بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم

بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم

 

بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم  و روش درمان و پیشگیری آن. این بیماری بیشتر در گل‌های  کنتیا، شامادورا، اریکا و انواع نخل و یوکاها دیده می‌شود عامل آن  Sylindrocladiom  یا Calonectria یک قارچ که تحت تأثیر آبیاری زیاد در سراسر جهان، بر روی ساقه‌های گیاهان چوبی مثل کنتیا و شامادورا و اریکا و گیاهانی که از جمله چوبدار و زینتی وهمچنین محصولات باغی کشاورزی که باعث طیف وسیعی از علائم بیماری، مانند برش پوسیدگی، مرگ گیاهچه نهال، نقطه برگ، ساقه سوختگی است، و پوسیدگی ریشه است.
Calonectria می تونند باعث مرگ گیاهچه و نهال‌های نخل شود، شروع این بیماری از یک نقطه قهوه‌ای رنگ روی برگ به وجود می اید و فقط در گیاهان با ساقه‌های تقریباً چوبدار مثل یوکا یا کنتیا و کلاً پالم‌ها.

 

نهال این گیاهان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری لکه برگی یا کالونکتریا هستند.

پاتوژن و میزبان بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم
Calonectria نام داده‌شده به تلومورف (مرحله جنسی) از این جنس‌های قارچی است.

anamorphs (مرحله غیر جنسی) از همه گونه‌های این قارچ
Cylindrocladium spp.، و آن این مرحله است که اغلب مشاهده شد.

 

علائم و توسعه بیماری:
معمولاً، لکه‌های برگی که به تازگی توسعه یافته قهوه‌ای، دایره‌ای، و ۱ میلی متر قطر دارند. لکه‌های برگی قدیمی تقریباً مدور یا بیضوی، تا ۳_۵ میلی متر. به عنوان ضایعات گسترش، آنها قهوه‌ای مایل به زرد یا خاکستری در مرکز قرار دارد و توسط یک لبه قهوه‌ای یا هاله احاطه شده.

با پیشرفت بیماری، ضایعات بزرگ‌تر و نامنظم‌تر می‌شود. در طول محور سنبله و دم برگ و ساقه نیز ممکن است با بلورهای مشابه آلوده شده باشند.

عوامل به وجود آمدن این بیماری؛
١-علائم کمبود پتاسیم (در برگ‌های قدیمی) و علائم کمبود منگنز (بر روی برگ جدید) باعث به وجود آمدن لکه‌های برگی می‌شود، در واقع کمبود مواد غذایی باعث به وجود آمدن این بیماری در نخل‌ها می‌شود، و کم کم تبدیل به این بیماری قارچی می‌شود.

٢/ ماندن لکه‌های آب روی گیاه درزمان طولانی.

 

کنترل بیماری:

١- افزایش فضای بین گیاهان می‌تواند سلامت گیاه با کاهش عفونت پاتوژن را بهبود بخشد.

٢- یکی دیگر از بخش مهمی از مدیریت نقطه برگ کنترل رطوبت است. رطوبت بالا و ایجاد شرایط مطلوب برای جوانه زنی گیاه.

٣-افزایش گردش هوا به بافت برگ خشک و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. بنابراین بهتراست در مواقع بیماری گیاه در بیرون از اطاق یا گلخانه در فضای سایه کامل قرار بگیرد.

۴- آبیاری در ساعات اولیه صبح روز فقط قبل از طلوع آفتاب (به طوری که برگ‌ها به سرعت خشک شوند)

۵- نظارت مستمر برای بیماری‌های برگ نیز مهم است. از آنجا که بیماری به سرعت توسعه پیدا می‌کند مهم است که به علائم اولیه در اسرع وقت برای محدود کردن گسترش به سایر گیاهان دقت کامل شود.

 

پیشگیری:
١- استفاده مداوم از کود ١٨/١٨/١٨ و کودهای با پتاسیم و منیزیم بالا.
٢- هرگز به برگ‌های آنها غبار پاشی نکنید و حتماً صبح زود آبیاری کنید.
٣-با دیدن اولین لکه برگ قسمت لکه دیده رو حذف کنید.
۴- سم‌پاشی هر ٣ ماه یک‌بار با کاربندازیم یا یک سم سیستماتیک WP هم محلول‌پاشی در صبح زود هم آبیاری.

