آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله: سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گل‌های سنبل بعد از تشکیل برگ بر روی گیاه تشکیل می‌شوند که گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. نام علمی سنبل Hyacinthus orientalis می‌باشد. نام علمی لاله Tulipa است.
تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد. هر گل دارای ۶ گلبرگ و تعداد کاسبرگ‌ها ۶ عدد و در بعضی موارد بیشتر هم دیده می‌شود.

دارای ۶ پرچم و یک تخمدان است. رنگ گل‌ها صورتی، سفید، بنفش، ارغوانی، زرد، نارنجی، آبی هستند.

برگ‌های این گیاه کشیده و گوشتی است.
از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.

گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند. در ادامه با آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله آشنا خواهید شد.

گل سنبل
گل سنبل

 

گل لاله
گل لاله

گلدهی سنبل:
سنبل در فصل پاییز (اواسط آبان ماه تا اوایل دی ماه) کشت می‌گردد اگر در هوای آزاد کشت شود در باغچه در بهار (اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه) به گل خواهد رفت و اگر در گلدان کشت گردد گلدهی آن قابل تنظیم می‌باشد.

 

نگهداری سنبل و لاله:
سنبل گیاهی مقاوم به سرما می‌باشد ولی به‌شرطی که در زمین کشت شود اما اگر در گلدان کشت گردد سرما به آن آسیب وارد می‌کند، بنابراین در گلدان دما باید حداقل ۵ درجه و حداکثر ۹ درجه سانتی گراد باشد. خاک مناسب این گیاه باید سبک و دارای زهکشی خوب باشد.

آفتاب پسند می‌باشد و طول روز در گلدهی آن نقشی ندارد و حتی در مکان تاریک نیز گل می‌دهد اما اگر بعد از گل دهی نور به مرور افزایش نیابد گل‌ها ضعیف و نامرغوب تشکیل می‌شوند.

 

روش تکثیر سنبل و لاله:
با استفاده از پیاز قابل تکثیر می‌باشد. که پیازها برای گلدهی باید داری قطر مناسب باشند که بر حسب قطر، پیازها درجه بندی می‌شوند که درجه یک قطری حدود ۱۸ و بیشتر دارا می‌باشند و به ترتیب قطرهای کمتر درجه‌های ۲ و ۳ دسته بندی می‌شوند. که هرچه پیاز درشتر باشد گل درشت‌تر و با کیفیت بالاتر تشکیل می‌گردد و اگر سایز در حد مطلوب نباشد در آن سال گل نخواهد داد یا گلی ضعیف می‌دهد.

پیازچه‌های کوچکی که در کنار پیاز اصلی تشکیل می‌شود در سال‌های بعد باید تقویت شوند بعد از ۴ تا ۵ سال این پیازها توانایی گلدهی را خواهند داشت.

بعد از تهیه پیاز سنبل پیازها را تا موقع کاشت در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید (دمای حدود ۱۳ درجه).

ترکیب خاک مناسب کشت پیاز باید داری زهکش زیاد باشد که ترکیب پیشنهادی من ۷۰ درصد شن و ۱۰ درصد پیت ماس و ۲۰ درصد خاک باغچه می‌باشد.

( برای کشت پیاز سنبل و لاله به هیچ عنوان نباید از کود حیوانی تازه استفاده گردد)

خاک باغچه‌ای که ترکیب استفاده می‌گردد اگر حاوی کود پوسیده از سال‌های قبل باشد اشکالی ندارد.

گلدان مناسب کشت سنبل سایز ۱۱ و ۱۲ می‌باشد و گلدان مناسب کشت لاله سایز ۱۰ و ۱۱ است.

قبل از کشت پیازها باید آنها را در محلول قارچ‌کش قرار داد برای ضد عفونی که می‌توان از هر قارچکش مناسبی استفاده نمود، که پیشنهاد من پنکونازول نیم در هزار یا مانکوزب دو در هزار می‌باشد که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیازها در این محلول قرار داده شوند و بعد از آن می‌توان شروع به کشت آن نمود.

