بیماری‌های رایج گل بنفشه آفریقایی و راه های درمان

بیماری‌های رایج بنفشه آفریقایی

بیماری‌های رایج بنفشه آفریقایی

آسیب‌های برگی:
لکه‌های آب (Ring spots- Water Spots) یک آسیب برگی رایج در بنفشه آفریقایی لکه‌های ناشی از آب سرد روی برگ‌هاست. ریختن قطرات آب سرد روی برگ‌ها موجب پیدایش لکه‌هایی حلقوی سفید و زردرنگ در محل ریزش آب می‌شود. بنابراین بهتر است در صورت خیس شدن برگ‌ها بی درنگ آنها را خشک کنیم. از طرفی آبیاری با آب سرد هم موجب بروز لکه‌هایی بی رنگ ( کرم یا شیری رنگ)

در بافت برگ خواهد شد. اگر دمای آب ۵ تا ۸ درجه سردتر از برگ باشد این عارضه رخ می‌دهد. این آسیب برگی مخرب و کشنده نیست اما ظاهر ناخوشایندی برای گیاه ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این آسیب برگی باید گیاه را از زیر پر کردن زیرگلدانی از آب  آبیاری کنیم. قرار دادن آب به مدت یک شب در دمای اتاق یا گرم کردن۴۰ یا۳۰ درجه سانتی گراد موجب هم دما شدن آب با برگ‌ها خواهد شد. از طرفی ابتدای صبح یا هنگام شب که آب تا ۲الی۳ درجه سردتر از برگها هستند، اختلاف دمای آب و شاخساره گیاه کمتر بوده آبیاری با اطمینان بیشتری انجام می‌شود. به این صورت شوک ناشی از اختلاف دمای آب و بافت برگ به حداقل خواهد رسید.

آسیب‌های برگی
آسیب‌های برگی

پوسیدگی:
بنفشه‌های آفریقایی دچار پوسیدگی طوقه و ریشه علایم ظاهری بروز می‌دهند، مثلاً برگ‌های خارجی اطراف گیاه پژمرده شده و حالت افتاده به خود می‌گیرند و برگ‌های کوچک‌تر مرکزی گیاه از رشد باز می‌مانند حتی ممکن است سیاه و چروکیده و خشک شوند. علل این بیماری قارچی عبارتند از آبیاری بیش از حد، نامناسب بودن شرایط زهکشی محیط  کشت، تجمع نمک زیاد اطراف طوقه یا بیش از حد عمیق کاشتن طوقه گیاه در نتیجه رطوبت بیش از حد اطراف طوقه و ریشه‌ها تجمع می‌یابد. هیچ درمانی برای آسیب‌های برگی ناشی از پوسیدگی وجود ندارد. بنابراین باید از طریق آبیاری و زهکشی مناسب از آن پیشگیری کرده و نیز برای جلوگیری از آلوده شدن سایر گیاهان ظرف‌های کشت را با استفاده از محلول آب و مایع سفید کننده ( وایتکس) ضدعفونی کرد.

پوسیدگی ریشه بنفشه آفریقایی
پوسیدگی ریشه بنفشه آفریقایی

پوسیدگی دم برگ‌ها:
ساقه و برگ‌های بنفشه افریقایی به راحتی توسط تجمع املاح ناشی از مصرف کودهای شیمیایی آسیب می‌بینند. تجمع نمک به خصوص در گلدان‌های سفالی مشکل ساز است. دم برگ های بنفشه آفریقایی هنگام تماس با لبه‌های گلدان سفالی  آسیب می‌بینند و می‌پوسند بیشترین تجمع نمک در لبه‌های گلدان سفالی است که به شکل بلورهای سفید یا زرد رنگ به راحتی قابل تشخیص است.

 

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از گلدان های پلاستیکی برای کاشت بنفشه آفریقایی استفاده کنید. و نیز به محض مشاهده ی بلورهای سفیدرنگ نمک روی سطح خاک یا لبه های گلدان، با مقدار فراوان آب ، خاک را آبشویی کرده مقدار زیادی آب را از بالا به گلدان اضافه کرده و اجازه میدهیم از زهکش های ته گلدان خارج شود، تا املاح و نمک های اضافی را از خاک شسته و خارج کند یا اقدام به تعویض محتوی خاک گلدان نمایید.

پوسیدگی دم برگ‌ها
پوسیدگی دم برگ‌ها

سفیدک پودری (سفیدک حقیقی) :
گاهی لکه های آرد مانند سفید رنگی رو برگ ها و دمبرگ ها مشاهده می شود، گویی روی برگ ها آرد پاشیده شده. عامل این عارضه بیماری قارچی است که به ویژه در شرایط سرد و مرطوب بروز می کند. کنترل سفیدک حقیقی از طریق اسپری کردن با یک محلول قارچ کش نظیر مانکوزب به راحتی صورت می گیرد.

