آموزش تکثیر گل سانسوریا ، روش قلمه برگ و پاجوش

آموزش تکثیر سانسوریا

آموزش تکثیر سانسوریا  از برگ:
بستر مناسب برای کاشت قلمه سانسوریا  ۵٠٪‌ ماسه ٣٠٪‌ پیت ٢٠٪‌ ورمی کمپوست می‌باشد.

ته سینی کشت ماسه ریز ریخته و ترکیب فوق رو پس از مخلوط کردن در سینی کشت ریخته و اقدام به سمشویی با دوز ۵ در هزار کرده و به مدت ۲۴ ساعت سینی کشت را در مکان سایه قرار می‌دهیم. بعداز ۲۴ ساعت هم آبشویی سینی کشت رو انجام داده و برگ هارا به طوری که در برگ‌های کوچک یک سوم و در برگ‌های بزرگ حدود ۳ تا ۵ سانت داخل بستر قرار بگیرند.

هرچقدر برگ بزرگتر باشد، تعداد جوانه‌هایی که به وجود می‌آیند نیز بیشتر و قوی‌تر خواهد بود.

اگر برگ بزرگی را کاشتید و بعد چند ماه جوانه داد و جوانه رشد کرد، برگ را از ته بریده و دوباره داخل خاک فرو کنید تا جوانه‌های بیشتری بدهد.

آموزش تکثیر سانسوریا با عکس:

برگ سانسوریا

در اولین مرحله برش برگ به قطعات پنج تا هفت سانتی و سپس اجازه میدیم محل برش خشک شود.

 

قلمه سانسوریا
کاشت برگ در بستر مناسب بعد استراحت دادن قلمه ها

 

ریشه سانسوریا
ریشه زایی بعد دو تا سه هفته بسته به دما و رطوبت

 

جوانه زنی قلمه های سانسوریا
جوانه زنی قلمه های سانسوریا

 

کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان
کاشت جوانه های حاصل از برگ در گلدان

آفات و بیماری‌های سانسوریا 
۱-لارو حشرات: معمولاً از برگ‌های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ‌ها و یا پهنه آنان را زخمی می‌کنند و سوراخ‌هایی را دران ایجاد می‌کند.

 

۲-تریپس: افت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ‌ها می‌پیچند و بد شکل می‌شوند و نقاط خاکستری نقره ای بر روی انان ظاهر می‌شود. تریپس از جمله عوامل انتقال دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ‌ها لکه‌هایی زرد رنگ ایجاد می‌شود و برگ‌ها بد شکل و گیاه کوتاه قامت می‌شود (لکه‌های زرد رنگ ناشی از این ویروس را با حالت طبیعی برخی از انواع سانسوریا که ابلغ هستند اشتباه نگیرید)

 

۳-شپشک آرد آلود: شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره گیاهان را ضعیف می‌کند و برگ‌ها به خصوص برگ‌های جوان کوتاه قامت. بد شکل و زرد رنگ می‌شوند. فعالیت شدید این افت موجب افتادن و خم شدن برگ‌ها می‌شود. اگر تعداد افات کم است با کمک یک پارچه نخی مرطوب آنها را از روی گیاه بردارید ولی اگر تعداد زیاد است بعد حذف فیزیکی حتماً از سموم سیستمیک برای سمپاشی استفاده کنید.

۴-نماتد گره ریشه:می‌تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که در نتیجه این بیماری گیاه ضعیف و کوتاه قامت می‌شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاک ضد عفونی شده و قلمه‌های سالم گیاهی راهکار مبارزه با نماتد و جلوگیری از فعالیت آنان است.

 

۵-پوسیدگی ریشه: یکی از بیماری‌های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه‌ها و در نتیجه پژمرده و افتادن برگ‌های گیاه می‌شود اگر بر روی قسمت‌های مختلف گیاه لکه‌های قهوه‌ای و نرم دیدید گل را از خاک در آورده ریشه‌های پوسیده و برگ‌های آلوده را کات کنید و برای جلوگیری از شیوع بیماری سعی کنید هنگام آبیاری برگ‌ها خیس نشود. خاک گلدان سبک و زهکش را حتماً چک کنید و از باز بودن عبوری آب مطمئن شوید بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود.

 

۶-بیماری لکه برگی قارچی: از دیگر بیماری‌های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ‌های جوان زخمهای ابدار و قرمز و قهوه‌ای به وجود می اید که حاشیه‌های زرد رنگی دارد. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه‌ها به هم متصل می‌شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می‌کند.

 

۷-بلایت جنوبی: از دیگر بیماری‌های سانسوریا بر روی برگ‌ها و به خصوص در نزدیکی سطح خاک زخم‌هایی آبدار و قهوه‌ای رنگ ایجاد می‌شود بر روی سطح خاک و برگ‌ها نیز سطح سفید رنگی که ناشی از رشد قارچ است ظاهر می‌شود که به تدریج سیاه رنگ می‌شوند برگ‌ها پژمرده شده و در نهایت از بین می‌روند.به‌کارگیری از قلمه‌های سالم و شرایط مناسب نگهداری از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

 

نویسنده: زارع و حاتمی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

126 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گل سانسوریا ، روش قلمه برگ و پاجوش

    • کارشناس 1 گفته:

      ریشه های سالم معمولا سفید میشند، داخل خاک هم سفید هستند ولی چون با خاک در تماس هستند رنگشون تغییر میکنه. چه نوع گیاهی هست؟

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر قصد انتقال به خاک رو دارید زود اقدام کنید ریشه زیاد بشه موقع انتقال به خاک گیاه پژمرده میشه یا اگر قصد انتقال به خاک رو ندارید میتونید داخل اب نگهداری کنید.

