بهترین روش آبیاری کاکتوس‌ ها و ساکولنت ها یا گیاهان گوشتی

آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها: یکی از اصول مهم در نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها که خیلی باید به آن دقت کرد ، آبیاری می‌باشد. آبیاری به عواملی مثل سن و نوع گیاه اندازه گلدان و فصل بستگی دارد کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در فصل رشد به آبیاری بیشتری نیاز دارند و در فصل خواب شاید ماه‌ها به آبیاری نیازی نداشته باشند.

عوارض آبیاری کم:
اگر آبیاری بیش از حد کم باشد بخصوص در زمان رشد گیاه، ریشه کامل خشک شده و بخصوص ریشه‌های مویی و تازه‌ای که وظیفه جذب آب و مواد غذایی را دارند خاصیت خود را از دست داده و خشک می‌شوند که با آبیاری مجدد گیاه قادر به رشد نخواهد بود و باعث پوسیدگی ریشه و خرابی گیاه می‌شود پس حتماً باید آبیاری اصولی و به موقع انجام شود.

 

عوارض آبیاری بیش از اندازه:
۱٫ یکی از مواردی که گیاه در اثر آبیاری زیاد با آن مواجه می‌شود پوسیدگی ریشه است، پوسیدگی عموماً از ریشه شروع می‌شود و پس از پوسیده شدن ریشه، به مرور کاکتوس از پایه ساقه شروع به پوسیدگی می‌کند که عموماً با تغییر رنگ و نرم شدن بافت و ساقه کاکتوس همراه است. در این شرایط تیغ‌های کاکتوس‌های تیغ‌دار به راحتی از بدنه جدا می‌شود. این شرایط در دوره سرما و گذر از هوای سرد شایع‌تر می‌باشد.

آبیاری زیاد کاکتوس
پوسیدگی ریشه کاکتوس و انتقال پوسیدگی به بدنه گیاه

 

پوسیدگی ریشه
انتقال پوسیدگی ریشه به اندامهای بالایی کاکتوس

۲٫ مورد بعدی در حالتی آب باعث متورم شدن کاکتوس و اشباع شدن ساقه کاکتوس شده و در نهایت باعث ایجاد شکاف و پارگی در سطح کاکتوس می‌شود.

ترک کاکتوس
متورم شدن و شکاف در بدنه کاکتوس در اثر آبیاری بیش از اندازه

 

آبیاری لیتوپس
شکاف در بدنه کاکتوس در اثر آبیاری زیاد

آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

درمان:
اولین کاری کار باید در برخورد با این شرایط انجام داد این است که آبیاری کاملاً متوقف شود. بهترین ایده تغییر گلدان یا تعویض خاک می‌باشد. در این شرایط دو حالت کلی ممکن است:

 

۱. در صورتی که گیاه دارای ریشه سالم می‌باشد یا فقط مقداری از ریشه پوسیده می‌باشد و یا فقط شکاف در سطح آن ایجاد شده است، بهتر است که پس از خارج کردن از خاک ریشه‌های خراب یا پوسیده را هرس کرده با قارچ‌کش ریشه‌ها را شسته یک یا چند روز به گیاه فرصت داده شود تا ضمن‌ترمیم زخم‌های ریشه و بدنه، کمی آب از دست بدهد. سپس گیاه را مجدداً کاشته و تا یک هفته آبیاری نشود. دقت شود که زخم‌ها و شکاف‌های ایجاد شده روی بدنه کاکتوس برای همیشه باقی خواهند ماند.

 

۲. در صورتی که ریشه کاملاً پوسیده باشد خاک و ریشه‌های پوسیده را به دقت جدا کرده با قارچ‌کش ریشه‌ها را شسته به گیاه یک یا چند روز فرصت ترمیم داده و سپس کاکتوس را بکارید و تا یک هفته آنرا آبیاری نکنید تا گیاه تشویق به ریشه زایی گردد، سپس به مقدار کم آبیاری کرده و به مرور آبیاری را به حد متعارف برسانید. در صورتی که پوسیدگی از ریشه گذشته و به ساقه کاکتوس رسیده باشد باید با استفاده از کاتر تمیز از بالای محل پوسیدگی ساقه را برید سپس چند روز کاکتوس را در سایه و جای نسبتاً خنک قرار دهید تا محل برش پینه ببندد سپس گیاه را در خاک مخصوص کاکتوس کاشته و تا ده روز آبیاری نکنید. سپس به مقدار کم آبیاری کرده و به مرور آبیاری را به حد متعارف برسانید.

