کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه : آدم‌هایی که با کشاورزی و باغبانی سر و کار دارند احتمالاً اسم پیت ماس به گوششان خورده است. پیت ماس در باغبانی بسیار مهم و پرکاربرد هست، پس دانستن روش استفاده آن بسیار مهم هست. استفاده‌های زیادی از پیت ماس وجود دارد، مثل بهبود بخشیدن خاک، اضافه کردن آن به عنوان اصلاح کننده و غیره. از پیت ماس برای اینکه گلدان یا باغ خودتان را بهبود دهید بسیار پرکاربرد است. پیت ماس به دلیل اسیدی بودن می‌تواند درصدی از خاک کاکتوس‌ها را تشکیل دهد، البته به دلیل نگهداری آب زیاد بهتر است برای کاکتوس درصد کمتری از آن در خاک گلدان استفاده شود. همچنین پیت ماس یکی از بهترین بسترهای کشت محسوب می‌شود.

پیت ماس چیست؟
پیت ماس شامل اجزای تجزیه‌ای شده ارگانیک است، که معمولاً شامل خزه تجزیه شده و ترکیب آن با دیگر اجزای ارگانیک می‌باشد. بعد از تجزیه، خزه و بقیه اجزای تجزیه شده سیاه، فیبری و فشرده می‌شوند. این فرآیندی است که در طبیعت اتفاق می افتد، ولی شما هم می‌توانید همین گونه پیت ماس راخودتان بسازید.

شباهت‌های زیادی بین پیت ماس و کمپوست وجود دارد. کمپوست هم شامل اجزای تجزیه شده است، ولی این تجزیه با کمک هوا اتفاق می افتد. برای ساخت پیت ماس، هوایی وجود ندارد. به همین دلیل، فرآیند تجزیه بسیار آهسته می‌باشد، اما نتیجه کار مواد بسیار همگن‌تری می‌باشد. پیت ماس یک ماده جاذب است، به همین دلیل برای استفاده در باغبانی بسیاری مفید است، مانند ساخت خاک برای کود دهی یا کمک به گیاهان برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر.

مزایای پیت ماس:
پیت ماس مزایای بسیار زیادی برای کشاورزی و باغبانی دارد، مخصوصاً برای کسانی که می‌خواهند گیاهان سالم‌تری داشته باشند. پیت ماس خاصیت‌های زیادی دارد که معمولاً خاک و گیاه به آنها احتیاج دارند، مانند، جاذب بودن، استریل، خاصیت اسیدی، خاصیت جلوگیری از تراکم و خیلی خواص دیگر.

بعضی از مزایای مهم پیت ماس:

  • پیت ماس بسیار جاذب هست، به همین دلیل آب را خیلی بهتر از انواع مختلف خاک می‌تواند در خود نگه دارد. این مسئله بسیار برای خاک مورد استفاده شما در باغبانی مهم هست.
  • محیط استریلی، پیت ماس یک محیط استریل برای خاک به وجود می‌آورد که برای رشد گیاهان بسیار مفید هست. به همین دلیل این نوع خاک شامل هیچ نوع ماده شیمیایی مضری نیست، علفهای هرز و چیزهای بد دیگر در گلدان و باغچه شما رشد نمی‌کنند. به همین دلیل پیت ماس برای کاشت دانه بسیار ایده آل می‌باشد، مخصوصاً برای گیاهان آسیب پذیر. به همین دلیل برای کاشت دانه می‌توان مقدار پیت ماس را به خاک گلدان اضافه کرد.
  • خاصیت اسیدی، پیت ماس بسیار اسیدی می‌باشد، که بسیار برای رشد گیاهانی که به خاک اسیدی احتیاج دارند مهم هست. گیاهان زیادی به این نوع خاک احتیاج دارند، مانند، کاملیاس و انواع گلهای آپارتمانی. اگر خاک گلدان شما اسیدی نیست، یک مقدار پیت ماس به خاکتان اضافه کنید و سپس اقدام به کاشت این نوع گیاهان کنید.
  • جلوگیری از تراکم، پیت ماس فشرده نیست، که این به خاصیت بسیار مفید برای مواد ارگانیک هست. جلوگیری از فشرده شدن خاک خیلی مهم هست، به دلیل اینکه خاک در حالت فشرده بی استفاده می‌گردد. فشرده شدن جذب خاک را کاهش می‌دهد و یک محیط خوبی برای گیاهان را نمی‌تواند به وجود آورد. پیت ماس به این دلیل که دوباره هیدراته می‌شود و نمی‌گذارد که خاک فشرده شود بسیار پر کاربرد می‌باشد.

