بیماری قارچی سفیدک پودری راه تشخیص و درمان

بیماری سفیدک پودری

بیماری قارچی سفیدک پودری 
بیماری سفیدک پودری یک نوع بیماری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را گرفتار می‌سازد این بیماری بیشتر در خیار، بنفشه آفریقایی، درخت انگور یا مو، شمشاد، گل رز و گل محمدی و سایر گیاهان و گل های آپارتمانی مشاهده می شود.

این بیماری توسط قارچ‌های مختلفی ایجاد می‌شود. سفیدک پودری را به دلیل ایجاد قشری سفید رنگ بر روی قسمت‌های مختلف گیاه به خصوص برگها و ساقه‌ها به راحتی می‌توان تشخیص داد، برگ‌های قسمت پایین گیاه معمولاً (البته نه همیشه) پیش از برگهای موجود در قسمت بالای گیاه آلوده می‌شوند.

با پیشرفت بیماری لکه‌های سفید رنگ بزرگ‌تر شده و انبوهی از هاگ‌ها که عامل انتشار این بیماری هستند تولیدشده و موجب گسترش بیماری می‌شود.

علائم بیماری:
اگر چه انواع مختلفی از قارچ این بیماری را ایجاد می‌کند اما علائم فعالیت آنان بسیار شبیه هم است. این بیماری منجر به ظهور نواحی پودر مانند به رنگ سفید الی خاکستری بر روی قسمت‌های مختلف گیاه بخصوص نواحی سطح برگ، ساقه جوان،جوانه و میوه‌های گیاه می‌شود .

در مورد برگها احتمال زرد شدن قسمت‌هایی از زیر برگ نیز وجود دارد گاهی با پیشرفت بیماری نواحی اطراف فضای آلوده تغییر رنگ می‌دهند و معمولاً تبدیل به نواحی زرد رنگ و یا قهوه‌ای رنگ با حاشیه‌ای زرد رنگ می‌شود با پیشرفت بیماری احتمال پوسیدن نواحی آلوده و ریزش برگهایی که آلودگی شدید دارند نیز وجود دارد.

در واقع با پیشرفت بیماری و عدم مبارزه با آنان نه تنها قسمت‌های آلوده گسترده‌تر می‌شوند بلکه ضخامت لایه سفید رنگ نیز بیشتر می‌شود به نحوی که ناحیه آلوده کاملاً سفید رنگ به نظر می‌رسد.

 

آسیب بیماری: 
اینکه بیماری به چه میزان آسیب وارد کند بستگی به حساسیت گیاه، سن گیاه و شرایط محیطی دارد. اصولاً برخی از گیاهان در مقایسه با دیگر گیاهان حساس‌تر به این بیماری هستند و زودتر به ان دچار می‌شوند، از طرفی شرایط گیاه نیز در میزان شیوع این بیماری مؤثر است یعنی هر قدر که گیاه قوی‌تر و از وضعیت رویشی بهتری برخوردار باشد سرعت گسترش بیماری نیز آهسته‌تر است.

اما هر مقدار گیاه ضعیف‌تر باشد بیماری سریع‌تر آن را از پای در می‌آورد. وجود شرایط مساعد محیطی بخصوص از نظر دما و رطوبت به پیشرفت بیماری کمک می‌کند مثلاً رطوبت بالای محیط در طی شب و رطوبت پایین محیط در طی روز،دمای ۲۲_۲۷ درجه، تراکم پیش از اندازه گیاهان و تهویه کم هوا از جمله شرایطی هستند که به شیوع این بیماری کمک می‌کنند .

هر مقدار دمای محیط افزایش یابد رشد این بیماری کاهش می‌یابد مثلاً در دمای ۳۲ درجه سانتی گراد رشد این بیماری کند می‌شود و در دمای ۳۸ درجه کامل از بین می‌رود.

 

کنترل بیماری سفیدک پودری: 
برای کنترل این بیماری باید بدانیم که تنها راه حل شیمیایی نیست که این بیماری را محدود می‌کند بلکه باید به گیاه و شرایط رویشی آن نیز توجه کرد.