          • علی گفته:

            سلام بخشید. برای تکثیر سنسوریا جه اندازه نور
            و جقد گرما
            و با نور مصنوعی رنگ بنفش میشه

            • کارشناس 2 گفته:

              سلام، گیاه سانسوریا به ۶الی ۸ ساعت نور نیاز داره دما بین ۲۵الی۳۰ درجه،رنگ بنفش در رشد گیاه تاثیری زیلدی نخواهد داشت از طیف نوری ابی وقرمز میتونید استفاده کنید.

                • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

                  برای رشد گیاهان از ترکیب نور قرمز آبی و زرد یا سفید استفاده می شود که خروجی این رنگ ها بنفش می باشد

                • کارشناس 2 گفته:

                  طیف نوری بنفش روی رشد گیاهان تاثیر زیادی نخواهد داشت واحتمال رشد علفی وجود داره طیف نوری قرمز به رشد عرضی گیاه کمک میکنه وطیف نوری ابی به رشد طولی گیاه زمانی که این دو رنگ استفاده بشه رنگ ترکیبی این دو نور به رنگ بنفش در میاد یعنی خروجی نور بنفش هست نه نور استفاده شده برای گیاه. میتونید استفاده بکنید ولی نتیجه خوبی نخواهد داشت.

  1. علی گفته:

    سلام من سانسوریا داخل خاک کاشتم ولی میپوسه هتا از محلول ریش زای استفاده کردم لطفن کمک کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاکی که برای قلمه استفاده کردید مناسب نیست، برای قلمه بهتر هست از کوکوپیت ویا ماسه عدسی استفاده کنید، برای برش از یک چاقوی تیز وضدعفونی شده استفاده کنید نیازی نیست بصورت ۸ برش بزنید به صورت صاف برش بزنید بعد انتهای قسمت بریده شده رو پودر دارچین اغشته کنید ویک روز در محیط منزل نگهداری کنید و۲۴ ساعت بعد بکارید وابیاری رو بصورت سطحی وبا اسپری انجام بدید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

      • ailjhdy گفته:

        سلام من خاک تهیه کردم که روشت نوشته پیت ماسه وپرلیت و مکمل
        پر میوم تی ان تی
        ایا با این خاک میشه سانسوریا ریش دار کرد

  2. Sama Mehran Por گفته:

    ببخشید من الان یک شبکه که برگ هایی رو که به صورت هشتی کات کردم توی اب گذاشتم یعنی باید بکارمشون؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، داخل اب هم ریشه دار میشند میتونید به همون صورت هم نگهداری کنید ویا داخل خاک متخلخلی بکارید.

  3. ngr گفته:

    سلام وقت بخیر،بعدازبریدن گیاه برای قلمه زدن؛برگ هارو چندروز ودرچه محیطی باید قراربدم تا آماده کاشت جهت ریشته زنی بشن؟ونحوه پینه بستن چجوریه ازکجامتوجه بشم که آماده کاشت تو خاک یا نگهداری داخل آب هست؟(درگذشته یکبارتعدادی برگ رو قلمه زدم اما برگهاهمون ابتدا روی گیاه مادری رنگشون تقریبازرد بود ومتاسفانه همشون به حالت لجن دراومدن وبه اصطلاح شلیده شدن وبه اجبارهمرو دورانداختم)

    این روهم بگم که گیاه زانفیلیا از طریق برگ تقریبا ۱ ماه پیش قلمع زدم و یکی ازبرگ ها ریشع کرده،شرایط نگه داری از این قلمه رو هم درصوزت امکان توضیح بدین.ممنون اززحماتتون)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برگهای سانسوریا رو به دو حالت میتونید ریشه دار کنید،حالت اول،با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برگها رو به اندازه ۵الی ده سانت برش بزنید و بعد از برش دادن بلافاصله داخل اب بگذارید تا داخل اب ریشه بزنند، حالت دوم بعد از برش باچاقوی تیز وضدعفونی شده بمدت دو روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه دقت کنید که قلمه ها رو سرو ته نکارید، بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک سبک مثل ترکیبی از پرلیت وپیتماس ویا ماسه ویا پرلیت ویا لیکا ،خاک باید متخلخل باشه ،بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید حدود یک ماه زمان میبره تا ریشه دار بشن جوانه زنی با سرعت کمتری انجام میشه احتمالش هست دو ماه الی یک سال زمان ببره تا جوانه بزنند. برای قلمه برگ زاموفیلیا خاک رو باید مرطوب نگهدارید وحتما کاور کنید تا رطوبت از دست نده.