برای مطالعه مقاله انواع پیت ماس اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

54 دیدگاه برای “کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

  1. zahra گفته:

    ودرادامه میخواستم بدونم میشه یمقدار کوددامی پوسیده و ورمی کولیت هم به ترکیب پیت ماس وپرلیت اضافه کرد؟مشکلی برای بنجامین بوجود نمیاد؟برای زامیفولیا هم میشه ازین ترکیبها استفاده کرد؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله میتونید استفاده کنید ولی کود دامی رو بهتر هست بیشتر از ده درصد استفاده کنید. برای زاموفیلیا هم همینطور میتونید استفاده کنید خاک این دو گیاه باید سبک و تخلخل زیادی داشته باشه.

  2. zahra گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    بنجامین بلک داشتم تعویض گلدون انجام دادم هیومیک اسید هم دادم ولی آب از‌گلدونش خارج نشده تمام برگهای تازه جوونه زده ریخته مثه اینکه خاکی که به گلدونش اضافه کردم زهکش خوبی نداشته میتونم از ترکیب پیت ماس و پرلیت براش استفاده کنم تا دوباره احیا بشه؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید زهکش گلدان رو بررسی وباز کنید. اگر خاک هنوز رطوبت داره میتونید مجدد از خاک خارج کنید وزهکش رو بررسی وخاک رو تعویض کنید وازخاک مناسبی استفاده کنید، بله میتونیداستفاده کنید دقت کنید که تخلخل بالایی داشته باشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود بهتر هست مقداری ماسه یا پرلیت هم داخلش ترکیب کنید تا متخلخل بشه پیتماس بتنهایی تخلخل نداره وهوا داخلش جریان نخواهد داشت.

  3. H-mi گفته:

    سلام خدمت شما برای کاشت شاهدانه در منزل از چه نوع خاکی استفاده کنم که برای برگ دهی و رشت بزر مناسب باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک غنی ومتخلخل. از ترکیب خاک باغچه تمیز وکود دامی کاملا پوسیده شده ومقداری ماسه سایز عدسی میتونید استفاده کنید. دقت کنید که کاشت این نوع گیاه بصورت گسترده پیگرد قانونی داره وممنوع هست.

  4. محم‌د رضا گفته:

    با عرض سلام آیا میشه زامیفولیا تک شاخه رو داخل پیت ماس خالص قرار داد ؟ من امروز چون پرلیت اینا نداشتم از پیت ماس تنها استفاده کردم

    و سوال دوم اینکه برای کاشت یذر کاکتوس پیت ماس خالص جواب میده فقط تو اون بکاریم؟!

    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای ریشه دار کردن اگر میخواهید بله میشه خاک رو باید مرطوب نگهدارید وگیاه رو کاور کنید، برای کاشت بذر کاکتوس میشه از پیت ماس خالی استفاده کرد ولی زمانی که بستر کم اب بشه ترک بر میداره برای همین بهتر هست مقداری ماسه سایز عدسی داخلش ترکیب کنید که چنین مشکلی بوجود نیاد.

  5. حمید گفته:

    سلام من امروز خاک گلدونای زامیفولیا رو تعویض کردم ی مقدار به خاک جدید پیت ماس اضافه کردم ضرری ب به زامیفولیا نمیرسونه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد فقط ابیاری رو باید با دقت بیشتری انجام بدید چون پیت ماس رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.