اگر می‌خواهید در قسمتی از باغچه خود گل‌هایی را به شکل گروهی بکارید در این صورت بهتر است از ارقامی استفاده کنید که نسبت به شیوع این بیماری مقاوم باشند زیرا تراکم کاشت می‌تواند منجر به عدم تهویه مناسب و شیوع گسترده بیماری شود که در چنین مواقعی مقاومت ذاتی گیاه تا حدود زیادی به کنترل شیوع بیماری کمک می‌کند.

از طرفی هر مقدار که محیط رویشی گیاه مساعدتر باشد و هر مقدار که نیازهای محیطی آن بهتر برطرف شوند گیاهی قوی‌تر خواهید داشت که مقاومت بیشتری در برابر بیماری خواهد داشت.

همچنین بهتر است از مصرف کودهای نیتروژن بالا در اواخر تابستان صرف‌نظر کنیم این کودها رویش ساقه‌های جدید و جوان را که نسبت به ساقه‌های بالغ از محتوی آب بیشتری برخوردارند تحریک می‌کنند. این ساقه‌ها به عامل این بیماری حساسیت بیشتری دارند.

کنترل ابیاری:

بهترین زمان آبیاری گیاهان در اولین ساعات روز است، زیرا رطوبت موجود بر روی برگسار تا فرا رسیدن شب کاهش می‌یابد وجود رطوبت در اطراف برگهای گیاه به همراه دمای خنک‌تر شبانه از جمله شرایط مناسب گسترش این بیماری است.

رعایت فاصله کاشت به منظور گردش هوا و انجام عمل تهویه نیز از جمله مسائلی است که به کاهش سرعت شیوع این بیماری کمک می‌کند. قسمت آلوده گیاه را اگر بتوانید حذف کنید به کاهش خطر شیوع این بیماری کمک خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که قسمت‌های حذف شده را حتماً دور بریزید و در محیط گیاهان آنها را باقی نگذارید.

این بیماری را می‌توان با استفاده از سموم شیمیایی که با نام قارچ کش شناخته می‌شوند کنترل کرد. سموم متنوعی برای از بین بردن این بیماری وجود دارد به یاد داشته باشید که برخی از سموم بر روی برخی از گیاهان نتایج بهتری در مقایسه با سایر سموم دارند و مصرف ۲_۳ مرتبه سم به فاصله ۷_۱۴ روز به کنترل بهتر این بیماری کمک می‌کند.

با این وجود در محیط خانه برای گیاهان خانگی به خصوص گلدانی خود بهتر است قبل از مصرف مجدد سم گیاه خود را بازدید کنید و اگر نشانه‌هایی از وجود بیماری ندیدید از مصرف مجدد سم خودداری کنید.

Difenoconazole . Tebuconazole
triticonazole
Propiconazole
Mancozeb Thiophanat methyl ازجمله سموم قارچکشی هستند که‌ میتوان استفاده کرد.

سفیدک گل رز
مشاهده بیماری قارچی سفیدک پودری در گل رز

بیماری قارچی سفیدک پودری در شمشاد
بیماری قارچی سفیدک پودری در شمشاد

 

بیماری قارچی سفیدک پودری
بیماری قارچی سفیدک پودری در بوته خیار

 

بیماری قارچی سفیدک پودری در میوه انگور
بیماری قارچی سفیدک پودری در میوه انگور

 

بیماری قارچی سفیدک پودری در گل بنفشه آفریقایی
بیماری قارچی سفیدک پودری در گل بنفشه آفریقایی

 

درمان‌های خانگی سفیدک پودری :
برخی از مواد طبیعی وجود دارند که در محیط منزل می‌توان با استفاده از ان فعالیت بیماری سفیدک پودری را محدود کرد البته این مواد نسبت به مواد شیمیایی و سموم نیاز به مصرف بیشتری دارند تا بتواند پیشرفت بیماری را تحت کنترل خود دربیاورد.