  4. یاسمن گفته:

    سلام…
    خیلی ممنون از سایت خوبتون.
    من یک سانسوریا ی رنگی دارم که خب اطلاعات محدودی هم ازش دارم. در مقالۀ آموزش نگهداری سانسوریای رنگی برای آموزش تاکثیر لینک این مقاله قرار داده شده بود. میخواستم بدونم یعنی برای تاکثیر سانسوریای رنگی هم، باید برگ رو تکه تکه کرد و همین روش رو ادامه داد؟ و اینکی گوشۀ گلدان سانسوریای رنگی بنده، دو تا جوانۀ کوچک زده شده. اون دو جوانه اگر بزرگ بشن میتونم به گلدان دیگه ای منتقلشون کنم؟ اون دو جوانه درواقع همون پاجوش هست و نیاز به مراقب خاصی نداره؟
    خیلی ممنون میشم پاسخ بدید. 🙂

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، بله همه ی سانسوریا ها با برگ تکثیر میشن میتونید برگ رو به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانت با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وانتهای قلمه رو به پودر قارچ کش ویا پودر دارچین اغشته کنید وبعد از چند روز داخل خاک مناسب کشت کنید،بله میتونید بعد از اینکه چهار برگی شدن از گیاه مادری جدا کنید،شرایط نگهداری طبق گیاه مادری.

  5. hmd گفته:

    با سلام
    چکارکنیم که سانسوریای دور زرد تکثیر کنیم که دور زرد تولید بشه و سبز نباشه!!!!!!!
    برای تکثیر سانسوریا دور زرد (ابلق بهش می گن؟) با روش قلمه برگ:
    ۱- میشه نوک ۸ بریدن شده از خاک بیرون بمونه و فقط پایه ها را در خاک بگذاریم تا پاجوش ها ابلق بشن(یک مثلث خالی بین نوک هستی زیر برگ و خاک بماند)؟
    ۲- در روش برش ۸ در برگ، احتمال ابلق نشدن چقدر است؟
    ۳- چه روشی انجام دهیم تا درصد بالا ابلق شوند؟
    ۴- قلمه ابلق پا کوتاه با ابلق بلند تفاوت دارد؟
    این سوالات برای ماهایی که تو خونه هستیم و یکدونه که بیشتر از این گل نداریم و ریسک و کوشش و خطای زیادی نمی تونیم انجام دهیم.
    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کلا قلمه برگ سانسوریای ابلق درصد پایینی احتمال ابلق شدن داره حتی اگر برگ رو بصورت ٨ برش بدید وفقط قسمت ابلق برگ داخل خاک باشه، تنها راه ابلق شدن صد در صد استفاده از پاجوشهای گیاه برای تکثیر هست، احتمال ابلق شدن ده درصد هست خیلی از سانسوریاها زمانی که با برگ تکثیر میشند جوانه ها سبز میشند ودیگه مثل گیاه مادری نمیشند وتنها راه تکثیر این گونه ها استفاده از پاجوش گیاه هست. سانسوریاها گونه هایی مثل شمشیری، کراواتی، ومطبق دارند که این نوع در اکثر واریته ها دیده میشه برای مثال سانسوریا بلک گلد هم نوع شمشیری هم کراواتی وهم به شکل مطبق وپاکوتاه رو داره.

      • hmd گفته:

        دموتون گرم که انقدر خوب و زود و جامع جواب دادید. ممنون
        اگر برگ را قیچی نکنیم و از پایین پایین که چسبیده به تنه و نزدیک ریشه، جدا کنیم (که خط زرده به هم می رسن) و اون را بکاریم تاپاجوش بده را تا حالا امتحان کردید؟

  6. محمد مهدی گفته:

    سلام بنظر اینکه ظرفم شفاف بوده کناره هاش جلبک سبز رنگ زده قلمه های سانسوریا هم هنوز ریشه ندادن چیکار کنم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، رطوبت خاک ومحیط رو کم کنید وجلبکها رو از سطح خاک جمع کنید وسنگریزه روی سطح خاک بریزید.

  7. محمد مهدی گفته:

    سلام و وقت بخیر یه سوال داشتم آیا قلمه سانسوریا رو میشه توی خاک کاکتوس ریشه دار کرد؟؟؟یا میشه توی خاک گل های آپارتمانی این کار رو انجام داد؟؟

  8. معراج چترسیما گفته:

    ببخشید من دوهفته میشه که برگهای سانسوریا رو به قسمت های هشت سانتی برش دادم دادم وتوی خاک کمپوست کاشتم امروز با احتیاط یکی از قلمه هارو درآوردم ولی اصلا ریشه دار نشده بود درضمن قبلا هم برش هارو توی دمای اتاق نزاشته بودم وچند ساعتی توی آب بودن لطفا راهنمایی کنید

  9. مجید قدسی گفته:

    با سلام و تشکر
    من تعدادی از برگ های ساسنوریا را فقط در خاک کوکوپیت کاشتم و خیلی هم خاک را فشرده نکردم
    آیا کار من صحیح بوده ، توصیه شما چیست ؟
    سپاس

دیدگاه‌ها بسته شده است.