نکته قابل توجهی که در زمان کشت باید رعایت شود این است که پوسته‌های پیاز را اصلاً جدا نکنید.

بعد از ضد عفونی پیازها، مرحله کشت آنها درون گلدان می‌باشد که باید به گونه‌ای کشت شوند که حدود ۲ تا ۳ سانت از سر پیازها خارج از خاک گلدان قرار گیرند و کامل با خاک پوشیده نشوند.

بعد از کشت گلدان هارا باید در مکانی مناسب قرارداد.

مکان مناسب قرار دادن گلدان‌های سنبل و لاله فضای بازی است که مسقف باشد که از بارنگی حفظ شوند ولی هوا در جریان باشد یعنی فضایی نباشد که هوا محبوس شود. گلدان هارا در محل مورد نظر قرار داده و همه گلدان هارا با محلول قارچ‌کش آبیاری نموده و کامل همان محل هم محلول قارچکش پاشیده شود که بهتر است از قارچ‌کش کاربندانیم یا پنکونازول یا تیوفونات متیل استفاده گردد.

شکل رشد پیاز سنبل
شکل رشد پیاز سنبل

بعد از این مرحله ترکیبی از خاک تهیه شده، برای کشت پیازها را در ترکیب پوست برنج (شلتوک) و خاک باغچه باید حدود پنج سانت بر روی گلدان‌ها ریخته شود (گلدان‌ها ۵ سانت در زیر این ترکیب دفن شوند) که می‌توان دور تا دور گلدان‌ها بلوک یا اجر قرار داد که بهتر دفن شوند و بعد از آن باید تنها دما کنترل شود که حداقل ۴ و حداکثر ۹ درجه باید باشد. و تا اوایل اسفند در همان محل باقی بمانند.

دلیل خاک‌دهی روی گلدان‌ها یکی به خاطر حفظ سرما می‌باشد و دیگری به خاطر حذف نور می‌باشد زیرا پیازها برای  ریشه دهی و گل انگیزی باید در تاریکی مطلق قرار گیرند.

در صورتی که مکانی که هوا در جریان هست و تاریک مطلق می‌باشد می‌توان گلدان هارا قرار داد و نیازی به دفن آنها نمی‌باشد.

در این چند ماهی که پیازها در زیر خاک قرار دارند هر چند وقت یک‌بار بررسی شود و رطوبتان را چک کنید و یک گلدان را خارج کنید و اگر بستر خشک شده، آبیاری را انجام دهید که نباید گلدان‌ها را خارج کنید برای آبیاری آب را بر روی همان خاکی که گلدان هارا پوشانده بریزید.

 

بعد از آن هر زمانی که بخواهید گیاه سنبل شما به گل برود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از آن و در مورد لاله ۲۵ تا ۳۰ روز قبل باید آنها را خاک کنید و به مرور نور را افزایش دهید به این صورت که بعد خارج کردن از خاک به محلی که نور سایه روشن است منتقل کنید و به‌ هیچ‌ وجه نباید در نور شدید قرار گیرند.
و دمای محلی که قرارداده اید باید حدود ۱۲ تا ۱۴ درجه باشد.

به مرور نور را افزایش داده و دما را هم افزایش بدهید تا حدود ۱۸ درجه. هرگز نباید یک دفعه دما و نور رو افزایش داد.

می‌توان بعد از خارج کردن گلدان‌ها از خاک و قرار دادن آنها در گلخانه یا محل مورد نظر برای کاهش نور شدید آن محل، بر روی گلدان‌ها روزنامه قرار داد و دو روز بعد انها را برداشت. و به مرور گل آذین تشکیل می‌شود.

بعد از تشکیل ساقه گل با تنظیم دما می‌توان باز شدن گل‌ها را کنترل نمود تا در روز دلخواه باز شوند.
پیاز لاله و سنبل هر دو از خانواده لیلیاسه می‌باشند و هر دو در اواسط آبان تا اوایل دی ماه پیازشان قابل کشت می‌باشد و در شب عید هم بر روی گل در داخل گلدان هستند. گل لاله را نیز همانند سنبل می‌توان در گلدان و در فضای باز کشت نمود.

