آموزش پیوند بر روی پرسکیا

آموزش پیوند بر روی پرسکیا

آموزش پیوند بر روی پرسکیا همراه با عکس

نام علمی پرسکیا : Pereskiopsis spathulata
پرسکیوپسیس (پرسکیا)
معرفی پرسکیا:
امروز می‌خواهیم مختصری از گیاه پرسکیا بنویسیم و طرز استفاده آن برای پیوند زدن کارهای کلکسیونی و با ارزش برای رشد سریع و کیفیت بالا، بعضی از دوستان بر این باور هستند که پیوند کاکتوس بر روی این پایه از ارزش کار کاسته میشه و کاکتوس روی خاک را ترجیح می‌دهند، اما بعد از گذشت سال‌ها در دنیا اولین پایه‌ای که کاکتوس بذری از ۱۰ روزگی رشد خود می‌تواند به راحتی و با سرعت بالا رشد کند پرسکیا می‌باشد و مهم‌ترین نکته آن این است که کاکتوس‌هایی که بر روی این پایه پیوند می‌خورند از لحاظ کیفیت و رشد و ژنتیک به بهترین شکل ممکن رشد می‌کنند و حتی این گیاه اسرار آمیز تمام مواد عالی که در بستر خود موجود می‌باشد را خیلی دقیق به پیوندک می‌رساند. بسیاری از گونه‌ای کاکتوس‌ها مثل آریوکارپوس دیسکو کاکتوس آستریاس ها و آستروفیتوم ها به خصوص گونه‌های ابلق را می‌شود بر روی پرسکیا پیوند زد.

تکثیر این گیاه عالی به راحتی با تیغ تا چاقویی تمیز گیاه راه چند قسمت کنید و بعد از یک روز آن را در گلدان‌های سایز ۶ و ۸ بزنید تا خیلی سریع ریشه دهی کنند.

قلمه پرسکیا
نحوه برش پرسکیا برای گرفتن قلمه

پیوند بر روی پایه پرسکیا:
پیوند کاکتوس ها بر روی پرسکیا بیشتر برای کاکتوس های کم رشد و کاکتوس هایی که احتمال خرابی آنها روی خاک زیاد است انجام می شود، برای پیوند بر روی این پایه به یک پایه و یک کاکتوس بذری نیازمند هستیم، بهترین زمان برای پیوند از اول بهار تا ماه دوم پاییز می‌باشد و بعد از این فصل‌ها با محیا کردن شرایط در گلخانه‌ها عمل پیوند قابل انجام می‌باشد.. بهترین سن برای پیوند زدن یک ماهگی بذر تا ۲ ماهگی می‌باشد ولی اگر کمی در این کار مهارت داشته باشید و به مرور زمان می‌شود بذرهایی که ۸ تا ۱۰ روز سبز شدن بر روی این پایه پیوند بزنید (دقت داشته باشید این پایه با داشتن آوند بزرگ خیلی راحت عمل پیوند زدن قابل اجرا است ولی باید ظرافت و سرعت عمل به کار برد)

وقتی انتهای پیوند بریده شد باید خیلی سریع و دقیق قسمت در حال رشد پرسکیا سر زنی شود طوری که خیلی صاف و با انتهای پیوند روی هم قرار گیرند. و پیوند باید به نحوی باشه که جایی آوند پیوندک با آوند پایه برخورد داشته باشند و هوا مابین این دو باقی نماند.

پایه پرسکیا
نحوه قرارگیری پیوندک و پایه پرسکیا

در پیوند زدن روی این گیاه همیشه دقت داشته باشید که رطوبت قسمت بریده شده پرسکیا از دست نرفته باشد و بهترین کار این است یک برگ از پرسکیا در دست خود له کنید و مایع که از برگ بیرون می‌آید را روی آن قسمت بمالید و سریعاً پیوندک را در جای خود قرار دهید و چند لحظه نگهدارید تا محکم شود بعد از پیوند زدن گیاه پیوند زده را باید چند روزی در محل خنک و سایه نگهداری کرد چون آفتاب باعث از دست دادن آب پیوندک می شود.