بهترین راه این است که هر هفته گیاهان خود را برای یافتن نشانه‌های این بیماری کنترل کنید و در صورت لزوم از مواد ارگانیک استفاده کنید.
بنابراین اگر در مورد قارچکش‌های شیمیایی گفته می‌شود که برای ۲_۳ مرتبه به فاصله ۷_۱۴ روز یکبار باید از سم استفاده کرد تا به میزان قابل اطمینان بتوان این بیماری را از بین برد، در مورد مواد ارگانیک شاید لازم باشد که هر هفته از این مواد استفاده کرد فاصله استفاده از این مواد بستگی به عکس‌العمل عامل بیماری به مواد استفاده شده و همچنین نوع گیاه و شرایط محیطی دارد.

توجه داشته باشید که قارچ‌های مختلفی بیماری سفیدک پودری را ایجاد می‌کند. بنابراین عکس‌العمل آنان در برابر یک نوع ماده ارگانیک می‌تواند متفاوت باشد همچنین شاید در مورد یک گیاه و با توجه به شرایط محیطی ۱_۲ مرتبه استفاده از این مواد کافی باشد و در مورد گیاهی دیگر شرایط متفاوت باشد.

 

درمان‌های خانگی و مواد ارگانیکی که اثر مثبت آنان در کنترل و محدودسازی بیماری سفیدک پودری اثبات شده است.

۱- شیر
۲- جوش شیرین
۳- سیر
۴- دارچین
۵- روغن‌های گیاهی

 

۱-شیر:
جدیدترین ماده است که اثرات آن بر روی برخی از عوامل قارچی ایجاد کننده بیماری سفیدک پودری (همانند قارچ‌هایی که بر روی گلهای رز یا برخی ارقام انگور سفیدک پودری ایجاد می‌کند) مطرح شده است.

محققان استرالیایی دریافته‌اند که محلول شیر با غلظت ۱۰% می‌تواند به خوبی برخی از قارچکش‌هایی شیمیایی و همچنین گوگرد در کنترل این بیماری بر روی رز و برخی ارقام انگور عملکرد مؤثری داشته باشد، البته احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچ در برابر این روش و بی اثر شدن این ماده وجود دارد، به هر حال برای بیشترین اثر بخشی مصرف این محلول هفته‌ای یک مرتبه به شکل اسپری و غبار پاشی بر روی برگسار گیاهان مبتلا توصیه می‌شود اما برای جلوگیری از مقاومت هر چند وقت یکبار باید از موادی دیگر جهت مبارزه با قارچ‌ها استفاده کرد.

 

۲- جوش شیرین :
بی کربنات سدیم یا جوش شیرین در واقع در کیک پزی کاربرد دارد اما می‌توان آن را بر علیه سفیدک پودری نیز بکار برد. به نظر می‌رسد که این ماده به گیاه کمک می‌کند تا موادی ترشح کنند که بر ضد عاملین بیماری سفیدک پودری است، البته این ماده زمانی مؤثر است که با نوعی روغن باغبانی مخلوط و استفاده شود. اگر بخواهید این مخلوط را خودتان تهیه کنید باید نیم گرم بی کربنات سدیم (جوش شیرین) را داخل یک لیتر آب مخلوط و این محلول را بر روی قارچ‌های سفیدک پودری اسپری کنید.

اگر می‌خواهید با این محلول گیاهتان را درمان کنید بهتر است اول بر روی تعداد محدودی از برگسار امتحان کنید. اسپری این محلول باید هر هفته انجام شود. قبل از اسپری روی سطح خاک را با نایلون یا روزنامه بپوشانید (برای گلدان) وجود این ماده بخصوص در خاک‌هایی که از مقدار آبیاری کمتری برخوردارند می‌تواند موجب عدم جذب و کمبود عناصری چون کلسیم. منیزیم. آهن در گیاه شود.

 

۳- سیر:
برای تهیه محلول سیر برای مداوا باید دو عدد سیر تازه تهیه کرده و به همراه حدود یک لیتر آب و چند قطره صابون مایع در مخلوط کن بریزید تا له شود از صافی عبور داده تا مایعی یکدست بدهد، بعد این ماده را با آب رقیق کرده و به شیوه اسپری روی برگسار گیاه مبتلا استفاده کنید این محلول حاوی ۲۵_۵۰ قسمت در میلیون ماده مؤثره الیسین است که منجر به کاهش جوانه زنی هاگ‌های عامل سفیدک پودری می‌شود.

