پرورش کاکتوس با نور مصنوعی

پرورش کاکتوس با نور مصنوعی
پرورش کاکتوس و ساکولنت با نور مصنوعی :
همانطور که می دانید خورشید منبع انرژی و گرمایش کره زمین است خورشید پرتوهایی از خود ساطع میکند که دارای طیف های مختلف از دامنه امواج فرابنفش گرفته تا امواج فروسرخ را شامل می شوند و همچنین امواجی با خاصیت مغناطیسی که در قالب طوفان های خورشیدی با زمین برخورد کرده و جذب قطب های زمین می شود و همچنین امواجی که در محدوده ی مرئی قرار ندارند، اما آن چیزی که برای ما اهمیت دارد و حیات بخش است در محدوده ی امواج مرئی ساطع شده از سطح خورشید قرار دارد که مجموع این امواج را ما به صورت نور سفید می بینیم در واقع این نور سفید ترکیب تمام طیف های موج از فرابنفش تا امواج فرو سرخ است که موجب رشد و بالندگی در روی کره زمین می شود در واقع گیاهان با جذب نور خورشید توسط کلروفیل های موجود در سطح برگ خود عمل غذاسازی را انجام می دهند که به آن فتوسنتز می گویند، اما تمام طیف های ساطع شده از خورشید مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرند و برای آن مفید نمی باشند، تنها بخشی از طیف موج هایی که در محدوده ی ۴۴۰ nm تا ۷۳۰ nm هستند قادر به جذب توسط گیاه بوده ودر فرآیند فتوسنتز نیازهای گیاه را برطرف کرده و موجب رشد و گل دهی گیاهان می شوند.

طیف نور

برای اینکه بتوانیم نور مناسب برای گیاهان خود تهیه کنیم باید بدانیم که فتوسنتز فرآیندی زیست شیمی است که در آن انرژی نور توسط گیاه به انرژی شیمیایی ذخیره شده و به مواد غذایی تبدیل می شود.
این تبدیل توسط کلروفیل صورت می گیرد. در گیاهان بیشتر از سیزده نوع مختلف کلروفیل وجود دارد که مهمترین انها کلروفیل نوع a و کلروفیل نوع b می باشد. لازم به ذکر است که درصد وجود انواع مختلف کلروفیل در گیاهان مختلف متفاوت است و هر نوع کلروفیل به طیف خاصی از نور واکنش نشان می دهد و ان را تبدیل به انرژی می کند.
همچنین همانطور که قبلا اشاره شد برخی از طیف های نور بر تمامی انواع کلروفیل بی اثر بوده و توسط گیاه جذب نمی شوند.
با توجه به اینکه انواع مختلف گیاهان به طیف های مختلف نور واکنش نشان می دهند حال در طراحی مناسب برای ایجاد نور مصنوعی ابتدا باید با توجه به نوع گیاه، نوع کلروفیل های مهمتر در ان گیاه مشخص گردد، سپس با توجه به اینکه آن کلروفیل های مشخص شده به کدام طیف نور واکنش نشان می دهند، ان طیف نور را در منبع تولید نور مصنوعی طراحی شده تقویت نمود.
پرورش کاکتوس با نور مصنوعی و ساکولنت انواع گیاهان با نور مصنوعی:
استفاده از نور مصنوعی در تولید و تکثیر انواع ساکولنت ها در گلخانه ها بسیار عالی جواب داده و از مزایای آن میتوان به ایجاد نور مفید فتوسنتز، کنترل زمان مفید نوردهی، کنترل و القاء زمانبندی فصلی، القاء فاز رویش و یا گل دهی گیاهان، افزایش سرعت رشد حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۴۰۰ درصد، پرورش هر نوع گیاه البته با توجه به طیف نوری مخصوص آن و ثابت بودن گیاه در بهترین حالت رشد و فتوسنتز آن، بطوریکه مثلا میتوان در گلخانه های طبقاتی با استفاده از نور مصنوعی مبادرت به تکثیر گونه های مختلف ساکولنت کرد و از کمترین فضای موجود بیشترین استفاده ممکن را داشت لذا تکثیر ساکولنت هایی چون خانواده هاورتیا، اچوریا، سدوم و کاکتوس ها …. مناسب برای تکثیر در این نوع گلخانه ها و در زیر نور مصنوعی می باشند.
پرورش ساکولنت نور مصنوعی
از انواع مختلف منابع ایجاد نور مصنوعی برای رشد گیاه ( نورپردازی گلخانه) می توان استفاده نمود که از ان جمله لامپ های فلورسنت، لامپ های کم مصرف، لامپ های LED ولامپ های سدیم فشار بالا میتوان نام برد.
ولی با توجه به مطالبی که در ادامه توضیح داده خواهد شد استفاده از لامپ های LED، نسبت به سایر منابع نوری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
– لامپ های LED توانایی تولید طیف نورهای مختلف در نانومترهای مفید برای رشد گیاه را ایجاد می کنند، لذا قابلیت کنترل طیف نور تاییدشده در لامپ های LED، برای گیاهان مختلف امکانپذیر می باشد و یا به عبارت دیگر لامپ های LED، فقط طیف نورهای مفید برای رشد گیاه را تولید می کنند.
– از دیگر مزایای لامپ های LED، گرمای تولیدی بسیار پایین تر نسبت به سایر منابع تولید نور مصنوعی می باشد، لذا با استفاده از لامپ های LED، به دلیل اینکه می توان آنها را در فاصله ای نزدیک به گیاه (۲۰ تا ۴۰ سانتی متری) نصب کرد میزان تمرکز نور بر روی گیاه بسیار بالا بوده و از هدر رفت نور جلوگیری بعمل می آید که این تمرکز نوری موجب رشد بهتر گیاه می شود.
– طول عمر لامپ های LED، از لحاظ مدت عمر خود حداقل به طور متوسط ۵ برابر دیگر لامپ ها می باشد.
– راندمان نوری بالا و مصرف فوق العاده پایین از دیگر حسن های لامپ های LED، نسبت به سایر منابع نوری می باشد.
– تفاوت در زوایای تابشی، لوکس نور تولیدی، یکنواختی نور تولیدی، افت نور تولیدی بسیار پایین با مصرف طولانی مدت، انتقال گرمای پایین تر و صرفه جویی در مصرف انرژی تجهیزات تهویه ای و سازگاری کامل با محیط زیست از دیگر مزایای استفاده از لامپ های LED، نسبت به سایر منابع نوری می باشد.
پرورش کاکتوس نور مصنوعی
گلخانه مجهز به نور مصنوعی

