۵ واقعیت ناشناخته درباره گل کوکب

۵ واقعیت ناشناخته درباره گل کوکب (نام لاتین Dahlias)
گلهای کوکب، گلهایی هستند که اکثر ما آنها را می شناسیم و آنها را دوست داریم. آنها در اندازه ها، شکل ها و رنگ های متنوع در باغ ها چشم نوازی می کنند. گل کوکب یکی از محبوب ترین گلهای تابستانی می باشد که در اکثر باغهای یافت می شود. اگرچه دیدن این گل برای ما عادی شده است اما پشت آن همه شکوه و زیبایی، تاریخچه ای غنی وجود دارد که اکثرا از آن اطلاعی ندارند. در این مقاله به ۵ واقعیت درمورد گل کوکب خواهیم پرداخت که قبلا آنها را نمی دانستید.

۱- هزاران نمونه گل کوکب وجود دارد:
در طبیعت ۳۰ گونه و بیش از ۲۰ هزار نوع گل کوکب وجود دارد. این انواع براساس اندازه، شکل گل و نوع تشابه آنها با گلهای دیگر (مثلا مشابهت با گلهای بنفشه، گلهای شقایق، گلهای کاکتوس و …) دسته بندی می شوند. در این میان انواع تزئینی بزرگ و نوع کاکتوسی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. البته سایر انواع گل کوکب را نیز می توانید در باغهای پرورش کوکب نیز پیدا کنید.

 

۲- گلهای کوکب در اصل بعنوان یک نوع سبزی طبقه بندی می شوند:
گل کوکب نام خود را در اصل از نام یک گیاه شناس سوئدی قرن هجدهم بنام Anders Dahl گرفته است و نام لاتین این گل Dahlias می باشد. او درواقع این گل را بدلیل وجود غده های خوراکی بعنوان یک نوع سبزی دسته بندی کرد. گفته می شود که این غده ها طعمی ترکیبی مابین سیب زمینی و تربچه دارند (البته بنده خود شخصا امتحان نکرده ام).

 

۳- استفاده نمادین از گل کوکب در مراسم عروسی:
گلهای کوکب نه تنها بدلیل زیبایی بلکه بیشتر بدلیل نمادین بودنشان از گلهای اصلی مراسم عروسی محسوب می شوند. در دوران ویکتوریا گلهای کوکب نمادی از تعهد و اتحاد همیشگی بوده اند. گل های کوکب همچنین برای نشان دادن قدرت درونی، خلاقیت و ظرافت نیز استفاده می شوند.

 

۴- گل کوکب در اصل بومی آمریکای مرکزی می باشد:
Dahlia Pinnata گل ملی سرزمین مکزیک می باشد، زیرا این گیاه اولین بار در سال ۱۶۱۵ در این کشور ثبت شده است. اولین غده های این گل توسط مهاجران اسپانیایی که در مکزیک زندگی می کردند به اروپا آورده شد. قبل از کشف انسولین غده های گل کوکب بدلیل دارا بودن مقدار بالایی از فروکتوز، بعنوان تعدیل کننده قند خون استفاده می شدند. همچنین از گلبرگ های آنها برای درمان خشکی پوست، عفونت، بثورات و گزش حشرات نیز استفاده می شد.

 

۵- هیچ کوکب آبی رنگی وجود ندارد:
گل های کوکب را می توانید به هر رنگی بجز رنگ آبی بیابید. در قرن نوزدهم یک روزنامه انگلیسی در لندن یک پوند به اولین پرورش دهنده ای که بتواند گل کوکب آبی ایجاد کند پیشنهاد داد، اما هرگز این پیشنهاد به سرانجام نرسید و هیچ گل کوکب آبی تولید نشد. البته گلهای زیادی با زنگهای متنوع و حتی با رنگهای نزدیک به آبی تولید شد اما هرگز یک گل کوکب با رنگ آبی واقعی تولید نشد. همچنین مانند بسیاری از گونه های گلهای دیگر، هیچ رنگ سیاه خالصی نیز برای این نوع گل وجود ندارد، فقط قرمز تیره و بنفش تیره که مابقی رنگها از این دو رنگ حاصل شده اند.

نویسنده: یوسف رحیمی آخوندزاده
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید