معرفی گل شمعدانی

معرفی گل شمعدانی

معرفی گل شمعدانی
نام علمی:pelargonium
خانواده:Geraniaceae
بومی نواحی جنوبی افریقا  استرالیا شمال نیوزیلندجنوب ماداگاسکار  می باشد منشأ تمام شمعدانی نواحی جنوبی قاره افریقا است.
شمعدانی ۲۰۰ گونه داردکه برحسب شاخسار، رشد، شکل و رنگ بر گسار معطر بودن و …در گروه‌های مختلف جای دارند
معمولاً شمعدانی‌ها در چند گروه قرار داده می‌شوند.

۱_شمعدانی رگال regal
بوته‌هایی چند ساله و همیشه سبز هستند و برگ‌هایشان تقریباً دایره‌ای شکل است گاهی حاشیه برگها دندانه دار است و معمولاً گل‌هایی با پنج گلبرگ به رنگ‌های ارغوانی روشن. صورتی. بنفش یا سفید تولید می‌کند این گیاهان را می‌توان در فضای باز و یا گلدان کاشت.شمعدانی‌هایی که با نام شمعدانی اژدر شناخته می‌شوند در این گروه جای دارند.

۲_شمعدانی آنجل Angel

شبیه گروه رگال هستند اما شاخساری متراکم‌تر دارند و اکثراً از گونه p.crispum به دست آمده اند.

۳_شمعدانی زونال zonal

شمعدانی‌های این گروه چند ساله و همیشه سبز هستند شاخسار علفی و آبدار آنها معمولاً به شکل مستقیم رشد می‌کند و گل‌هایی ساده (۵ گلبرگ) یا با تعدادد بیشتر گلبرگ دارند. برگ برخی از شمعدانی‌های این گروه جذاب و زیبا است.معمولاً از شمعدانی‌های این گروه در فضای باز استفاده می‌شود، گلهای این گروه از گونه‌های p.zonale و p.inquinans است  معرفی گل شمعدانی.

۴_شمعدانی برگ عشقه‌ای lvy-leaf
شمعدانی‌های این گروه چند ساله و همیشه سبز هستند شاخسار خزنده و گل‌هایی ساده پنج برگی یا تعداد گلبرگ بیشتر دارند اکثراً در سبدهای آویخته یا گلدان کشت می‌شوند.

۵_شمعدانی عطری scented leaved

بوته‌هایی همیشه سبز هستند که اکثراً به دلیل عطر خوش برگ‌هایشان کاشته می‌شوند از برگ‌ها و یا روغن استخراج شده این گیاهان در صنایع غذایی یا عطر سازی استفاده می‌شود. به همین دلیل گاهی این گیاهان که برای معطر ساختن چای مورد استفاده قرار می‌گیرند با نام عطر چای شناخته می‌شوند.گونه‌های مختلف شمعدانی می‌تواند عطرهای متفاوتی داشته باشند. حیوانات خانگی ممکن است در اثر خوردن برگهای معطر این گونه‌ها دچار مسمومیت شوند. پهنه برگهای این گیاهان معمولاً به چند قسمت تقسیم شده‌اند و یا حاشیه‌هایی دندانه دار و یا بریده دارند. برخی نیز برگهایی ابلق دارند.

۶_شمعدانی یونیک unique

بوته‌هایی همیشه سبز هستند که خصوصیات منحصر به فرد دارند به نحوی که در گروههای دیگر نمی‌توان آنان را قرار داد.

 

۷_شمعدانی سیتروزوم citrosum

مشخصه بارز این گونه داشتن برگهایی با بریدگی‌های بسیار عمیق و گلهای کم پر به رنگ بنفش مایل به سفید می‌باشد. در اکثر منازل نگهداری می‌شود. شمعدانی سیتروزوم معروف‌ترین گونه شمعدانی است.

۸_شمعدانی تومنتوزوم tomentosum

دارای مواد اروماتیک در برگهای خود می‌باشد رنگ گلبرگ‌ها سفید رنگ می‌باشد و معمولاً بهار و تابستان گل می‌دهد.