 

نکات مهم در آبیاری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها:
در فصل گرم مثل تابستان آبیاری را ساعات خنک مثل عصرها انجام دهید از ریختن آب روی گیاه در زیر نور آفتاب خودداری کنید. در فصل‌های سرد مثل زمستان و پاییز آبیاری صبح انجام گیرد تا فرصت خشک شدن تا شب را داشته باشد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود. کاکتوس‌های کوچک‌تر نیاز بیشتری نسبت به کاکتوس‌های بزرگ‌تر به آبیاری دارند و دلیل آن نگهداری حجم بیشتر آب در بافت گیاهان بزرگ‌تر می‌باشد. عدم جذب آب و خیس ماندن گلدان نشان دهنده پوسیدگی ریشه کاکتوس یا ساکولنت می باشد و باید فورا اقدام های لازمی که در بالا توضیح داده شد انجام گیرد. برای اکثر گونه های کاکتوس و ساکولنت فصل رشد بهار و تابستان می باشد.
همیشه سعی کنید کاکتوس ها و ساکولنت ها را با آب بدون املاح و هم دمای محیط آبیاری کنید، بخصوص در زمستان.

نوشته شده در میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

27 دیدگاه برای “بهترین روش آبیاری کاکتوس‌ ها و ساکولنت ها یا گیاهان گوشتی

  1. حسین گفته:

    سلام خسته نباشید
    میشه کمک کنید بگید مشکل کاکتوسای من چی هست و چه کاری باید بکنم؟
    تو حیاط نگه میدارم. نور مستقیم اصلا بهشون نمیخوره . آب کم میدم خراب میشن زیاد میدم خراب میشن . خسته شدم

    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۸۰۹_۰۷۰۴۵۳_sxcv.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۸۰۹_۰۷۰۶۲۴_pmzw.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۸۰۹_۰۷۰۶۵۱_۵۶cj.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/۲۰۲۱۰۸۰۹_۰۷۰۷۱۴_۵vs0.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ممنون، مشکل اصلیشون گلدان بزرگ هست، دوم خاکشون مناسب نیست مقدار پیت ماس یا کوکوپیت خاکشون زیاد هست وکمبود نور هم دارند، ابتدا باید خاکشون مناسب باشه واب رومدت زمان زیادی حفظ نکنه میتونید مقداری ماسه رودخونه ای شسته سایز عدسی ونخودی داخل خاکشون ترکیب کنید تا خاکشون متخلخل بشه، گلدانشون رو کوچک کنید سایز ۶ باشه ویک الی دو هفته بعد از تعویض گلدان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

      • حسین گفته:

        درود به صداقت و صبر و شکیباییتون
        بدون منت پاسخ میدین
        میخام از کیفیت بذرهاتون هم تشکر بکنم
        حرف نداره بذرها اکثریت سبز میشن
        شما تنها سایت معتبر هستید که من میشناسم

  2. خانم حیدری گفته:

    سلام. خسته نباشید.
    ببخشید من یه کاکتوس دارم ولی اسمشو نمیدونم. الان دو سه روزه که پایه اش داره زرد میشه، من توی تابستون هفته ای دو بار به مقدار کم بهش آب میدادم. همیشه خوب بود ولی این چند روز زرد شده. میشه کمکم کنید که یه کاری کنم حالش بهتر بشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا یا زهکش گرفته یا ابیاریتون زیاد بوده بهتره زهکش گلدان رو بررسی کنید،وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی چک کنید،میتونید تا جایی که زرد شده کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید.

