آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ: چطور میتونیم ساکولنت ها را از طریق برگ و قلمه تکثیر کنیم؟ اگر شما هم مثل من به نگهداری ساکولنت در منزل علاقه دارید، احتمالاً گیاهتان را جلوی یک پنجره پر نور نگهداری می‌کنید، ولی با این وجود باز هم گیاه شروع به رشد علفی می‌کند و خودش را به سمت نور دراز می‌کند و فاصله برگ‌ها از هم زیاد می شود.
تکثیر ساکولنتاگر شما هم گیاهی مثل این دارید که شروع به علفی شدن کرده نگران نباشید، این بهترین وقت برای تکثیر آن هست.

تکثیر ساکولنتاگرچه گیاه از بالا هنوز هم عالی به نظر میرسد برگ های پایینی شروع به افتادن خواهند کرد و از بین می‌روند، قبل از این که برگ‌ها بیفتند و خراب بشوند انها را جدا کنید و برای داشتن گیاهان بیشتری شروع به تکثیرشان کنید، تکثیر ساکولنت ها راحت، سرگرم کننده و رایگان است.

تکثیر ساکولنتشروع به جدا کردن برگ از پایین ساقه می‌کنیم، این کار را باید خیلی با دقت انجام بدهید، انتهای برگ را بگیرید و به طرفین تکان بدهید تا خیلی آهسته جدا شوند، باید برگ را کامل از ساقه جدا کنید از ته، اگر برگ کامل از ساقه جدا نشود برای تکثیر مناسب نخواهد بود.

تکثیر ساکولنتاینها برگ‌هایی هستند که کامل از ساقه جدا شدن
بعد از جدا کردن برگ‌های پایین حالا شما یک ساقه خالی دراز و چند تا برگ دربالا دارید، الان موقع بریدن و قلمه کردن گیاه مادری است.

تکثیر ساکولنت برگمیتونید از قیچی استفاده کنید، ولی یک چاقوی تیز و تمیز خیلی بهتراست.

تکثیر ساکولنتحالا ما چندین برگ، یک قلمه و یک ساقه بدون برگ داریم.

تکثیر ساکولنتحالا صبر می‌کنیم. قبل از اینکه برگ‌ها را روی خاک بگذاریم تا سبز شوند باید انتهای برگ خشک شود و پینه ببندد. این مرحله خیلی مهم است ، چون اگر بدون خشک شدن انتهای برگ انها او روی خاک بگذارید به‌زودی آبکی شده و از بین خواهند رفت. پس اجازه بدهید انتهای برگ‌های قلمه زده شده و ساقه مادری کاملاً خشک شوند. برای این کار میتوانید انها را در یک جای خنک با دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و به دور از نور آفتاب قرار بدهید تا خشک شوند (محل برش) ، خشک شدن قسمت بریده شده بستگی به شرایط نگهداری دارد و بین چند روز تا چند هفته در کاکتوس‌ها ممکن است طول بکشد.

وقتی احساس کردید انتهای برگ‌ها کاملاً خشک شده انها را روی بستری از خاک کاکتوس با زهکشی بالا بگذارید ( بعضی از افراد از هورمون ریشه زایی برای انتهای برگ‌ها استفاده میکنند) ولی من بدون استفاده از هورمون و با گذاشتن برگ‌ها جلوی پنجره‌ای پرنور با نور غیر مستقیم بهترین نتیجه را گرفتم.

بعد از چند هفته شما ریشه‌های کوچک صورتی را خواهید دید که از انتهای برگ‌ها خارج شدن و بعد از ان کم کم جوانه‌های کوچک را که قراراست  به گیاه جدید تبدیل شوند خواهید دید، من قبل از ریشه دار شدن برگ‌ها خیلی کم آب می‌دهم.(بصورت اسپری)

در این زمان من تقریباً هفته‌ای یک بار و یا هر زمان که متوجه شدم خاک کاملاً خشک شده آبیاری می‌کنم، دقیقاً مانند یک گیاه ساکولنت بالغ، آب زیاد اصلاً خوب نیست، برای مطمئن شدن از اینکه شما آب زیادی به گیاه ندادید من توصیه می‌کنم به جای آبیاری کامل خاک انتهای برگ‌ها را هر روز با اسپری آب مرطوب کنید.