 

نکته:
نکته مهمی که این مدت یاد گرفتم بعد از پیوند زدن گلدان‌های خود را در ظرفی یا مثل شکل زیر قرار دهید که در داشته باشد تا رطوبت محیط باعث تسریع در پیوند خوردن باشد و خیلی کم در کف ظرف آب بریزید بعد از ۷ تا ۱۰ روز با رشد پیوند می‌شود از موفقیت در این کار خاطر جمع شد.

آکواریوم جهت حفظ رطوبت
ساخت اتاقک پیوند پرسکیا با آکواریوم جهت حفظ رطوبت

بستری که برای پرسکیا انتخاب می‌کنید همیشه سعی کنید ماسه و پیت ماس و ورمی باشد چون هرچقدر این بستر کیفیت خوبی داشته باشه پیوندها روز به روز زیباتر و کیفیت بالاتری دارند.

در آبیاری این پایه همیشه دقت کنید به هیچ عنوان زیر گلدانی پر از آب نکنید این گیاه درسته آب دوست هست اما آبیاری زیاد از حد باعث مرگ گیاه میشه و مخصوصاً اولین ضربه به آوند گیاه می‌رسد، همیشه نگاه کنید وقتی رطوبت خاک  کم شد دوباره آبیاری کنید و اگر آبیاری بیش از حد باشد باعث ترک خوردن پیوندک میشود.

پیوندک
برش پیوندک با تیع استریل و سطحی صاف

پیوند پرسکیا

قرار دادن سریع و با دقت پیوندک بر روی پایه . حتما دقت داشته باشید در یک یا چند نقطه آوند های پایه و پیوندک روی همدیگر قرار گرفته باشند و حباب هوا بین آنها نباشد.

دقت داشته باشید در طول این کار همیشه استریل بودن لوازم و سالم بودن پیوندک یکی از رازهای موفقیت هست و استفاده از محیط تمیز و رطوبت مناسب برای گرفتن پیوندها.

در آخر کم کم نور را زیاد کنید تا به نور خورشید عادت بکنند .
همیشه مثل عکس زیر جوانه‌های پرسیکا راجدا کنید تا گیاه بر روی رشد پیوندک تمرکز داشته باشد و می‌توانید جوانه‌های کمی بزرگ‌تر را در بستر بزنید و به عنوان پایه‌ای جدید استفاده کنید.

پیوندک
حذف کردن جوانه های پایه پرسکیا جهت رشد بهتر پیوندک

آموزش پیوند بر روی پرسیکیا

تعدادی از نمونه پیوندها بر روی پرسکیا:

پیوند کاپوت مدوسا
پیوند کاکتوس آستروفیتوم کاپوت مدوسا بر روی پرسکیا جهت رشد سریع

 

پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا
پیوند آستریاس ابلق بر روی پرسکیا

 

تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک
تفاوت کاکتوس پیوند شده بر روی پرسکیا با کاکتوس های هم سن بر روی خاک

فیلم آموزش پیوند جوانه کاکتوس بر روی پرسکیا:

 

نویسنده: مهندس بهنام جو

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

251 دیدگاه برای “آموزش پیوند بر روی پرسکیا

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، در مورد پیوند بذر اطلاعی ندارم ولی جوانه کاکتوس رو میتونید طبق اموزشهای مقاله فوق پیوند بزنید.

  1. علیرضا گفته:

    سلام ببخشید در نزدیکی ما پرسیکا براحتی گیر نمیاد چه پایه ی دیگه ای برای کاکتوسهای بذری و کوچک پیشنهاد میکنید که به خوبی پرسیکا باشه و یه سوال دیگه اگه قطر پایه زیادتر از پیوندک باشه خوبه یا بده مثلا پیوندک یه سانتی رو روی پایه ای با قطر شش سانت پیوند بدیم احتمال موفقیت پیوند کم میشه یا زیاد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید از سلنی سرئوس یا اپونتیا استفاده کنید، بهتر هست پایه وپیوندک هم اندازه باشند اگر هم پایه بزرگتر باشه حدود یک الی دو سانت نه بیشتر چون قطر پایه زیاد باشه ریسک هست وپیوندک از بین میره.