 

درمان:
قارچ کش های متعددی برای کنترل Calonectria و Cylindrocladium وجود دارد اما نکته مهم و بسیار مهم آینه که قارچ کش نباید به عنوان تنها ابزار مدیریت در درمان استفاده شود، آنها همیشه باید همراه با کنترل فرهنگی برای پیشگیری استفاده شود.

برای گیاه بیمار ابتدا باید بافت آلوده برگ حذف شود و سپس از قارچ‌کش های WP استفاده شود. با محلول‌پاشی از قارچ کش سیستمیک به بافت برگ باعث از بین رفتن این بیماری می‌شود که البته حتماً باید آبیاری در خاک هم انجام شود.

بهترین نوع قارچ‌کش سیستماتیک WP کاربندازیم هست.

بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم

شامادورا
بیماری cylindrocladiom stigmina

 

اکنتیا
بیماری سیلیندروکلادیوم

 

لکه قهوه ای
بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم

 

بیماری کالونکتریا
بیماری کالونکتریا

نویسنده: مهندس جعفرزاده

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

93 دیدگاه برای “بیماری لکه برگی یا سیلیندروکلادیوم

  1. جمالی گفته:

    ممنون میشم درمورد فیتوس جنگلی هم راهنمایی بفرمایید
    این گیاه سه سال هست که پشت پنجره نو غیر مستقیم قراردارد از یک ماه و نیم پیش برگها بیشتر از پایین شروع به افتادن کردند و روی آنها لک قهوه ای ایجاد شده برگها بی حال و آویزان هستند با خشک شدن سطح خاک آبیاری میکنم. یک ماه پیش عمق خاک را بررسی کردم حشرات سفید رنگی بودند که با دو نوبت سم از بین رفتند ولی مشکل گیاه حل نشده
    عکس پیوست میباشد.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ریزش برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند ولی اگر باشدت بیشتری ریزش دارند گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید، در مورد لکه های روی برگها رطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید براش جزیره زیر گلدانی درست کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین بشه برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید وحتما نور رو فیلتر کنید. اگر بعد از تامین رطوبت محیط بازم روی برگها همچین لکه هایی بوجود اومد بهتر هست برگهای الوده رو جدا کنید وگیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

      • جمالی گفته:

        سپاس از وقتی که برای پاسخگویی میذارید.
        من ماهی یک بار کود سه بیست به گیاه میدم ولی ریزش برگ شدیدی داره حتی برگهای جوان که به ظاهر مشکلی نداره هم ریزش داره و شاخه ها به شدت کم پشت شده و نور پنجره هم از پشت پرده میتابه..
        آیا امکان داره ریشه گیاه توسط اون حشرات آسیب دیده باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از توجه شما، احتمالش هست که هنوز افت داخل خاک باشه برای اطمینان کامل میتونید گیاه رواز خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر وجود افت ویا پوسیدگی بررسی کنید.

  2. جمالی گفته:

    درود دوسال هست که گیاه کنتیا دارم و از دوماه پیش برگهای جدید که رشد کردن از نوک برگ قهوه ای و کم کم تمام برگ خشک شد دوتا از برگهای خشک شده را جدا کردم. لطف بفرمایبد با عکسی که پیوست هست راهنماییم کنید.
    رطوبت خانه ۴۵ و فاصله گلدان تا پنجره حدود سه متر هست وقتی سطح خاک خشک شد آبیاری میکنم هفته ای یک بار

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد انجام بدید، رطوبت محیط رو میتونید با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ ماهی یک بار با محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید.

      • جمالی گفته:

        سپاس فراوان
        آیا این مشکل همون بیماری لکه برگی هست؟ با توجه به مطالبی که در این بخش گذاشتید و تصاویری که دیدم مشکل برگهای کنتیای من شبیه اونها نیست.
        برای اندازه گیری خشکی سطح خاک آیا منظور اینه که تا یک بند انگشت کاملا خشک شده باشه؟ چون اگه اینطور باشه تقریبا دوهفته طول میکشه تا خاک گلدون من به این مرحله برسه

        • کارشناس 1 گفته:

          درود،نه بیماری لکه برگی نیست، برگهای گیاه شما دراثر استفاده ازاب سرد ویا دارای املاح ویا بیماری قارچی سفیدک پودری دچار این مشکل شده. برای ابیاری سطح خاک رو با انگشت کنار بزنید مقدار کمی از سطح خاک که خشک بود ابیاری رو انجام بدید.

