چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟

چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟

چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟ ساکولنتها یک گروه از گیاهان هستند که برگ‌های ضخیم، گوشتی و ساقه علفی و تقریباً آبکی دارند، این گیاهان که شامل کاکتوس‌ها هم می‌شوند بسیار مقاوم به خشکسالی هستند زیرا برگ و ساقه گوشتی آنها به عنوان اندام ذخیره کننده آب عمل می‌کند. اگرچه ساکولنتها می‌توانند مدت‌های طولانی با آب کم یا مدت کوتاه بدون آب زنده بمانند اما از حمله آفات و حشرات حتی برای مدت کوتاه رنج می‌برند وجود آفات بر روی این گیاه و تغذیه از شیره گیاهی می‌تواند موجب از بین رفتن آن شود.

 

همیشه مقابله با حشرات و آفات گیاهی مسئله‌ای بوده که ذهن پرورش دهندگان گل و گیاه را برای پیدا کردن راه چاره و مقابله با آن به خود مشغول کرده است. از قدیم روش‌های مقابله فیزیکی و امروزه استفاده از حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی و استفاده از درمان‌های طبیعی گزینه‌های انتخابی برای از بین بردن آفات گیاهی است.

 

از موارد درمان‌های طبیعی که می‌تواند برای مقابله با آفات و حشرات مورد استفاده قرار گیرد استفاده از سیر است. ساکولنتها به طور کلی از حمله هر نوع  آفات و حشراتی رنج می‌برند اما برخی از آفات شناخته شده به طور مداوم به ساکولنتها حمله کرده و تداوم حضور آنها بر روی گیاه باعث تغییر شکل در برگ و فرم گیاه، ایجاد لک و تغییر رنگ در برگ و ساقه و در نهایت زردی و ریزش برگ و مرگ گیاه می‌شود.

 

برای مثال کنه‌های عنکبوتی گاهی مواقع به ساکولنتها حمله می‌کنند و نقاط سفید رنگ را روی بخش آسیب دیده گیاه ایجاد می‌کنند این آفات به سرعت در حال افزایش بوده و ممکن است به وسیله آسیب رساندن به ساقه باعث مرگ گیاه شوند. شپشک آرد آلود آفت دیگری است که به طور گسترده به انواع ساکولنتها حمله می‌کند این حشرات تخم‌های خود را در برگ‌های شاداب گیاهان قرار می‌دهند و در مدت کوتاه باعث از بین رفتن کامل گیاه می‌شوند.

 

سایر حشراتی که به احتمال زیاد به ساکولنتها حمله می‌کنند: مگس سفید، انواع شته‌ها، بالشتک، و بیماری قارچی است.

 

برای مقابله با تمام این حشرات شما می‌توانید در مراحل اولیه و زمانی که هنوز تعداد آفات زیاد نشده با کمک اسپری سیر آنها را کنترل کرده و از بین ببرید.

 

دستور تهیه و استفاده از اسپری سیر:
اسپری ارگانیک سیر بر علیه انواع آفات مشتمل بر شته‌ها، مگس‌های سفید، کنه عنکبوتی و…. مؤثر است.

برای تهیه آفت کش سیر ۸۵ گرم سیر تازه خرد شده را با ۳۰ میلی لیتر روغن معدنی ترکیب کنید.

 

برای افزایش کار آیی آفت کش، مخلوط حاصل را برای مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر استراحت دهید سپس محلول را از صافی عبور داده و سیر خرد شده را دور بریزید.

 

 

اگر می‌خواهید قدرت آفت کش خانگی خود را افزایش دهید محلول را با ۱ قاشق چای خوری (معادل ۵ میلی لیتر) از روغن امولسیون ماهی رقیق شده و ۴۷۳ میلی لیتر آب مخلوط کنید.

 

پس از اینکه تمام مواد را مخلوط کردید بطری را خوب تکان داده و آن را برای ۲ ماه در شیشه‌ای درب بسته و جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

 

روش استفاده از آفت کش سیر:
برای استفاده از اسپری آفت کش ارگانیک سیر ۳۰ میلی لیتر از محلول را با ۴۷۳ میلی لیتر آب مخلوط کنید و هم بزنید تا محلول در آب به طور کامل حل شود.

 

ساده‌ترین روش برای استفاده از محلول آفت کش این است که مایع را در یک بطری اسپری دستی ریخته و مخلوط را به راحتی بر روی گیاهان خود اسپری کنید. پشت برگ‌ها و سطح روی خاک را اسپری کنید تا کل گیاه محافظت شود.

 

برای جلوگیری از سوختگی فیتوتوکسیک (یک وضعیت ناشی از سمیت اسپری‌های حشره کش) گیاهان خود را زمانی اسپری کنید که درجه حرارت بیشتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد نباشد. و زیر آفتاب نباید اسپری کنید.

 

به یاد داشته باشید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و برای جلوگیری از آلوده شدن گیاهانتان به بیماری‌ها و آفات هر از گاهی آنها را بررسی کنید و اگر نشان از آلودگی یا بیماری دیدید به سرعت اقدام کنید.

 

اگر فقط چند حشره را روی گیاهتان مشاهده کردید آنها را با دست برداشته و بِکُشید. دو بار در سال در یک زمان مشخص می‌توان از طریق پاک کردن برگ‌ها با پنبه آغشته به الکل و همچنین سم‌پاشی گیاهان با آفت‌کش‌های متناسب و سازگار با گیاه از ابتلا گیاهانتان به آفات شته و شپشک و بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید.

از این روش برای سایر گیاهان آپارتمانی نیز می‌توان استفاده کرد.
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

3 دیدگاه برای “چگونه از سیر برای مقابله با حشرات استفاده کنیم؟

  1. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام
    لطفا بگین ۸۵ گرم سیر تازه خورد شده که توی مقاله نوشته شده تقریبا چه درصدی از یک لیوان میشه؟ و آیا روغن معدنی همون پارافین شمع هستش؟ منظور از استراحت دادن چی هستش؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، یک قاشق غذاخوری پر حدود ۸۵ گرم میشه، کلا انواع روغنهایی که از مشتقات نفت بوجود میاد روغن معدنی محسوب میشه مثل روغن ولک، پارافین، و…

دیدگاه‌ها بسته شده است.