  2. Amin گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید سوال داشتم اگه ما جوانه هایی مثل آستریاس یا ژمینو رو روی پرسکیا پیوند بزنیم در عرض چند وقت آماده گلدان سایز شش میشه
    برای مثال روی خاک یک تا دو سال طول میکشه اگه ما پیوند بزنیم چقد وقت طول میکشه؟

    و اینکه من میخوام همه ی جوانه هایی که در میان رو پیوند بزنم و چون میشه پیوند معکوس هم زد بنظرتون بصرفه تره که پیوند بزنم که تقریبا دو برابر بازدهی بده یا روی همون خاک باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، روی پرسیکا در حدود یک سالگی اندازه گلدان سایز شش میشن ومیتونید داخل گلدان سایز شش انتقال بدید البته این موضوع بستگی به شرایط نگهداری و زمان پیوند زدن هم داره وپایه باید در حال رشد باشه. پیوند معکوس هم جواب میده ولی بیشتر از پیوند معمولی امکان داره زمان ببره تا جوانه بزنه ورشد کنه احتمالش هست که بعد از پیوند بلافاصله جوانه بزنه ورشد کنه احتمال هم داره یک سال یا بیشتر زمان ببره.

      • Amin گفته:

        ممنون از شما
        و یه سوال دیگه اینکه پیوند معکوس برای کاکتوس های بزرگ تر هم جواب میده ؟مثلا برای کاکتوس های یک ساله یا دوساله روی پایه های قوی تر
        مثل پیوند آستروفیتوم با پایه نقره

  3. مجتبی گفته:

    سلام، وقت بخیر
    جوانه های بذری زرد رنگ و کاملا بدون کلروفیل تا چه مدت بعد از جوانه زدن میتونن روی خاک زنده بمونن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تا یک ماهگی، ولی حتما باید پیوند زده بشن چون کلروفیل ندارند بعد از یک ماهگی از بین میرند.

        • کارشناس 2 گفته:

          تریکو اگر کوچک باشه میشه روش جوانه کاکتوس رو پیوند زد اگرجوانه کوچک باشه کش باعث له شدنش میشه ولی اگر اندازه لپه باشه میتونید یک کش کوچک بندازید تا چفت بشه از کشهای چهل گیس میتونید استفاده کنید وکش رو روی خارهای پایه بندازید نیازی نیس از زیر گلدان رد بشه.

  4. جواد گفته:

    سلام خسته نباشید
    بعد از پیوند روی میرتلو، گیاه رو باید کاور کنم؟
    نورش به چه اندازه‌ای باشه؟
    و اینکه تو چندتا سایت گفته بودن برای پیوند بهتر باید خاکش خشک باشه تا وقتی پیوند صورت میگیره درسته؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، بله بهتر هست چند روز کاور بشه تا رطوبت حفظ بشه، در محیطی باشه که نور باشه ولی تاریک ونور مستقیم نباشه، نور ملایم وفیلتر شده، بهتر هست یک روز قبل از پیوند زدن خاک ابیاری بشه تا پایه پراب باشه.

  5. محمد جواد قربانی گفته:

    سلام.بذر اوبلمانیا کاشتم در اومده یه هفته شون شد میتونم رو پرسکیا بزنم؟؟

  6. محمد یاسین گفته:

    سلام سوال من درمورد پرسیکیا نیست
    ببخشید من یک استریاس ابلق رو سر زنی کردم رویه پایه میرتلو الان ۵، ۶ روزی از پیوندم میگذره وقتی دست به پیوندک تازه پیوند خورده میزنم خیلی شل شده دلیلش چیه پایه داخل رشد بوده پیوندک هم داخل رشد بوده ولی این اتفاق افتاده لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، احتمالا پیوندک بصورت کامل روی پایه محکم نشده اگر شل هست وهر ان احتمال داره که جدا بشه میتوند جداکنید ومجدد عمل پیوند رو انجام بدید بهتر هست با کش پول یا کشهای چهل گیس پیوند رو محکم کنید. وحتما کاور کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

      • محمد یاسین گفته:

        پایه عالی هسته سفت چسبیده ولی شله واقعا نمیدونم چرا اینجوری شده

        • کارشناس 1 گفته:

          پایه داخل خاک شل هست یا پیوندک روی پایه؟ عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. سینا گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس.
    امکان پیوند زدن تنه جوش های کوچک هم به این روش روی پرسیکا وجود دارد؟ درصورت امکان نیازی به محکم کردن پیوندک هست یا نه؟!

