آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس و ساکولنت

آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس و ساکولنت

آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس و ساکولنت : یکی از روش‌های نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نگهداری آنها داخل شیشه یا به اصطلاح تراریوم است این روش بیشتر جنبه تزئینی دارد و در کل روش مناسبی برای نگهداری گیاهان نیست زیرا نیازهای نوری، دما، نوع خاک و سایر موارد برای رشد و سلامت گیاه در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها یکسان نیست. همچنین به دلیل بالا بودن رطوبت داخل شیشه می‌تواند باعث خراب شدن گیاه شما شود. البته با رعایت یک سری اصول می‌شود با این روش نیز از گیاهان مراقبت کرد. حتما گیاهانی را برای تراریوم انتخاب کنید که نیازهای نور، دما و آب یکسانی داشته باشند. از کاشت سایر گیاهان در کنار کاکتوس ها در تراریوم خودداری کنید.

اصول آبیاری تراریوم کاکتوس:
در آبیاری تراریوم کاکتوس و ساکولنت به هیچ عنوان نباید زیاده روی کرد. در حالت عادی هر دو هفته یک بار آبیاری کافی می‌باشد. البته به دما و رطوبت همچنین نوع گیاه بستگی دارد. اگر خاک لایه زیری تراریوم ما از سنگ‌ها تشکیل شده باشد به مقداری آب می‌دهیم که از لایه زیری آب بالاتر نایستد. زیاده روی در آبیاری تراریوم کاکتوس باعث می‌شود که ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت های داخل آن پوسیده شوند و کم کم گیاهان نابود شوند. در فاصله بین دو آبیاری حتماً صبر کنید تا خاک کل تراریوم خشک شود حتی خاک لایه زیرین. بعضی از تراریوم ها که در کف دارای سوراخ می‌باشند مثل گلدان عمل می‌کنند و خاک آن‌ها زودتر خشک می‌شود پس به تراریوم هایی که کف آن‌ها سوراخ هست بیشتر آب می‌دهیم.

جاکلیدی کاکتوس
از خرید همچین کارهایی خودداری کنید چون خیلی سریع شاهد مرگ کاکتوس داخل محفظه خواهید بود

کاکتوس کوچولو
از خرید همچین کارهایی خودداری کنید چون خیلی سریع شاهد مرگ کاکتوس داخل محفظه خواهید بود

نور تراریوم:
بعضی از کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیاز نوری کمی دارند ولی گونه‌هایی هم نیاز زیادی دارند، در مجموع شما می‌بایستی برای زیبا نگه داشتن گیاهان خود به آن‌ها در روز حداقل ۲ تا ۴ ساعت نور آفتاب فیلتر شده بدهید تا از لحاظ ظاهر سالم بمانند و هم رشد خود را به خوبی ادامه بدهند. توجه کنید که نباید نور مستقیم بیشتر از این مقدار به تراریوم برسد برای اینکه در محفظه شیشه‌ای نور گرمای زیادی تولید می‌کند و باعث پخته شدن و سوختگی کاکتوس و ساکولنت می‌شود. نور کم باعث می‌شود که گیاهان شما شکل و ظاهر اصلی و زیبای خود را از دست بدهند و معمولاً به سرعت قد کشیده و بلند شوند و به اصطلاح رشد علفی خواهد داشت.

 

خاک مناسب تراریوم:
در صورتی که کف تراریوم کاکتوس سوراخ‌هایی داشته باشد می‌توان از خاک معمولی کاکتوس استفاده کرد. مقاله مربوط به خاک کاکتوس‌ها را می‌توانید با کلیک در اینجا مطالعه کنید. ولی اگر کف تراریوم سوراخ نداشته باشد باید از خاک سبک‌تری که دارای ماسه بیشتری است استفاده شود. برای جلوگیری از بیماریهای قارچی بهتر است قبل از استفاده خاک تراریوم را با سموم قارچ‌کش ضدعفونی کنید.

 

کوددهی:
در فصل رشد و ماهی یک بار با کودهای NPK ازت پایین و پتاس بالا می‌توانید کوددهی کنید.

 

دمای مناسب برای نگهداری تراریوم:
بهترین دما برای نگهداری کاکتوس و ساکولنت ها ۲۰-۳۵ درجه در فصل رشد می‌باشد. دمای خیلی بالا باعث پختگی و سوختگی در گیاهان داخل  تراریوم می‌شود.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از تراریوم کاکتوس و ساکولنت

  1. مریم گفته:

    سلام در تراریوم یک نوع کاکتوس رنگی و زیبا داشتم که سریعتر از بقیه خشک شد علتش را نمی دانم اگر امکان داشت عکسش را می‌فرستادم تا راهنمایی کنید

دیدگاه‌ها بسته شده است.