پرورش کاکتوس با نور مصنوعی :

روش های مختلف استفاده از لامپ های LED، برای پرورش گیاهان:
۱- سری پرژکتورهای LED، که بیشتر برای گلخانه های بزرگ و محیط های پوشش داده شده با گیاهان با حداقل فضای یک متر مربع می باشد و بیشتر برای گیاهانی استفاده می شود که نیاز به لوکس نوری بالا دارند.
۲- سری وال واشرهای LED، که بیشتر برای گلخانه های کوچک یا گلخانه های طبقاتی با پوشش دهی گیاهان به صورت خطی مناسب می باشند.
۳- سری لامپ های سرپیچ دار LED، که فقط مناسب برای محیط های کوچک مثل استفاده در منازل با توان های متفاوت برای حجم های مختلفی از گیاهان می باشند.
سری پرژکتور
سری پرژکتور

 

سری وال واشر
سری وال واشر

 

سری سرپیچ دار
سری سرپیچ دار

 

آیا میتوان از لامپهای کم مصرف برای پرورش کاکتوس با نور مصنوعی استفاده کرد؟
لامپ های کم مصرف کیفیت نوریشون پایینه، اول از همه، دیواره های باکستون رو با ورق المینیومی کلا پوشش بدید تا از منبع نوریتون بیشترین استفاده را بکنید، و بعد اگر از همین لامپ کم مصرف میخواهید استفاده کنید یه لامپ مهتابی و یه لامپ افتابی در کنار هم استفاده بشود. در کل لامپ های کم مصرف مناسب پرورش کاکتوس ها و سایر گیاهان نیستند.
نویسنده : مهندس شفیع
منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

170 دیدگاه برای “پرورش کاکتوس با نور مصنوعی

  1. سهیل گفته:

    سلام و تشکر از مطلب بسیار خوبتون ، یه سوالی داشتم. من پنجره شرقی دارم ، روزی ۵ ساعت افتاب میزنه به گلهای پشت پنجره ، درازای میز پشت پنجره ، ۲ متر و پهناش ۶۰ سانت هست که گلدانها رو به صورت خطی کنار هم قرار دادم. به نظر شما وال واشر ۷۲ واتی میتونه به عنوان نور کمکی برای گیاهان من نقش مفیدی داشته باشه ؟ ممنون

  2. امیر گفته:

    سلام . من خونه جنوبی دارم و تعدادی کاکتوس و ساکولنت نور متوسط ولی افتاب بسته به فصل ۱الی۳ ساعت دارم چون دیوار همسایه بلندتره. رشد هاوارتیا شیشه ای علفی شده از نور مصنوعی ای دی میخام براشون استفاده کنم ممنون

  3. مهدی مسعودی گفته:

    سلام ممنون بابت سایت مفیدتون
    ی سوال از حضورتون داشتم
    ما خونمونو عوض کردیم و این خونه جدید نور مناسب اصلا نداره
    حدودا صدوپنجاه گلدون کاکتوس دارم ک اکثرا قیمتی و کلکسیونی هستن و به هیچ وجه نمیخام خراب بشن
    میخام داخل اتاق نگهداری کنم با نور مصنوعی از نوع LEDنواری خطی
    چه رنگهایی بگیرم ک اوکی شن ؟ و اینکه کدوم رنگ رو بیشتر باید بگیرم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، طیف نوری ابی وقرمز بهتر جواب میده. میتونید طیف نوری زرد وسفید هم ترکیب کنید.