پیاز لاله
پیاز لاله

کود مناسب سنبل و لاله:
کود مناسب گل‌های پیازی پتاس بالا هست مانند کود NPK12-12-36 یا فرمولی مشابه این که پتاس بالا باشد عالیست و باعث افزایش مقاومت پیاز به شرایط نامناسب میشود.

 

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد:
در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیازها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت. پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.

البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازها را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند.

 

برای انبار کردن پیازها از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)
کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازها را بر روی آن بگذارید.

اگر تعداد پیازها زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. البته برخی از پرورش دهندگان از روش متفاوتی استفاده می‌کنند بدین صورت که برای پوشاندن این پیازها مخلوط مساوی پیت ماس + ماسه و سینی‌های کم عمق را استفاده می‌کنند بدین صورت که تنها یک ردیف لاله را با مخلوط شن و پیت ماس می‌پوشانند و چیز دیگری روی آنها قرار نمی‌گیرد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. جعبه محتوی پیازها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. پیازهای لاله حداقل ۸_۶ هفته سرما نیاز دارند.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

68 دیدگاه برای “آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

  1. مهسا گفته:

    معذرت می خواهم آخر متنم رسنا نبود منظورم اینه که هر زمانی گل بده برام مهم نیست، مهم اینه که اگه برا همیشه توی پاییز بکارمشون توی باغچه و ازشون مراقبت کنم پیاز ها خراب نمی شه وهر سال بهم گل میده تا از شر جابجا کردنش خلاص بشم

  2. مهسا گفته:

    سلام پیازهای سنبل هرکدوم جدااز عید که خیردمشون تو گلدونهاشون هستند تا الان،میتونم همون جا تو گلدون نگهشون دارم توی پاییز بکارمشون تو باغچه تا برای همیشه تو باغچه باشند اینقدر نخوام جابجاشون کنم برا گلدهیشون مشکلی نیست اگه عید گل ندادند فرو ردین و اردیبهشت گل بدن،فقط برام مهم اینه که پیاز خام تو باغچه اگه بازم و دیگه جابجا شوند نکنم همیشه سالم می
    مونند

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید داخل باغچه بکارید ولی قسمتی از باغچه رو باید انتخاب کنید که تابستان ابیاری نشه،چون تابستان پیاز این گیاه بخواب میره وابیاری بشه پیازها پوسیده شده واز بین خواهند رفت، میتوند داخل گلدان در جای خنک وتاریکی نگهداری کنید.

  3. محسن گفته:

    سلام وقت بخیر
    من پارسال پیاز سنبل رو تو پلاستیکی گره زده شده که توش خاک بود نگهداری کردم ۱۰ اسفند از تو پلاستیک و زیر خاکا دراوردمش اندازه ۱ سانت جوونه سبز زده بود کاشتم تو گلدون تو دمای خونه جلوی نور مستقیم و هفته ای ۲ بار هم آب دادم الان که ۱ هفته گذشته هیچ تغییری نکرده…کارم ایرادی داشته یا طبیعیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، باید گلدان رو جای خنکی نگهداری کنید تا شروع به رشد کنه دما بالا باشه رشد نخواهد کرد اگر دمای بیرون شبانه روز بین ۱۰_۱۵ درجه هست میتونید گلدان رو در فضای باز یا بالکن نگهداری کنید.

  4. پروا گفته:

    سلام روز بخیر – چقدر دیر به گل میشینه – من چند روزیه که پیازهای سنبل رو در گلدان کاشتم انتظار داشتم برای عید بذارم سر سفره هفت سین – ناراحت شدم خیلیییییی
    پیازهای سنبلم الان به اندازه ۱۵ میلیمتر جوونه زدن – به نظرتون برای عید گل میدن ؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای اینکه عید به گل بنشینه باید دی ماه کشت کنید تقریبا از زمان کاشت تا گلدهی سه ماه زمان میبره الان بکارید اواخر اردیبهشت به گل خواهد نشست.