Pelargonium zonale
Pelargonium zonale

Pelargonium regal

Pelargonium regal

معرفی گل شمعدانی

شرایط نگهداری شمعدانی 
آبیاری: شمعدانی تا حدودی خشکی بستر کاشت را تحمل می‌کند ولی برای رشد بهینه و گلدهی باید در طی فصل رشد بستر کاشت را مرطوب نگه داشت (مرطوب نه خیس) خیس بودن بستر. غرقابی کردن خاک حین آبیاری. خاک دائم مرطوب می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه یا ابتلا یا تشدید بیماری قارچی شود. آبکی شدن ساقه‌ها شل شدن و عدم استحکام شاخسار. خشکیدگی و ریزش غنچه‌ها می‌تواند دلیل آبیاری زیاد باشد. اگر شمعدانی را در گلدان کاشته‌اید فصل سرد سال مخصوصاً زمستان آبیاری را محدود و اجازه دهید خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود.

نور: شمعدانی نور دوست است و بیشتر واریته ها در فضای باز دوام می آورند اکثر واریته های این گل ۶ ساعت نور مستقیم روز را نیاز دارد البته بعضی واریته های متصل به گروه رگال وقتی دمای محیط نگهداری به دلیل تابش نور مستقیم در فصول گرم مخصوصاً تابستان بالا برود گل نمی‌دهند. بنابراین این واریته ها را در فضای باز در مکانی بکارید که بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد. گلهای گروه زونال تابش نور و گرما را دوست دارند.
شمعدانی برگ عطری محیط سرد و دمای پایین را می‌پسندد تابش نور مستقیم برای زمان طولانی یا دمای بالا در فصول گرم سال ممکن است به این گیاهان آسیب برساند، پس باید در مکانی کاشته شود که بعد از ظهر نیم سایه باشد کمبود نور در این گیاهان باعث رشد علفی. طویل و نازک شدن ساقه. فاصله دار شدن برگها از همدیگر روی ساقه رشد نکردن جوانه‌های جدید. کمرنگ شدن برگ‌ها و عدم گلدهی می‌شود.

دما: دمای ۲۱تا ۲۶ درجه سانتی گراد برای رشد این گیاهان مناسب است. اگر چه برخی از شمعدانی‌ها در دمای ۷_۱۰ درجه در طی زمستان نیز به رشد خود ادامه می‌دهند، اما رشد اغلب آنها در دمای ۴_۵ درجه متوقف می‌شود و دمای ۲_۳ درجه زیر صفر دچار سرمازدگی می‌شوند و از بین خواهند رفت.شمعدانی که برگهای عطری دارند اصولاً محیط خنک‌تری از شمعدانی معمولی می‌خواهند و دمای ۱۲-۲۱ درجه رشد خواهند کرد. اما دمای پایین‌تر از این به گیاه آسیب وارد می‌کند.اصولاً شمعدانی در دمای زیر ۵_۴ درجه دچار مشکلاتی چون قرمز شدن برگ‌های گیاه و کاهش رشد برگها و عدم گلدهی گیاه خواهد شد. گرمی بیش از اندازه محیط نیز از جمله مواردی است که موجب عدم گلدهی این گیاه است. زمانیکه در طی زمستان گلدانهای شمعدانی را در محیط منزل نگه می‌دارید عدم وجود تفاوت دمایی بین روز و شب یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه است.

خاک: شمعدانی خاکی با زهکش مناسب و مواد ارگانیک نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد. برای کاشت در فضای باز مخلوط خاکی همانند خاک معمولی+خاک برگ+و کود پوسیده دامی به همراه ( شن که اندازه دانه‌ها یک تا دو میل باشد)به میزان ده درصد از ترکیب کلی خاک برای کاشت مناسب است. برای کاشت در گلدان خاک سبک با زهکش بالا نیاز دارد مخلوط پیت ماس و ماسه و کوکوپیت ترکیب مناسبی برای کاشت شمعدانی است.