تکثیر ساکولنتتکثیر ساکولنتآموزش تکثیر ساکولنتدر این مرحله بعد از ضعیف شدن و چروک شدن برگ مادر شما میتونید به آرامی برگ مادر را از گیاهچه جدا کنید و گیاهچه را به گلدان جدیدش انتقال بدهید، و یا اینکه اجازه دهید برگ مادر خودش خشک شوند و بیفتد
به خاطر داشته باشید تمام برگ‌ها به گیاه جدید تبدیل نمیشوند، بعضی‌ها از بین می روند، بعضی‌ها ریشه می‌زنند ولی هیچ‌وقت جوانه نمی‌زنند، بعضی‌ها جوانه می‌زنند بدون ریشه، تعداد کمی هم ریشه میدهند و شروع به تشکیل یک گیاه جدید می‌کنند.

تصویر پایین سه برگ را نشان می‌دهد که در یک زمان و یک جا کاشته شدند ولی وضعیت‌های متفاوتی را دارند.

آموزش تکثیر ساکولنتآموزش تصویری تکثیر ساکولنتمن جوانه‌های جدید را در ظرف کشت صنعتی کاشتم و همه باهم هستند مثل یک دیش گاردن یا جنگل ساکولنتی.

بیاید برگردیم به پایه مادری که بریدیم و برگ‌ها را ازشون جدا کردیم، هیچ چیزی در این گیاه به هدر نمی رود.

بعد از مدتی نگهداری در یک جای خنک با نور غیر مستقیم از آن جایی که برگ جدا شده گیاه شروع به جوانه زنی می‌کند، تا قبل از جوانه زنی آبیاری را خیلی کمتر کنید.

قلمه ساکولنتآموزش تکثیر ساکولنتبیاید برگردیم به گیاه اصلی که تمام این کارها رو به خاطر زیبا کردن ان انجام دادیم.

آموزش تکثیر ساکولنتگیاه قلمه شده اصلی بعد از خشک شدن ته بریده شده اش درخاکی با زهکشی خوب مثل خاک کاکتوس می‌کاریم و در دمای مناسب و نور غیر مستقیم قرار می دهیم تا به زودی ریشه بزند و دوباره شروع به رشد کند، یادتان نرود آبیاری زیادی در این زمان به دلیل اینکه گیاه ریشه‌ای برای جذب آب ندارد فقط باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

آموزش تکثیر ساکولنتاین هم از تکثیر ساکولنت ها
تمام گیاهان برای تکثیر و نگهداری تفاوت‌هایی دارند و نیاز آب و هوایی متفاوتی را میخواهند، ولی به طور عمومی مطالبی که بیان کردم حاصل تجربه‌ی شخصی بنده هست و من از ان به خوبی نتیجه گرفتم، امیدوارم شما هم استفاده ببرید.

ترجمه: سیوان حق دوست
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

97 دیدگاه برای “آموزش تصویری تکثیر ساکولنت از برگ

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای قلمه برگ باید برگهایی رو انتخاب کنید که سالم باشند ونه زیاد کوچک ونه زیاد پیر باشن، برگهایی که جوان هستند مناسب قلمه برگ هستند، میتونید برگهایی رو که لکه دارند وکوچک هستند رو دور بندازید ولی بقیه برگها مناسب هستند.

  1. امیر گفته:

    درود بر شما میخاستم بدونم این گیاه اسمش چیه و اینکه خودش دیگ زیبایی ای نداره و فقط به امید تکثیر دارمش
    آیا اینایی که پاش داره در میادو خیلیم زیادن پاجوش هستن?
    چجوری باید اینارو بکّنم و بکارم که ریشه بدن و کج نشن
    کلا الان چیکار باید بکنم
    http://uupload.ir/files/jhuj_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۵۱۰۳.jpg
    http://uupload.ir/files/28i_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۵۰۴۵.jpg
    http://uupload.ir/files/icvm_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۹۵۷.jpg