 

۴- دارچین:
دارچین ۵۰ تا ۷۰ درصد بر روی بیماری سفیدک پودری مؤثر است هر چند وقت یکبار از آن استفاده کنید تا علاوه بر تأثیری که در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد در برنامه مبارزه ارگانیک علیه بیماری سفیدک پودری نیز تنوعی ایجاد شود.

اگر برای مدت طولانی فقط از یک ماده استفاده کنیم احتمال ایجاد مقاومت عامل قارچی بیماری سفیدک در برابر ماده مصرف شده وجود دارد، بنابراین بهتر است که هر چند وقت یک‌بار از ماده‌ای متفاوت استفاده شود.

برای اماده‌سازی محلول دارچین ابتدا باید آب را به جوش آورد حدود ۳۰ گرم چوب دارچین را در سه چهارم لیتر آب ریخته اجازه دهید که این مایع در دمای اتاق خنک شود سپس به میزان یک چهارم لیتر الکل طبی به محلول اضافه کنید. محلول را صاف کنید و با افشانه روی گیاه اسپری کنید.

 

۵- روغن‌های گیاهی:
برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن کانولا را می‌توان بر ضد این بیماری استفاده کرد برای این کار باید ۳ قاشق از روغن را در یک گالن به همراه یک چهارم قاشق صابون مایع حل کرد و بر روی برگها اسپری کرد البته روغن در آب دو فاز جداگانه را شکل می‌دهند بنابراین قبل مصرف باید به خوبی محلول تکان داده شود و بعد به سرعت بر روی برگسار اسپری شود.

روغن تهیه شده از درخت چریش که با نام neem oil شناخته می‌شود نیز بر روی این بیماری مؤثر است.

برای تهیه مخلوط مناسب می‌توان به میزان ۲/۵ قاشق از این روغن را در یک گالن آب ریخت و آن را تکان داد و بلافاصله بر روی برگسار گیاه بیمار اسپری کرد.

تکرار این عمل هر ۷_۱۴ روز یک‌بار می‌تواند در کاهش فعالیت سفیدک پودری مؤثر باشد.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

83 دیدگاه برای “بیماری قارچی سفیدک پودری راه تشخیص و درمان

  1. علی گفته:

    بخشید سم مالاتیوم روی بسته نوشته ۲۰ سی سی با ۱ لیتر اب
    من ۵ لیتر اب با ۱۰ یا ۹ یا ۱۱ قتره ریختم اشکال داره

  2. لیلی سهم گفته:

    یه سوال هم راجع به این سانسوریا مدادی ها دارم. اینا رو هم چند سال پیش خریدن و موقع خرید سرشون مخمل چسبونده بودن.تو این مدت چند تا برگ جدید داده اما در واقع رشد خیلی کمی داشته. آیا راهی هست برای جدا کردن اون مخملها یا تنها راه جدا کردنشون سر زنیه؟

  3. لیلی سهم گفته:

    سلام.مامانم چند ساله این کاکتوسها رو داره. متاسفانه تو این مدت خاک و گلدونشون عوض نشده.پشت پنجره هستن و یک هفته الی ده روز یکبار بهشون آب میده.چند ماهه رو کاکتوس ها این پرزهای سفید ایجاد شده. چند تا کاکتوس دیگه هم کنار اینا پشت پنجره گذاشتن ولی اونا مشکلی ندارن. نمیدونم این چیزهای سفید، سفیدک پودری هستن یا شپشک آردآلود یا مدل خود کاکتوسهاست. میشه لطفا راهنماییم کنید. اگه سفیدک پودری هستن با چی درمانشون کنم بهتره؟ تو خونه اسپری قارچکش دکتر پلنت رو دارم که گویا ترکیب چند مدل قارچکش هست. آیا مناسبه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، پرزها از خود گیاه هست وافت یا بیماری نداره فقط کمبود نور داره، زمانی که هوا سرد بشه گیاه برای حفاظت از خودش این پرزها رو بوجود میاره، معمولا پاییز روی اکثریت کاکتوسها این پرزها دیده میشه. بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  4. محمودی گفته:

