آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

گل شفلرا یا گل پنجه کلاغی با نام انگلیسی Schefflera را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد. آسان‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد.

قلمه زدن گیاه شفلرا دارای سه مرحله به شرح زیر است

  • انتخاب قلمه مناسب و سالم
  • کاشت در خاک مناسب
  • نگهداری پس از کاشت قلمه

مراحل قلمه زنی گل شفلرا (گل پنجه کلاغی)

برای قلمه زدن گل شفلرا قلمه را از شاخه‌های چوبی شده و سالم انتخاب کنید و آنها را به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز و تمیز کات کنید،  برگ‌های روی قلمه‌ها را برای جلوگیری از تبخیر زیاد جدا کنید البته می‌توان یک یا دو برگ انتهایی را روی قلمه باقی گذاشت.

آموزش قلمه زدن گل شفلراقلمه گل شفلرا

حال قلمه‌ ها آماده کاشت هستند و باید خاک مناسب را برای آنها تهیه کرد، از ترکیب خاک‌های مختلفی مانند پیت ماس، کوکوپیت، ماسه و پرلیت می‌توان برای قلمه زنی گل شفلرا استفاده کرد. بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچکش و یا حرارت ضدعفونی کنید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها افزایش یابد.

قلمه‌ها را به اندازه یک تا سه سانتی متر در خاک فروکرده و اطراف آن را با انگشت پر کنید. گلدان را آبیاری مختصری کرده و در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، توجه داشته باشید نباید قلمه‌ها را در مقابل تابش شدید نور آفتاب قرار دهید. به منظور حفظ رطوبت اطراف ریشه‌ها می‌توانید بر روی گلدان محتوی قلمه‌ ها پلاستیکی شفاف بکشید یا به اصطلاح ظرف قلمه را کاور کنید.

ریشه زایی قلمه‌ها ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد. پس از اطمینان از ریشه زایی می‌توان به تدریج رطوبت را کم کرد. یک ماه پس از ریشه زایی نیز می‌توان قلمه خای ریشه دار را به گلدان دیگری منتقل کرد.

ریشه دار کردن قلمه شفلرا

چند نکته مهم در قلمه زدن گل شفلرا

  • قلمه ها را در جهت درست در خاک بکارید یعنی نباید سر و ته کاشته شود.
  • خاک لازم نیست خیلی خیس باشه و تنها رطوبت نسبی خاک کافی می باشد.
  • بهتر است قلمه ها بصورت مورب کات شوند.

بهترین زمان برای قلمه زنی گل شفلرا چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت قلمه شفلرا می باشد.

گل شفلرا را از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز میتوان تکثیر کرد. شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آن را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت. همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

برای آموزش قلمه شفلرا در آب اینجا کلیک کنید

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

195 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

  1. مستانه گفته:

    باسلام وعرض ادب من یک برگ فیکوس قلمه زدم ازروش ریشه دارکردن حدوددوماهه که زدمش توی خاک پژمرده نشده ولی هیچ برگی یاجوانه ای هم ن ده ایابازهم بایدصبرکنم،وچه قدرطول میکشه تاجوانه جدیدبده ممنون میشم به من پاسخ بدین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر باساقه قلمه زده باشید جوانه میزنه ولی زمان میبره ولی اگر فقط برگ رو ریشه دار کرده باشید یعنی ساقه ای نباشه هرگز جوانه نمیزنه بعد از مدتی از بین میره.

  2. اکرم گفته:

    سلام من اندازه نیم متر گل شفلرا دارم میخوام برش بزنم تا پرپشت بشه ،آیا میشه ببرمش یا نه ،و چقدر برش بزنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونیدسر زنی کنید وقسمت بالایی رو مجدد ریشه دار کنید وبعد کنار گیاه مادری بکارید تا پر پشت بشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون شفلرا ابلق هست بله هم از طریق برگ وهم از طریق قلمه ساقه ریشه دار میشه. باید طوری جدا کنید که برگ از قسمتی که به ساقه وصل هست جدا بشه یعنی انتهای برگ هم باشه از وسط ساقه ریشه دارنمیشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما ،سطح خاک رو کمی کنار بزنید اگر ریشه هامشخص هستند میتونید گلدون رو یک الی دو سایز بزرگتر کنید یا اگر ریشه ها از زهکش گلدون بیرون زدن.

