معرفی و آموزش نگهداری افوربیا استلاتا

معرفی و آموزش نگهداری افوربیا استلاتا

معرفی و آموزش نگهداری افوربیا استلاتا: افوربیا استلاتا euphorbia stellata خانواده:euphorbiaceae بومی: کیپ شرقی افریقای جنوبی می‌باشد. این گیاه در میان چمن‌ها رشد می‌کند و سنگریزه‌ها اغلب به طور کامل در اطراف غده زیر زمینی ضخیم گیاه که خود را به طور کامل در شکاف‌های سنگی جا می‌دهد قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام گیاه برمی‌آید شاخه‌ها از میان غده گیاه خارج شده و بر روی زمین سقوط می‌کنند.

 

این گیاه به هر دو گونه euphorbia medusoid و Euphorbia squarrosa شبیه است از لحاظ شکل ظاهری و فرم بدنی بسیار به e.squarrosa شباهت دارد، ساقه اصلی گیاه کوتاه مخروطی که ۵-۱۵ سانتیمتر ارتفاع و ۵-۷ سانتیمتر یا بیشتر قطر دارد ترب شکل به رنگ چوب با ریشه‌های ضخیم و گوشتی، غده گیاه یک ارگان ذخیره سازی زیرزمینی آب است و همین امر این گیاه را در برابر خشکسالی بسیار مقاوم کرده در کشت‌های گلخانه‌ای معمولاً غده زیر زمینی به عمد و برای نشان دادن زیبایی گیاه و شباهت بی‌نظیر آن به بن سای روی سطح خاک قرار می‌گیرد به طوری که می‌توان آن را مشاهده کرد.

 

شاخه‌های گیاه تا ۱۵ سانتیمتر طول و ۱۴ میلیمتر عرض دارد به رنگ سبز تیره که علامت‌های سفید رنگ روی بدنه وجود دارد شاخه‌ها کاملاً مسطح لبه‌های (حاشیه‌های کناری) شاخه دندانه دار بوده و بین هر دندانه ۶ میلیمتر فاصله وجود دارد. خارهای گیاه به صورت جفتی دایره‌ای و قاعده‌مند کاملاً جدا از همدیگر و تا ۴ میلیمتر طول دارد. گل‌های گیاه به رنگ زرد مایل به سبز با ساقه‌ای به طول ۵ میلیمتر غده میانی گل زرد رنگ و تخم مرغی شکل تقریباً قابل لمس است.

 

میوه‌های گیاه به شدت لایه لایه به اندازه ۵×۵۳ میلیمتر عرض دانه‌ها تخم مرغی شکل و داخل میوه قرار دارد. افوربیا استلاتا به عنوان گیاه زینتی کشت می‌شود و به خاطر فرم زیبای بدنه علاقه‌مندان زیادی دارد.

 

شرایط نگهداری:
این واریته افوربیا مانند سایر افوربیاها همچون e.groenewaldii و…است. استلاتا از نرخ رشد بالایی برخوردار است این واریته اگر شرایط نگهداری از نظر میزان آب، دما، کود و نور در دوره رشد فعال ایده آل باشد رشد قابل توجهی دارد در دوره استراحت از رطوبت زیاد خاک و محیط بپرهیزید والا غده و ریشه دچار پوسیدگی می‌شود.

 

خاک:
به خاکی سبک بسیار متخلخل با زهکشی بالا و عاری از مواد آلی نظیر خاک رس، لوم و شن، سنگ آتشفشانی و مقدار کمی خاک برگ پوسیده نیاز دارد گلدان این گیاه را کوچک متناسب با سایز گیاه و دارای حفره‌های انتهایی بسیار زیاد و بزرگ انتخاب کنید که آب حاصل از آبیاری را به سرعت عبور دهد به ph خاک حساس نیست این یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است که ریشه‌ها از سومین قسمت خاک خود استفاده می‌کند و اغلب این منطقه به عنوان یک مالچ یا حمایت از ساقه عمل می‌کند.

