آموزش تکثیر و قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی : استفاده از قلمه ساقه یکی از راه‌های متداول تکثیر رزها و گل محمدی است. قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از سال تهیه کرد یکی قلمه‌های تهیه شده از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد.

 

وجود تعداد زیادی از برگ موجب از دست دادن  آب قلمه می‌شود و این به ضرر ریشه زایی است. نوع دیگر قلمه قابل تهیه از گیاهان رز قلمه‌های چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ گیاه و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند.

 

هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم (ناحیه گره ناحیه اتصال برگ به ساقه است) و برش به شکل شیب زده شود و یا اینکه بخصوص در مورد قلمه‌هایی که از چوب سبز تهیه می‌شوند زخمی بر روی پوست انتهای قلمه ایجاد شود (تصویر در قسمت پایین موجود است). این کارها به ریشه زایی قلمه کمک می‌کنند.

 

قلمه‌ها را می‌توان در مخلوط سبکی که علاوه بر نگهداری رطوبت، از تهویه و زهکش خوبی برخوردار باشد کشت کرد. از جمله این مخلوط‌ها می‌توان به مانند خاک برگ+ پرلیت (حجم مساوی)، خاک برگ+ شن (حجم دو قسمت خاک برگ +یک قسمت شن)، کوکوپیت +پرلیت (دو قسمت کوکوپیت +یک قسمت شن) اشاره کرد.

 

مخلوط خاکی را قبل از قرار دادن قلمه‌ها به خوبی خیس کنید و نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی مخلوط خارج شود و سپس می‌توانید برای کاشت قلمه‌ها از آن استفاده کنید. حداقل نیمی از طول قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه‌ها را محکم کنید و آبیاری کنید تا قلمه‌ها در جای خود مستقر شوند.

 

گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند. در مورد قلمه‌های سبز حفظ رطوبت هوا بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا در اطراف آنان کمک کرد. محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند. شکل گیری ریشه‌ها حدود ۸ هفته به طول می‌کشد.

قلمه رز
قلمه چوب سبز. در این نوع قلمه برگ وجود دارد درحالی‌که در قلمه چوبی که در زمان استراحت و رکود گیاه تهیه می‌شود این برگ‌ها وجود ندارند.

قلمه گل محمدی
قلمه‌های چوبی و بدون برگ که در فصل رکود تهیه می‌شوند

 

آموزش قلمه زدن
برش را از زیر ناحیه گره و به شکل شیب‌دار ایجاد می‌کنیم. برداشتن کمی پوست از پایین قلمه به ریشه زایی بهتر آن کمک می‌کند.

 

طریقه قلمه رز
قلمه‌ها حداقل یک دوم و به شکل بهینه دو سوم از طول آنان می‌بایست در بستر کاشت قرار گیرد.

 

آموزش قلمه زدن گل رز و گل محمدی
قرار دادن قلمه در بستر کاشت و کشیدن پلاستیک شفاف به منظور افزایش رطوبت هوای اطراف قلمه

 

آموزش هرس گل رز:
در طی فصل رشد گل‌های پژمرده را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف تولید بذر و دانه نشود بلکه صرف تولید گل‌های جدید شود.

برای جداسازی حتماً از وسیله‌ای تیز استفاده کنید. جدا کردن با دست می‌تواند به ساقه‌های گل آسیب برساند. برش را در حدود ۰٫۵ سانتیمتری از بالای محل اتصال برگ به ساقه بزنید. همچنین هر چند وقت یک‌بار ساقه‌های کوچک و خشکیده‌ای که در مرکز بوته قرار دارند را جدا کنید.

هرس اصلاحی و تربیتی گیاه را باید در فصل رکود انجام داد. ساقه‌های ضعیف را می‌توان از نزدیکی سطح زمینی قطع کرد اما ساقه‌های قوی‌تر را می‌توان کوتاه کرد به نحوی که یک سوم و یا نیمی از طول آنان باقی مانده و بقیه قطع شود.

