چه نوع کودی به گیاهان آپارتمانی بدهیم؟

چه نوع کودی به گیاهان آپارتمانی بدهیم؟

چه نوع کودی به گیاهان آپارتمانی بدهیم؟ هر گیاهی کود بخصوص خود را دارد و نیاز گیاهان متفاوت می‌باشد و نمی‌توان یک نوع کود برای همه‌ی گیاهان انتخاب کرد اما نیاز برخی از گیاهان مانند یکدیگر می‌باشد. یک سری از گیاهان خاص وجود دارند که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها متفاوت بوده اما به‌جز آن‌ها می‌توان تقریباً با این روشی که می‌خواهیم معرفی کنیم اکثر گیاهان آپارتمانی را کود دهی کرد. به طور کلی می‌توان گیاهان آپارتمانی را به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول گیاهان با برگ‌های تزئینی، دسته دوم گیاهان گل‌دار که تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد و کاکتوس‌ها و ساکولنت ها.

۱_ گیاهان با برگ‌های تزئینی:
گونه‌ای از گیاهان آپارتمانی هستند که فقط برگ‌های آن‌ها جنبه زینتی داشته و در آپارتمان یا گلدهی نمی‌کنند یا سن گلدهی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. گیاهانی مثل پتوس، برگ انجیری، فیکوس بنجامین، و… بسیاری از گیاهانی که فقط رویش برگی دارند و برگ‌های آن‌ها جنبه زیبایی و زینتی دارد. برای این گیاهان می‌توان از کودهایی با نسبت مساوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم استفاده کرد و یا اگر نتیجه بهتری می‌خواهید می‌توانید از کودهایی با نیتروژن بالاتر استفاده کنید که مقدار نیتروژن آن‌ها کمی بیشتر از مقدار پتاسیم و فسفر می‌باشد. کودهای به نسبت مساوی مانند کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ یا ۲۰_۲۰_۲۰ می‌باشند و یا می‌توانید از کودهایی چون ۲۰_۲۰_۳۰ که مقدار نیتروژن آن‌ها بیشتر است استفاده کنید. عنصر نیتروژن در تولید برگ و رشد رویشی گیاهان تأثیر فراوانی دارد.

۲_گیاهان گل‌دار:
برخی گیاهان آپارتمانی هستند که بیشتر گل‌های آن‌ها نقش زیبایی و زینتی دارد. گیاهانی همچون انواع کاکتوس‌ها، گل کاغذی، یاس رازقی، شمعدانی، بنفشه افریقایی و …. بسیاری از گیاهان دیگر که گل‌دار بوده و تولید گل در آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد. برای این گیاهان باید از ترکیب کودهایی با فسفر و پتاسیم بیشتری استفاده کنیم که نسبت آن‌ها به نیتروژن بیشتر باشد که اصطلاحاً به آن‌ها کودهای پتاس بالا نیز میگویند. کودهایی با ازت پایین و پتاسیم بالا برای این گیاهان مفید می‌باشد و می‌توان از آن برای اکثر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیز استفاده کرد. یک نمونه از کودهایی که پتاسیم آن بالا بوده و میزان ازت آن پایین و دارای فسفر به مقدار متوسط می‌باشد کود ۳۸_۱۱_۳ می‌باشد.

توجه کنید که رقم اول میزان ازت یا همان نیتروژن بوده، رقم دوم میزان فسفر و رقم سوم‌میزان پتاسیم در کودها می‌باشد. چند نکته دیگر که بسیار مهم می باشد اینکه گیاهان را حتماً در فصل رشد یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند کود دهی کنید و در فصل پاییز و زمستان به گیاهان استراحت داده و کود دهی نکنید.

اگر از کودهای مایع یا پودری استفاده می‌کنید به علت شیمیایی بودن این کودها حتماً به مقدار توصیه شده یا حتی مقداری کمتر از آن را در آب حل کنید و ماهی یک‌بار به میزان لازم به گیاهان خود بدهید. توجه داشته باشید کوددهی تنها فصل رشد گیاهان استفاده شود. استفاده بیش از حد و بی مورد دلیل بر رشد بیشتر گیاهان نیست و با این کار مطمئناً گیاهان را رو به نابودی می‌برید.

