوکوپیت استفاده کرد و روز اول با قارچ کش آبیاریش کردم.
    محل اسکانش هم داخل سالن با شرایط دمایی متوسطه،فاصلش از پنجره جنوبی حدودا دومتر است.
    امروز بعداز ۱۵روز با کود۱۲-۱۲-۳۶آبیاریش کردم.
    ممنون میشم بفرمایید چرا این دو برگ زرد شده و استرس اینو دارم که ادامه دارباشه

  3. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید.من ی گیاه زامفولیا دارم رشدش خوبه پاجوش زیادم میده اما پاجوش ها یا کوچیکن یا ساقه بزرگی دارن با چهار پنج تا برگ میخواستم بدونم برای بیشتر شدن برگاش باید چیکار بکنم مرسی

  4. محمد گفته:

    سلام و عرض ادب
    راجع به خاک زاموفیلیا سوال داشتم.در پیج های خارجی زیاد دیدم که از ترکیب چوب یا پوست درخت با حجم زیاد برای خاک زامو استفاده میشه.این کار فقط جنبه اقتصادی داره براشون یا واقعا مفیده برای گیاه؟
    با تشکر از شما
    https://s16.picofile.com/file/8422969200/Screenshot_20210127_154808_Opera.png

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک زاموفیلیا باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه رطوبت زیاد باشه ریشه ها وغده گیاه پوسیده شده وازبین میرند، روی عکس کوکوچیپس هستند که خاک رو متخلخل میکنه در این خاکها ریشه براحتی حرکت میکنه وگیاه رشد خوبی خواهد داشت، در ایران بدلیل ارزان بودن ماسه برای تخلخل خاک این گیاه بیشتر از ماسه درشت استفاده میشه ،ولی میتونید از کوکوچیپس هم استفاده کنید تا خاک سبکتر هم باشه، ترکیب خاک مناسب برای زاموفیلیا خاک برگ+پرلیت+ماسه+مقداری ورمی کمپوست، حالا میتونید بجای یکی از این ترکیبات گزینه دیگری رو جایگزین کنید، برای مثال بجای خاک برگ از کوکوپیت یا پیت ماس، بجای ماسه از لیکا یا کوکوچیپس وبجای ورمی کمپوست از کود دامی کاملا پوسیده شده استفاده کنید.

  5. فرزاد گفته:

    سلام .اگه امکانش هست در مورد این گیاه زاموفیلیا راهنماییم کنید. گلدونش ۵ماه پیش تعویض شده و الان حدودا دوماهه به این وضعیت در اومده در اتاق نگهداری میشه و دمای ۲۲تا ۲۵ آبیاری هم ۱۰روز یکبار
    https://8pic.ir/uploads/۲۰۲۱۰۱۲۲-۱۷۲۲۱۰.jpg
    https://8pic.ir/uploads/۲۰۲۱۰۱۲۲-۱۷۲۳۰۱.jpg
    https://8pic.ir/uploads/۲۰۲۱۰۱۲۲-۱۷۲۲۳۲.jpg

    این یکی گلدونم هم همزمان با اون گلدون تعویض کردم عمق گلدون زیاده اما ساقه ها دارن پژمرده میشن بهمراه برگ هاش ‌ . چکارش کنم درست میشه آیا؟؟
    https://8pic.ir/uploads/۲۰۲۱۰۱۲۲-۱۷۲۲۴۵.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ترکیب خاکش مناسب به نظر نمیرسه، بهترهست گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها وزهکش گلدان رو بررسی کنید.ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب که اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ویا گرفتگی زهکش باعث این مشکل میشه احتمالا ریشه های گیاه پوسیده شدند. روی برگها لکه های سفیدی مثل پودر دیدیده میشه بررسی کنید ببیند پاک میشند یا از روی عکس به این شکل به نظر میرسه.

      • فرزاد گفته:

        سلام .ترکیب خاکش مخلوطی از پیت ماس کوکوپیت و پرلایت. و از خاکهای بسته بندی و آماده استفاده کردم. به نسبت پرلایت زیادی داره
        بقیه موارد بررسی میکنم و اطلاع میدم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، تمام این ترکیبات اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنند وباعث پوسیدگی ریشه گیاه زاموفیلیا میشند بهتر هستدداخل خاک ماسه هم ترکیب کنید.