    سلام خسته نباشید شمشاد های حیاط ما در تهران هم برگها سفیدک زدن و پشت برگها یه چیزهای بی جان سفید مثل تخم حشرات پر شده و بعد مدتی کلا شمشاد خشک میشه سم معمولی میزنیم هیچ اثری نداره،روی ساقه ها هم سفید شده،میشه راهنمایی کنید تمام داره خشک میشه

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ممنون از گیاه وبرگها وپشت برگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  5. saeed گفته:

    سلام
    چند ماهی میشه که گیاه پدیلانتوس رو خریدم و تا حالا چند بار هم با قارچ کش کاربندازیم سم پاشی کردم.
    ولی برگ جدید که در میاره روی همشون سفیدک میزنه. عکسایی که گذاشتم بعد از تمیز کردن برگای گیاهه ولی لازم سفیدک داره
    الان باید دوباره سم پاشی کنم؟ فکر میکنید برای رشد گیاه خطرناکه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۵۰۴_۱۹۰۶۵۰_c6ca.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۵۰۴_۱۹۰۷۴۵_rs4i.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۵۰۴_۱۹۰۶۱۹_۶pl5.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، معمولا این گیاه بصورت طبیعی روی برگهاش موقعی که تازه رشد میکنه گرد سفیدی داره که خیلی شبیه به بیماری قارچی سفیدک پودری هست، رطوبت محیط رو کاهش بدید وتهویه محیط رو بالا ببرید، اگر روی سایر برگها مجدد سفیدک پودری مشاهده کردید با محلول قارچ کش پنکونازول گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید، قارچ کش کاربندازیم روی این نوع بیماری قارچی اثری نخواهد داشت.

  6. وحید گفته:

    سلام،ممنون بابت پاسخگویی. میشه شرایط نگهداری رز رونده بگین
    جلوی نور مستقیم آفتاب همه گل ها پژمرده شدن
    چقدر آب کافیه برای تغذیه،چندبار در روز! ؟

      • وحید گفته:

        سلام، بله تازه تهیه کردم، فروشنده گفت باید زیر نور خورشید باشه، ولی هم تو سایه هم آفتاب هم پژمرده میشه، نسترن رونده هم رز رونده پژمرده شدن!

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، بعد از تهیه ی هر نوع گیاهی بهتر هست بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه ورطوبت محیطش تامین بشه تاشوک وارده برطرف بشه،بعد از یک هفته صبح یا شب که هوا خنکتر هست گیاه رو به محیط اصلی که میخواهید نگهداری کنید انتقال بدید تا با گرم شدن هوا بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه وافتاب سوخته نشه،گلهای گیاهتون دراثر نور مستقیم که بیکباره منتقل شده افتاب سوخته شده میتونید گلهای پژمرده رو جدا کنید گلهای جدید سالم خواهند بود گیاهان رو یک بار هم با محلول اسید هیومیک ابیاری کنید یک هفته بعد اگر پژمردگی گیاه بهبود نیافت ریشه های گیاه رو از نظر وجود افت بررسی کنید.

  7. وحید گفته:

    سلام گل بالا رونده تازه گرفتم ولی روی برگ هاش سفیدک زده بعضی هاش انگار سوخته
    سفیدی ها پاک میشن ولی زیرش انگار سوخته شده
    میخواستم بدونم چرا ایجاد شده
    و چطوری باید نگهداریش کنم
    و چطوری ازبین ببریم این مشکل
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی سفیدک پودری هست، رطوبت محیط رو کاهش بدید وگیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش پنکونازول سمپاشی کنید.