  3. mahdiamirarshadi گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    در مقالات شما مطالعه کردم که ذکر کردین بهترین نوع آب برای اکثر کاکتوس‌ها آب باران هستش که کمی اسیدی هم هست؛در صورت نبود آب باران، من از آب جوشیده و خنک شده که املاحش ته نشین شده باشه استفاده می‌کنم؛ آیا پیشنهاد دیگه‌ ای دارید؟
    در مورد روش آبیاری؛ من به صورت بارانی همراه آب پاش کاکتوس هام رو آبیاری می‌کنم؛ برام سوال بود آیا ضرر داره؟ (از جهت عدم کنترل دقیق حجم آب برای هر گلدون…)

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، میتونید اب رو بمدت ۲۴ ساعت داخل یک ظرف بدون درب بریزید بعد از ۲۴ ساعت استفاده کنید ویا از اب دستگاه تصفیه چند فیلتره استفاده کنید، این روش برای ابیاری کاکتوسها مناسب هست ولی بهتر هست اب روی کاکتوسها مدت زمان زیادی نمونه در ساعاتی ابیاری رو انجام بدید که سرعت تبخیر شدن اب زیاد باشه،برای مثال اوایل یا در طول روز ابیاری رو انجام بدید. موقع ابیاری مقدار کمی اب از زهکش گلدان خارج بشه مناسب هست.

  4. رضا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    خیلی ممنون از راهنماییتون
    حتما این کارو انجام میدم تا ببینم نتیجه چی میشه
    اتفاقا تومنطقه سردسیر(آذربایجان شرقی)هستیم ولی بخاطر ورود بچه به زندگیمون دمای خونه بالای ۳۲ درجه هست تو پنجره اینام همشون جا نمیشن
    بازم بخاطر راهنمایهاتون ممنونم

  5. رضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون از پاسخ سریعتون
    ولی روز سوم تا ته گلدون خشک میشه چون گلدونها سفالین
    البته سایز گلدونام کوچیکن(۶-۸-۱۰بیشترشون۶ هستن)
    در مورد خاک هم بخاطر خنثی شدنش و جذب بهتر کود اینکارو انجام دادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. ممنون از شما.اگر در منطقه گرمسیری هستید بهتره گلدانها رو داخل یک ظرف بزرگ بگذارید وداخل ظرف اب بریزید ونیم ساعت به این حالت بمونن بعد گلدانها رو از داخل اب خارج کنید با این روش گیاهان کامل سیراب میشن وتا یک هفته خاکشون خشک نمیشه. اگر با این روش هم زود خاکشون خشک شده بهتره گلدانها رو به جای خنکتری انتقال بدید.

  6. رضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده حدود ۶۰ نوع کاکتوس دارم نزدیک دو سال میشه که دارمشون
    آبیاریشونم طبق برنامه بهار وتابستون هفته ای یک بار پاییز ده روز و زمستون
    بیست روز یه بار همه گلدونام هم پلاستیکی بود
    تا اینکه اواسط مهر که نوبت آبیاریشون بود تا اب ریختم از پایین شره کرد
    چون رو خاک رو با سنگ های تزئینی پوشونده بودم از خشک یا خیس بودن خاک
    خبر نداشتم ولی هر وقت اب میدادم نهایتا دو سه قطره از تهش بیرون میومد
    اب روهم باسرنگ به اندازه دفعه های قبل میدادم
    خلاصه بعد سه هفته قطع آبیاری چندتا شون رو از گلدون در آوردم بازم خاکش
    خیس بود .گلدونای بزرگ بیشتر خیس بودن .بیشتر کاکتوسام ریشه هاشون
    شروع به پوسیدن کرده بودن حدود۶۰-۷۰درصد از ریشه هر کاکتوس
    ۲-۳تاشونم تا طوقه ریشش پوسیده بود و قارچ زده بودن
    همه گلدونامو سفالی بدون لعاب کردم خاکشون رو هم کلا عوض کردم
    با قارچ کشم ضد عفونی کردم همه چی الان خوبه فقط یه مشکل دارم
    خاکشون مخلوط۳۰درصد پیت ماس۳۰درصدکوکوپیت۴۰ درصدپرلیت
    مشکلم اینه خاکشون خیلی زود خشک میشه .در عرض سه روز بصورت کامل
    خشک میشه .تا ده روز بعدی نمیدونم چیکار کنم؟لطفا راهنمایی بفرمایید
    ببخشین خیلی زیاد شد مطالب