  3. حامد گفته:

    سلام گیاه کنتیا دارم متاسفانه لکه و نقاط سیاه ریز داره و هفته ای یک بار آبیاری شده الان یکی از برگ‌ها کاملا خشک شده و الان براش جزیره گذاشتم قارچ کش مانکوزب زده شده اما گیاه سرظحال نیست این برگ الان البته کاملا خشک شده

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، لکه های فعلی در اثر ضربه ی فیزیکی میتونه بوجود اومده باشه از قسمتهای که لکه سیاه دارند عکس واضحی بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • حامد گفته:

        البته اون برگ که عکس اول بود کاملا خشک شده و الان برگ‌های دیگه از نوک برگ‌ها دان خشک میشن

        • کارشناس 2 گفته:

          بیماری قارچی هست با محلول قارچ کش اکسی کلرو مس یا مانکوزب یا کاربندازیم گیاه رو دوبار بافصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید رطوبت محیط رو هم کاهش بدید وتهویه محیط رو بالاببرید.

  4. شیده گفته:

    سلام، روزبخیر
    شامادورا من که دو ماهی میشه خریدم، برگ جدید در آورده، ولی زرد و بی حال و شاخه نازک و خشکیده.
    با فاصله یک متری از پنجره جنوبیه و وقتی ۳ سانت از سطح خاک خشک میشه آب میدم. هرروز یک ساعت بخور سرد روشن می کنم و پنجره رو هم خیلی باز میگذارم. االبته که تابستونه و متاسفتانه هوای خونه خب خنک نیست. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگهای جدید ابتدا کمرنگ میشند بمرور زمان با دریافت نور پرنگتر میشند، عکسی که فرستادید مشکلی نداره برگی رو که زرد شده بعد از خشک شدن جدا کنید در محیطی که نور مناسبی داره نگهداری کنید وماهی یک بار با کودهای کامل وکود اهن تقویت کنید.

  5. شادی گفته:

    سلام وقت بخیر.
    نخل اریکای من از وقتی که خریدمش این دونه هارو داشت.دونه ها با خراش ناخن پاک میشن
    واصلا هیچ جنبنده ای تو ساقه و برگ و خاکش نیست.
    خاکشو عوض کردم و هفته ای یکبار آب بهش میدم.
    داخل خونه هست و دمای نرمال و نور بهش نمیخوره
    یکی از شاخه ها کاملا زرد شد و افتاد و الان شاخه بعدی همونطور که میبینید.از انتهای برگ ها دارن شروع میکنن به زرد شدن.
    یه چند باری مانکوزب بهش غبارپاشی کردم و تو خاکش هم ریختم
    صمیمانه از اینکه پاسخ میدید و مشکلات ما رو رفع میکنید سپاسگذارم.

    https://s19.picofile.com/file/8434363242/1.jpeg
    https://s19.picofile.com/file/8434363326/2.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434363334/3.jpeg
    https://s19.picofile.com/file/8434363350/4.jpeg
    https://s19.picofile.com/file/8434363368/5.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434363392/6.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434363400/7.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی زنگ هست که در اثر رطوبت زیاد محیط بوجود میاد با محلول قارچ کش گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته سمپاسی وابیاری کنید، رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی ساقه وبرگها اب نریزید، زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست، میتونید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه روتقویت کنید.

      • شادی گفته:

        پس جزیره برای این گیاه جواب نمیده. درسته؟
        مانکوزب زدم جواب نداد. بازم همینو بزنم؟

        • کارشناس 1 گفته:

          فعلا چون بیماری داره بله باید رطوبت محیط کم بشه، قارچ کش رو دو بار بافاصله یک هفته باید استفاده کنید قسمتهایی که الوده شدن درست نمیشن وبه همون شکل روی گیاه باقی میمونند ولی بیماری کنترل میشه ودر برگهای جدید علائمی از بیماری نخواهد بود.