۳_ کاکتوس‌ها و ساکولنت ها:
کود مناسب برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها و هر گیاهی که آب درون بافتی بالایی دارد باید دارای درصد کمی ازت باشد. برای کاکتوس‌ها می‌توانید از کودهای ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید.

در هنگام خرید کود مخصوص گیاهان به تاریخ انقضا توجه کرده و حتما راهنمای مصرف را داشته باشد.

کود و سم های حرفه ای میهن کاکتوس ساده و کارا

مشاهده همه کود و سم ها

اصول کوددهی به گیاهان آپارتمانی

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

132 دیدگاه برای “چه نوع کودی به گیاهان آپارتمانی بدهیم؟

  1. محمد رستمی گفته:

    سلام یه خواهش میتونم بکنم که بهم بگید برای لیندا،اگلونما،فیلودندرون،دراسینا پرچمی و کامپکت وسانسوریا چه کود و با چه فصله ای از هم آبیاری کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای لیندا وسانسوریا از کودهایی که فسفر بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید، برای سایر گیاهان از انواع کودهای npk میتونید استفاده کنید مثل ۲۰،۲۰،۲۰ یا ۱۲،۱۲،۳۶

  2. حمید گفته:

    با سلام، چه نوع کودی به یوکا بدم که هم جوانه جدید بزنه از تنه و هم سرحال تر بشه؟ لطفاً میزان و دوره های کود دهی هم لطف کنید بگید. ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فقط با کوددهی نمیشه همه ی شرایط باید ایدال باشه خاک گیاه باید مناسب باشه، نور ،دما، رطوبت، ابیاری باید مناسب باشه در کنار این شرایط ماهی یک بار هم با کودهای کامل تقویت کنید. کود مناسب برای گیاهان اپارتمانی رو میتونید از قسمت فروشگاه سایت انتخاب کنید.

  3. Niusha گفته:

    گیاه شامادورای من سر برگاش سوخته . باید کود با نیتروژن زیاد بهش بدم ؟ میشه راهنماییم کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. ماهرخ گفته:

    با درود،برای آگلونما برفی چه کودی مناسبه که برگهای روشنش سبز نشه؟۱۲ ۱۲ ۳۶ خوبه؟چون گفتید به گیاهان ابلق کوی با پتاس بالا بدید

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، بله از این نوع کود وکودهای مشابهی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید برای تقویتش استفاده کنید.

  5. محسن گفته:

    سلام برای زاموفیلیا ابلق چه کودی بدیم که ابلقی در ساقه و برگ های جدید بیشتر بشه؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مثل ۳،۱۱،۳۸ مقدار ازت باید خیلی کم باشه از ۳ درصد بیشتر نباشه چون قسمتهای ابلق سبز میشند.

  6. ندا گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم کود پتاس بالا با کود س۲۰ رو می تونیم به همه نوع گیاهی بدیم یا فقط برای کاکتوسه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون،کود پتاس بیشتر از ازت برای کاکتوسها وساکولنتها وگیاهان ابلق مناسب هست، کود سه بیست برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز.

  7. معصومه گفته:

    سلام پوزش یه سوال دیگه گل شامادورا دارم که سعی کردم شرایط خوبی براش ایجاد کنم ولی برگهاش رنگ پریده شده انگار در حین سبز بودن خشک شده طراوتو سبزی نداره
    واینکه فاصله بین کود س۲۰ و کود اهن باید چقدر باشه ممنونم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، کود اهن رو میتونید با انوع کودهای دیگه همزمان استفاده کنید فقط کود اهن رو بهتر هست شبها استفاده کنید چون نور خورشید مانع از جذب اهن توسط ریشه گیاه میشه.

