با جوانه های کاکتوس بدون سبزینه چکار کنیم

با جوانه های کاکتوس بدون سبزینه چکار کنیم

با جوانه های کاکتوسهای بدون سبزینه چکار کنیم : کاشت بذر کاکتوس یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان می‌باشد. در میان جوانه‌های سبز شده گاهی جوانه‌هایی مشاهده می‌شود که دارای رنگ‌های زرد، قرمز و سفید هستند، به این نوع کاکتوس‌ها به اصطلاح ابلق می گویند. گیاهان ابلقی که دارای قسمت‌های سبزی در تنه هستند می‌توانند مانند سایر گیاهان به زندگی خود ادامه دهند. زیرا دارای کلروفیل یا سبزینه هستند و میتوانند با تبدیل و آزاد سازی مواد غذایی از طریق فتوسنتز به زندگی در روی خاک ادامه دهند. کاکتوس‌های ابلق معمولاً دارای ارزش بیشتری نسبت به کاکتوس‌های سبز رنگ دارند.

ولی گاهی مشاهده می‌شود یک جوانه اصلاً کلروفیل ندارد و به‌صورت یکرنگ زرد و قرمز، سفید یا سایر رنگ‌ها به‌جز سبز می‌باشد. این کاکتوس‌ها به تنهائی قادر به ادامه حیات بر روی خاک نیستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. این گیاهان را معمولاً پیوند می‌زنند. یعنی این کاکتوسها در واقع به صورت انگلی زیست می‌کنند و برای ادامه زندگی باید بر روی کاکتوسی دیگر پیوند شوند تا بتوانند از طریق آن مواد مورد نیاز برای زندگی را تأمین کنند.

این‌گونه جوانه‌ها را معمولاً در سنین پایین و بر روی پایه پرسکیا پیوند می‌زنند. در ادامه مقاله آموزش پیوند بر روی پرسکیا را توضیح می‌دهیم.

پیوند بر روی پایه پرسکیا:
پیوند کاکتوس ها بر روی پرسکیا بیشتر برای کاکتوس های کم رشد و کاکتوس هایی که احتمال خرابی آنها روی خاک زیاد است انجام می شود. برای پیوند بر روی این پایه به یک پایه و یک کاکتوس بذری نیازمند هستیم بهترین زمان برای پیوند از اول بهار تا ماه دوم پاییز می‌باشد و بعد از این فصل‌ها با محیا کردن شرایط در گلخانه‌ها عمل پیوند قابل انجام می‌باشد. بهترین سن برای پیوند زدن یک ماهگی بذر تا ۲ ماهگی می‌باشد ولی اگر کمی در این کار مهارت داشته باشید و به مرور زمان می‌شود بذرهایی که ۸ تا ۱۰ روز سبز شدن بر روی این پایه پیوند بزنید (دقت داشته باشید این پایه با داشتن آوند بزرگ خیلی راحت عمل پیوند زدن قابل اجرا است ولی باید ظرافت و سرعت عمل به کار برد)

وقتی انتهای پیوند بریده شد باید خیلی سریع و دقیق قسمت در حال رشد پرسکیا سر زنی شود طوری که خیلی صاف و با انتهای پیوند روی هم قرار گیرند. و پیوند باید به نحوی باشه که جایی آوند پیوندک با آوند پایه برخورد داشته باشند و هوا مابین این دو باقی نماند.

پایه پرسکیا
نحوه قرارگیری پیوندک و پایه پرسکیا

در پیوند زدن روی این گیاه همیشه دقت داشته باشید که رطوبت قسمت بریده شده پرسکیا از دست نرفته باشد و بهترین کار این است که یک برگ از پرسکیا در دست خود له کنید و مایعی که از برگ بیرون می‌آید را روی آن قسمت بمالید و سریعاً پیوندک را در جای خود قرار دهید و چند لحظه نگهدارید تا محکم شود، بعد از پیوند زدن گیاه پیوند زده را باید چند روزی در محل خنک و سایه نگهداری کرد چون آفتاب باعث از دست دادن آب پیوندک می شود.