      • شادی گفته:

        تو سایتا نوشتن این گیاه محیط مرطوب دوست داره.تو سایت golemanoto.ir نوشته:
        اریکا به رطوبت بالایی نیاز دارد و محیط‌ مرطوب دوست دارد. برای تآمین رطوبت روزی یک بار به آن آب اسپری کنید. برایش جزیره درست کنید تا محیط مرطوبی داشته باشد. وهمچنین cafegoldoon.com

        نفهمیدیم آخر چیکار کنیم 😐

        • کارشناس 1 گفته:

          این نوع گیاه برای رشد ایدال به رطوبت محیط زیادی نیاز داره ولی وقتی گیاه بیماری قارچی داره باید رطوبت محیطش کم بشه بعد از بهبود کامل مجدد باید رطوبت محیط رو افزایش بدید. گیاه شما بیماری قارچی داره وقتی رطوبت محیط زیاد بشه بیماری تشدید میشه، برای همین باید تا بهبود بیماری گیاه رطوبت رو کاهش بدید ولی نه بصورتی که گیاه رو در محیط کاملا خشک نگهداری کنید.

          • شادی گفته:

            سلام.من کاری که گفته بودید رو انجام دادم ولی تاثیر نداشت.روز به روز داره بدتر میشه و قارچش پیشرفت میکنه. از قارچ کش و باکتری کش اکسی کلرور مس استفاده کردم.ابیاری و غبارپاشی

            • کارشناس 2 گفته:

              سلام، باید قسمتهای الوده گیاه رو کات کنید تا پیشرفت نکنه، از قارچ کش کاربندازیم استفاده کنید.

              • شادی گفته:

                در مورد این گیاه،
                یه دو هفته ای آب ندادم و لکه هایی که انتهای برگ ها ظاهر میشد خیلی کمتر شد.
                بعدش چون خاک خشک شده بود آب دادم و بازم اون لکه ها شروع به ظاهر شدن کرد. بازم دو هفته آب ندادم این سری دیدم یکی از ساقه ها خشک شده. من نمیدونم دیگه چیکار کنم واقعا. آب میدم لکه ایجاد میشه آب نمیدم خشک میشه.
                زهکش داره و بین گلدون و زیر گلدونی هم فاصله هست.
                https://s19.picofile.com/file/8437407942/11.jpg
                https://s18.picofile.com/file/8437407950/12.jpg

                • کارشناس 1 گفته:

                  ریشه های گیاهتون مشکل داره، گلدونش هم خیلی بزرگ هست، بهتر هست ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وگلدان رو کوچکتر کنید، بعد از حذف قسمتهای پوسیده شده گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد از کاشت با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

                • شادی گفته:

                  منظورتون اینه ریشه هارو مستقیم بذارم داخل محلول قارچ کش؟
                  یعنی به خاطر بی آبی نبوده؟ چرا پوسیده؟

                • کارشناس 1 گفته:

                  نه فقط با محلول قارچ کش کل گیاه رو بشورید، ریشه ها یا در اثر کم ابی ویا در اثر ابیاری بیش از اندازه پوسیده یا خشک شدند، چون گلدانش بزرگ هست اب بیشتری میگیره واحتمال داره که خاک اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه.

  6. حسین گفته:

    سلام
    من هم شبیه این مشکل رو دارم. برگ ها از نوکشون قهوه ای شدن تا آخر. همش از زمستون و بعد روشن کردم شومینه شروع شد بعدش بردمش وسط خونه که ادامه پیدا کرد و بدتر شد و دو تا از ساقه هاش از پایین زرد شد که برزدمشون. خاکش خاک برگ هست. آبیاری هفته ای یه بار با آب شیر دو روز مانده و جلوی پنجره جنوبی و یکی دو متری شومینه هست. بهش آسپرین دادم که نکنه شوک شده باشه و قارچ کش هم زدم ولی همچنان ادامه داره.
    https://uupload.ir/files/b7h1_16104699698001362580745.jpg

