آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟ سلام دوستان، خیلی از دوستان از زمان و یا مکان کاشت بذر و یا پرورش کاکتوس‌ها از ما سؤال می‌کنند که آیا بذر کاکتوس مثلاً در فصل زمستان یا تابستان قابل کشت هست؟ آیا می‌توانم در جنوب یا شمال یا هر جای ایران کاکتوس و ساکولنت ها را پرورش بدهم؟ در این مقاله به این سؤالات شما عزیزان جواب می‌دهیم، امیدواریم پاسخ سؤالات خود را در این مقاله به‌دست بیاورید و در غیر این صورت در پایین مقاله سؤالات خودتان را عنوان کنید.

اگر بخواهیم به طور کلی به این سؤال جواب بدهیم باید بگویم بله در تمام فصل‌ها و مناطق می‌توان کاکتوس و ساکولنت را پرورش داد البته به‌شرطی که بتوانیم شرایط لازم را فراهم کنیم.

مثلاً کاکتوس‌ها قادر به تحمل دمای زیر صفر درجه نیستند و سریعاً دچار یخ زدگی می‌شوند و یا در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد دچار پختگی خواهند شد. پس باید دمای مناسب را برای کاکتوس‌ها فراهم کنیم.

در مناطق گرمسیر مانند جنوب کشور در فصل گرما باید از ابزارهای خنک کننده استفاده کنیم و در مناطق مانند آذربایجان در زمستان باید از لوازم گرمایشی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از یخ زدگی استفاده شود.

کاشت بذر نیز همانند نگهداری از کاکتوس‌ها می‌باشد و با توجه به اینکه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بومی ایران نیستند باید شرایط محیطی مانند نور، دما، رطوبت و سایر گزینه‌ها برای پرورش را فراهم کنیم.

در برخی از کشورها مانند قسمت‌هایی از کشور روسیه که نور آفتاب بسیار کمی دارند برای پرورش و کاشت کاکتوس‌ها از نورهای مصنوعی مخصوصی استفاده می‌شود پس حتی در این شرایط نیز می‌توان این گیاهان را پرورش داد.

در صورتی که نور در مناطق شما شدید است می‌توانید با استفاده از محافظ‌های نور مانند توری‌ها یا ورق‌های پلی کربنات نور را فیلتر کنید و از تابش مستقیم و شدید آن جلوگیری نمایید.

منبع: میهن کاکتوس

پیشنهاد می شود مقاله آموزش کاشت بذر کاکتوس را نیز مطالعه کنید. کلیک

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “آیا در هر فصل و مکانی می‌توان کاکتوس پرورش داد؟

  1. baber گفته:

    سلام وخسته نباشید.یک تجربه در مورد کاشت بذر کاکتوسها در فصلهای مختلف داشتم که خواستم به اشتراک بزارم با دوستانی که میخواهند بذر کاکتوس رو بکارند امیدوارم که مفید باشه براشون.
    در همه ی فصلها وماهها من بذر کاشتم.نتیجه مطلوبی که گرفتم در ماههایی بود که دما معتدل بود.فصل پاییز وبهار.بهترین جواب رو میده برای بذرکاری.حتی جوانه ها مقاوم تر وبزرگتر میشن در مقایسه با بذرهایی که درماههای گرمتر کاشته میشن.در فصول معتدل حتی بذرها زود تر سبز میشن.مثلا بذرهای رو که درزمان معتدل کاشتم از سومین روز شروع به سبز شدن کردن ودر عرض یک هفته همشون سبز شدن.ولی در تابستان از هفت روز پس از کاشت شروع به سبز شدن کردن ودر عرض یک ماه همشون سبز شدن.تابستان دما زیاد هست برای بذر کاری وبیماریهای زیادی هم تهدید میکنن بستر جوانه ها رو.مثلا رطوبت رو باید حفظ کنیم برای همین کاور میکنیم.دما که زیاده قارچها شروع به فعالیت میکنن.بیای کاور رو برداری هوا که گرمه زود سطح بستر خشک میشه.رطوبت که زیاد میشه جلبکها رشد میکنن.استفاده زیاد از قارچ کشها هم خودش عامل یه تعداد مشکلات میشه.از رشد جوانه ها جلوگیری میکنه و…ولی همه ی این مشکلات در فصول معتدل به حداکثر خودش میرسه.حتی بستر من در ماهای معتدل جلبک هم نبستن.وقارچ کش هم خیلی کم استفاده کردم.فقط تنها مشکل در این زمانها نور هست که اونم با نور مصنوعی حل میشه.البته این مشکلات برای گلخونه هایی که مجهز به سیستم خنک کننده هستن پیش نمیاد.برای دوستانی که مثل من توی خونه دوست دارن بذر کاکتوس رو پرورش بدن پیش میاد چون در فصل گرم سال واقعا کنترل دما مشکل هست.امیدوارم که مفید باشه برای دوستان.واگه عجله ای ندارن بذر هارو در فصلهای معتدل بکارند تا نتیجه بهتری بگیرند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.