آموزش تکثیر درخت بلوبری

آموزش تکثیر درخت بلوبری

آموزش تکثیر درخت بلوبری : درخت بلوبری را می‌توان به سه روش تکثیر کرد، تکثیر از طریق بذر ، تکثیر از طریق قلمه و تکثیر بلوبری از طریق پاجوش. در ادامه این سه روش را برای شما عزیزان و کاربران گرامی میهن کاکتوس توضیح می‌دهم.

آموزش تکثیر درخت بلوبری از طریق بذر:
از طریق کاشت دانه‌های گیاه بلوبری  می‌توان آن را تکثیر کرد. البته به یاد داشته باشید که امکان دارد گیاه حاصل از کاشت بذر شبیه گیاه مادری نباشد. از میوه‌هایی باید استفاده کرد که حداقل ۹۰ روز در دمای ۵ تا ۱ درجه نگه‌داشته شده باشند بعد از آن می‌بایست نسبت به خروج بذرها از داخل میوه‌ها و از میان گوشت میوه اقدام کرد. برخی برای این کار با ملایمت میوه‌ها را له می‌کنند و سپس به مدت ده دقیقه آنها را در آب خیس می‌کنند بدین صورت جداسازی بذرها آسان‌تر است. زمان مناسب انجام این کار نیز در اواخر پاییز/اوایل زمستان است. بذرها را می‌توان در مخلوط خاک‌برگ با شن کاشت. مخلوط کاشت را قبل از قرار دادن بذرها بر روی سطح آنان به خوبی مرطوب کنید و بعد از اینکه بذرها را روی سطح مخلوط پخش کردیم می‌بایست روی آنان را به ضخامت ۳ میلی متر پیت ماس و یا مخلوط خاک‌برگ قرار دهیم و با اسپری آب مرطوب می‌کنیم. سینی را در مکانی روشن اما به‌دور از نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهیم. دمای مناسب نیز ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و نباید اجازه دهیم که سطح خاک خشک شود. جوانه‌زنی بذرها حدود چهار هفته طول می‌کشد و زمانی که به طول حدود ۵ تا ۷ سانتی ‌متر برسند می‌توان نسبت به جابجایی آنان اقدام کرد. از زمان رویش گیاه از بذر تا میوه دهی آن حدود ۲ تا ۳ سال می‌تواند به طول بکشد.

بذر بلوبری
بذر بلوبری

آموزش تکثیر درخت بلوبری از طریق قلمه:
قلمه گیری روش دیگر تکثیر این گیاهان است. قلمه تهیه‌شده از چوب سخت از شاخه‌هایی با عمر یک سال تهیه می‌شوند که حدود ۰٫۶ میلی‌متر ضخامت داشته باشند و طول مناسب نیز ۱۵ سانتیمتر است. زمان مناسب قلمه گیری در این روش نیز اواخر زمستان، اوایل بهار است یعنی زمانی که گیاه هنوز در رکود باشد. بهتر است شاخه‌هایی را انتخاب کنیم که فقط حاوی جوانه برگ باشند و اگر جوانه گل وجود دارد باید حذف شوند اما جوانه‌های برگی باید باقی بمانند. پوست حدود ۲-۱ سانتیمتر از انتهای قلمه را که در خاک کاشته می‌شود می‌توان زخمی کرد تا به ریشه زایی کمک شود. استفاده از هورمون‌های ریشه‌زایی نیز به روند ریشه دهی قلمه‌های این گیاه کمک می‌کند. در ضمن اگر بعد از تهیه قلمه‌های چوب سخت، شرایط کاشت برای آنها مهیا نیست می‌توان آنها را به مدت حداکثر سه ماه در میان پیت ماس نسبتاً مرطوب و در دمای ۴-۱ نگهداری کرد. مخلوط کاشت مناسب برای قلمه‌های چوب سخت یک قسمت پیت ماس +یک قسمت شن دانه‌درشت است همچنین به جای شن دانه‌درشت می‌توان از ورمی کولیت و پرلیت نیز استفاده کرد و یا اینکه به‌جای پیت ماس نیز خاک‌برگ مصرف کرد. قلمه‌ها تا حدود یک دوم طول خود در محیط کاشت قرار می‌گیرند و گلدان محتوی قلمه‌ها را در مکانی با دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه و روشن اما به ‌دور از نور مستقیم آفتاب قرارداد. زمانی که سطح خاک نسبتاً خشک شد قلمه‌ها را آبیاری کنید. ریشه‌زایی قلمه‌های چوب سخت این گیاه می‌تواند حدود ۶ ماه طول بکشد.

قلمه چوب نرم نوع دیگر این قلمه‌ها است. این نوع قلمه‌ها از انتهای ساقه‌های جوان و حاصل از رشد فصل جاری تهیه می‌شوند. ساقه مناسب هنوز انعطاف ‌پذیر است اما اگر آن را خیلی خم‌کنیم خواهد شکست. طول قلمه‌های چوب نرم حدود ۳۰-۲۵ سانتیمتر است و زمان مناسب نیز حدود اواخر تیره ماه و اوایل مرداد است. برگ‌ها را از قسمت پایین قلمه جدا می‌کنیم اما اگر تمامی برگ‌های قلمه‌های چوب نرم قبل از تولید ریشه کنده شوند اثر منفی بر روی ریشه‌زایی خواهند داشت. به دلیل وجود برگ‌ها این قلمه‌ها نیاز به رطوبت هوای بالاتری دارند بنابراین پوشاندن قلمه‌ها با یک لایه پلاستیک شفاف و یا غبار پاشی با آب دو نوبت در روز به این مسئله کمک می‌کند. ریشه‌زایی قلمه‌های چوب نرم این گیاه ازنظر زمانی حدود ۶ الی ۸ هفته طول می‌کشد که سریع‌تر از قلمه چوب سخت است.

تکثیر بلوبری از طریق پاجوش:
استفاده از پاجوش روش دیگر تکثیر این گیاه است. پاجوش‌ها از کنار گیاه مادری رشد می‌کنند و بعد از گذشت حدود دو سال رشد و نمو در کنار گیاه مادری می‌توان نسبت به جداسازی آنها اقدام کرد. توجه کنید که در طی این دو سال می‌بایست پاجوش موردنظر را سرزنی کرد و اجازه نداد که خیلی بلند شوند زیرا این پاجوش‌ها معمولاً سیستم ریشه‌ای ضعیفی دارند که از این طریق می‌بایست مانع از رشد بیش‌از اندازه ساقه و عدم توسعه مناسب ریشه شد. زمان مناسب جداسازی پاجوش از کنار گیاه مادری نیز اواخر زمستان – اوایل بهار است.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “آموزش تکثیر درخت بلوبری

  1. سمیر گفته:

    سلام خسته نباشید من الان دو ماه که بذر بلوبری رو کاشتم و الان یه چیزی سبز کرده خواستم بدونم علف یا بلوبری

دیدگاه‌ها بسته شده است.