نگهداری اچینو کاکتوس گروزنی

نگهداری اچینو کاکتوس گروزنی

نگهداری اچینو کاکتوس گروزنی: اچینو گروزنی که یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین کاکتوس‌های ایران در چند دهه‌ی اخیر می‌باشد و ما در این مقاله قصد بر تحلیل و معرفی و آشنایی اچینو و همچنین شرایط رشد و نگهداری آن را داریم و شما می‌توانید با رعایت این نکات کاکتوس اچینو خود را به بهترین نحوه ممکن نگه‌داری کنید و پروش دهید.

 

معرفی کاکتوس اچینو گروزنی:
این گیاه بومی کشور مکزیک است و قسمت مرکزی مکزیک و قسمت ریو موتسوما می‌باشد و در تپه‌های صحرایی بلند و میان صخره ها و دامنه‌ها رشد می‌کند. ایجاد سد آبی در آن منطقه باعث ریزش شدید و همچنین تصرف توسط افراد و برداشت گیاه از منطقه بومی خود باعث به وجود آمدن خطر انقراض در این گونه شده ولی خوشبختانه امروز با کشت مصنوعی انسان‌ها در محیط و همچنین تلاش یک گیاه شناس مکزیکی برای حفظ اچینو ها و هدیه دادن آن به بچه‌ها و محبوب کردن این نوع کاکتوس باعث جلوگیری و حداقل کاهش سرعت شدید انقراض این گونه شده است. نام علمی echinocactus grusonii است.

 

ظاهر شناسی:
اچینو کاکتوس دارای یک ساقه‌ی تغییر یافته و کروی شکل می‌باشد و دارای دو نوع رنگ زرد و سفید می‌باشد و هنگامی که به بلوغ می‌رسد قطری حدود ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر دارد. اچینو در دوران قبل از بلوغ تیغ‌های نازک و کوچکی دارد که بعد از بلوغ دارای بلندی و کیفیت بهتری دارد و به صورت شعاعی و منظم در روی آروئل های گیاه به وجود می‌آید.

 

گلدهی و شرایط گلدهی:
گلدهی اچینو ها عموماً در پایان بهار و شروع تابستان انجام می‌گیرد و این گلدهی فقط در گونه‌های بالغ (مثلاً برای اچینو گروزونی ۳۰ سالگی) در نور کامل آفتاب انجام می‌پذیرد. گلهای اچینو با نور آفتاب باز و در تاریکی بسته می‌شوند و اغلب اندازه‌ی آنها به ۴الی ۵ سانتی متر است و به صورت زرد رنگ در قسمت بالا و تقریباً مرکزی گیاه به وجود می‌آیند. گل‌های اچینو به دلیل کرک‌های زیاد و اندازه‌ی کوچک گل‌ها نسبت به گیاه زیاد قابل مشاهده نبوده و حداقل قطر کاکتوس برای گلدهی ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد.

 

انواع اچینو:
تاکنون به صورت مصنوعی و طبیعی کلاً ۲۱ نوع اچینو موجود می‌باشد که معروف‌ترین آنها عبارتند از:

اچینو گروزونی، اچینو تگزنسیس، اچینو پلی سفالوس، اچینو هوریزانتالونس، در بین این واریته ها اچینو گروزونی نسبتاً ارزان و رایج در ایران است و سایر گونه‌های اچینو به دلیل نادر بودن دارای ارزش کلکسیونی و قیمت نسبتاً بالایی نسبت به این گونه دارند. در این مقاله در مورد نگهداری اچینو کاکتوس گروزنی توضیح داده می‌شود.

 

شرایط نگهداری کاکتوس اچینو گروزنی:
نگهداری اچینو زیاد سخت و طاقت فرسا نیست و مراقبت از آن به صورت راحت امکان پذیر است. بیشترین خطری که اچینو را تهدید می‌کند کمبود نور و آبیاری در فصل یا زمان نامناسب می‌باشد.

 

دما:
اچینو در دمای متوسط به خوبی رشد خواهد کرد. در فصل زمستان اچینو به دلیل خواب به دمای بین ۸ تا ۱۰ درجه نیاز دارد و حداقل دما نباید کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد باشد و اچینو باید دور از رطوبت باشد.

 

آبیاری کاکتوس اچینو گروزنی:
آبیاری باید در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه می‌باشد به صورت منظم و با برنامه انجام شود ولی با پایین آمدن درجه هوا در فصل پاییز آبیاری نیز باید کاهش یابد و در فصل زمستان به صورت خیلی کند به صورتی که فقط دو یا سه بار در کل زمستان آبیاری شود. اچینوها به هیچ وجه نباید زمانی که در مقابل نور آفتاب و بالاترین دمای روز را دارند آبیاری شوند نتیجه این کار سوختگی گیاه و شاید به وجود آمدن قارچ منجر شود.