  8. معصومه گفته:

    سلام خسته نباشید من گل پاجیرا دارم که برگ های قدیمی لکه های قهوه ایی رو برگاش ایجاد میشه ودست بهش میزنم میافته تا وقتی شطح خاک خشک نش ابیاری نمیکنم نور فیلتر شده و جزیره براش گذاشتم میشه لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. مهدی گفته:

    با سلام و خداقوت
    برای گیاهان ابلق چه کودی پیشنهاد میکنین؟؟ واینکه چرا گیاه ابلق نسبت به گیاهانی که ابرق نیستن بیشتر حاشیه هاشون میسوزه؟؟ مثلا پتوس سبز اصلا آفتاب نمیسوزونه برگ هاش رو ولی پتوس مرمری حاشیه سوزی میگیره. همه اینها در شرایط گلخانه هست

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ممنون، برای گیاهان ابلق بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده بشه تا ابلقیت گیاه حفظ بشه، ازت کود مصرفی زیاد باشه قسمتهای ابلق سبز میشند کود مناسب برای گیاهان ابلق ۳،۱۱،۳۸ یا کودهای مشابه هست که درصد ازت از سه درصد بیشتر نباشه. گیاهان ابلق نسبت به گیاهان سبز برگ نگهداری وتوجه بیشتری نیاز دارند وحتما باید نور رو فیلتر کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید تا لبسوز نشند.

  10. معصومه گفته:

    سلام وعرض ادب
    دوتا سؤال دارم یکی درباره گل ناز آفتابی و یکی درباره ساناز رونده
    من سال گذشته کلی بذر گل ناز از پارک محل جمع کردم و فروردین ماه امسال کاشتم ولی اصلا جوانه نزد مجبور شدم نشا خریدم و البته تو بالکن گذاشتم ولی اینا هم بی جون هستن کود مناسبشون چیه؟
    سؤال دوم گل ساناز رونده خریدم و تو بالکن گذاشتم البته بالکن آفتابگیر ه ولی گلهاش خیلی زود سفیدک زد و میریخت براش قارچ کش خریدم و بهش پاشیدم ولی حالا برگاش تیره شده وگل هم نمیده و رشد هم نمیکنه هرروز بهش آب میدم لطفا راهنمایی کنید خیلی از لطفتون ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، خاک گیاه ناز افتابی باید غنی باشه وماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید خاکش باید همیشه مرطوب باشه و در نور مستقیم نگهداری بشه جاهای خنک وسایه رشد نمیکنه. در مورد سانازعکس واضح از گیاه وبرگها وگلهابفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. پروانه هروی گفته:

    سلام و خسته نباشید ، میخواستم بدونم برای کیاهانی که توی اب نگهداری نیکنیم مثل پتوس و پپرومیا چه کودی و هر چند وقت یک بار باید به ابشون اضافه کنیم؟ و اینکه کود سه بیست برای زاموفیلیا و هویا مناسبه یا خیر؟ ممنون میشم از راهنماییتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید هر ۱۵ روز یک بار کود رو بصورت رقیق شده داخل اب ترکیب کنید بله میتونید از این نوع کود استفاده کنید برای گیاهانی که گلدار هستند میتونید بصورت دوره از کود گلدهی هم استفاده کنید.

  12. شیده گفته:

    سلام، روزبخیر
    من کود پودری گرفتم و یک قاشق مرباخوری تو یک و نیم لیتر آب ریختم و با اون گل رو آبیاری کردم.
    ولی تهش دیدم همه پودر تو آب پاش مونده و رسوب کرده و به نظرم حل نشده. مشکل چیه و چکار کنم؟!

        • کارشناس 1 گفته:

          ابتدا کود رو داخل مقدار کمی اب بریزید و با یک قاشق یا هر وسیله ی دیگه ای خوب هم بزنید بعد کم کم اب رو اضافه کنید ومرتب هم بزنید تا خوب با اب ترکیب بشه.

          • شیده گفته:

            ممنون، انشالله دفعه بعد. با اینکه کلی پودر ته نشین شده بود، راستش می ترسم دوباره کود بدم خراب شه و گیاه هام اور دوز بشن. مرسی که جواب همه سؤال های من رو تا به حال، با حوصله و دقت نظر دادید.