کود:کمبود نیتروژن منجر به کوتاهی قامت گیاه و زردی برگسار و به خصوص برگهای موجود در قسمت پایین گیاه می‌شود. در این صورت می‌توان هر ۴ هفته یک‌بار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد، کوددهایی که میزان فسفر یا فسفر و پتاس انها بیشتر از نیتروژن است به گلدهی این گیاه کمک می‌کند. اگر در کوددهی زیاده روی شود گیاه فقط رشد رویشی خواهد داشت و گل نمی‌دهد در این صورت برای ۲تا ۳ نوبت فقط آبیاری خالی شود تا کود اضافی خارج شود.

Pelargonium ivy-leaf
Pelargonium ivy-leaf

زمستان گذرانی شمعدانی 
گیاه شمعدانی با توجه به مقاومتی که در برابر سرمای محیط دارند به روش‌های زیر می‌توانند زمستان را سپری کنند.

۱-از شمعدانی‌هایی که ساقه‌های علفی آنها نمی‌توانند فصل زمستان را به شکل نیمه خواب سپری کنند قلمه تهیه می‌شود.قلمه‌هایی به طول ۷تا ۱۰ سانت از چوب‌های نرم انتهای ساقه این گیاهان در اواخر تابستان بگیرید و گیاه قدیمی را دور بیندازید.قلمه‌ها را در بستری از شن یا مخلوط شن و پیت ماس کاشته تا زمستان را سپری کنند. از اواخر زمستان نوک قلمه‌ها را قطع کنید تا رشد شاخه‌های جانبی تحریک شود. در این زمان می‌توان کود دهی را به شکل بسیار سبک و هر دو هفته یک‌بار شروع کرد. این روش مربوط به زمانی است که تعداد گلدانهای شمعدانی انقدر کم و محدود است که بتوان انان را در مکانی محافظت شده همانند گلخانه‌های خانگی یا اتاقهای منزل نگهداری کرد.

۲-اگر گیاهان شمعدانی در خاک باغچه کاشته شده‌اند قبل از فرا رسیدن اولین سرمای زمستان آنان را به همراه خاک اطراف ریشه از زمین در آورید و در گلدانی مناسب با اندازه گیاه بکارید. گیاهانی انتخاب کنید که ظاهری سالم بدون مشکل دارند ۱۰ سانت از شاخه‌ها باقی می‌ماند و مابقی قطع می‌شود گلدان را در طی زمستان در مکانی روشن به دور از خطر سرمازدگی قرار دهید. دمای روزانه ۱۸ درجه و شبانه ۱۳ درجه برای این گیاه مناسب است به محض خشک شدن خاک گلدان آن را آبیاری کنید با توجه به سرعت رشد گیاه در طی زمستان یک یا دوبار عمل سرزنی ساقه‌ها را انجام دهید تا ساقه‌های جانبی تحریک شود.

۳-گاهی شمعدانی‌ها به صورت نیمه خواب زمستان را سپری می‌کنند این روش مناسب شمعدانی با ساقه‌های نسبتاً چوبی است. در مرحله اول گیاه را باید از بستر کاشت در آورد تا حدودی خاک اطراف ریشه را بتکانید گیاه را در مکانی به دور از سرما زدگی قرار دهید تا کمی آب برگ‌ها و ساقه‌ها تبخیر شود، سپس گیاه را در روزنامه بپیچید و به شکل وارونه در مکانی خشک و تاریک با دمای ۷تا ۱۰ درجه آویزان کنید. دو تا سه بار در طی زمستان باید ریشه این گیاهان به مدت ۱تا ۲ ساعت در آب قرار گیرد و مجدداً گیاهان به شکل وارونه اویزان شود. گیاهانی که ساقه‌های انها در طی مدت زمستان چروکیده می‌شوند به دور بیندازید. این گیاهان با نزدیک شدن به فصل بهار نشانه‌هایی از زنده بودن خود نشان می‌دهند که می‌بایست در این زمان ریشه انها را برای یک تا دو ساعت در آب قرار داد ۱۰ سانت از ساقه باقی می‌ماند و مابقی قطع می‌شود و پس از آن در بستر خاک کاشته می‌شود.