نکته مهمی که این مدت یاد گرفتم بعد از پیوند زدن گلدان‌های خود را در ظرفی یا مثل شکل زیر قرار دهید که در داشته باشد تا رطوبت محیط باعث تسریع در پیوند خوردن باشد و خیلی کم در کف ظرف آب بریزید بعد از ۷ تا ۱۰ روز با رشد پیوند، می‌شود از موفقیت در این کار خاطر جمع شد.

 

آکواریوم جهت حفظ رطوبت
ساخت اتاقک پیوند پرسکیا با آکواریوم جهت حفظ رطوبت

بستری که برای پرسیکا انتخاب می‌کنید همیشه سعی کنید ماسه و پیت ماس و ورمی باشه چون هرچقدر این بستر کیفیت خوبی داشته باشه پیوندها روز به روز زیباتر و کیفیت بالاتری دارند.

در آبیاری این پایه همیشه دقت کنید به هیچ عنوان زیر گلدانی را پر از آب نکنید، درست است که این گیاه  آب دوست هست اما آبیاری زیاد از حد باعث مرگ گیاه میشود و مخصوصاً اولین ضربه به آوند گیاه می‌رسد. همیشه بررسی کنید وقتی رطوبت خاک کم شد دوباره آبیاری کنید و اگر آب بیش از حد باشد باعث ترک خوردن پیوندک میشود.

پیوندک
برش پیوندک با تیغ استریل و سطحی صاف

پیوند پرسکیا

قرار دادن سریع و با دقت پیوندک بر روی پایه. حتما دقت داشته باشید در یک یا چند نقطه آوند های پایه و پیوندک روی همدیگر قرار گرفته باشند و حباب هوا بین آنها نباشد.

دقت داشته باشید در طول این کار همیشه استریل بودن لوازم و سالم بودن پیوندک یکی از رازهای موفقیت هست و استفاده از محیط تمیز و رطوبت مناسب برای گرفتن پیوندها.

در آخر کم کم نور را زیاد کنید تا به نور خورشید عادت بکنند .
همیشه مثل عکس زیر جوانه‌های پرسکیا را جدا کنید تا گیاه بر روی رشد پیوندک تمرکز داشته باشد و می‌توانید جوانه‌های کمی بزرگ‌تر را در بستر بکارید و به عنوان پایه‌ای جدید استفاده کنید.

 

پیوندک
حذف کردن جوانه های پایه پرسکیا جهت رشد بهتر پیوندک

تعدادی از نمونه پیوندها بر روی پرسکیا:

پیوند کاپوت مدوسا
پیوند کاکتوس آستروفیتوم کاپوت مدوسا بر روی پرسکیا جهت رشد سریع

 

پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا
پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا

 

تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک
تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده :علی بهنام جو

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

23 دیدگاه برای “با جوانه های کاکتوس بدون سبزینه چکار کنیم

  1. ناشناس گفته:

    سلام
    جوانه هایی که با بنفش زیرشون خط کشیده شده ابلق هستن؟حتما باید پیوند بشن؟
    خط سبز سرش قرینه نیست،بمرور زمان درست میشه؟
    KD1429 بذر آستروفیتوم و آستریاس‌های مختلف هستن ۶/۲۵ کاشته شدن
    ماسه رو بعد ۳ماهگی میریزن رو بستر خزانه؟زودتر ریخته بشه چه اسیبی میرسونه؟

    https://s4.uupload.ir/files/img-20210929-wa0001_wqxp.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img-20210929-wa0000_js3q.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه ابلغ نیستند تغییر رنگ بدلیل نور ودمای زیاد بوجود اومده دما ونور ایدال بشه سبز میشن، احتماش هست که دفرمه بشه البته هنوز نمیشه دقیق گفت باید کمی بزرگتر بشن بعد. ماسه رو قبل از کشت بذرها هم میتونید بریزید الان هم میشه فاصله جوانه ها زیاد هست میتونید به ارامی ماسه روی سطح بستر بریزید.