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله میشه ،میتونید برای محکم کردن از پوکه سرنگ استفاده کنید. (قسمت خارجی سُرنگ)

  8. Yasi گفته:

    با سلام
    من هرچی پیوند میزنم پیوندک چروک میشه اگه راهنمایی کنید ک کجای کارم مشکل داره ممنون میشم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمان پیوند هم مهم هست، باید هر دو گیاه پایه وپیوندک در حال رشد باشند، تمام لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید باید تیز وضدعفونی شده باشند، حتما پیوندک رو پایه فیکس کنید وبین دو اوند هوا باقی نمونه وبا چسب یا کش پول حتما محکم کنید، وکاور کنید حدود ده روز کاور بمونه ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید، و۲۴ ساعت قبل از انجام پیوند هردو گیاه رو کامل ابیاری کنید.

  9. هادی گفته:

    با عرض سلام
    ببخشید تقریبا یک ماه پیش پیوندک استروفیتوم کیکو روی پرسیکا زدم ولی پیوندک رو وسط پایه پرسیکا پیوند زدم و حاشیه پایه روی اوند پیوند نزدم. پیوندک چسبیده به پایه ولی نه رشدی داشته نه چیزی و یکمم چروک شده
    لازمه که پیوندک رو جدا کنم و مجددا روی حاشیه پرسیکا پیوند بزنم؟
    ببخشید بذرای جدید کی شارژ میشن

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اوند پرسیکا ها برعکس سایر گیاهان در کنار ساقه هست واوند پیوندک رو باید در کنار ساقه بگذارید اگر پیوندچروک شده نگرفته وبهترهست جدا کنید و مجدد پیوند بزنید روی قسمتی که تازه رشد کرده بهتر هست پیوند انجام بشه.

  10. امیرمحمد گفته:

    با سلام
    رو پایه پرسیکا تقریبا هفت روز پیش پیوند زدم.. تقریبا نصف پیوندک جوش نخورده و از پایه یکم فاصله گرفته و اون نصف دیگه جوش خورده.
    لازمه که پیوندک رو جدا کنم و دوباره پیوند بزنم یا نیازی نیست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پیوندک رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر رشد داشت نیازی نیست اگر رشد نداشت جدا کنید ومجدد برش بزنید هر دو گیاه رو ومجدد پیوند بزنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، معمولا در این نوع پیوند چیزی بسته نمیشه فقط حتما باید کاور کنید تا رطوبت حفظ بشه.

  11. yaserghajar گفته:

    سلام،لطفا در مورد نیاز نوری بعد از گرفتن پیوند بر روی پرسیکا و خارج کردن از آکواریوم بفرمایید؟ روزی چند ساعت نیاز به نور داره و آیا اگر مانند کاکتوسهای بزرگتر باهاشون رفتار بشه، جوانه های پیوند خورده خراب نمیشن؟؟؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از انجام پیوند بهتر هست گیاه تا ده روز کاور بشه ودر محیط نیمه سایه نگهداری بشه تا رطوبت از دست نده بعد از ده روز بمرور زمان کاور رو باز کنید وبمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  12. FS گفته:

    سلام
    برای حفظ رطوبت پرسیکا موقع پیوند به جز محفظه‌‌ی شیشه ای چطور میشه رطوبتشو نگه داشت؟ نمیشه مثلا پلاستیکی نایلونی.. چیزی کشید
    و یه سوال دیگه میشه دو تا جوونه رو با هم روی پرسیکا جوونه زد اگه خیلی بزرگ نباشن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید از بطریهای پلاستیکی هم استفاده کنید، کف بطری رو بِبُرید وروی گیاهی که پیوند زدید بگذارید ودر بطری رو هم ببندید، برای هوادهی میتونید درب بطری رو هر از گاهی باز کنید ومجدد ببندید.

  13. سید مجتبی گفته:

    با سلام
    آیا میشه بعد از برداشتن پیوندک از روی پرسیکا یا هر پایه دیگه ای دوباره روی اون پایه پیوند جدید زد؟
    با آرزوی سلامتی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نه پایه دیگه چوبی میشه ونمیشه روش پیوند زد ولی اگر جوانه یا تنه جوش بزنه میتونید روی جوانه ها یا تنه جوشها که کمی بزرگ شدند پیوند بزنید ویا جوانه وتنه جوشها رو کمی که بزرگ شدن جدا کنید وریشه دارکنید وبعنوان پایه استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.