شمعدانی ivy-leaf
شمعدانی ivy-leaf

 

Pelargonium regal
Pelargonium regal

تکثیر شمعدانی 
به دو روش کاشت بذر و قلمه می‌توان این گیاه را تکثیر کرد

۱-تکثیر از طریق قلمه:

از بهار تا اواسط پاییز می‌توانید قلمه‌های ۱۰ تا ۱۲ سانتی از گیاه مادر جدا کنید قلمه‌ها باید حدود ۲ تا ۳ گره داشته باشند بهتر است از قسمت‌های جوان شاخه که هنوز خشبی نشده است قلمه بگیرید همه برگهای قلمه را حذف کنید به جز دو برگ انتهایی ساقه که برای عمل فتوسنتز لازم است. قلمه را به مدت یک تا دو روز بسته به قطر قلمه در مکان سایه گذاشته تا استراحت کند بعد از این تایم در گلدانی مناسب حاوی شن یا مخلوط پیت ماس و ماسه یا کوکوپیت و پرلایت بکارید و در حد مرطوب کردن بستر آبیاری کنید (مرطوب نه خیس) گلدان را در مکانی سایه به انور محیطی قرار داده و هر وقت خاک رطوبت را از دست داد آبیاری کنید برای حفظ رطوبت قلمه‌ها می‌توان گلدان را کاور کرد، مراقب دما و رطوبت بستر باشید دمای بین ۲۲ تا ۲۴ برای ریشه زایی مؤثر است یک تا دو هفته بعد کاشت کم کم گلدان را به مکانی آفتاب گیر منتقل کنید. بسته به دما و رطوبت محیطی از سه تا هشت هفته طول می‌کشد تا قلمه‌ها ریشه بزند.

 

۲-تکثیر از طریق کاشت بذر: 
بعضی از شمعدانی‌ها با بذر تکثیر می‌شوند. بذر شمعدانی پوشش سختی دارد که می‌تواند درصد جوانه زنی را کاهش دهد به همین دلیل اگر با وسیله‌ای مثل سنباده کاغذی بافت روی بذرها را مالش دهید این پوشش نازک می‌شود و جذب آب توسط بذرها بهتر انجام و جوانه زنی تسریع می‌شود البته این کار را باید با دقت انجام دهید، که قوه نامیه بذر آسیب نبیند. برخی پرورش‌دهندگان نیز قرار دادن بذر در ظرف آب جوش به مدت هشت ساعت را پیشنهاد داده‌اند آب ظرف نباید در تمام این مدت داغ نگه داشته شود بلکه در ابتدا داغ و به‌تدریج سرد شود.

برخی تولید کنندگان نیز قرار دادن بذر داخل پیت ماس مرطوب (پیت ماسی که با آب داغ مرطوب شده) به مدت ۲۴ ساعت را پیشنهاد می‌کنند تا در این مدت بذرها بتوانند به تدریج رطوبت را از محیط جذب کنند.
بذرها در اواخر زمستانی در مکانی که از نظر دما و رطوبت همانند گلخانه است کاشته می‌شود، بذرها را می‌باید در بستری که بافت سبک و زهکش بالا دارد کاشت مخلوط پیت ماس و شن یا پیت ماس و کوکوپیت و پرلایت بستر مناسبی برای کاشت است.

بعد از قرار دادن بذرها روی بستر کاشت لایه‌ای به ضخامت حدود ۵ تا ۶ میلیمتر از بستر کاشت بر روی آنها بریزید رطوبت بستر را با اسپری آب روی سطح و کشیدن سلفون روی بستر تأمین کنید دمای ۲۲ درجه محیط نگهداری برای جوانه زنی بذر ایده آل است دمای ۲۵ موجب خواب بذرها و عدم جوانه زنی می‌شود. جوانه زنی بعد از ۷تا ۱۴ روز از تاریخ کاشت رخ می‌دهد. بعد از جوانه زنی کاور را بردارید دمای روز ۲۲ و شب ۱۸ باشد
وجود نور به میزان ۱۴تا ۱۸ ساعت به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند برای تأمین این میزان نور می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت کمک بگیرید.
از زمان کاشت بذر تا توانایی گیاه برای گلدهی حدود ۹۵تا ۱۱۰ روز طول می‌کشد.