  7. SR گفته:

    https://uupload.ir/files/no3k_20201230_001941.jpg
    https://uupload.ir/files/hueo_20201230_001732.jpg
    https://uupload.ir/files/i4nx_20201230_002008.jpg
    سلام وقتتون بخیر
    گیاه دیفن کاملیا گوشه ی برگ هاش زرد شده و یک برگش هم کم کم داره زرد میشه هفته ای یکبار بهش یک لیوان آب میدم و اخرین بار یکم دیرتر دادم بخاطر نمناک بودن خاک و در دمای اتاق نگهداری میشه
    میخواستم بدونم به چه علت این اتفاق افتاده و اینکه باید قسمت های زرد شده رو جدا کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو به تازگی تهیه کردید؟ خاک وگلدان گیاه بتازگی تعویض شده؟بتازگی کوددهی یا سمپاشی داشته اگر بله با چه دز وفاصله ای؟ دما ورطوبت محیط چقدر هست؟

      • SR گفته:

        بله به تازگی تهیه کردم و خاک و گلدان هم همون زمان تغییر دادم کوددهی و سمپاشی نداشته داخل دمای اتاق نگهدای میشه رطوبت زیاد نیست

        • کارشناس 2 گفته:

          شوک تعویض محیط نگهداری وتعویض خاک هست،جای نگرانی نیست، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید تمام اون برگهایی که زرد شدند بعد از اینکه که کامل خشک شدند میتونید جدا کنید،برای کاهش شوک وارده میتونید یک بار در زمان ابیاری با محلول اسیدهیومیک گیاه رو ابیاری کنید،بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

  8. Sahar گفته:

    سلام، ساقه نخل اریکا دارای لکه های قهوه اییه و قسمتی از برگ ها هم زرد و به حالت سوخته درامده و تعدادی از برگ ها خشک شدند بخور دادم ولی تغییری نکرد علت و روش درمانش رو لطفا توضیح دهید
    https://uupload.ir/files/bmer_16089211784973517034216456900513.jpg
    https://uupload.ir/files/q4b3_20201225_215618.jpg
    https://uupload.ir/files/d2bg_20201225_215513.jpg
    https://uupload.ir/files/i2at_20201225_215609.jpg
    https://uupload.ir/files/mtix_20201225_215542.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی خاک یا گلدان یا محیط نگهداری گیاه عوض شده؟دمای نگهداری،میزان ابیاری،میزان نور دریافتی،کوددهی یاسمپاشی هم اگر داشته بفرمایید.

      • Sahar گفته:

        بله یک هفته هست که خریدیم و گلدونش هم عوض کردیم جاش کنار تلوزیون بوده نور افتاب اصلا بهش نمیخورده بعد از ۳ ۴ روز جاشو تغییر دادیم که نور غیر مستقیم بهش بخوره سمپاشی نشده جدا از تغییر خاک بخاطر گلدون هم کود ندادیم دما هم معمولیه رادیاتور روشنه صبح هاهم پنجره باز میکنیم هوا جریان داشته باشه

        • کارشناس 2 گفته:

          تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی یا بیحال شدن عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، رطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاه رو جابجا نکنید،بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه، میتونید برای تامین رطوبت چند روزی گیاه رو با یک نایلون شفاف کاور کنید. برای اطمینان کامل از پیشگیری از قارچ گرفتگی میتونید یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری هم بکنید، از سم قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

  9. میلاد گفته:

    سلام
    میهن کاکتوس همیشه برای من مرجع معتبری بوده
    اما از خوندن این مقاله تعجب کردم، انگار گوگل ترجمه کرده. فقط دو نمونه رو خدمتتون میگم
    یک) به عنوان ضایعات گسترش
    دو) کنترل فرهنگی (ترجمه «کالچرال» به «فرهنگی» در متن رشته کشاورزی و باغبانی، فقط کار گوگله)
    من از سایت شما خیلی یاد گرفتم. خواهش میکنم اجازه ندید کیفیت مقاله ها کم شه
    ممنونم

  10. Abbas گفته:

    سلام. وقتتون بخیر…. روی شاخه های زاموفیلیام لکه های سیاه هست… چه سمی بزنم که خوب بشه؟؟؟؟
    مانکوزب یا کاربندازیم؟؟؟؟؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.