معرفی گل میخک ژاپنی

معرفی گل میخک ژاپنی

معرفی گل میخک ژاپنی : میخک ژاپنی بومی چین و ژاپن با ۲۰۰ گونه درختی و درختچه ای گیاهی همیشه سبز با رشدی کند و آهسته که معمولاً می‌تواند تا حدود ۴ متر رشد کند. البته امکان دارد که این گیاه در موطن خود تا حدود ۱۰ متر نیز رشد کند.

امروزه نمونه‌های کوتاه قامت این گیاه نیز وجود دارد که تا حدود ۶۰ سانت ارتفاع می‌یابد. در سراسر جهان به عنوان یک گیاه زینتی در محوطه سازی و همچنین شاخه بریده پرورش داده می‌شود و معمولاً به شکل گلدانی پرورش داده می‌شود.

 

برگ‌ها حالت چرمین و براق دارند که اکثرا سبز رنگ هستند اما نمونه‌هایی ابلغ این گیاه با حاشیه‌های کرم، سفید نیز وجود دارد.

در صورت مساعد بودن شرایط محیطی در فصل بهار گلهای سفید رنگی با عطر ملایم می‌دهد. گل آذینان خوشه‌ای از گلهای معطر در انتهای شاخه است. گل دارای پنج گلبرگ سفید است که هر گلبرگ حدود یک سانت طول دارد.

میوه آن کرک دار و به شکل کپسولهای چوبی در حدود یک سانت عرض و به ۳ دریچه تقسیم شده و داخل ان دانه‌های سیاه و سفید صمغی وجود دارد.

نام انگلیسی میخک ژاپنی Pittospurm japanese  می‌باشد. نام علمی Pittosporum tobira

 

شرایط نگهداری:

آبیاری: برای رشد مناسب این گیاه بهتر است در مورد گیاهان جوان زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شد آن را آبیاری کنیم. گیاهان بالغ و چند ساله نسبت به خشکی خاک تا حدودی مقاومت دارند، بنابراین بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک کامل رطوبت را از دست بدهد سپس اقدام به آبیاری کنید.در آبیاری این گیاه نباید زیاده روی کرد زیرا به مانده آبی در اطراف ریشه‌ها حساس است در نتیجه ابتدا برگهای زرد شده ریزش می‌کند و سپس به تدریج گیاه از بین خواهد رفت.

نور:
به مکانی با آفتاب کامل تا یا نیمه سایه نیاز دارد. البته در مناطقی که هوا در طی فصل رشد گرم است کاشت گیاه در مکانی نیمه سایه نیمه آفتاب توصیه می‌شود. به خصوص اینکه از ظهر به بعد مکان کاشت سایه باشد تا گیاه به دلیل گرمای هوا و تابش نور آفتاب آسیب نبیند این مسئله به خصوص برای گیاهان کاشته شده در گلدان اهمیت دارد، در غیر این صورت نوک و حاشیه برگها حالتی خشکیده و قهوه‌ای می‌شود. به همین دلیل در گیاهان گلدانی بهترین مکان قرار دادن گلدان در طی تابستان جهت شرقی منزل است.

 

دما:
این گیاه سرما را تا حدود ۵-درجه سانتی گراد تحمل می‌کند، البته در چنین شرایطی اکثر برگهای خود و برخی ساقه‌های جوان را از دست می‌دهد.
اما گیاه زنده می‌ماند و در صورت مساعد شدن شرایط دمایی مجدداً و به تدریج برگهای جدید در می‌آورند.بنابراین در مورد گیاهان گلدانی بهتر است که با فرا رسیدن فصل سرد این گیاهان را به داخل منزل منتقل کنیم.

از آنجایی که این گیاهان اصولاً کم رشد و همیشه سبز است و از طرفی فرم زیبایی در برگسار و شاخسار خود دارد گیاه مناسبی برای آپارتمان است.

 

خاک: 
نیاز به خاکی سبک با زهکش خوب و مناسب دارد. سنگین بودن بافت خاک و مانده آبی و عدم خروج آب اضافی از اطراف ریشه‌ها یکی از دلایل رشد ضعیف و از بین رفتن این گیاهان است. بنابراین وجود موادی همانند شن (با سایز ۲ میلیمتر) کوکوپیت، پرلیت، به زهکش بهتر خاک اطراف ریشه کمک می‌کند. ماسه بادی مناسب نیست چون باعث سنگین شدن بافت خاک می‌شود.

به عنوان مثال می‌توان خاک معمولی و خاک برگ را به نسبت مساوی و ده درصد از حجم کلی خاک ماسه را با هم مخلوط و برای این گل استفاده کرد (برای کاشت در باغچه)توجه کنید اگر این گیاه را در گلدان می‌کارید از بستر کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس و ماسه استفاده کنید. و حتماً قبل از کاشت از وجود حفره انتهایی کف گلدان مطمئن شده و روی منافذ گلدان قبل کاشت سنگریزه بریزید (زهکش جهت باز بودن عبوری آب و کمک به خروج آب آبیاری اضافی).

Pittosporum tobira
میخک ژاپنی ابلغ

 

گل آذین میخک ژاپنی
گل آذین میخک ژاپنی

 

تکثیر میخک ژاپنی:
در صورت شکل گیری بذرها می‌توان از آنان برای تکثیر استفاده کرد. بذرها را می‌توان در پاییز و یا در اواخر زمستان در مخلوط خاک برگ +کوکوپیت مرطوب و در مکانی گرم کاشت اما بعد جوانه زنی بذرها بهتر است که آنان را به مکانی خشک منتقل کرد زیرا در مکان گرم رشد ضعیفی خواهند داشت.

از قلمه چوب نرم (نیمه خشبی) که در بهار تهیه می‌شود یا قلمه چوب سبز (علفی) که در تابستان از گیاه گرفته می‌شود می‌توان جهت تکثیر این گیاه استفاده کرد.قلمه‌ها به طول ۵-۷ سانت تهیه می‌شوند.

اگر قسمتی کوچک از چوب قدیمی‌تر در پایین قلمه‌ها همراه آنان باشد ریشه زایی بهتر انجام می‌شود البته توان ریشه زایی در قلمه‌های این گیاه پایین است و در صورت استفاده از هورمون‌های ریشه زایی احتمال تولید ریشه و گرفتن گیاه جدید افزایش می‌یابد.

قلمه‌ها را می‌توان در محیط کوکوپیت و پرلیت کاشت و محیط را باید مرطوب نگه داشت.

 

هرس: 
این گیاه از هرس پذیری خوبی برخوردار است و می‌توان با انجام عمل هرس اندازه و تا حدودی شکل آن را کنترل کرد.بنابر همین مسئله می‌توان از گیاهان میخک ژاپنی به عنوان پرچین استفاده کرد البته در پی هرس به شکل منظم به دلیل قطع پی در پی ساقه‌های انتهایی موجب کاهش احتمال شکل گیری گلها می‌شود.

اگر گلدهی این گیاه مد نظر است می‌توان زمان هرس را به بعد از گلدهی موکول کرد اگر شکل و فرم درختچه این گیاه مد نظر است می‌بایست با قطع شاخه‌های زیرین بلند شدن شاخه‌های اصلی را تحریک کرد.

 

آفات و بیماری‌ها: 
از جمله آفات این گیاه می‌توان به شته‌ها، شپشک سپردار.، شپشک آرد آلود و از بیماری‌ها به بلایت باکتریایی، پوسیدگی ریشه و ساقه اشاره کرد.

میوه میخک ژاپنی
میوه میخک ژاپنی

 

Pittosporum tobira
Pittosporum tobira

 

میخک مینیاتوری
میخک مینیاتوری

 

میوه میخک مینیاتور
میوه میخک مینیاتور

 

نویسنده: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

72 دیدگاه برای “معرفی گل میخک ژاپنی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک این گیاه باید مرطوب باشه ابیاریتون کم بوده وچند شوک یکجا به گیاه وارد شده احتمال برگشتش خیلی کم هست ولی کاور کنید وصبر کنید احتمالش هست که مجدد شروع به رشد بکنه.

