تکثیر هاورتیا از برگ

تکثیر هاورتیا از برگ

تکثیر هاورتیا از برگ: هاورتیا از گیاهان گل‌دار چندساله در خانواده سریشیان (Xanthorrhoeaceae) و تیره فرعی Asphodeloideae بومی کشور آفریقای جنوبی است. آنها گیاهان کوچکی هستند و به طور معمول حدود ۲۰ سانتی متر ارتفاع دارند و به صورت انفرادی و یا انبوه در آفریقای جنوبی دیده می‌شوند. بعضی از گونه‌های این جنس دارای برگ‌های سفت و محکم به رنگ سبز تیره هستند ولی سایر گونه‌ها نرم و نیمه شفاف هستند.

 

تکثیر هاورتیا از برگ

یکی از روش‌های تکثیر هاورتیاها تکثیر از برگ می‌باشد برای شروع، یک هاورتیای مادری مناسب انتخاب کنید و از گلدان خارج کنید و خاک و ریشه‌های پوسیده گیاه را بگیرید.

بعد از تمیز کردن، گیاه مادری را در محلی سایه و خنک به مدت حدود ۴ تا ۱۲ روز بسته به نوع گیاه نگهداری کنید تا برگ ها مقداری شل شده و بتوان بدون شکستگی به راحتی از گیاه جدا کرد سپس برگ ها را به آرامی از ردیف های بیرونی شروع به جداسازی میکنیم این کار باید با دقت انجام گیرد تا برگها بدون شکستگی جدا شوند. بعد از جدا کردن برگ ها گیاه مادری که دارای ریشه می باشد را مجدد بکارید .

برگ هاورتیا
جدا کردن برگ ها از گیاه مادری

سپس برگهای جدا شده را دوباره در محل خنک و سایه قرار میدهیم تا محل جداشده خشک شده و پینه ببندد این زمان ممکن است از ۳ -۷ روز طول بکشد هدف از این کار جلوگیری از نفوذ قارچ به داخل برگ ها می باشد

نگهداری برگ تا خشک شدن زخم برگها برای کاشتن
نگهداری برگ تا خشک شدن زخم برگها برای کاشتن

مرحله بعدی آماده کردن بستر برای کاشت است. بهترین بستر برای کاشت یک ظرف با عمق ۵ تا ۸ سانت بهترین گزینه هست، در زیر بستر پیت ماس و ماسه شسته و روی آن ماسه خالی ریخته و کمی قارچ‌کش کاربندازیم در یک لیتر آب حل کرده و بستر ۳ ساعت داخل ان گذاشته تا کاملاً خیس شود و بعد از آن که قارچ‌کشی تمام شد نیاز به آبشویی نیست و بهترین حالت برای کاشت برگ می‌باشد…

نکته: در استفاده از قارچ‌کش با دز بالا دقت کنید حتماً آبشویی انجام دهید

بستر کاشت

بستر کشت آماده برای کاشتن برگ هاورتیا

  بعد از آماده سازی بستر برای اینکه برگ‌ها بهتربه نتیجه برسه از هورمون‌ها ریشه زایی استفاده کنید تا تولید ریشه بالا به بره و منجر به جوانه زنی برگ بشود. برای ریشه زایی هورمون‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد و خانواده اکسین ها بهترین‌ها برای این کار می‌باشد. پایین هر برگ در هورمون زده و در مرحله بعدی در بستر کاشته می‌شود

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی
آغشته کردن ته برگ‌ها به هورمون ریشه زایی جهت تسریع در ریشه زایی

  در  مرحله بعدی پایین برگ‌ها خیلی کم در بستر فرو کنید و برگ کمی خوابیده به عقب باشد و همیشه رطوبت بستر را چک کنید و اجازه ندهید رطوبت کم بشه رطوبت حدود ۵۰-۷۰ درصد با دمایی بین ۲۰ -۳۰ درجه سانتی گراد

کاشت هاورتیا
کاشت برگ های هاورتیا در بستر آماده شده با زاویه حدود ۷۰ درجه

 

برگ‌های خانواده هاورتیاها برای جوانه زنی به زمان و دمای مناسب احتیاج دارند از ۳۰ تا ۶۵ روز متغیر هست برای ریشه دهی تا تبدیل به جوانه. بهترین حالت بعد از ریشه پر کردن برگ به گلدانی کوچک انتقال دهید با بستری سبک و زهکش عالی .