  3. رها گفته:

    سلام خسته نباشین. راحتترین روش که قلمه ای سالم و ریشه دار بدون پوسیدگی و دردسر و زودتر میده کدوم روش؟ قلمه زدن در خاک یا در آب؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، این موضوع بستگی به قطر قلمه داره اگر قلمه از قسمتهای تازه رشد کرده گیاه وقطرش کمتر باشه داخل اب بهتر ریشه دار میشه ولی اگر قطر قلمه زیاد باشه واز قسمتهای قدیمی گیاه باشه یا به اصطلاح چوبی باشه داخل خاک سبک بهتر ریشه دار میشه زمان قلمه زدن هم خیلی مهم هست، بهار بهترین زمان برای قلمه زدن انواع گیاهان هست، وحتما لوازمی رو که برای قلمه زدن استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده باشه، اگر تمام شرایط رو بصورت اصولی رعایت کنید با هر دو روش میشه براحتی قلمه ها رو ریشه دار کرد وحدود یک الی دو ماه زمان میبره تا قلمه های شفلرا ریشه دار بشه،قلمه ها رو در محیط نیمه سایه نگهداری کنید وخاک ومحیطشون رو مرطوب وگرم نگهدارید.

  4. آذر گفته:

    سلام من یه هفته پیش گلدون شفرارو عوض میکردم از دوتا ریشه اش یکیش کنده شد و الان روز ب روز پژمرده میشه هیچ راهی برا جلوگیری از خشک شدنش نیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده وخاکش رو مرطوب نگهدارید مجدد ریشه میزنه میتونید با محلول هورمون ریشه زایی ابیاری کنید تا سریعتر ریشه بزنه.

  5. ابوالفضل همتی گفته:

    سلام و عرض ادب چندین گلدان شفلرا دارم هم از نوع برگ کوچک و هم از نوع برگهای بزرگتر ولی ساقه های آنها خیلی بلند حدود دو متر قد میکشند ولی از قطر قوی نمیشوند لطفا راهنمایی فرمائید سپاسگزارم.
    گلدانها بزرگند و پشت درب ورودی که بیشتر شیشه ای است نگهداری و آبیاری خیلی منظم نیست گاهی دوسه روز یکبار و گاهی هفته ای و شاید هم کمی بیشتر هم باشد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. نصیری گفته:

    سلام من یک شفلرا دارم که الان دو سالشه . خیلی هم حالش خوب بود و‌یه پنح ماهی دیگه جوانه نزد و این دو سال گلدانش عوض نشده بود گلدون بزرگ تری جابجاش کردیم . الان برگاش رنگشون کم رنگ شده و‌میریزن و ساقهاشم میریزه
    چکارش کنم استاد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد کرده برگهایی رو که زرد شده جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با خاک وگلدان جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه موقع ابیاری یک بار با اسید امینو یا جلبک دریایی ابیاری کنید.

  7. مرتضی نوری طالقانی گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر ببخشید گیاه شفلرا ما یکی دو ماهه حالش خوب نیست و شروع به خشک شدن ساقه و ریزش شدید برگ کرده و قبلا قارچ داشت و تک و توک شیاه و قهوه ای میشد و الان از ترس کمتر اب میدیم حدودا ۸ تا ۱۰ روز یکبار و بنظرتون چیکار میشه کرد؟
    بالای گیاه کاملا سبزه و از پایین داره خشک میشه
    ممنون از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله متاسفانه در حال از بین رفتن هست میتونیداز قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید لوازمی رو که برای برش استفاده کنید حتما تیز وضد عفونی شده باشه قلمه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک سبکی بکارید و با محلول قارچ کش ابیاری کنید وکاور کنید ودر محیطی که نور متوسط ودمای بین ۲۰ الی ۳۰ درجه داره نگهداری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سوالها پاک نمیشند تا زمان تایید برای شما نمایش داده نمیشه بعد از تایید وپاسخگویی برای عموم نمایش داده میشه، جواب سوالتون در نظر قبلی کمی پایین تر هست مطالعه بفرمایید. فقط سوالهای تکراری واسپم حذف میشند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.