علت کم نور شدن و باریک شدن کاکتوس ها

کم نور شدن کاکتوس ها

کم نور شدن کاکتوس ها : کاکتوس ها جز گیاهانی هستند که  برای رشد خوب خود نیاز به نور خورشید دارند هر چه این نور کمتر شود رشد گیاه کمتر و نامتعارف تر شده و کاکتوس دچار تغییر شکل می گردد که به اصطلاح رشد علفی می گویند.

 

کاکتوس هایی که در خانه نگهداری می شوند حتی در پر نور ترین قسمت، پشت پنجره هم مواقعی نمی توانند نیاز نوری برخی از گونه ها را برطرف کنند . وقتی که نیاز نوری آن ها برطرف نشود، رشد خود را به صورت نامتعارف آغاز می کنند و به اصطلاح به طرف نور کشیده می شوند . رنگ پریدگی کاکتوس هم می تواند به دلیل کم نوری باشد. اکثر کاکتوس ها روزانه حداقل به دو تا سه ساعت نور نیاز دارند.

 

شاید بعضی از علاقمندان به پرورش کاکتوسها که به تازگی کاکتوس نگهداری می کنند فکر کنند که این نوع رشد عادی است ولی این یک رشد غیر طبیعی است و باید جلوی آن گرفته شود .

 

درمان:

درمان کار راحتی است . اگر زود فهمیده باشید که کاکتوس شما به علت کم نوری تغییر شکل داده باید آن را کم کم به نور زیاد ببریم . اگر به یکباره کاکتوس را از جای کم نور به جای پر نور ببریم کاکتوس دچار آفتاب سوختگی می شود . باید طی چند هفته هر روز مقداری کاکتوس را به نور مناسب نزدیک کنیم . وقتی نور مناسب به کاکتوس برسد کاکتوس رشد عادی خودرا آغاز می کند.

 

کاکتوس دیگر شکل و شمایل اولیه خود را پیدا نمیکند ولی حداقل از این به بعد رشد و شکل اصلی خود را پیدا می کند . شاید لازم باشد کاکتوس را با نخ به جایی ببندید یا شاید مجبور باشید قسمت که بد رشد کرده را از کاکتوس جدا کنید . بعضی مواقع می توانید یک کاکتوس تغییر شکل داده شده را به چند کاکتوس کوچکتر سالم تقسیم کنید که به رشد عادی خود در نور مناسب ادامه دهند.

 

کاکتوس ها و ساکولنت ها در زمستان و موقع خواب به نور زیادی احتیاج ندارند.

باریک شدن کاکتوس باریک شدن کاکتوس باریک شدن کاکتوس

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

6 دیدگاه برای “علت کم نور شدن و باریک شدن کاکتوس ها

  1. علی گفته:

    سلام
    چه کاکتوس و ساکلونت یا هر گیاه دیگه ای هست که بشه که تو نیم سایه و نور اتاق نگه داشت مثل سانسوریا

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تمام کاکتوسها وساکولنتها به نور زیادی نیاز دارند میتونید از گیاهان اپارتمانی مثل انواع پتوس، زاموفولیا، اگلونما،و… استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،ابیاری رو بصورت سطحی انجام بدید بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، حدود سه هفته زمان میبره تا قلمه ها ریشه دار بشند.

  2. محمدرضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم. میخواستم بدونم بعداز رویش علفی گیاه اگه اون رشد سبز شده علفی رو قطع کنیم و گیاه رو در محل مناسب قرار بدیم دوباره به حالت رشد طبیعی یا نرمال خودش ادامه میده یا دیگه فایده ای نداره انجام چنین کاری؟
    باتشکر از سایت خوب و جامع شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میشه ،قسمتی که رشد علفی داشته کات کنید وقلمه بزنید وریشه دار کنید، هر دو گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.