 

آبیاری:
در طول دوره رشد فعال به آبیاری منظم و کافی نیاز دارد در طول فصل زمستان شاید لازم باشد (با توجه به منطقه نگهداری از نظر دمایی) که بستر کاشت را هر هفته آبیاری کنید آبیاری بستر این گیاه را عمیق انجام ندهید در حدی که تمام لایه‌های خاک خیس شود کافی است هرگز حین آبیاری خاک را غرقاب نکنید مانده آبی در بستر و محیط اطراف ریشه باعث پوسیدگی ریشه و غده یا مسدود شدن منافذ موجود در خاک و حفره انتهایی گلدان و در نهایت مسدود شدن راه تنفس ریشه و خفگی بستر کاشت شده و گیاه نابود می‌شود در فصول سرد سال مخصوصاً زمستان بستر کاشت را تقریباً خشک نگه دارید این گیاه به خشکی مقاوم است و حتی می‌تواند در خاک‌های خشک و شنی رشد کند اما بهتر است که برای داشتن گیاه شاداب با رشد بهینه آبیاری منظم در دوره رشد فعال فراهم شود.

 

نور:
استلاتا از واریته گیاهانی است که گرمای بالا را تحمل می‌کند و نیاز به مکانی با خورشید کامل به سایه جزئی دارد حتی می‌تواند در صورت اداپته شدن نور کامل روز را دریافت کند رنگ برگ‌های این گیاه در صورتی که در نور خورشید کامل نگهداری شده و رشد کند بیشتر و بهتر نمایان می‌شود این گیاه در مکان‌های سایه روشن هم سبز می‌ماند اگر گیاه را در مکانی با نور کم نگهداری کرده و قصد انتقال ان به مکانی با نور مستقیم و زیاد را دارید کم کم این کار را انجام دهید تا گیاه با شرایط جدید اداپته شود والا از سایه به نور مستقیم باعث سوختگی برگ و نابودی ان می‌شود.

 

کوددهی:
در طول فصل رشد فعال مخصوصاً تابستان نیاز به تغذیه منظم و مصنوعی دارد استلاتا را با کودهای مخصوص کاکتوس که درصد بالایی از پتاسیم را دارند سه هفته یک‌بار تغذیه کنید.

 

دما:
برخی از افوربیاها تحمل سرمای سخت را دارند استلاتا به شرط خشکی بستر دمای ۶- درجه را دوام می آورد اما بدون داشتن نور کافی و گرمای مناسب نمی‌توانید استلاتای زیبای داشته باشید بهتر است دمای منطقه نگهداری در زمستان از ۱۲-۹ درجه پایین‌تر نرود این واریته افوربیاها می‌تواند در مناطقی که زمستان سرد و یخبندان ندارد در فضای باز کشت شود.

 

آفات و بیماری‌ها:
از بیماری‌ها پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد و نامنظم یا بستر نامناسب و عدم زهکشی کافی می‌تواند برای گیاه مشکلاتی ایجاد کند در صورت ابتلا به قارچ در اثر عدم تهویه و شرایط نامناسب نگهداری سموم قارچ کش بی اثر بوده و گیاه از بین می‌رود. افت خاصی این افوربیا را تهدید نمی‌کند.

 

 

تعویض گلدان:
گلدان این گیاه را هر دو سال یک‌بار تعویض کرده و ریشه‌های پوسیده و آسیب دیده را کات کنید.

 

تکثیر:
از طریق کاشت بذر و قلمه و جدا کردن جوانه‌های گیاه مادری تکثیر می‌شود. کاشت بذر این گیاه مانند کاشت دیگر بذور افوربیا است گیاهان حاصل از کاشت بذر غده‌های قطور و متقارنی را تشکیل می‌دهد.

 

 

از طریق قلمه:
جوانه‌های حاصل روی پایه مادری را رها کنید تا روند رشد را طی کرده و بزرگ‌تر شود ریشه‌های گیاهچه را در خاک مدفون نکنید تا سرعت رشد بالاتری داشته باشد زمانی که رشد شدت گرفت و گیاهچه بزرگ شد قسمت سبز بالای شاخه را کات کنید تا گیاهچه به ایجاد تنه اصلی (غده انتهایی) تحریک شود گیاهان حاصل از تکثیر قلمه به سرعت رشد کرده و به گلدهی می‌رسد ولی ساقه اصلی یا همان غده انتهایی گیاه مانند پایه مادری نیست و دارای انحنا یا قوس است. برای خرید بذر این گیاه اینجا کلیک کنید.

 

تکثیر از طریق قلمه:
اگر یک شاخه از پایه مادری را برای قلمه انتخاب می‌کنید حتماً با کاتر تیز و غیر اره‌ای برش داده و محل برش را با سم قارچ کونازول اسپری کنید تا شیره ترشح شده را بشویید قلمه را برای چند روز به کناری گذاشته تا قسمت بریدگی پینه ببند قلمه‌های افوربیا که آوند بسته نشده به سرعت در خاک می‌پوسد بعد پینه بستن انتهای قلمه را در هورمون ریشه زایی فرو کرده و روی سطح خاک بسیار سبک و متخلخل بخوابانید به نحوی که انتهای قلمه کمی در بستر فرو رفته تا بعد ریشه زایی ریشه‌های جوان به سمت پایین و داخل گلدان هدایت شود.

 

هشدار:
شیره افوربیاها سمی است و می‌تواند در اثر تماس با اعضای بدن برخی افراد باعث ایجاد تحریکات پوستی. خارش. و تورم و قرمزی پوست شود در اثر تماس دست آلوده به صمغ این گیاه با چشم می‌تواند باعث کوری موقت شود.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری افوربیا استلاتا

  1. M.g گفته:

    سلام من شادابی وبراقی برگ زاموفولیا ااز ترکیب آب وعسل رقیق شده استفا ده کردم فعلا برگ ها خیلی شاداب به نظر میرسن به نظر شما این کارم اشتباه بود

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، عسل رو پیشنهاد نمیکنم چون شیره موجود در عسل ممکن هست باعث جذب حشرات بشه ویا روزنه های برگ بخاطر شیره عسل بسته بشه وگیاه نتونه نور خوبی جذب کنه، اب جوشیده سرد شده بدون هیچ مواد افزودنی بهتر هست.

  2. امید احمدی گفته:

    سلام ،خسته نباشید،سایت بسیار خوبیه،از همه عزیزانی که این سایت رو راه اندازی کرده اند و همه کارشناسان عزیز تشکر می کنم .
    من یک افوربیا استلاتا دارم که ۱هفته افتاد و از تو گلدان دراومد،دوباره اون رو گذاشتم تو گلدون ولی تا ۴ روز بهش آب ندادم، حالا بعد از ۷روز تمام شاخه ها ش خشک شده ،۲ تا شاخهبزرگ هم زرد شده و نوک یکیشون خشکه،ممنون میشم راهنمایی کنید ،علت چیه و چکار باید بکنم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از لطف و توجه شما دوست عزیز. احتمالش هست که غده گیاه اسیب دیده باشه به ارامی غده گیاه رو بررسی کنید ببینید ترک برنداشته، ریشه ها رو هم بررسی کنید اگر ریشه ها پوسیده شده جدا کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو ابیاری کنید.

  3. masood.1990 گفته:

    سلام و خسته نباشید بنده یه گیاه استلاتا دارم و یکی از برگهاشو کشیدم و کندم میخواستم و روی غده گیاه جاش سوراخ شد و اون یکی رو هم گذاشتم داخل خاک سوالم اینه که اول اینکه برای گیاه مادری مشکلی پیش نمیاد که اینجوری سوراخ شد و دوم اینکه هرس کردن هم به همین شکل هست یعنی بکشم برگها رو بکنم یا اینکه با کاتر از اونجایی که به غده وصله ببرم؟ ممنون میشم از راهنماییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر بود بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش میدادید تا گیاه مادری زخمی نشه ، روی قسمت زخم شده محلول قارچ کش اسپری کنید ویا پودر دارچین بریزید، قلمه رو هم همینطور بامحلول قارچ کش شستشو بدید یا انتهای قلمه که بریده شده به پودر دارچین اغشته کنید بعد از اینکه قسمت بریده شده خشک شد داخل خاک بکارید.

      • masood.1990 گفته:

        ممنونم از راهنماییتون خیلی لطف کردید بعد دوتا سوال هم داشتم یکی اینکه گیاهای بنده یه مدتی هستش حس میکنم آفت شدید گرفتن یه نمونش شپشک سپر دار و آردالود و مگس سیاه و چند تا سم امتحان کردم درست جواب نگرفتم و فکر کنم سمهای خوبی نبودن میخواستم بدونم شما سم سیستمیک خوب دارید ازتون تهیه کنم؟
        و دوم اینکه یه دونه گیاه برام هدیه اوردن فک کنم از خانواده یوکا یا سوکا باشه ولی با همه یوکا ها فرق میکنه و یکم مریض شده و برگهاش همه از بین رفتن میخواستم بدونم میتونید راهنمایی کنید که هم اسم گیاه رو بدونم و هم مشکلش چیه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما، گیاهتون واریته ای از یوکاها هست متاسفانه واریته رو اطلاع ندارم گیاهتون به بیماری قارچی سفیدک پودری مبتلا شده، با محلول قارچ کش پنکونازول میتونید گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید، رطوبت محیط رو کاهش بدید ودما رو افزایش بدید گیاهتون کمبود نور هم داره بعد از بهبود کامل بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، در مورد گیاهانی که افت دارند تنها سمپاشی موثر نخواهد بود ابتدا تمام گیاهان رو بررسی کنید وگیاهان الوده ای رو که افت دارند جدا کنید وتهویه محیط رو بالاببرید، شپشک ارد الود وشپشک سپر دار رو حذف فیزیکی کنید با یک قلمو اغشته به الکل میتونید این کار رو انجام بدید، در مورد مگس سیاه رطوبت خاک رو کم کنید وزیر گلدانی رو حتما خالی ازاب وخشک نگهدارید بعد از انجام این کارها گیاهان رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید دو باربافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرارکنید ودر این دو هفته هر روز گیاهان رو بررسی کنید واگرمورد مشکوکی بود حتما حذف فیزیکی کنید.