      • ناشناس گفته:

        مقاله های سایت و جواب هایی که داده شده نمیگن قبل از کشت هم میشه ماسه ریخت رو سطح بستر
        من درست نفهمیدم یا شما شیوه کارتون فرق داره؟

        • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

          سلام بله میشه ریخت به شرطی که روی بذرها ریخته نشود. یعنی روی بذرها نه خاک بریزید نه ماسه

  2. alireza گفته:

    سلام آیا میشه کاکتوس های بذری کوچک رو به اچینوپسیس پیوند زد؟ در ایصورت اندازه پایه باید چقدر باشه؟ یعنی اندازه پایه و پیوندک یکی باشه یا پایه باید بزرگتر باشه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میشه پیوند زد،اندازه پایه دو الی سه برابر از پیوندک بزرگتر باشه بهتر هست،زیاد هم بزرگ باشه پیوند نمیگیره، برای مثال اگر قطر پیوندک یک سانت هست قطر پایه بهتر هست دو یا سه سانت باشه.

  3. عارف گفته:

    سلام،خسته نباشید آیا امکانش هست جوانه این نوع کاکتوس که اندازه فندق هستن رو برروی اپونتیا به جای پرسیکا پیوند زد و اینکه آیا خیلی با پیوند زدن با روی پرسیکا فرق میکنه؟ از نظر رشد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، جوانه هایی که سبزینه ندارند زیاد رشد نمیکنند فقط تا اندازه عدس بزرگ میشن اگر جوانه هاتون اندازه فندق هستند وسبزینه ندارند این تغییر رنگ موقتی هست مطمعن باشید بعد از پیوند زدن مجدد رنگشون سبز خواهد شد. بله میتونید روی اپونتیا هم پیوند بزنید. پایه مقاوم باشه رشد بیشتری خواهند داشت.

  4. محمد گفته:

    سلام خسته نباشد ببخشید ابروگونیا چند سال پیش پیوند زدم الان که خوب رشد کرده و بزرگ شده میشه از پیوندک جدا کرد و روی خاک بزارمش.خراب نمیشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. ابرگونیا چون جزو گیاهان غده ای هست ریشه دار شدنش بعد از پیوند کمی سخت هست. باید خیلی صبور باشید میتونید برای ریشه دار شدن از هورمون ریشه زایی هم استفاده کنید.

  5. مهران گفته:

    سلام
    من بذر لوفوفرا رو خریدم یکیش وقتی جوونه زد صورتی رنگ بود و الان بعد حدود دو ماه به رنگ سفید در آمده
    فکر میکنم ابلق باشه
    آیا باید حتما پیوند بزنمش که خراب نشه ؟
    و این که چه توصیه هایی دارین برای این جور بذر ها؟
    پرسیکا پیدا نمیشه روی چی پیوند بزنم بهتره؟
    تشکر از سایت خوبتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. چند روزی جوانه رو تحت نظر داشته باشید اگر رشد داشت بله بهتر هست که روی یک پایه مناسب پیوند بزنید اگر رشدی نداشت بهتره از بستر خارج کنید. احتمال داره که قارچ هم باشه.

  6. مجید سیاری گفته:

    چقدر زمان داریم تا جوونه هایی که کامل ابلقن رو پیوند بزنیم.یعنی چه مدت تو بستر زنده میمونن

  7. مجید سیاری گفته:

    پیوندکایی که کامل ابلقن چند وقت تو بستر زنده میموننو میشه پیوندشونو عقب انداخت؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.الان زمان مناسبی برای پیوند هست بهتره تا تیر ماه تموم نشده پیوند بزنید.در مورد ماندن روی خاک تا چه زمانی اطلاعی ندارم ولی اگر رگه های سبز هم داشته باشن داخل خاک هم رشد میکنن.

  8. علی گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون. من یک هفته پیش یک ژمینو رو روی یک سرئوس نقره ای پیوند زدم اما الان نمیدونم چرا ژمینو پلاسیده شده واز بین رفته ولی پایه ام کاملا سالمه حتی نرمم نشده. ممنون میشم کمکم کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.حتما لوازمی رو که برای برش پیوندک وپایه استفاده میکنید استریل کنید بوسیله حرارت دادن ویا با الکل.احتمالا پیوندک قارچی شده واز بین رفته.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.برای پیوند زدن جوانه کاکتوسها روی پرسیکا نه نیازی نیست.چنددقیقه پیوند رو روی پایه نگه دارید کافی هست.

  9. راحله گفته:

    با سلام و خسته نباشید ممنونم از اطلاعات و آموزش هایی که در این سایت قرار دادید و همچنین بابت بذر های ارسالیتون که به دستم رسید،از زحماتتون سپاسگزارم موفق و سربلند باشید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.