سفیدک پودری
سفیدک پودری

بیماری‌های رایج بنفشه آفریقایی

زنگ بوتری تیس (Botrytis Blight) :
زنگ بوتری تیس در بنفشه افریقایی یک بیماری قارچی است که موجب می شود برگ ها حالتی زنگ زده به خود بگیرند. علایم این مشکل برگی به صورت نقاط و لکه های قهوه ای سوخته یا خاکستری رنگ روی برگ هاست. این مشکل بیشتر در شرایط گرم و مرطوب با تراکم زیاد گیاهان و تهویه و جریان هوای کم ایجاد می شود. برای تیمار بنفشه آفریقایی که به بوتری تیس دچار شده باید تمام برگ های مرده و آسیب دیده و آلوده را حذف کرده و گیاه را به محلی با تهویه و جریان هوای مناسب و (دور از سایر بوته ها) منتقل کرد. محلول پاشی توسط یک قارچ کش سیستمیک  نیز مفید خواهد بود. بوتری تیس اغلب پس از حمله ی کنه ها به گیاه اتفاق می افتد، بنابراین کنترل این آفت برای جلوگیری از آسیب های برگی آینده بسیار مهم است. برای پیشگیری از بلایت ناشی از بوتری تیس گیاهان را با فاصله مناسب از هم به صورتی که برگ های بوته های مجاور با هم در تماس نباشند قرار داده و از خیس شدن برگ ها جلوگیری کنید.

زنگ بوتری تیس
زنگ بوتری تیس

زرد شدن برگ‌ها :
زرد شدن برگ‌های بنفشه آفریقایی می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد. برخی آفات و بیماری‌های قارچی موجب زردی برگ‌ها می‌شوند. ولی چون زردی برگ‌ها به علل دیگری هم رخ می‌دهد وجود آفت و بیماری‌ها را از روی علایم دیگری می‌توان تشخیص داد. آبیاری کم و خشک شدن بیش از حد محیط کشت گاهی موجب زردی برگ‌هاست. از طرف دیگر آبیاری بیش از حد هم از طریق پوسیدگی طوقه و ریشه‌ها موجب قهوه‌ای شدن و افتادن برگ‌ها می‌شود. از این رو باید در آبیاری بنفشه آفریقایی دقت کرد، هنگامی‌که اقدام به آبیاری می‌کنید سطح خاک خشک باشد. گاهی زرد شدن برگ‌ها ناشی از کمبود مواد غذایی (به خصوص نیتروژن) است. برای این منظور پس از کنترل سایر عوامل فوق و اطمینان از عدم وجود بیماری، باید با کودهای مخصوص بنفشه آفریقایی گیاه را تغذیه کنید. در صورت استفاده از نور طبیعی آفتاب، هنگامی که در تابستان شدت نور زیاد است رنگ برگ‌ها به سبز روشن و سپس زرد می‌گراید و اگر تابش آفتاب مستقیم سوزان روی برگ‌ها ادامه یابد موجب ایجاد نقاط و لکه‌های سوخته روی برگ‌ها خواهد شد. برای این منظور بهتر است در تابستان گیاهان را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کنید.

زرد شدن برگ‌ها
زرد شدن برگ‌ها

نویسنده : خانم علوی
منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

121 دیدگاه برای “بیماری‌های رایج گل بنفشه آفریقایی و راه های درمان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  1. عاطى گفته:

    سلام وقت بخیرمن چند گلدان بنفشه آفریقایى دارم که تمام این سالها پشت پنجره و آبیارى از کف رو انجام دادم مدتى هست که بعضى از برگها از وسط بریده میشه اما جدا نمیشه نمیدونم علتش چیه اول تصور میکردم چیزى باعث برش برگ شده اما درواقع خود گیاه این حالت رو پیدا میکنه لطفا میشه راهنماییم کنید که علتش چى میتونه باشه

  2. آیتک گفته:

    با سلام و وقت بخیر.
    متاسفانه بنفشه های من دچار چنین مشکلی شدن: حجم بالای برگهای ریز و بعضا سبز خیلی روشن در مرکز گیاه! خیلی شلوغ و متراکم طوری که گلها از کناره های گلدان رشد میکنن! میشه راهنمایی بفرمایید؟

    گلدانها در پنجره شمالی قرار دارن. میزان آبیاری: با آب جوش سرد، یک بار در هفته از زیر گلدان. و از خاک مخصوص بنفشه هم استفاده شده.