  6. نصیری گفته:

    با سلام
    من چندین قلمه برگ گیاه زامیفولیا رو در گلخانه تکثیر دادم و پس از گذشت چندین ماه رشد جدید مشاهده شد اما پس از گذشت چند ماه رشد متوقف و رشد پاجوش های جدید هم ضعیف به طوریکه فاصله میانگره ها بسیار نزدیک به هم هستند. همچنین دچار علایمی از قبیل زرد شدن، خوردگی برگ دیده میشه که سعی بر آن شد از نظر آبیاری شرایط بهینه شود و کود مونوفسفات پتاسیم هم طی چندین مرحله به آن ها داده شد اما تفاوتی مشاهده نشد.
    ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید
    https://uupload.ir/files/uwwp_20210119_133927.jpg
    https://uupload.ir/files/ls9o_20210119_133944.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه زاموفیلیا کند رشد هست، در این فصل هم کم شدن یا متوقف شدن رشدش طبیعی هست، بهتر هست کوددهی رو فعلا قطع کنید واوایل بهار شروع کنید.

  7. حسین گفته:

    سلام بعضی از برگ های زاموفیلیا جدیدا زرد شده و الگوی خاصی هم نداره. گل نزدیک پنجره جنوبی هستش و هفته ای یه بار آیباری میشه خاکش هم خاک گلدون هست. میشه لطفا راهنمایی کنین.
    https://uupload.ir/files/524u_1610470748423111030903.jpg
    https://uupload.ir/files/87me_1610470791086755689081.jpg
    https://uupload.ir/files/d3jj_1610470772006164133000.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، محیط نگهداری یا خاک یا گلدان گیاه بتازگی تغییر داشته؟ دمای نگهداری چند درجه هست ؟بتازگی کوددهی یا سمپاشی داشته اگر بله با چه دزی؟شبها گیاه در مجاورت هوای سرد قرارداره؟ یعنی سوز سرما از شکاف پنجره ها گیاه رو در بر داره؟

  8. احمد افچنگی گفته:

    سلام،چند هفته پیش من یک گیاه زامفونیا خریدم اما متاسفانه دیروز به گلدان ضربه خورد و گلدان افتاده وبه قسمت ساقه گل کمی آسیب رسیده آیا به گل آسیل میرسد یا نه؟چی کار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر ساقه شکسته باید جدا کنید ومجددبکارید اگر فقط زخمی شده میتونید به قسمت زخمی شده محلول قارچ کش اسپری کنید ویا پودر دارچین بمالید.

  9. سپهر نفیسی گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون از سایت خوبتون. من حدودا اردیبهشت یه گلدون زاموفیلیا خریداری کردم و یه پاجوش بزرگ داشت. اون پاجوش طبق عکس بزرگ تر از همه رشد کرد ولی همینطور که پیداست کامل باز نشده برگاش. نمیدونم علتش کجاست. رشدش خیلییی خوب بود. یه پاجوش کوچیک تر هم داده که پیداست تو عکس اونم بیشتر از یه ماهه تو همین حالت برگاش بسته مونده و کلا رشدی دیگه نداره. برگا و ایناش سالمن انگار. حدودا ۵ متر با پنجره جنوبی فاصله داره و هر ۱۰ روز آبش میدم. شما میتونین راهنمایی کنید که چرا رشد نمیکنه و تو همین حالت مونده؟ برگای اون پاجوش بزرگه حتی رنگ سبزش پررنگ نشده مثل برگای قبلش. خیلی ممنونم از کمکتون.
    http://uupload.ir/files/f6bw_f1c0faa1-bb37-4205-8b8d-ccc931ef28aa.jpeg
    http://uupload.ir/files/dp6_028f2b8b-eea6-4903-a711-cb46367066f5.jpeg
    http://uupload.ir/files/rjdf_47de82d9-7c16-48d5-b510-5f434f570b88.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بتازگی محیط نگهداری یا خاک یا گلدان گیاه تعویض شده؟اگر بله شوک به گیاه وارد شده گیاه رو در جای ثابتی که نور ودمای مناسبی داره نگهداری کنید واصلا جابجا نکنید، بمرور زمان با محیط وخاک جدید ادابته بشه شروع به رشد میکنه. کلا زاموفیلیا گیاه دیر رشدی هست جای نگرانی نیست گیاه شاداب وسرحال هست.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری زیاد باعث این مشکل میشه،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وشاخه ای که زرد وپوسیده شده در بیارید، بعد از کاشت اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید زهکش رو هم برسی کنید که گرفته نباشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، در ابتدای جوانه زنی سبز پررنگ میشه بعد از رشد ودریافت نور کافی کاملا سیاه میشه،کمبود نور باعث سبز شدن برگهای این نوع گیاه میشه،میتونید بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید،میتونید بصورت دوره ای استفاده کنید.

  10. Meysam گفته:

    با سلام و سپاس از سایت خوبتون
    گیاه زاموفیلیا همینکه در جای روشن مثل تراس باشه کافیه یا حتما باید نور غیر مستقیم خورشید هم دریافت کنه؟

  11. فرزاد گفته:

    با سلام یکی از گلدونهای زاموفیلیام رشدش کم شده بود و چند تا برگش زرد شده بود حدس زدم شاید بخاطر کمبود جا و پوسیدگی باشه خاکش رو تخلیه کردم که چند تا از شاخه های سالم ترش رو توی گلدون دیگه ای بکارم. شرایط نگهداریش . پنجره جنوبی پشت پرده .دمای ۲۳تا ۲۸ آبیاری ۱۰روز یکبار. عکسش هم پایین میفرستم.

    http://8upload.ir/uploads/f25476768.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f26600484.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f26600484.jpg
    ریشه هاش هم بلنده اگه قبل از کاشت مجدد هرس کنم باید صبرکنم پینه ببنده بعد بکارم ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر ریشه پوسیده داره فقط ریشه های پوسیده رو جدا کنید وریشه های سالم رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک بکارید. نیازی به هرس ریشه نیست ریشه ها سالم هستند.

  12. حامد گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    من توی سایت مقاله ای در مورد پدیلانتوس پیدا نکردم.
    یک پدیلانتوس دارم که چند وقته بی حال شده و برگهاش خشک میشن
    دو بار در هفته آبیاری مختصر میکنم، در تصویر میزان دریافت نور و فاصله اش از پنجره هم مشخصه، ممنون میشم راهنماییم کنید.
    https://pasteboard.co/J8k6T6N.jpg
    https://pasteboard.co/J8k7pMY.jpg
    https://pasteboard.co/J8k7FHA.jpg

      • فرزاد گفته:

        خاکش یکسال پیش تعویض شده محیط نگهداریش هم ثابت بوده .فقط در اوایل بهار یک متر جابجایی داشته و به بخاری خانگی نزدیکتر بوده .

    • حامد گفته:

      یه مدت احساس کردم بیحال شده، گفتم شاید به خاطر آبیاری زیاده به جایی هفته ای دو روز، هفته ای یک روز آب دادم و کود کامل هم دادم بهش، ولی بد تر شد
      کلا چه زمانی به کود نیاز داره و چه نوع کودی؟

      • کارشناس 2 گفته:

        ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،برگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد، یک گرم در یک لیتر اب، از کودهای npk 12،۱۲،۳۶ میتونید استفاده کنید.

  13. پریسا گفته:

    سلام. وقت بخیر. دلیل زرد شدن برگ های زامفولیا چی میتونه باشه؟؟ خاک گلدون زهکشی مناسب داره و تقریبا هر ۷ روز آبدهی میشه! ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دلایل مختلفی باعث زرد شدن برگهای گیاهان میشه، برگهای جدید زرد میشن یا برگهای قدیمی؟شرایط نگهداری از جمله ابیاری، ترکیب خاک ،میزان نور دریافتی، دمای نگهداری وکوددهی یا سمپاشی اگر داشته ،گلدان یا خاک اگر بتازگی تعویض شده، محیط نگهداری اگر تغییری داشته بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  14. ابوالفضل گفته:

    سلام خسته نباشید دوساله ک کاکتوس افوربیا اینگنس دارم خیلی خوب رشد کرده و بزرگ شد یه چن روزی بودک کج شده بود.ولی بکل امروز افتاده فک کردم بخاطر سنگینشه چون گلدونش کوچیک بود ساقه انتها ک وصل ب ریشه خیلی کم خراشیدگی داره و قهوه ایه ولی له نیست صفته ممکنه پوسیده شده باشه؟!اگ گلدونشو عوض کنم بازم گلم خراب میشه؟!ساقشم نشکسته چون تخلیه شیره نداشت

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر گیاه مشکل خاصی نداره میتونید گلدانش رو یک الی دو سایز بزرگ کنید البته اگر گلدانش کوچک باشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.