      • مهدی مسعودی گفته:

        ممنون از پاسختون بزرگوار…. منظورتون اینه ک هر چهار طیف رو ترکیب کنم ؟
        ی سوال دیگه دارم اینه ک نور مصنوعی میتونه واقعا پاسخگویی نیاز نوری بجای افتاب و خورشید باشه ؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، چهار طیف نور خوبی خواهد داشت، هیچ وقت جای نور طبیعی رو نخواهد داشت ولی تاحدودی نیازهای گیاه رو تامین میکنه. اگر با بلند شدن روزها نور طبیعی داشتید سعی کنید از نور طبیعی هم استفاده کنید.

  4. Omid گفته:

    درود ، خسته نباشید ، ببخشید لامپ رشد ۵ وات مخصوص گیاه برای کشت بذر کاکتوس مناسبه ؟
    یا باید وات بالاتری استفاده بشه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نوری مایل به بنفش باید بوجود بیاد، اگر گیاهان رشد ایدالی داشته باشند کافی خواهد بود.

  5. امیرحسین گفته:

    سوال دیگه این که ال ای دی های معمولی رنگی با لامپ های رشد گیاه متفاوت هست یا میشه همون ها رو استفاده کرد؟ممنون

  6. امیرحسین گفته:

    سلام و خدا قوت
    من پشت بوم زیر کولر ۳۰ تا گلدون کاکتوس دارم دورش با مشما محفوظ کردم یه حالت گلخونه ای داره تابستون عالی بود ولی برای زمستون نور بسیار کمی دارن و اینکه منطقه ما سرد هستش
    میخواستم بدونم برای گرمایش یک لامپ رشته ای ۱۰۰ یا ۲۰۰ وات بزارم و چند لایه هم مشما بکشم دورشون کفایت میکنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لامپ رو شبها هم نمیتونید روشن کنید فقط روزها باید روشن باشه، چون گیاهان نیاز به تاریکی واستراحت دارند، دمای داخل گلخونه رو چک کنید اگر از ۵ درجه کمتر باشه باید داخلش لوازم گرمایشی بگذارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اگر ترکیبی با رنگ قرمز وابی هم باشه مشکلی نیست ولی فقط از طیف نارنجی بخواهید استفاده کنید گیاهانتون کمبود نور خواهند داشت.

  7. nima گفته:

    با سلام
    من برای کاشت کاکتوس از لامپ رشد COB استفاده میکنم. داخل اینترنت که سرچ میکنم مطلب مناسبی در رابطه با فاصله نور با گیاه، متناسب با وات لامپ یا لوکس پیدا نمیشه! یک موردی که به عنوان راهنما عمومیت پیدا کرده فاصله ۲۰ ۳۰ سانت هست. میخواستم بدونم این فاصله مستقل از لوکس دریافتی یا قدرت لامپ هست؟ من فکر نمیکنم اینطور باشه!
    سوال اصلی من این هست که با توجه به خاص بودن رنگ و طیف نور این لامپ ها (معمولا بنفش) آیا میزان لوکس این نور از نظر تاثیر و قدرت با لوکس نور معمولی یا نور خورشید تفاوتی نداره؟ مثلا من لامپ ۱۰ وات دارم که در فاصله ۳۰ سانت بطور تقریبی لوکس ۱۰۰۰ میده که از نظر معیار کلی برای رشد گیاه نور کمی بحساب میاد و برای دریافت لوکس بیشتر باید بستر رو به لامپ نزدیک کنم! این نزدیک کردن بستر به نور مصنوعی برای دریافت لوکس بیشتر مشکلی ایجاد نمیکنه؟ و اینکه مقدار مناسب لوکس برای جوانه زنی بذرهای کاکتوس چقدر است؟
    با تشکر از شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بذرهای کاکتوسها برای جوانه زنی به نور نیاز ندارد ولی تاریکی مطلق هم نباید باشه، صبر کنید بذرها که جوانه زدند نور رو روشن کنید ابتدا بافاصله ۵۰ سانت از سطح بستر بمرور زمان که جوانه ها بزرگتر شدند فاصله لامپها رو تا سطح بستر کمتر کنید.