البته این نحوه هرس در رابطه با رزهای مینیاتوری بوته‌ای است رزهای بالا رونده مینیاتوری به نحو دیگری هرس می‌شوند. هرس این رزها نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه انجام می‌شود. ابتدا ساقه‌های شکسته و بیمار و سرمازده حذف می‌شوند.

ساقه‌های سالم و بلند نگه‌داشته می‌شوند اما به طور آنهایی که خارج از شکل و فرم تربیتی گیاه رشد کرده‌اند را می‌توان کوتاه کرد. ساقه‌های فرعی را که قبلاً گل دهی داشته را می‌توان تا ساقه اصلی کوتاه کرد. بعد از کوتاه کردن باید بر روی این ساقه‌های فرعی یک یا دو جوانه باقی بماند که بعداً بتوانند رشد کنند.

توجه داشته باشید که رزهای مینیاتوری بالارونده (و اصولاً تمامی انواع رز بالارونده) در دو سال اول بعد از کاشت در باغچه منزل و یا در گلدان نیازی به عمل هرس ندارند.

هرس رز
برش صحیح در زمان قطع ساقه ها به منظور هرس

 

مقاله آموزش تکثیر هاورتیا از برگ را حتما بخوانید. کلیک

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

155 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل رز و گل محمدی

  1. انصاری گفته:

    سلام مجدد خدمت کارشناسان خبره میهن کاکتوس
    من قبلا عکس گل رزامو که قلمه زده بودم فرستادم
    الان حدود یک و نیم ماه میگذره از اون موقع
    میخواستم بدونم که الان آماده اند که ۳تاشونو به گلدون مجزا انتقال بدن ریششون توانایی انتقالو داره و بعد گلدون بعدی باید اندازه همین گلدون باشه یا از گلدونی با ارتفاع بیشتر باید استفاده کنم و موقع انتقال از چه خاکی استفاده کنم درحال حاضر مخلوط کوکوپیت و لیکا دونه ریزه و بعد نیازه که گلدون با قارچ کش کاربندازیم ضد عفونی کنم یا ممکنه به ریشه قلمه هامو بسوزونه و اگر نیازه بعد از تعویض گلدان یا قبلش؟ببخشید زیاد شد.

    https://s6.uupload.ir/files/۲۰۲۲۰۳۰۹_۱۴۵۵۴۲_aab.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فعلا گلدانش اندازه هست ومیتونید داخل همین گلدان نگهداری کنید وبمرور زمان به فضای بازانتقال بدید،اگر قصد کاشت داخل زمین وباغچه رو دارید میتونید اواخر فروردین این کار رو انجام بدید وماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید برای خاک از ترکیب خاک باغچه تمیز،خاک برگ یا پیت ماس وکود دامی یا ورمی کمپوست میتونید استفاده کنید.

      • انصاری گفته:

        وقتی تو خاک جدید واردش کردم از قارچکش کاربندازیم استفاده کنم یا ممکنه ریشه قلممو خشک کنه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          موقع جابجایی با محلول قارچ کش ابیاری کنید و۲۴ ساعت بعد اقدام کنید دز مصرف استاندارد باشه هیچ مشکلی بوجود نمیاد، مقدارقارچ کش یک گرم در یک لیتراب.

  2. وحید گفته:

    سلام یکماه هست گل رز را قلمه زدم الان برگ ها سبز شده الان بعد یکماه چکار کنم آبیاری باید به چه صورت باشه آیا جابجا کنم قلمه ها را یا تو همون گلدون باشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فعلا جابجا نکنید ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، ریشه زایی در رزها بعد از رشد انجام میشه احتمالا هنوز ریشه کامل نزده برای همین بهتر هست جابجا نکنید.

  3. پیمان گفته:

    سلام خدمتتون یه سوالی داشتم گل رزایی که ثکثیر کردم گرفته کاورو چجوری بر دارم عکسشو میفرستم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کاور رو بیکباره برندارید از چند قسمت کاور سوراخ ایجاد کنید اندازه درب بطری نوشابه، یک الی دو هفته هم به همون صورت بمونه بعد کاور رو بکلی بردارید.