          • masood.1990 گفته:

            خیلی خیلی ممنونم از راهنماییتون خیلی لطف کردید خیلی جامع و دقیق بود لطف کردید

  4. yaserghajar گفته:

    سلام
    بعد از قلمه زدن استلاتا، مثل گیاه مادری و دارای غده میشود یا خیر و گیاه غده دار نمیشود؟ سوال دوم اینکه میشه بفرمایید بذرهاتون را حدوداً کی شارژ میکنید؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای قلمه زنی برگهارو باید از انتها قطع کنید بله بعد از کاشت غده دار میشند ولی اگر برگ رو نصف کنید غده نمیزنند برگ باید درست ازقسمت اتصال به گیاه مادری جدا بشه. در مورد شارژ بذرها اطلاعی ندارم.

  5. صدیقی گفته:

    سلام مجدد. تشکر از شما .در مورد تکثیرش توضیح ندادید . مثل کاکتوس میشه قلمه زد . ریشه میدهد؟اگر بله روش قلمه عین کاکتوس است؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله تکتیرش مثل کاکتوسهاس میتونید تنه جوشها رو جدا وریشه دار کنید از قسمتهای سالم هم میتونید قلمه بگیرید، برای افوربیاها بهتر هست بعد از برش چند دقیقه داخل اب ولرم بگذارید تا شیره سفید رنگ خارج بشه بعد از پینه بستن قسمت بریده شده بکارید.

  6. صدیقی گفته:

    سلام.. این گیاه افوربیا که چه اسم کاملی داره نمیدونم …سرحال نیست شاخه ها جوانه جدید میزند منتهی خیلی ترد هستند و مهمتر از همه شاخهای جوان بصورت چتری و عمود رشد نمیکنند انگار اول سرشاخه ها ضعیف هستند…دیروز تو یه گلخونه عین همین گل را دیدم که شاخهای جوان مثل یه چتر بالای گلدان پر شده بود …خاکش هم ۲ ماه قبل ۶۰ ماسه ۴۰ پیت ماس تعویض کردم..ماهی یک بار کود کاکتوس هم میدم …ممنون میشم راهنمایی کنید در ضمن قلمه زدنش هم اگر شدنی است را هم توضیح دهید…خیلی ممنون از شما وسایت خیلی خوب شما
    http://uupload.ir/files/zhuf_15931560068722115609928.jpg
    http://uupload.ir/files/z595_1593156042009498561716.jpg
    http://uupload.ir/files/dhje_15931560813961319014922.jpg
    http://uupload.ir/files/z595_1593156042009498561716.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، افوربیا اینفوستا هست،بشدت کمبود نور داره خاکش هم مناسب نیست در اثر ابیاری زیاد قسمتهای انتهایی تغییر رنگ دادند. برای افوربیا ها از ترکیب خاک ماسه شسته عدسی ۷۰درصد، پیت ماس ۲۰ درصد و ورمی کمپوست ۱۰ درصد استفاده کنید ابیاری رو هم کاهش بدید زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،از اب بدون املاح برای ابیاری استفاده کنید بعد از تعویض خاک یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  7. maapor گفته:

    سلام دوست عزیز گلخانه کوچک ۳۰ متر مربع دارم که ورق پلی کربنات ایا نیاز هست که در تابستان شید روش قرار بدم داخل گلخانه هم به مرور زمان گرم میشه . و تمام گیاهان من کاکتوس است . می تونید راهنمایی کنید .

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر شدت نور در تابستان زیاد باشه بله بهتر هست از شید استفاده کنید،برای تهویه حتما فن بگذارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.