جوانه هاورتیا
جوانه زنی برگ هاورتیا

   

نویسنده: مهندس بهنام جو

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

102 دیدگاه برای “تکثیر هاورتیا از برگ

  1. امیر گفته:

    سلام من یک هاورتیا گور خری دارم و ۷ پاجوش داره و خودش ۵ سانتی متر هست و می تونم برگ رو داخل آب بزارم تا ریشه بزنه

  2. سید محمد گفته:

    سلام
    کدام فصل مناسب جداکردن پاجوش از گیاه مادر و کاشتنشون هست؟

  3. تاجیک گفته:

    سلام روزتون بخیر
    من امروز اومدم گلدونو جا به جا کنم دستم خورد کلا از ریشش کنده شده . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم که گیاهم از بین نره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دو ردیف از برگهای پایینی رو جدا کنید تا ساقه بوجود بیاد قسمت پایین ساقه رو هم با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین بریزید بعد داخل خاک سبکی بکارید ودرمحیط خنک وسایه که نور ملایمی داشته باشه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید بمرور زمان ریشه میزنه ورشد میکنه. خاک رو زیاد ابیاری نکنید چون هنوز ریشه نداره پوسیده میشه.

  4. عرفان رفائی گفته:

    سلام و تشکر از شما و سایت خودتان.اینو تو پرسش های قبلی گفتم هاورتیام پوسیدگی ریشه داره. تو خاک بود هیچ تغییری نکرده.دیشب گذاشتمش تو آب امروز صبح دیدم ریشه زده.آیا ریشه هست؟

  5. مهیا گفته:

    سلام.واسه ریشه زدن برگهای هاورتیا گورخری که تازه کاشتم.باید از چه کود ریشه زایی استفاده کنم.از یه مهندس پرسیدم فقط واسه اینکهرمحصول قلابیشو بهم بفروشه کلی تعریف کرد.ولی هیچ فاییده ای نداشت.تازه کودو اندازه و مناسب ریختم گلم خشک شد خراب شد.آخه یکی پیدا نمیشه راست بگه واقعا.چی کم میشه از اونی که میدونه.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، زمانی که قلمه میزنید چون قلمه ریشه ای نداره کوددهی باعث از بین رفتن گیاه میشه، باید قلمه ریشه داشته باشه تا بتونه کود رو جذب کنه تا زمانی که قلمه ها ریشه نزدند نیازی به کوددهی نیست فقط میتونید انتهای قلمه رو به هورمون ریشه زایی اغشته کنید تا ریشه بزنه.

  6. نرجس گفته:

    سلام خسته نباشید من خیلی وقته هاورتیا گرفتم و تقریبا یک ماه پیش دو تا گلدونه رو یک کردم ک در کل دوتا هاورتیا با دو تا پاجوش توش بودن بعد از یک ماه یکی از هاورتیا اصلی ها یکدفعه خراب شد و شل شد و فردای اون روز هم یکی از پتا جوش ها شل شد الان برگ هاورتیای اصلیم هم داره شل میشه ترو خدا بگین چیکار کنم من این گلا رو خیلی دوست دارم?
    همیشه پشت پنجره بوده و تقریبا تا ساعت۱۲افتاب داره و سه روز ب سه روز اب دادم

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، دلیل از بین رفتن گیاهتون ابیاری بیش از اندازه هست ابیاری رو باید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید برای هاورتیا که جزو ساکولنتها هست حتماباید زهکش گلدان باز باشه واز خاک متخلخل که رطوبت رو مدت زمان زیادی نگه نداره استفاده بشه.

  7. یسنا گفته:

    سلام خسته نباشید . من گل هاورتیا گورخری رو حدود هشت ماهه خریدم اما هیچ رشدی نداشته لطفا اگه امکانش هست راهنمایی کنید که باید چیکار کنم.

  8. حسینی گفته:

    سلام. هاورتیای من گل داده و روی ساقه یک جوانه که شامل سه برگ خیلی کوچولوست بوجود اومده. ازطریق این جوانه هم میشه تکثیر کرد؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.