کاکتوس‌ ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟

کاکتوس‌ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟

کاکتوس‌ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟ اکثر کاکتوس‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای آب و هوای اغلب خشک و کم آبی می‌باشد. کاکتوس برای مقابله با کم آبی و زندگی در شرایط سخت  به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که شرایط را تحمل کرده و به حیات خود ادامه دهند. کاکتوس‌ها به چند طریق در مقابل این خشکی مقاومت می‌کنند که در ادامه به این موارد اشاره می‌شود.

۱- کاکتوس‌ها آب مورد نیاز خود را در بافت‌های گوشتی خود که اغلب به شکل ستونی و کروی هستند ذخیره می‌کنند تا در روزهای خشکی از آن استفاده کنند. و این همان دلیل توصیه به آبیاری کم کاکتوس‌ها در شرایط خانگی و گلخانه‌ای می‌باشد.

کاکتوس گوشتی
کاکتوس گوشتی

۲- اغلب کاکتوس‌ها برگ‌های حقیقی خود را از دست داده‌اند و خارهای آنان نیز درحقیقت برگ‌هایی تغییر شکل یافته‌ای هستند که به دلیل این مسئله، تبخیر و از دست دهی آب در این گیاهان به حداقل ممکن رسیده است. زیرا خار در مقایسه با برگ آب بسیار کمتری را از طریق تبخیر از دست می‌دهند.

نقش تیغ در کاکتوس
نقش تیغ در کاکتوس

۳- شکل خاص ساقه بسیاری از کاکتوس‌ها که اکثراً به شکل استوانه یا کره است موجب کاهش نسبت مساحت به حجم کل گیاه می‌شود و این مسئله نیز به کاهش تبخیر آب و همچنین تأثیر گرمای خورشید کمک می‌کند.

نقش تیغ در کاکتوس

۴- همچنین پوششی واکس مانند بر روی سطح ساقه وجود دارد که آن نیز مانع از تبخیر آب می‌شود. در برخی از کاکتوس این پوشش به رنگ سفید خاکستری می‌باشد که با برخورد دست ممکن است پاک شود.  این پوشش فرینا نام دارد. برای مطالعه مقاله کامل فرینا اینجا کلیک کنید.


کاکتوس‌ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟

۵- در بسیاری از کاکتوس‌ها کرک‌های مو مانند وجود دارد که هم مانع از سوختگی کاکتوس‌ها در اثر تابش شدید نور آفتاب می‌شود و هم باعث کاهش تعریق آب گیاه می‌شود. این کرک‌ها از قسمت آرئول گیاه رشد می‌کند و در گونه‌های مختلف به شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد که در تصاویر زیر برخی از انواع مختلف آن را مشاهده می‌کنید.

کاکتوس‌ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟مامیلاریا هانیاناکاکتوس بیاباناورئوسرئوس

نویسنده: شیوا کریمی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “کاکتوس‌ ها چگونه در مقابل کم آبی دوام می‌آورند؟

  1. Korosh گفته:

    سلام خسته نباشید تازه بخش نوشتن مقالتونو خوندم ولی بستس لطفا بازش کنید خیلی مقاله هایه جالب و خوبی دارم ک تو هیچ سایتی نیس ب پولم نیازی ندارم فقط بقیه بخدنن استفاده کنن کافیه لطفا ی امکانی بزارید ک مقالهارو بنویسیم بفرستیم نبندید یا برایه یک سری از افردا باز باشه همیشه بنویسن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در روزهای کاری درساعاتی که مشخص شده در پایین صفحه سایت با شماره های روی سایت تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.