عکس گل شمعدانی
تکثیر از طریق قلمه و انتخاب سرشاخه های جوان

 

جدا کردن برگهای اضافی و نگه داشتن برگهای انتهایی
جدا کردن برگهای اضافی و نگه داشتن برگهای انتهایی

 

 کاشت در گلدان و بستر مناسب توجه کنید یک گره باید داخل خاک باشد

کاشت در گلدان و بستر مناسب توجه کنید یک گره باید داخل خاک باشد

 

کاور کردن گلدان و قرارردادن در مکان مناسب
کاور کردن گلدان و قرار دادن در مکان مناسب

 

بذر شمعدانی با پوشش
بذر شمعدانی با پوشش

 

بذر بعد از حذف غلاف
بذر بعد از حذف غلاف

آفات و بیماری‌های شمعدانی 

۱-شته: شیره گیاه را می‌مکد و موجب ضعف و کاهش رشد گیاه شده و ممکن است بیماری‌های ویروسی را نیز به گیاه منتقل کند. در اثر تغذیه شته لکه‌هایی به رنگ زرد و یا سبز کمرنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود.برگ‌ها بد شکل شده و گل تشکیل نمی‌شود. برگسار به دلیل تولید عسلک توسط شته‌ها چسبناک می‌شوند.

۲-مگس سفید: فعالیت مگس سفید منجر به زرد شدن کامل برگ‌ها ریزش آنها و ضعف عمومی گیاه می‌شود.

۳-کرم غنچه: وجود کرم غنچه شمعدانی موجب ایجاد سوراخ‌هایی بر روی برگها و غنچه‌های این گیاه و ریزش غنچه می‌شود.

۵-شپشک آرد آلود: فعالیت شپشک آرد آلود موجب رشد ضعیف گیاه می‌شود برگ‌های جوان به تدریج زرد می‌شود و سطح برگ بر اثر ترشحات این افت چسبناک می‌شود.

۶-معدنچی برگ: اشاره به لارو حشرات مختلفی دارد که در سطح فوقانی و تحتانی برگ گیاه تونل‌های را حفر می‌کنند و موجب بروز خطوط کم رنگ بر روی پهن برگ می‌شوند.معمولاً بروز این مسئله خطر جدی برای رشد گیاه به همراه ندارد اما اگر شدید شود ظاهر گیاه را بد شکل و از زیبایی می‌اندازد.

۷-لکه برگی قارچی: لکه برگی قارچی موجب ایجاد لکه‌هایی برآمده و آبدار در زیر سطح برگ می‌شود که به سرعت تبدیل به نواحی قهوه‌ای رنگ می‌شود.

۸-بلایت باکتریایی:تقریباً شبیه لکه برگی قارچی است اما نقاط و لکه‌های ایجاد شده تا حدودی کوچک‌تر از نوع قارچی این بیماری است. همچنین گاهی رگبرگ‌ها تیره رنگ و حاشیه برگها پژمرده می‌شوند.تهویه مناسب هوا. عدم خیس شدن برگ‌های گیاه. هوای تازه برای جلوگیری از شیوع یا ابتلا به این بیماری مؤثر است. لکه برگی قارچی را با سموم قارچ کش و لکه برگی باکتریایی را با سموم حاوی مس می‌توان تا حدودی کنترل کرد.

 

۹-سفیدک پودری: این بیماری لکه‌های سفید روی برگ ایجاد می‌کند.

۱۰-بیماری قارچی زنگ زدگی: این بیماری لکه‌های کوچک و زرد رنگ بر سطح رویی برگها و قرمز رنگ در زیر برگها به وجود می آید و موجب ریزش برگها می‌شود. بیماری زنگ در شمعدانی زونال ایجاد مشکل می‌کند. تهویه مناسب. عدم خیس شدن برگها حین آبیاری تا حدودی از شدت بیماری می‌کاهد.

۱۱-بیماری بوتریتیس: محیط سرد و مرطوب. دمای پایین موجب شیوع این بیماری می‌شود در اثر آن غنچه‌ها خشک شده و گلها قهوه‌ای و می‌ریزد روی ساقه و برگها نواحی تیره به رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

۱۲-پژمردگی جنوبی: نام بیماری باکتریایی است که در اثر ابتلا به آن اول برگهای مسن زرد می‌شود و نواحی سوخته بر سطح برگ‌ها پدیدار می‌شود آوندها قهوه‌ای شده و ریشه می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ایجاد محیط کشت سالم. استفاده از قلمه سالم و محیا کردن شرایط رشد ایده آل است.