  5. کاوه گفته:

    سلام،
    من دوتا پیاز لاله خریدم یک هفته پیش در گلدان کاشتم از قارچ کش هم استفاده نکردم از همون اول هم گذاشتم در هوای آزاد با نور مستقیم، الان باید چیکار کنم؟ شبا که خیلی هوا سرد میشه میارم داخل خونه،الان بیارمشون بیرون از قارچ کش استفاده کنم دوباره بکارم؟ بعد باید جای تاریکبزارم؟ بعد از کاشت چقدر باید بگذره تا جوانه بزنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، نیاز نیست از گلدان خارج کنید یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کنید، اگر دمای شبانه روز بین ۵_۷ درجه هست میتونید شبها رو هم بیرون نگهداری کنید. اگردما شبهاکمتر از صفر درجه باشه بجای گرمتری که دماش بالای صفر باشه انتقال بدید. دمای نگهداری بیشتر باشه گلدهی به تعویق خواهد افتاد.دمای ایدال برای نگهداری ۵_۱۵ درجه هست.

  6. ویدا گفته:

    سلام، ممنون به خاطر پاسخگویی عالی و کاملتون، من در دی ماه پیاز سنبل هلندی گرفتم به این صورت بود که یه پیاز نسبتا بزرگ با برگهای سبز و بلند منم اون رو توی گلدان کاشتم ولی برگها همه زرد شدن و هیچ جوانه ای هم تا بحال نزده، من اصلا اطلاعی در مورد سنبل نداشتم، آقای فروشنده هم گفت هم توی گلدان هم باغچه سبز میشه، الان با سرچی که در موردش کردم چند روزه سر پیاز ها رو از خاک بیرون گذاشتم شاید فرجی شد ولی باز هم هیچی، باقیمانده برگ هاشو بچینم؟ توی محیط خونه گذاشتم بذارمش توی حیاط؟
    اگه لطف کنید یه دستور العمل برای من ناشی بدین ممنون میشم. سپاسگذارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما. گیاه سنبل گیاه سرما دوستی هست احتمالش هست که داخل منزل گرم بوده وعلت زرد شدن برگها هم همین بوده. باید بعد از کاشت داخل گلدان در جای خنکی نگهداری میکردید که این مشکل پیش نیاد. بهتر هست که پیاز رو از خاک دربیارید وببینید سالم هست یانه اگر سالم بود مجدد بکارید ودر جای خنکی که دما بین ۵_۹ درجه در شبانه روز باشه نگهداری کنید. اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت به گل مینشینه.

  7. کسرا گفته:

    سلام خسته نباشید .ببخشید من سنبل را تو باغچه کاشتم الان سبز شده ولی متاسفانه آفتاب مستقیم به باغچه نمی تابه .میتونم الان از باغچه دربیارم و جایی آفتاب گیر بکارم تا گل بدهند؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله برای گلدهی باید نور مستقیم دریافت کنه میتونید از خاک در بیارید ودر محیط پرنوری کشت کنید. موقع خارح کردن مواظب ریشه ها باشید که زیاد جدا نشن.

  8. طاهره گفته:

    سلام روزتون متعالی .پیاز سنبلی که کاشتم جوانه زده حدودا ۷سانت ولی متاسفانه جوانه از قسمت پایین کمی بریده شده وحالت خمیده پیدا کرده باید چکار کنم ممنون میشم پاسخ بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. اگر پیاز داخل خاک نیست بهتر هست که داخل خاک کشت کنید وتا قسمتی که خم شده داخل خاک بگذارید وجای پرنوری قرار بدید که رشد داشته باشه.