  8. Zeinab گفته:

    ببخشید لامپ های ال ایدی چند وات مناسب گیاهان اپارتمانس مثل کاکتوس و سانسوریا و گل سنگ و … هستش و اینکه با چه فاصله ای ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      از شاخه های ۱۲ ولتی به تعداد چهار شاخه میتونید استفاده کنید، در متراژ یک متر مکعب، اگر گیاهان بزرگ هستند بافاصله ۳۰الی۴۰ سانتی میتونید نصب کنید.

  9. xalife2018 گفته:

    باسلام و خسته نباشید چند ماه قبل چند بسته ده تایی انواع آستریاس از سایت شما تهیه کردم الان قطر جوانه ها حدود نیم سانت هسش یه لامپ ال ای دی ۵۰ واتی تهیه کردم ودر ارتفاع ۶۰سانت قرار دادم آیا این ارتفاع مناسبه؟و دوم اینکه در یه مقاله ایی خوندم استفاده نادرست از لامپ‌های رشد سبب رشد طولی کاکتوسها میشه اگه درسته در چه صورت باعث رشد طولی میشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، کمبود نور بیشتر باعث باریک وعلفی شدن ورشد طولی جوانه ها میشه با بزرگ شدن جوانه ها میتونید فاصله نور تا بستر رو کم کنید تا نور کافی داشته باشند.

  10. صابر گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من کاکتوسهام در حیاتن و ۱۰۰ تایی میشن
    نورگیر جنوبی هس ولی نور مستقیم حدود سه ساعت تا ۴ ساعت روشونه،
    یه سازه درست کردم میخام ببرمشون توی اون و پلاستیک بکشم تا از زمختی زمستون بیان بیرون و از سرما در امان باشن.
    سوال،ایا منظورتون از لامپ اس ام دی،همین لامپهای معمولی مورد استفاده در منزله؟
    که فرمودید نور زرد و آبی کفایت میکنه؟
    حرارت رو اگر با بخاری تامین کنیم،ایا به رطوبت هم نیاز داره کاکتوس؟
    مثلا یه ظرف اب بذاریم روی بخاری باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر سازه در فضای باز هست همون نور طبیعی کافی هست چون رشدی نخواهند داشت ودر خواب زمستانی هستند نیازی به ابیاری ورطوبت هم ندارند، میتونید فقط هر از گاهی بررسی کنید تا هوادهی بشند، لامپهای smdدر منزل بیشتر برای تزیین یا روشنایی کابینتها استفاده میشه میتونید اسمش رو روی مرور گرتون سرچ کنید تا عکسهاشون رو براتون بیاره. برای گیاهان از طیف نوری ابی وقرمز بهتر هست استفاده بشه.

      • صابر گفته:

        سلام
        سپاس از پاسخ شما
        سازه گلخانه در طول روز حدود ۳ ساعت نور مستقیم داره و مابقی ساعت فقط هوا روشنه یعنی نور خورشید روشون نیس،ایا کفایت میکنه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، در این فصل مشکلی بوجود نمیاد چون گیاهان در خواب واستراحت زمستانی هستند ونیاز زیادی به نور ندارند.

  11. امید گفته:

    سلام و عرض ادب
    من میخوام توی تراس خونمون گلخانه راه اندازی کنم
    تراسمون جنوبی هست و ساختمان روبه رو خیلی بلنده
    تقریبا نور خیلی خیلی کمی داریم
    میشه راهنماییم کنید برای تامین نور دقیقا چیکار کنم؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر تابستون نور کافی دریافت میکنه مشکلی نیست زمستانها فقط نور باشه کافی هست چون در زمستان گیاهان به نور زیادی نیاز ندارند.

  12. Roholla گفته:

    سلام وقت بخیر
    من می خوام نور مصنوعی استفاده کنم برای کاکتوسام البته یه سری تیغ دار هستن و یه سری هاورتیا
    می خواستم بدونم از وال واشر استفاده کنم یا چیز دیگه
    واینکه با توجه با گیاهای من چند وات باشه که رشد علفی نکن و اینکه روی سطح گیاه میزان نور باید چند لوکس باشه
    من یه سری دوتا لامپ فتوسنتز ۱۸ وات استفاده کردم ولی رشد علفی کردن
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، لوکس نوری باید بالای ۵۰۰۰ لوکس باشه، بهترین راه برای اینکه بدونید میزان نور کافی هست یا نه دستتون رو زیر نور بگیرید اگر سایه دستتون پرنگ باشه نور کافی هست اگر سایه دستتون کمرنگ باشه نور کم هست فاصله نور تا گیاه بین ۳۰الی۴۰ سانت. از لامپهای ledیاsmdیا فلوسنت میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.