    شرایط برای تمام بنفشه ها یکسانه اما فقط بنفشه های سفید دچار این مشکل هستن.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بنفشه ها گیاهانی هستند که نیاز به جوانسازی دارند اگر این کار انجام نشه نیروی گیاه جوابگوی برگهای جدید نمیشه برای همین برگهای جدید بصورت فشرده رشد میکنند میتونید یک یا دو ردیف از برگهای قدیمی رو جدا کنید تا نیروی گیاه صرف برگهای جدید بشه هر ۱۵ روز یک بار هم با کودهای فسفر بالا گیاه رو تقویت کنید. دز مصرف کود رو بهتر هست نصف کنید.

  3. ..... گفته:

    سلام ،گل بنفشه من ساقش پوسیده شده و کناره برگش هم سوخته شده ،شرایط نگهداری دمای اتاق و پشت پنجره هست ،میخوام گلدونش رو عوض کنم قلمه بزنم یا خود گل رو جابه جا کنم؟ممنون میشم جواب بدین

  4. ایمان گفته:

    سلام مدتی هست(تقریبا اوایل فروردین)برگ های بنفشه های من قهوه ای شدن علتش چیه؟
    ابیاری رو از کف انجام میدم و گلدون ها رو پشت پنجره نگهداری میکنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دمای محیط نگهداری چقدر هست؟ ونور مستقیم طبیعی دارند ویا نور مصنوعی؟ از گیاهان وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط باعت لوله شدن برگهای بنفشه افریقایی میشه دما ورطوبت رو بررسی وایدال کنید،سعی کنید روی برگها اب نریزه اگر هم ریخت زود خشک کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      کمبود رطوبت محیط بیشتر باعث خشک شدن لبه برگهای بنفشه افریقایی میشه رطوبت محیط رو افزایش بدید وروی برگها اگر اب ریخت حتما زود خشک کنید موندن اب روی برگهای بنفشه باعث بوجود اومدن لکه وبمرور زمان قارچ روی برگها میشه که عکس سوم علت بوجود اومدن لکه همین موضوع هست ابیاری رو تا حد امکان یا بصورت فیتیله ویا از کف گلدان انجام بدید.

  5. امیرعلی گفته:

    سلام
    یکی از گلدان های بنفشه گل داده ولی احساس می کنم برگ ها بی جا هستند و سرحالی قبل گلدهی را ندارند و کمی کم رنگ هستند
    نوردهی هم زیر نور مصنوعی هست . و کودهی هم درست انجام شده
    اگه میشه راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      ریشه های گیاهتون پوسیده شده وبه ساقه ها هم رسیده برای نجات برگهامیتونید از قسمت سالم ساقه برگها رو با تیغ تمیزی برش بزنید وتکثیر کنید. ابیاری رو بهتر هست بصورت فیتیله ای انجام بدید ویا هر وقت گلدان سبک شد ابیاری رو از کف گلدان انجام بدید.

  6. شقایق گفته:

    سلام خسته نباشید،یه بنفشه ی من برگ های پایینی قهوه ای شد و کم کم از بین رفت با اینکه آبیاری زیاد نداشتم الان یه بنفشه ی دیگه هم همین طور شده چیکار باید بکنم ممنون میشم کمک کنید

  7. بهنام گفته:

    سلام من یک گل بنفشه دارم که یک وسیله ای روی اون افتاد و چند برگ اون با ساقه اون شکست حدودا برگ های اون نصف شده میشه بگید باید چیکار کتم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برگهایی رو که جدا شده میتونید قلمه بزنید، گیاه مادری رو هم با محلول قارچ کش ابیاری کنید اگر تنه اصلی سالم باشه مجدد رشد میکنه.

  8. شبنم بهاری گفته:

    باسلام۳سال پیش یک بنفشه آفریقایی کوچیک کادو گرفتم خیلی بزرگشده بود وسرحال وپر گل با برگهای بزرگ وساقه های بلند وریشه خودش روکنار گلدان کشیده بود یک ماه پیش برای چندمین بار برگهاشو سبک کردم ۳شب پیش دیدم خیلی بیحال شده بدون تغییر جا و۳ماهه کود ندادم
    تصویر قبل وبعد رو براتون میفرستم با تشکر فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه رو با فاصله از بخاری نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالا ببرید لکه های سفید روی برگهای پایینی مشکوک هستند تمام قسمتهای برگهای گیاه رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید وبرگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید وبهتر هست گیاه و خاک رو یک بار با محلول حشره کش سمپاشی و ابیاری کنید. گیاه رو دو هفته تحت نظر داشته باشید اگر لکه های سفید وپنبه ای روی ساقه ومحل اتصال برگها بوجودامد مجدد حذف فیزیکی کنید، بعد از بهبود کامل گیاه، با کودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید.

  9. ماهی گفته:

    سلام یه سوال در مورد گیاه بنجامین دارم.بعضی برگهاش لکه های ریز سفید زدن و کنارشون چروک شده.علتش چیه و چطور درمانش کنم
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.