  9. عسل گفته:

    سلام
    ممنون از راهنمایی شما
    یعنی الان بیارم بیرون آسیب نمی‌بینه خراب نمیشه
    در چه جایی قرار بدمش و برای عید دوباره سبز بشه چه موقع و چکار باید بکنم
    بعد ی سوال اینو از یخچال بیرون نیارم داخل همون یخچال رشد میکنه و آیا گل میده
    بعد دوباره بشه پیازشو خشک کنم و دوباره کاشت تا برای عید
    سنبل تا چه مدت زمانی نیاز داره برای سبز شدن یعنی چند ماه زمان میبره
    تا چند بار میشه پیاز سنبل را دوباره سبز کرد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. داخل یخچال رشد کنه گل نخواهد داد وبرگها هم زرد خواهند شد چون نوری دریافت نمیکنه. بیرون بیارید باید جای خنکی قرار بدید دما باید بین ۱۵_۲۰درجه باشه اگر میخواهید رشد کنه وبه گل بنشینه. اگر میخواهید بهار به گل بنشینه باید جوانه ای رو که زده کات کنید وداخل روزنامه بپیچید وجای خشک و تاریکی نگهداری کنید.

  10. عسل گفته:

    سلام ممنون میشم راهنمایی کنید من را
    سنبلی که برای عید خریده بودم بعد از کاملاً خشک شدن گلها و برگهاش اون رو در همون گلدان که بود دور تا دورشو را روزنامه پیچ کردم گذاشتم در طبقه پایین یخچال امروز بعد از ۶ماه به طور اتفاقی روزنامه را باز کردم دیدم پیاز سنبل جوانه زده الان باید چکار کنم بزارم همون تو یخچال بمونه آخه من میخوام برای عید سنبلم به گل بشینه
    الان که جونه زده همون داخل یخچال رشد میکنه یا نه ی وقت پیاز سنبل خراب نشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام. باید بیرون از یخچال در جای خنک وتقریبا تاریک نگهداری میکردید چون داخل یخچال بوده شروع به رشد کرده سنبلها زمانی که هواخنک هست رشد میکنند.میتونید از یخچال دربیارید. به محیط نسبتا گرمی انتقال بدید رشدش متوقف میشه.

  11. سحر گفته:

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. سنبل من بعد خشک شدن گلش نقاطیش برجسته سبز شده که وقتی چک کردم انگار بذره داخلش. ایا واقعا بذره و میشه با اون سنبل تکثیر کرد? اگه میشه نحوه استفاده از اونو بگین. تشکر

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.گیاه سنبل بیشتر با پیاز تکثیر میشه با بذر زیاد مرسوم نیست.ولی میتونید صبر کنید تا کاملا برسن وقتی خشک شد بذرها میرسن میتونید برای امتحان بکارید ببیند که سبز میشن یا نه.برای اطلاعات بیشتر,همین مقاله قسمت تکثیر رو مطالعه بفرمایید.

  12. یاسین گفته:

    سلام میشه لطفا در مورد نگه داشتن پیاز در لیوان اب که اون تو ریشه بده توضیح بدید
    میشه داخل اتاق نگهداریم؟
    شما روی سایت پیاز گل نمیارید بخریم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.ابتدا باید کاری کنید تاریشه ها کمی رشد کنند. سپس پیاز را به گونه ای قراربدید که فقط ریشه ها در آب باشند و آب با بدنه پیاز در تماس نباشد. بدین منظور می‌توان از ظروفی با گردن باریک استفاده کرد. (لیوانهای گردن باریک)پیاز در قسمت بالای گردن قرار می‌گیرد و ریشه های آن در داخل آب. همچنین اگر چنین ظرفی در دسترس نیست می‌توان در انتهای یک ظرف سنگریزه های درشت ریخت و پیازها را بر روی سنگریزه ها قرار داد. سپس تا حدی درون ظرف آب بریزید که فقط کف پیازها و قسمت ریشه ها با آب در تماس باشد. برای رشد ریشه ها پیازها را ابتدا برای چند روز( به مدت یک ماه ) در مکانی که تاریک و با دمای حدود ۱۰ درجه سانیتگراد است نگه می‌دارند. می توان بوسیله یک کلاه کاغذی که به صورت وارونه روی آن قرار می دهیم تاریکی ایجاد کنیم تا در مرحله رشد ریشه ها، شاخه گل دهنده بیرون نیاید.رشد ریشه ها را مرتبا باید بررسی کرد. بهتر است جهت جلوگیری از فساد آب بطری چند قطعه زغال چوب در بطری قرار گیرد و هر ۱۰ روز یک بار آب بطری را به ملایمت عوض نمود.پیاز سنبل هایی که به این روش کشت می شوند سال آینده قابل استفاده نیستند.