  1. شیده گفته:

    سلام، شب شما بخیر
    من ۷-۶ ماه پیش یه میخک هندی خریدم. با فاصله از پنجره جنوبی خونه است و همه اش پنجره اتاق بازه، آفتاب صبح تا ظهر هم بهش میخوره. هفته ای یکبار آبیاری می کردم و حالش خوب بود. از یک هفته پیش، برگ هاش فر خورد و خشک شد، طوری که دست می زدم می افتاد. بردمش گلفروشی و گفت خیلی کم آب دادی، خاکش رو عوض کرد و گفت سیرابش کن. آوردم خونه و با هیومیک اسید آب دادم. ولی فرداصبحش دیدم برگ ها مرده ان، برای اینکه انرژی گیاه صرف برگ ها نشه، برگ ها رو هرس کردم و بعد دارچین پاشیدم روی جاهای زخم شده که قارچ نگیره. الان هم کاور کردم. ولی واقعا نمی دونم کار درستی کردم یا نه؟! ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. مسیح گفته:

    سلام، وقت بخیر، گیاه من حدود ۴ ماهی هست که بسیار بی حال و برگهاش افتاده شده و روزی ۲ تا چند برگ به صورتی که تو عکس میبینید لکه قهوه ای تیره میزنه، خشک میشه و میافته، و باعث شده بسیار کم پشت و خالی از برگ بشه، از سم دیازینون و قارچ کش به علاوه محلول دارچین استفاده کردم (روی خاک و رو و زیر برگ و ساقه) فایده نداشته، ممنون میشم بگید مشکلش چیه و چکار باید کرد؟
    توضیح اینکه محل نگهداریش داخل آپارتمان، و آفتاب مستقیم نداره ولی نور غیر مستقیم مناسب داره پنجره شمالی بدون مشرف طبقه ی پنجم، هفته ای دو بار آبیاری میشه و کود ۳ بیست و آهن به صورت ۲۰ روز یک بار بهش میدم، یک دوره از این و دوره بعد ازون یکی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، با دوبرگ نمیشه مشکل گیاه رو تشخیص داد عکس کلی از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

      • مسیح گفته:

        سلام مجدد، ممنون از پاسخگوییتون، عکس کلی رو براتون میفرستم که شرایط کلی گیاه رو نمایش میده با این توضیح که علاوه بر ریختن برگ ها و بی حالی و برگ های رو به پایین و پیچیده، لک های قهوه ای که رشد میکنه و کل برگ رو خشک و باعث افتادنش میشه لا بلای برگ ها هست که شاید تو عکس کلی معلوم نباشه، عکس برگ رو هم قبلا براتون گذاشتم، روزی یکی دو مورد اینجوری میشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما، ریشه های گیاه از قبل همینطور بیرون از خاک بودن یا تازه بیرون اوردید؟ در نظر قبلی فرمودید با محلول قارچ کش ومحلول حشره کش گیاه رو ابیاری کردید این محلول ها رو همزمان مصرف کردید یا با فاصله؟ گیاه میخک ژاپنی گیاه بیرونی هست وباید تهویه محیط بالاباشه، خشک شدن نوک برگها از مسمومیت گیاه ویا دمای زیاد محیط وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید.

          • مسیح گفته:

            درود بر شما،
            بله ریشه ها از ابتدا بیرون بود من به همین شکل با گلدانش خریداری کردم، البته قبلا بسیار سر حال ، پر پشت و زیبا بود، حدود ۶ ماه تو همین محیط فعلی نگهداری میشد و بسیار شاداب بود حتی نوک ساقه ها حدود ۳ سانت رشد هم داشت، بنظرم ربطی به دمای زیاد نداره چون تو محیط منزل معتدل نگهداری میشه و رطوبت هم در حدی هست که گیاه حسن یوسف کنارش که اونم رطوبت دوسته مشکلی نداره، میتونه همونطور که فرمودید مسمومیت یا بیماری باشه ولی درمانش چیه نمیدونم.
            اینم بگم این لکه ها که رو برگ میزنه حتی در صورت جدا کردن برگ هم رشد میکنه.
            در مورد سوالتون، بله قارچ کش و دیازینون و همچنین محلول دارچین رو بصورت جدا از هم و با فاصله استفاده کردم و نتیجه ای ندیدم.
            امروز با نایلکس کاور کردم گذاشتمش تو بالکن، ببینم چطور میشه.

            • کارشناس 1 گفته:

              سلام، شرایط نگهداری گیاه حسن یوسف کاملا با میخک ژاپنی فرق داره، اگر احتمال مسمومیت وجود داره میتونید خاک گیاه رو ابشویی کنید تا سم موجود در خاک خارج بشه، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. در این فصل بدلیل روشن بودن لوازم گرمایشی رطوبت محیط کم میشه حتما رطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید براش جزیره زیر گلدانی درست کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتی که شکسته جدا کنید وداخل خاک سبکی میتونید بکارید تا ریشه دار بشه داخل اب هم میتونید ریشه دار کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.