  4. همایون گفته:

    سلام.من تو جاده باغم ۳۰ تا ساناز رونده دارم.ایا میشه این ساناز هارو مثل پسته پیوند گل محمدی بزنم و تبدیلشون کنم ب گل محمدی؟؟؟؟
    ممنون

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام میتونید مقالات سایت میهن کاکتوس رو مطالعه کنید و بزودی کتاب بسیار حرفه ای که در مورد کاکتوس ها نوشته شده و در مرحله چاپ می باشد در سایت قرار داده خواهد شد.

  5. موسوی گفته:

    باسلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    ببخشید اخرفروردین زمان مناسب برای قلمه گیری از گل محمدی که تو باغچه هست و کاشت اون در گلدان هست؟ساکن تهران هستم و خانه آپارتمانی نورگیری خوب و رطوبت متوسط
    باتشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، بله از قسمتهایی که تازه رشد کردند وسبز هستند میتونید قلمه بگیرید وریشه دار کنید.

  6. میم گفته:

    سلام، وقتتون بخیر، برای ریشه دهی قلمه ها لازم نیست از هورمون ریشه استفاده بشه؟ شما چه هورمونی رو پیشنهاد میکنید؟ سپاسگزارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر استفاده کنید ریشه زایی زودتر انجام میشه، میتونید از فروشگاهای لوازم کشاورزی هورمون ریشه زایی تهیه کنید ویا از پودر تالک( پودر بچه) ویا دارچین یا عسل استفاده کنید. انتهای قلمه رو به یکی از این موارد آغشته کنید وداخل خاک بکارید.

  7. مهدی گفته:

    سلام من سته نباشید یه بوته گل محمدی دارم که داخل باغچه کاشته شده و الان که فصل گلدهی هستش مقدار زیادی از غنچه ها به رنگ زرد در میان و در نهایت می سوزند علت این رویه چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها وغنچه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی کوددهی یا سمپاشی اگر داشته بفرمایید.

  8. رزمنده گمنام دفاع مقدس گفته:

    سلام حض وافربردیم حقرحدودابیست روزپیش قلمه های زیادی ازگل محمدی گرفتم ودرگلدان کن که یکی ازاوناروتگاه کردم میبینم قارچهایی بشکل تارعنکبوت سازمطالبتونودرگلدانتارعنکبوتایاضرریونده ایاضرری ندارن ؟ ودیگه اینکه چه وقت منتقلشون کنم به باغ

  9. علی شمس آرا گفته:

    سلام مهندس من میتونم الان قلمع بگیرم و تو گلخونه نگه دارم تا ریشه بزنه ممنون از راهنمایی تون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید الان هم قلمه بگیرید ولی اگر میخواهید زودتر نتیجه بگیرید زمانی که گیاه در سال جدید شروع به رشد کرد از قسمتهایی که تازه رشد کردند قلمه بگیرید زودتر ریشه میزنند.

  10. سجاد گفته:

    سلام خسته نباشید ی چند سری قلمه رز کاشتم تو ماسه و در دمای ۲۵ درجه و پشت پنجره جنوبی نگهداشتم به جوانه دهی هم رسیده ولی بعد از یه مدت قلمه‌ها سیاه میکنه و خشک میشه اوایل گفتم شاید مشکل از رطوبت بالا بوده رطوبت رو هم کم کردم باز همین جور شد سری آخر هم خاک رو فقط مرطوب نگه داشتم و آبیاری رو خیلی کم کردم در حدی که فقط سطح خاک مرطوب میموند باز همون مشکل را پیدا کرد ممنون میشم راهنمایی کنید که مشکل کجا هست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا قلمه ها قارچی شدند یا خاکی که استفاده کردید الوده بوده ویا لوازمی رو که برای برش قلمه ها استفاده کردید ضدعفونی شده نبوده، برای برش قلمه ها بهتر هست از لوازم تیز وکاملا ضدعفونی شده با حرارت یا با الکل استفاده کنید خاک رو هم میتونید بوسیله حرارت غیر مستقیم ضدعفونی کنید ویا با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از کاشت قلمه ها هم بهتر هست هر دو هفته یک بار بستر رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ودر این فواصل هوادهی هم بکنید تا قلمه ها قارچی نشند واز بین نرند.