۱۳-پوسیدگی ریشه: فعالیت قارچ پیتوم موجب بروز زخم‌های قهوه‌ای در قسمت پایین ساقه می‌شود این بیماری بیشتر قلمه‌های شمعدانی را مبتلا می‌کند قسمت پایین ساقه ابدار شده می‌پوسد.

۱۴-پوسیدگی سیاه ریشه: موجب ایجاد زخم‌های سیاه رنگ بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می‌شود.برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در نهایت موجب شل شدن ساقه و افتادگی گیاه می‌شود. ضد عفونی بستر کاشت.به‌کارگیری قلمه سالم. عدم آبیاری زیاد. حدف قسمت‌های آلوده به کاهش سرعت این بیماری کمک می‌کند.

۱۵-بیماری ویروسی: موجب بروز رگه‌ها یا لکه‌های زرد رنگ بر روی برگها. پیچش و بدشکلی آنها. کوتاهی قامت گیاه و کم شدن فاصله میان گره‌ها می‌شود علائم این بیماری بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد و با گرم شدن هوا منتفی می‌شود. اما خود بیماری با گرمی هوا از بین نمی‌رود.

۱۶-بیماری شکست (رنگ) گل شمعدانی: بیماری دیگری است که این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در طی آن خطوط سفید رنگی در پشت گلبرگ‌ها ایجاد می‌شود و بر روی برگها نیز لکه‌های زرد رنگ که با آن شکل موزاییک مانند می‌دهد و رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

۱۷-ویروس پژمردگی گوجه فرنگی یا ویروس لکه سوختگی گل حنا: نیز می‌تواند شمعدانی را تحت تأثیر قرار دهد نشانه‌های این بیماری با توجه به فصل سال از نظر دما و گرما و نور و موقعیت رشدی گیاه و شدت آلودگی متغیر و متنوع است این بیماری می‌تواند موجب کوتاهی قامت. بروز لکه‌های حلقوی، زخمهای آبدار قهوه‌ای ارغوانی بر روی برگ ساقه و دم برگ شود بیماریهای ویروسی از طریق حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند، همانند شته و تریپس منتقل می‌شود بنابراین برای پیشگیری و از بین بردن حشرات سم‌پاشی شش ماهی یک‌بار گیاه با سموم حشرات در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک شایانی است. با به کارگیری قلمه سالم. کوددهی منظم. ابیاری اصولی. بسترمناسب و ضد عفونی و قرار دادن گیاه در شرایط مطلوب رشد می‌توان تا حدودی جلوی ابتلا یا پیشرفت بیماری را گرفت در صورت شدت بیماری قسمت‌های آلوده را کات کنید.

 

۱۸-آدمتورم:بیماری ادم در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شود و افت یا عامل بیماری‌زا دلیل بروزان نیست هر وقت دمای خاک نسبت به دمای محیط زیاد باشد و خاک خیس این بیماری بروز می‌کند، زمانی که هوا سرد و اسمان ابری است و خاک خیس و گرم است احتمال بروز این مشکل تشدید می‌شود زیرا آب زیادی از بستر خاک جذب شده است و گیاه آب کمی را از برگسار خود از دست داده است در این صورت لکه‌های زرد رنگ بر روی سطح برگ ایجاد می‌شود، که تبدیل به نواحی آبدار بر روی سطح زیرین برگ می‌شود در نهایت این نواحی قهوه‌ای رنگ و پوسته می‌شود، تمامی برگ ممکن است زرد شده و از بین برود علائم این بیماری تا حدودی شبیه لکه برگی باکتریایی است، برای جلوگیری از خاکی با زهکش مناسب استفاده کرده و گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید آبیاری را در ساعات اولیه صبح انجام بدهید تا در طول روز خاک رطوبت را از دست بدهد.