  8. محمد گفته:

    سلام ممنون از زحماتتون
    برای سفیدک سطحی رز با چه نسبتی و چند بار به فاصله چند روز از مانکوزب استفاده کنم؟ و آیا کاربندازیم برای این قارچ موثر نیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، برای سفیدک باید از قارچ کش پنکونازول استفاده کنید مانکوزب وکاربندازیم روی این نوع قارچ اثری نخواهند داشت. مقدار مصرف نیم سی سی در یک لیتر اب دو بار بافاصله یک هفته.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، محلول درست کنید وروی برگها اسپری کنید تمام قسمتهای برگها، باقیمانده محلول رو هم داخل خاک بصورت ابیاری بریزید.

  9. الهام گفته:

    سلام. ۹ ماه پیش هسته انبه رو کاشتم که تا ۶ ماه کاملا خوب بود. بعد ۶ ماه برگهای پایین کاملا خشک و قهوه ای شدن و ریختن و ساقه گیاه هم لکه های سفید گرفت که با دست کشیدن روی اونا پاک نمیشن ولی روی برگها نیست.حالا بعد ۳ ماه دو ردیف دیگه از برگها خشک شدن. ابیاری هفته ای یکبار . نگهداری نزدیک پنجره جنوبی ولی نور مستقیم نداره و فاصلش یکمتر با شوفاژه. غبارپاشی نکردم چون مازندرانم و هوا مرطوبه. بعد از اضافه کردن کمی خاک جدید، گلدان پر از حشرات سیاه ریز هم شده. خشکی برگها از بیماری گیاهه یا نزدیکی ب شوفاژ؟ برای حشرات ریز چیکار کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه انبه باید در محیط گرم ومرطوبی نگهداری بشه خشک شدن برگها از نزدیک بودن به سوفاژ وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه ،خاک این گیاه باید مرطوب باشه هر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید، برای ازبین بردن افتها کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وخاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید.

  10. تارا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    من چند وقت پیش تو گلدون بذر خیار کاشتم رشدشون خیلی خوب بود ،امروز متوجه شدم زیر برگ ها عسلک پنبه ای(سفید بالک)داره ،ممنون میشم دلیل بوجود اومدن و روش از بین بردنش رو بهم بگید
    البته متاسفانه متوجه سفیدک پودری هم روی برگ گیاه شدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، نبود تهویه مناسب باعث افت روی گیاهان میشه،اگر منظورتون افت مگس سفید هست میتونید کنار بوته ها کارت زردنصب کنید وبرگها رو تکان بدید تا افتها پرواز کرده وبه کارت زرد بچسبند واز بین برند.

  11. تارا گفته:

    سلام و خسته نباشید بابت سایت فوق العاده تون
    من تقریبا یک ماه پیش توی گلدون داخل بالکن شمالی بذر خیار کاشتم،رشدشون خیلی خوب بود ولی امروز متوجه لکه های سفید پودری روی برگ هاش شدم،که تقریبا روی خیلی از برگ ها دیده میشه،۳تا سوال داشتم
    اول اینکه چرا اصلا به وجود اومدن؟
    دوم اینکه از چه قارچ کشی استفاده کنم و چطوری؟من قارچ کش کاربندازیم دارم آیا برای این لکه ها موثر هست؟
    و سوم اینکه حالا که این لکه ها زیاد شدن با استفاده از قارچ کش از بین میرن ؟و گیاه دوباره سالم میشه؟
    ممنون میشم اگه تمام سوالاتم رو جواب بدید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،قارچ سفیدک پودری در اثر رطوبت زیاد ونبود تهویه مناسب در اطراف برگهای گیاهان بوجود میاد،رطوبت رو کم کنید وبرگهایی رو که مانع از رسید هوای تازه واکسیژن به سایر قسمتهای گیاه میشند رو حذف کنید، برای سفیدک پودری قارچ کش پنکونازول بهتر جواب میده ،کاربندازیم زیاد موثر نخواهد بود، نیم سی سی از قارچ کش پنکونازول رو داخل یک لیتر اب ترکیب کنید وخوب بهم بزنید وبعد گیاهانی رو که الوده هستند با این محلول سمپاشی کنید ،دوبار بافاصله یک هفته سمپاشی رو انجام بدید. سمپاشی رو بدون نور مستقیم وباد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.