  11. حمید گفته:

    سلام من قلمه رز زدم الان زیر پلاستیک هستند وبرگ در اورده محیط نگهداریشون حدود ۹تا ۱۰ درجه هست وحددو ماه هست هنوز ریشه نداده میشه راهنمایی کنیدد ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در همون شرایط نگهداری کنید ودما رو مقداری افزایش بدید عجله نکنید وجابجا هم نکنید بمرور زمان ریشه میدند خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید هر از گاهی هوادهی هم بکنید.

  12. سپهری گفته:

    من ۴ساله گل محمدی رو زیر نظر مهندس نورمحمدی کاشتم هم نهال خوب و هم آموزش و مشاوره خوب.از کاری که شروع کردم راضی ام و درآمد خوبی داره برای ارتباط با ایشون نام شرکت کیان زرتاب ایرانیان رو جستجو کنید راحت میتونید ارتباط برقرار کنید.یاعلی

  13. mahan گفته:

    سلام و عرض ادب
    من گل محمدی توی باغچه کاشتم بسیلر بسیار رشد خوبی داره خیلی قد کشیده و پر برگ و ساقه هست ولی متاسفانه هیچ گلی نداده میخواستم علت را بدونم
    دیگر اینکه میخواهم الان ازش قلمه بگیرم و جای دیگر بکارم آیا الان وقتش هست یا خیر
    من تو منطقه گرمسیر ( سمنان ) ساکن هستم آیا میتونم قلمه را داخل منزل نگه دارم بلحاظ رطوبت ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گل محمدی برای گلدهی به نور مستقیم وخاک غنی نیاز داره ،این دو مورد رو بررسی کنید که ایدال باشه ، میتونید برای تقویت وگلدهی از کودهای فسفره هم استفاده کنید، زمان قلمه گیری پاییز واوایل بهار هست الان زمان مناسبی برای قلمه گیری نیست ولی میتونید الان به روش خوابانیدن ویا ریشه هوایی بگیرید.

        • آناهیتا گفته:

          سلام،خسته نباشید.من چندین قلمه گل رز رو تو گلدون کاشتم و روشون رو پلاستیک کشیدم،همشون جوونه زدن و برگ در آوردن،وقتی که در میارم هوا بکشن اگه به مدت طولانی باشه برگا پژمرده و بیحال میشن… لطفأ بفرمایید چیکارشون کنم؟کی‌میتونم گلدونارو ببرم بیرون و زیر نور مستقیم آفتاب بذارمشون؟!!

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، ممنون، فعلا تا سه ماهگی باید رطوبتشون تامین باشه بعد از سه ماهگی بمرور زمان ساعت هوادهی رو افزایش بدید وچند روز بعد کاور رو بکلی بردارید ولی روزانه مه پاشی کنید که خشک نشند بمرور زمان که با محیط ادابته شدند دیگه نیازی به کاور نخواهند داشت داخل فضای باز زیردرخت ویا محیطی که خنک وسایه باشه میتونید انتقال بدید.

  14. حسنی گفته:

    سلام ، من حدود یک ماه پیش یه گلدون گل محمدی از گلفروشی خریدم و گلدونش رو عوض کردم کم کم شروع کرد به ریزش برگ و گل الان گل اصلا نداره برگ هاش در حد چند عدده و ضعیفه ، برگ و شاخه اش خیلی ضعیفه ، کود ۲۰۲۰ و ۱۲-۱۲-۱۷ هم چند مرتبه با فاصله ۱۵ روز بهش دادم اما همچنان ضعیفه و امیدی بهش ندارم ، توی بالکنه و چند ساعت در روز افتاب مستقیم داره ، باید چیکارش کنم که بتونم برش گردونم به گلدهی و برگ دهی؟ ایا الانم میشه قلمه زد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گل محمدی گیاه بیرونی هست وبهتر هست داخل باغچه در نور مستقیم کشت ونگهداری بشه داخل گلدان زیاد دوام نمیاره.

دیدگاه‌ها بسته شده است.