    اینا هم دو تا برگ سالمشه که به امید قلمه برگ گذاشتمشون
    http://uupload.ir/files/sqmt_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۵۱۶.jpg
    خیلی این گلو دوس داشتم وقتی سنش کمتر بود لبه های برگاش قرمز بودو زیباییش بدون وصف بود
    و اینکه چیکار باید میکردم که برگاش خم نمیشدن و خودش کج نمیشد?
    ایا الان راهی هست که برگاش صاف شن دوباره?
    از لحاظ نوری عالین
    به دلیل جابجایی هم اینجوری نشده چون ابتدای جابجای تا چند هفته رشدش چند برابر شدو خیلییی خوشگل شد اما یهو شروع بهداویزون شدن کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون،فکر کنم ائونیوم باشه بشدت کمبود نور داشته باریک وعلفی رشد کرده بله تنه جوش زده،میتونید قسمت باریک رو کات کنید تا تنه جوشها بزرگ وپرپشت بشن.

  2. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید و بسیار ممنون از وقتی که میزارید
    میشه ببینید این گلدون هایی که من قلمه هارو توشون قرار دادم آیا مشکلی دارن یا نه
    و اینکه اگ سم دیازینون روشون اسپری کنم مشکلی داره?
    http://uupload.ir/files/10aw_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۵۰۹.jpg
    http://uupload.ir/files/8vpw_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۵۲۶.jpg
    http://uupload.ir/files/s08_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۵۱۶.jpg
    http://uupload.ir/files/3s8p_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۴۵۴۲.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،مشکلی نیست فقط خاک رو باید مرطوب نگهدارید ،میتونید روزی دوبار اب انتهای برگها اسپری کنید،نیازی به اسپری محلول حشره کش نیست.

  3. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید برای افت پشه سیاه که به دلیل زیاد اب دادن بوجود میان سم دیازینون رو پیشنهاد کردید که خریدم اما روی ظرفش نوشته ۱۰ سی سی در یک لیتر شما گفتید ۱ سی سی در یک لیتر
    و اینکه اگ کامل از بین نرفتن میشه دوباره استفاده کرد?
    و اینکه به صورت اسپری به خود گیاه بزنیم یا به خاک اسپری کنیم یا به صورت ابیاری به گیاه بدیم?
    ممنونم
    ی سوال دیگ اینکه اگر گیاهی بدلیل جابجایی شروع به واکنش کرده باشه و قبل از تخریب کامل متوجهش بشیم چطور میتونیم جلوگیری کنیم?(برگ ها کمی چروک و کمی به سمت پایین خم شدن)

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، ۱۰ سی سی داخل یک لیتر اب خیلی زیاد میشه وگیاه ازبین میره احتمالا اشتباه نوشته شده بادقت یکباره دیگر نوشته روی محصول رو مطالعه بفرمایید،هم بصورت ابیاری وهم بصورت اسپری میتونید استفاده کنید روی خاک باید بریزید، برای مگس سیاه یا پشه قارچ ابتدا باید رطوبت خاک رو کم کنید زیر گلدانی رو خالی از اب وکاملا خشک نگهدارید، کنار گیاه کارت زرد نصب کنید،ابیاری با محلول حشره کش رو دو بار بافاصله یک هفته انجام بدید. در مورد گیاهی که میفرمایید اگر قسمت انتهایی پوسیده شده باید قسمت پوسیده شده رو کات کنید وداخل خاک بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید. برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید.

  4. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید
    من از این کاکتوس تکثیر زیادی داشتم اما این سه تارو که همزمان قلمه زدم دوتاشون رشد معمولی دارن اما یکیشون انقد بلند شده که زور تنه نمیرسه و هی چپ میکنه
    دوباره قلمه بزنمش یا براش قیم بزارم یا ریشه هاشونو چک کنم که شاید اون دو تای دیگ مشکل داشته باشن
    لطفا راهنماییم کنید
    http://uupload.ir/files/jed9_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۴۱۵.jpg
    و اینکه این قلمه هامم هر کدوم جدا جدا تو ی گلدون کوچیک بود و ریشه دارن و وضعیتشون اوکیه اما برداشتم همشونو تو ی گلدون بزرگ کاشتم
    مشکلی نداره?
    http://uupload.ir/files/rhlc_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۵۲۱.jpg
    با تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون میتونید براش قیم ببندید وبمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر انتقال بدید نور کافی دریافت کنه تنه سفت میشه،مشکلی نیست میتونید به همین صورت هم نگهداری کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  5. امیر گفته:

    سلامی دوباره و خسته نباشید
    میخاستم بدونم اسم این گیاها چیه و از طریق برگ میشه تکثیر کرد?
    چون برگاشون خیلی کوچیکه
    http://uupload.ir/files/609u_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۵۲۱۵۲.jpg
    و اینکه این یکی ساقش تقریبا چوبی شده ولی برگهاش سالمن
    مشکلی ایجاد نمیکنه?
    http://uupload.ir/files/umoa_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۴۳۴.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، سدوم هستند بله از طریق برگ هم تکثیر میشند ولی هنوز خیلی کوچک هستند باید کمی بزرگتر بشن تا بتونید برگهاشون رو جدا وتکثیر کنید.

  6. امیر گفته:

    سلام و خدا قوت
    من طبق همین میش رفتم ولی متاسفانه گلدون یکیشون آفت زد و باعث از بین رفتن ریشش شد اما خب هنوز زندست
    اگ تو این عکس ببینید اونی که آفت نزده هم ریشه داره هم جوونه اما اون یکی فقط جوونه
    http://uupload.ir/files/17u_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۱۵۹.jpg
    http://uupload.ir/files/1jm9_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۱۵۶.jpg
    اونی که که ریشه نداشت و جوونه بود دیگ برگش کامل خشک شدو از برگ کنده شد الان چیکارش کنم?تا شما جواب بدید تو ی خاک معمولی با دونه های ریز میکارمش
    http://uupload.ir/files/2j39_۲۰۲۰۰۷۳۱_۱۴۵۲۳۹.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام میتونید داخل خاک سبک مثل پیت ماس یا کوکوپیت بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید تا ریشه بزنند ورشد کنند.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، عکس اول سدوم مورگانیوم هست،عکس دوم سدوم رفلکسوم،هر دو از طریق ساقه وبرگ تکثیر میشن.

      • کارشناس 1 گفته:

        جوانه هستند زمانی که ریشه زدند میتونید از روی برگ جدا کنید وجداگانه بکارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه اشک تمساح هست روی برگها هم جوانه های گیاه هستند که این گیاه با این طریق تکثیر میشه، به اصطلاح زنده زا هست.

    • گیسو گفته:

      خیلی ممنون از پاسخگویی شما
      عیدتون هم مبارک
      بذر هاورتیا کوپری نمیارید ??
      بذرها رو کی شارژ میکنید
      قصد خرید. دارم اما منتظر شارژ شدن بذر افوربیا انوپلا هستم

  7. fa.ir1978 گفته:

    وقت بخیر. آبا ساکولنت اتاوا رو هم میشه به این طریقی که لینک دادم ریشه دار کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله تمام ساکولنتهایی که با برگ تکثیر میشن رو میشه با این روش هم ریشه دار کرد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،بله هم ریشه زده هم جوانه خاک رو مرطوب نگهدارید وبمرور زمان نور رو افزایش بدید وبستر رو جابجا نکنید کم کم بزرگ میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله درست انجام دادید در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید و هر وقت سطح خاک خشک شد مقدار کمی ابیاری کنید، بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  8. مونا گفته:

    سلام؛ خسته نباشید
    حدودا ۲ ماه پیش این گیاه رو خریدم و هر ۱۰ روز یه بار آب میدم منتها چروک شده و نمیدونم دلیلش چی هست.اگر ممکن هست در خصوص شرایط نگهداریش راهنمایی بفرمایید. ممنونم
    http://uupload.ir/files/gr3_photo_2020-05-10_14-41-41.jpg
    http://uupload.ir/files/8hl4_photo_2020-05-10_14-41-58.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، کنفیتوم هست،خاکش مناسب نیست وبیماری قارچی گرفته گیاه رو از خاک دربیارید وقسمتهای چروک ونرم شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید،خاکش باید متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه. نور زیاد وفیلتر شده میخواد وابیاری هر زمان خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

  9. مرتضی گفته:

    سلام وقت بخیر من یک ساکولنت خریدم که برگاش به رنگ قرمز هستن . اما برگهای جدیدیش که رشد میکنن قرمز نمیشن و سبز هستن در ضمن لطف کنید روشهای تکثیر این نوع ساکولنت رو هم توضیح بدین. سپاس. عکس رو هم آپلود کردم
    http://uupload.ir/files/ta4b_20200508_120233.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کراسولا اتاوا هست، از طریق برگ وقلمه ساقه تکثیر میشه قسمتهای قرمز رنگ شدن ومصنوعی هستند، قسمتهایی که رشد کردن وسبز هست برگهای اصلی وطبیعی گیاه هست،میتونید روی قسمتهای قرمز مقداری اب اسپری کنید وبه ارامی از روی برگها جداکنید، این کار فقط برای جلب مشتری وفروش گیاهان انجام میشه وبرای گیاه مضر هست.

  10. مرتضی گفته:

    سلام وقت بخیر من یک ساکولنت خریدم که برگاش به رنگ قرمز هستن . اما برگهای جدیدیش که رشد میکنن قرمز نمیشن و سبز هستن در ضمن لطف کنید روشهای تکثیر این نوع ساکولنت رو هم توضیح بدین. سپاس

  11. سید سعید گفته:

    سلام وخداقوت خدمت شما،من یه ساکولنت دارم که ازقسمت ساقه خودش ریشه زده. ریشه ها بسیار شفاف وصورتی هستن.دراین حالت چه باید بکنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رطوبت محیط زیاد باشه گیاه از ساقه ها ریشه میزنه،میتونید از همون قسمت که ریشه زده کات کنید ومجدد بکارید یا اینکه ریشه هارو کات کنید.

  12. هانیه گفته:

    سلام من به همین شکل تکثیر کردم و توی یه ظرف یک بار مصرف در دار شفاف گذاشتم و درش رو میبندم البته هوا میکشه آیا خوبه ؟؟الان جونه زده من از کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ براشون میتونم الان که خیلی کوچیکن استفاده کنم؟؟چند وقت یک بار استفاده کن و چه مقدار

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای ساکولنتها بهتر هست درب ظرف رو نبندید، درب رو باز بگذارید، کودهی رو میتونید از سه ماهگی شروع کنید.

  13. مونا گفته:

    سلام ، خسته نباشید
    من یه ساکولنت دارم که برگهاش زرد میشد و میریخت اینه که چک کردم و متوجه شدم ریشه اش پوسیده ، مجبور شدم ریشه و قسمتی از ساقه رو که پوسیده شده بود کات کنم و گیاه دو قسمت شد، بعد محلول قلرچ کش بهش زدم و گذاشتم ۷۲ ساعت یه جای خنک بمونه، بعد مخلوط خاک برگ و خاک کاکتوس رو با محلول قارچ کش ضدعفونی کردم و گیاه ها رو کاشتم ، اما بعد از یک هفته ساقه هاشون نرم شد و مجبور شدم دوباره کات کنم ، الان به این شکل هستن و ممنون میشم اگر توضیح بدید چجوری باید بکارمشون که مشکلی پیش نیاد
    http://uupload.ir/files/a3b9_photo_2020-03-08_16-20-17.jpg
    http://uupload.ir/files/onno_photo_2020-03-08_16-20-25.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شاخه های قلمه زیاد هست، میتونید شاخه ها رو هم بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده ببرید وچند شاخه کنید برگهای پایینی رو هم کات کنید دو الی سه برگ روی ساقه بمونه کافی هست،بعد از اینکه قسمت بریده شده کامل پینه بست داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید داخل خاکش خاک برگ ترکیب نکنید،ودر جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید،خاک رو غرق اب نکنید کمی مرطوب باشه کافی هست.

    • مونا گفته:

      ممنونم از توضیحاتتون ُ چند روز لازم هست تا محل بریدگی خشگ بشه؟ ظاهرا ۷۲ ساعت کافی نبوده؟ یک هفته کافیه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        ممنون از شما،بستگی به ضخامت تنه قلمه داره از سه روز الی یک هفته زمان میبره تا قسمت بریده شده کامل پینه ببنده. سه روز نگهداری کنید وروز سوم قسمت بریده شده رو بررسی کنیداگر رطوبت نداشت وکامل خشک بود میتونید بکارید اگر رطوبت داشت چند روز هم صبر کنید تا کامل پینه ببنده وخشک بشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.