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. زیاده روی در ابیاری باعث پوسیدگی ریشه کاکتوسها میشه. این ترکیب خاکی که استفاده کردید مناسب کاکتوسها نیست. اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه وباعث پوسیدگی ریشه میشه سطح خاک زود خشک میشه ولی قسمتهای زیرین خیس میمونن. ابیاری رو هم به اندازه ای باید انجام بدید که مقداری اب از کف گلدون خارج بشه. بهتره زمان ابیاری با یک خلال چوبی خاک رو چک کنید اگر کاملا خشک بود ابیاری رو انجام بدید بمرور زمان که هوا خنکتر میشه ابیاری رو کمتر کنید وبه ماهی یک بار برسونید.

  7. محمد گفته:

    سلام من یک افوربیا لاکتی دارم داره زرد میشه و از سمت راست رشت میکنه چه باید کرد ؟ ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. زرد شدن گیاه دلیلش ابیاری زیاد،خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب هست این سه مورد رو چک کنید. اگر از یک قسمت دیگر رشد داره میتونید قسمتی رو که زرد شده کات کنید.

  8. محمد گفته:

    ببخشید من یک افوربیا لاکتی دارم داره زرد میشه و از سمت راست رشت میکنه چه باید کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.باید بمروز زمان انتقال بدید به پشت پنجره.احتمالا افتاب سوخته شده.باید نور رو فیلتر میکردید از پشت شیشه نور مستقیم محسوب میشه.اگر سوختگی سطحی هست گیاه ترمیم میکنه خودش رو ولی اگر عمیق باشه جاش میمونه بمرور زمان که گیاه بزرگ میشه قسمت سوختگی پایین میمونه.

  9. رضا سرمدی گفته:

    سلام کاکتوسم از نوع ژیمینو هستش نمیدونم چرا از پایینش داره زرد میشه علتش چیه ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.علت زرد شدن گیاه،ابیاری زیاد,خاک نامناسب, نبود زهکش مناسب هست.گیاه رو از خاک در بیارید ریشه ها رو چک کنید.اگر ریشه ها پوسیده وقسمتی از گیاه زرد شده تا قسمتی که به اوند سالم برسید کات کنید.چند روزی بزارید گیاه در جای خشک وخنک بمونه وانتهای بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس وداخل گلدانی که زهکش مناسبی داره بکارید اب رو فقط بصورت اسپری روی خاک اسپری کنید غرق اب نکنید بعد از یک ماه دوباره ریشه میزنه.بعد از یک ماه میتونید ابیاری رو شروع کنید.

  10. مهسا اکبری گفته:

    سلام. خسته نباشید. من تازه خاک کاکتوس رو عوض کردم و پشت پنجره گذاشتمش. امروز که بهش سر زدم اون طرفش که به سمت نوره کامل سفید شده. یکی دیگشونم زرد شده. باید چی کار کنم؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.درود بانو.بعد از اینکه گلدون وخاک گیاهان رو تعویض کردید باید یک هفته در جایی سایه نگهداری کنید تا گیاه به خاک جدید ادپته بشه.پشت پنجره نور مستقیم بهشون خورده وباعث سوختگی گیاه شده دلیل زرد شدن هم بازم برمیگرده به تعویض خاک.واین طبیعی هست.فعلا دو سه روز ابیاری نکنید تا ریشه ها قسمتهای زخمی شده واسیب دیده رو هنگام تعویض ترمیم کنن وتا یک هفته در جایی نیمه سایه نگهداری کنید.سعی کنید گیاهان رو اواسط اسفند ماه واوایل بهار خاک یا گلدونش رو عوض کنید بهترین زمان اواسط اسفند واوایل بهار هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.