شمعدانی مبتلا به بیماری باکتریایی سوختگی جنوبی
شمعدانی مبتلا به بیماری باکتریایی سوختگی جنوبی

 

شمعدانی مبتلا به سفیدک پودری
شمعدانی مبتلا به سفیدک پودری

 

شمعدانی مبتلا به بیماری لکه برگی
شمعدانی مبتلا به بیماری لکه برگی

 

شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی
شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی

 

شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی
شمعدانی مبتلا به بلایت باکتریایی

 

شمعدانی مبتلا به ادم edema
شمعدانی مبتلا به ادم edema

 

شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی
شمعدانی مبتلا به بیماری زنگ زدگی

 

شمعدانی مبتلا به بیماری ویروسی
شمعدانی مبتلا به بیماری ویروسی

نویسنده: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

70 دیدگاه برای “معرفی گل شمعدانی

  1. زهرا گفته:

    اینم یه قسمت دیگه که بازم بدون هیچ دلیلی زرد شده
    قبلا از راهنماییتون متشکرم?

  2. زهرا گفته:

    سلام، خدا قوت
    من گیاه شمعدانی اژدر دارم که اوایل بهار تو حیاط بود و هرروز آبیاریش میکردم اما با گرم شدن هوا گلهاش خشک شد و ریخت مجبور شدم بیارمش تو خونه و پشت پنجره غربی گذاشتم، بعد از اون هر ۵ روز آبیاریش کردم، گلدونش رو بزرگتر کردم و خاک اماده ریختم و قارچ کش هم استفاده کردم اما بازهم برگای پایین زرد و خشک میشدن و بعد از مدتی میریختن، آبیاری رو هر ۳ روز یبار انجام دادم خوشبختانه حالش بهتر شد و ریزش برگاش از بین رفت و شروع کرد به جوونه زدن و برگهای جدید دادن، اما نمی دونم چرا برگاش سبز روشن بودن منم هفته پیش کود سه ۲۰ دادم اما بهتر نشدن و الان برگای بالایی زرد و کوچیک شدن لطفا راهنماییم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، کمبود نور وکمبود عناصر موجود در خاک باعث این مشکل میشه شمعدانی اژدر برای رشد ایدال به نور مستقیم نیاز داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید این کار رو سعی کنید بمرور زمان انجام بدید تا برگها افتاب سوخته نشد وگیاه رو هر دوهفته یک بار با کودهای کامل همون سه بیست تقویت کنید ماهی یک بار هم با کود اهن تقویت کنید، بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  3. M گفته:

    سلام
    شمعدونی من رطوبت هوا نداره آبیاریش هر وقت خاک خشک شد آب می دم نورش هم مشت پنجره جنوبی هست
    اما نمی دونم جرا برگاش سفت نیست دیروز بهش کود سه بیست دادم اما هیچی نشد الان که نگاه کردم محل اتصال برگ به ساقه کمی سیاه شده
    مشکلش چیه؟؟؟

  4. مهین گفته:

    عذرخواهی میکنم لطفا منو راهنمایی بفرمایید تا راحتر بتونم پیامی که براتون فرستادم و شما لطف میفرمایید پاسخ میدید رو پیدا کنم
    چون همونجایی که پیام فرستادم نمیتونم جوابمو پیدا کنم
    آیا جایی از سایتتون هست بتونیم سوالای که خود شخص بصورت کامل چه از قبل و جدید پرسیده رو گلچین پیدا کنه
    ممنون میششم راهنماییم کنید مثه همیشه??

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیامها بعد از تایید ادمینهای سایت قابل مشاهده برای شما هستند، قبل از تایید امکان مشاهده برای کاربرها نیست، روی هر یک از مقاله یا محصولات که سوال میپرسید سوالتون روی همون مقاله یا محصول نمایش داده میشه پیامهای جدید در اول صفحه وپیامهای قدیمی تر پایین صفحه میرند میتونید با بالا وپایین کردن قسمت نظرات پیامهای خودتون رو پیدا کرده ومطالعه بفرمایید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری باعث زرد شدن برگهای قدیمی میشه که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید گیاه روبمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته بمرور زمان به محیط پرنور انتقال بدید.