  13. بـهــاء موسوی گفته:

    توضیح اینکه در مطلب فوق ســر پیازهــا خشـک شده ات ، ( که درست تایپ نشده )

  14. بـهــاء موسوی گفته:

    باسلام خدمت عزیزان وتشکر از اطلاعات جامع شما ، پرسشم اینست که مقدار زیادی پیاز لاله را طبق نظرات گفته شده نگهداری کردم وامسال برای کشت که به ٱنها سر زدم ، دیدم که سپیازها اکثرٱ خشک شده وحجم پیاز ها هم کم شده بود وبعضی ازبچه پیاز ها سر زده وسبز شده اند ، علت را جویا هستم ، با تشکر از شما

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.لایه های پیازهارو اصلا جدا نکنید.فقط با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید ودوباره بکارید.کم شدن حجمشون طبیعی هست چون در این مدت ابی دریافت نکردن.

  15. پیرایش گفته:

    سلام، من در گلدان سال پیش سنبل داشتم بعد از اینکه ساقه ها و گل کاملا خشک شدن، آن ها رو جدا کردم و پیاز در گلدان باقی موند و خاکش خشک خشک شد در راه پله که هواش سرد هست نگهداری کردم امسال دیدم جوانه سبز زده برای عید از الان بهش آب بدم یا نه؟ در همان راه پله تا عید بمونه؟ متشکرم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.بله ابیاری رو شروع کنید ودر همون قسمت بگذارید بمونه.سنبل در دمای پایین رشد بهتری داره.اوایل بهار به هوای ازاد انتقال بدید.

  16. امینه گفته:

    سلام من چندتا پیاز سنبل دارم که سبز شدن ولی از وقتی که توخاک گذاشتم رشدشون متوقف شده پارسالم همچین اتفاقی افتاد و اصلا گل ندادن و روز ب روز هم پشمرده تر شدن چکار باید انجام بدم ک امسال هم این ومشکل پیش نیاد درضمن ماتو اهواز زندگی میکنیم وگل هارو تو گلدون گذاشتم تو تراس خونه ، خاک گلدونمون هم ماسه هست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.قبل از کاشت حتما پیاز ها رو با محلول قارچ کش ضدعفونی کنید بعد بکارید.پیاز سنبل باید بعد از کاشت در دمای ۱۲الی۱۴درجه باشه که به گل بشینه دما بیشتر باشه رشد خوبی نخواهد داشت به جای خنکتری انتقال بدید.برای اطلاعات بیشتر در مورد خاک ونگهداری کامل مقاله فوق رو مطالعه فرمایید.

  17. زینب گفته:

    سلام اگه ما الان پیاز تهیه کنیم و در گلدان بکاریم برای عید به حد معقول میرسه که بشه فروش کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.باید زود اقدام میکردید از اواسط ابان تا اوایل دی ماه باید کاشته بشه.میتونید الان هم بکارید یکم دیرتر به گل میشینن.

  18. محمد جواد گفته:

    سلام
    ممنونم بابت مطلب فوق العاده ای که نوشتید.
    سوال من راجب زمان برداشت پیازهاست. اشاره کردید در مناطقی که زمستان سرد دارند باید از خاک خارج شوند. سوالی که پیش میاد اینه که مگر زمان کاشت مجدد پاییز نیست؟و اینکه پیازچه های جدید رو چه باید کرد همراه پیازچه اصلی مجدد کشت کنیم یا اینکه اون ها رو جدا کرده و تا ۴یا ۵ سالگی به روشی مجزا کشت کنیم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.پیاز ها اگر داخل باغچه باشن هیچ مشکلی پیش نمیاد ولی اگر داخل گلدون باشن باید از سرما ودمای زیر پنج درجه محافظت بشن چون یخ میزنن.کاشت پیازها از ابان تا دی ماه هست.تا از اواسط اسفند تا بهار به گل بشینند.پیازچه های جدید رو میتونیدداخل گلدون مجزا بکارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.