 

خاک مناسب کاکتوس اچینو گروزنی:
اچینو نیز همانند سایر کاکتوس‌ها نیازمند خاکی با زهکشی بالا می‌باشد و می‌توان از خاک کاکتوس که بیشتر دارای ترکیبات لیکا پرلیت و زغال به همراه ماسه به پیت ماس استفاده کرد.

 

گلدان مناسب کاکتوس اچینو گروزنی:
به تناسب اندازه از گلدان استفاده کنید و بهتر است در فصل شروع رشد یعنی بهار گلدان را تعویض کنید و به مدت ۷ تا ۱۰ روز به گیاه آب ندهید.

 

کاشت بذر کاکتوس اچینو گروزنی:
اچینو یک گیاه جفت پایه بوده و برای بذر دهی نیاز به گرده افشانی دارد.
بعد از گرده افشانی و تشکیل بذر می‌توانید آن را به روشی که در سایت میهن کاکتوس اشاره شده کشت کنید و همچنین امکان خرید از همان قسمت برای شما امکان پذیر می‌باشد. برای خرید بذر
کاکتوس اچینو گروزنی اینجا کلیک کنید.

 

نکته: کاکتوس اچینو به تهویه‌ی بسیار زیادی نیاز دارد و از این رو آن را باید در محلی که تهویه زیاد دارد قرار داد.

گل کاکتوس اچینو گروزنی

نویسنده: محمدرضا سلطانی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

14 دیدگاه برای “نگهداری اچینو کاکتوس گروزنی

  1. عرفان گفته:

    سلام ببخشید من کاکتوس اچینو گروزنی دارم می خوام بدونم برای خاکش ماسه با پرلیت یا دونه های یولونیتی یا همونی که داره براش خوبه یا نه و باید توافتاب نور مستقیم باشه یا نه پشت پنجره ای که بهش نور می خوره
    photo_2020-09-28_02-51-26 (2)
    photo_2020-09-28_02-51-26

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک کاکتوسها باید متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، اگر خاکتون این مزیتها رو داره میتونید استفاده کنید.

  2. محمد حسینخانی گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من هیچ جا نتوسنتم پیدا کنم که که چقدر باید به کاکتوس اب بدم ؟ ۱ هفته است دوتا کاکتوس توپی گرفتم الان یه مقدار اب دادم بهشون اندازه دو تا سرنگ گلدونشون کوچیکه
    ولی به نظرم کم دادم
    میشه راهنمایی کنید که مقدار اب باید چقدر باشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، زمان مشخصی برای ابیاری نمیشه گفت چون دما ومحیط نگهداری گیاهان متفاوت هست، ابیاری رو باید به اندازه ای انجام بدید که مقدار کمی اب از زهکش گلدان خارج بشه وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری انجام بشه، میتونید برای تشخیص زمان ابیاری یک بار رطوبت خاک رو با خلال چوبی چک کنید.

  3. امیر گفته:

    سلام
    این که کود کاکتوس اچینو باید پتاسیم بالا و نیتروژن کم داشته باشه ، فسفرش هم بالا باشه مشکلی نیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اب باران برای انواع گیاهان مفید هست ولی نه به اندازه ای که باعث پوسیدگی ریشه گیاه بشه. خاک کاکتوسها هر زمان کامل خشک شد بهتر هست ابیاری بشه بصورت مداوم زیر باران باشه ریشه های گیاه پوسیده وبمرور زمان گیاه از بین میره.

  4. حسام رحیمی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    زمانی که کاکتوس در منزل هست و به علت زمستون نور کافی از پنجره جنوبی وارد نمیشه ولی معمولا دما در منزل یکسانه چگونه کاکتوس ها به خواب میرن و گیاه دچار رسد علفی نمیشه؟ چون میزان نور کاملا تفاوت میکنه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کلا رشد کاکتوسها در زمستان کم ویا کلا متوقف میشه اگر کنار پنجره باشه بدلیل کم بودن دمای کنار پنجره از سایر محیط منزل دوره سرمادهی رو سپری میکنه.

  5. Ehsan گفته:

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون. من دوتا سوال دارم.
    اول اینکه گیاهایی رو به اسم اچینو ژاپنیکا یا تیغ بلند می فروشند. اینا جنس یا گونه متفاوتی هستند؟! از نظر علمی اینا چی هستند؟ در مورد دیسکو هورستی هم میگن مستر سوگواری. من حتی یه نتیجه توی گوگل با این اسم پیدا نکردم.
    سوال دوم اینکه اچینوی اینرمیس در صورتی که ازش بذر گرفته بشه اونا هم اینرمیس خواهند بود؟
    بازم ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،اچینو ژاپونیکا همون اچینو گرزونی یا هلندی تیغ بلند هست، این اسمها عامیانه هستند ودر بین عموم رواج دارند، اگر هردو پایه ای که ازشون بذر گرفته میشه اچینواینرمیس باشن بله بذر بدست امده هم اصل خواهد بود.

دیدگاه‌ها بسته شده است.