  5. m.hadi.baran گفته:

    با سلام و احترام و عرض خدا قوت خدمت شما خوبان
    گل شمعدانی من سرحال بود و پشت پنجره جنوبی هست و تقریبا هر دو یا سه روز یکبار (وقتی سطح خاک خشک میشه) بهش آب میدم
    ۴ روز نبودم و آب بهش ندادم برگشتم دیدم تمام گل هاش پژمرده و برگ هاش زرد شده بود.(البته ظاهرا این ۴ روز هوا کمی گرم تر از قبل شده بوده) بهش آب دادم و الان هم طبق معمول هر سه روز یکبار آب بهش میدم اما نمیدونم چرا بی حاله و دیگه گل نداده.
    عکسش رو میفرستم لطف کنید راهنمایی بفرمایید
    https://uupload.ir/files/711v_dsc_0015.jpg
    https://uupload.ir/files/pxhq_dsc_0016.jpg
    https://uupload.ir/files/qhu_dsc_0017.jpg
    با تشکر از زحماتتون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تمام شاخه ها وبرگها وگلهای خشک شده رو جدا کنید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید کمبود ابیاری بهش شوک وارد کرده، رطوبت محیط رو هم افزایش بدید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

      • m.h گفته:

        با سلام و احترام
        کارهایی که گفتید رو انجام دادم گل داد و غنچه باز شد اما سریع خشک شد!!
        شاخه و برگ هم نداده و تقریبا همه برگهاش که از قبل مونده بوده حالت پژمرده شده.
        سه یا۴ روز از آبیاریش گذشته هنوز دست میزنم گلدونش خیسه.
        یه چیزی هم یادم رفته بود بگم این بود که وقتی می خواستم گلدونشو عوض کنم تو خاکش خیلی خرخاکی بودن. فکر کنم بیشتر خاکش پرلیت بود. موقع تعویض گلدان(تقریبا دو ماه و نیم قبل) با همون خاک خودش بدون بهم زدن ریشه هاش گذاشتم تو گلدون و خاکی که از گلفروشی خریدم رو کنارش ریختم.
        ممکنه گلدونش زیادی بزرگ باشه؟؟؟
        بنظرتون برگردونمش تو گلدون قبلیش؟؟
        خیلی ازتون ممنونم بابت پاسخگویی های فوق العادتون. سپاس

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ممنون از شما، اگر داخل خاک افت هست حتما با محلول حشره کش خاک رو ابیاری کنید واگر خاک بعد ازچند روز هنوز خیس هست بهتر هست زهکش گلدان رو بررسی وبازکنید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید. گلدانی که در عکس قبلی فرستادید اندازه هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره،بهتر هست ریشه ها رو ازنظر پوسیدگی یا وجود افت در خاک بررسی کنید،فعلا کوددهی رو قطع کنید ،خاک نامناسب، ابیاری بیش از اندازه، نبود زهکش مناسب،افت وبیماری قارچی باعث این مشکل میشه،این موارد رو بررسی کنید برای ابیاری از اب بدون املاح استفاده کنید وابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید.

  6. ریحانه گفته:

    یعنی اصلا این ترکیب خاکی که گفتید ماسه احتیاج نداره؟؟؟ آخه خیلیا میگن برای زهکشی خاک باید ماسه ام داشته باشه، میخواستم از شما بپرسم تا مطمئن شم.

    • کارشناس 1 گفته:

      برای زهکش میتونید ماسه بریزید،میتونید داخل خاکش هم ترکیب کنید تاتخلخل زیادی داشته باشه.

  7. ریحانه گفته:

    سلام، روز خوش…
    من میخواست بدونم درصد حجمی خاک مناسب برای گیاهای آپارتمانی مثل شمعدانی و … چیه؟ میشه لطفا راهنماییم کنید ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید از یک قسمت خاک باغچه تمیز وضدعفونی شده،یک قسمت خاک برگ،یک قسمت کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده برای این گیاه استفاده کنید، ترکیبات باید مساوی باشند میتونید برای درصدها از یک پیمانه استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری وترکیب خاک رو هم بفرمایید، میتونید از قسمت سالم برگ قلمه بگیرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.