  13. حسین خان گفته:

    باسلام خدمت میهن کاکتوس برترین سایت ایران .من کود ۱۰۵۲۱۰ ساخت باوریا المان خریدم ،این کود ایا موجب گلدهی میشود؟این کود برای پتوس و کاکتوس و خانواده الوئه و الورا مناسب است ؟
    ببخشید که سوالم طولانی شد .مرسی که جواب همه رو میدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، بله کود گلدهی هست برای اکثریت گیاهانتون بجز گیاهان ابلق میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  14. كاميار گفته:

    سلام من یه گل شفلرا خیلی وقته خریدم ، جدیدا برگاش پژمرده شدن و رشدی نداره ، از قارچ کش و کود n۳۴_p۱۰_k۱۰ استفاده کردم ولی همچنان تو همون حالته، ممنون میشم راهنمایی کنید

  15. آنیسا گفته:

    سلام وقت بخیر .من گل اگلونما سه ماهی میشه خریداری کردم .الان میبینم برگهاش یکی پس از دیگری داره زرد میشه تحقیق کردم به دلیل کمبود مواد مغذی یا نیتروژن میتونه باشه میشه لطفا راهنمایی بفرمایین چه کودی باید تهیه کنم به چه مقدار باید به گیاه داده بشه .ممنون میشم از این بابت راهنمایی بفرمایید .

      • آنیسا گفته:

        خسته نباشین .قبلا یکی یکی برگها زرد میشد .الان همه برگها به تازگی دارن با هم زرد میشن .از گلفروشی پرسیدم میگن نباید به گیاهی که تازه گلدونش عوض کردین و کوچیکه کود داده بشه .لطفا شما راهنمایی بفرمایین چطوری گیاه رو نجات بدم

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون بله دقیقا،شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی محیط نگهداری وگلدان یا خاک گیاه تعویض شده؟

          • آنیسا گفته:

            محیط نگهداری گیاه رو تغییر ندادم خاک گلدان هم عوض نکردم نور هم از پشت پنجره غیر مستقیم بهش میخوره و اینکه فقط این اواخر هوا کمی سردتر شده بود ومن هفته ای یا ده روز یه بار به گیاه آب میدم و براش جزیره هم درست کردم هراز گاهی گیاه رو آب پاشی هم میکنم نمیدونم الان به یکباره دارن برگاش اول زرد کمرنگ میشه بعد کلا برگ زرد میشه .امکان فرستادن عکس رو ندارم

            • کارشناس 1 گفته:

              خاک اگلونما باید مرطوب باشه زرد شدن برگها از کم ابی ویا هوای سرد محیط میتونه باشه این موارد رو بررسی کنید. اموزش اپلود عکس رو مطالعه بفرمایید راحت میتونید عکس از گیاهاتون بفرستید.

  16. سروناز گفته:

    سلام
    گیاه شامادورا ما نوک برگ هاش خشک شده
    پودر آهن ١٣٪؜ براش گرفتم
    طریقه مصرف و مقدار آهن رو ممکنه راهنمایى بفرمایید؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خشک شدن نوک برگها از کمبود رطوبت محیط میتونه باشه نه از کمبود اهن، کود اهن رو ماهی یک بار میتونید برای گیاهان برگ سبز استفاده کنید. اگر بصورت مایع هست یک سی سی در یک لیتر اب اگر بصورت پودر هست یک گرم در یک لیتر اب ،زمان مصرف شبها.

  17. دلارام گفته:

    سلام برای پاجوش زدن زاموفیلیا وسانسوریا چه کاری میتونیم بکنبم؟؟ زاموفیلیا من ۷ماهه هیچ تغییری نکرده
    جایی خ ندم که کود فسفر بالا برای پاجوش زدن خوبه آیا درسته؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پاجوش زدن بستگی به سن گیاه وشرایط نگهداری داره ،شرایط نگهداری ایدال باشه در سن پایین هم پاجوش میزنند، باید از خاک مناسب، نور ودمای مناسب،ابیاری وکوددهی منظم وتهویه خوبی برخوردار باشند تا پاجوش بزنند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.