معرفی گیاه کوردیلین

معرفی گیاه کوردیلین cordylin این گیاه به خانواده asparagaceae تعلق دارد بومی جنوب شرقی آسیا، گینه نو، شمال شرقی استرالیا، جزایر موجود در اقیانوس هند است. این گیاه گونه‌های مختلفی دارد که برخی از آنان همانند c.australis به شکل یک درخت و تا ارتفاع حدود ۲۰ متر نیز رشد می‌کند، اما نمونه‌های گلدانی و زینتی آن حداکثر تا حدود ۴ متر رشد می‌کند.
گیاه کردیلین معمولاً به خاطر شکل برگسار و به خصوص ته مایه‌ای از رنگ قرمز، صورتی و یا ارغوانی که در پشت برگها، حاشیه برگ‌های، برگهای جوان و یا تمامی برگ در برخی ارقام همانند prince albert یا rubra مشاهده می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرند، البته برخی گونه‌های این گیاه همانند گیاهان دراسینا رگه‌هایی از رنگ سبز کم رنگ در پهنه برگ‌های خودشان دارند همانند برگ‌های c.aussie و یا تقریباً سبز ساده همانند برگ‌های گونه c.manners هستند.

 

به هر حال انواعی با رنگ آمیزی قرمز، صورتی یا ارغوانی بیش از دیگران محبوبیت دارند برگها کشیده و شمشیری شکل هستند، همانند ارقام bolly یا miss گل آذین آن خوشه‌ای به طول ۴۰-۶۰ سانت است.که گل‌های زرد یا قرمز رنگ معطری روی آن شکوفا می‌شوند و میوه‌های قرمز رنگی از آنان تولید می‌شود. در گیاهان بالغ معمولاً برگ‌ها در قسمت بالای گیاه وجود دارد و در گیاهان جوان برگ‌ها در طول ساقه نیز مشاهده می‌شوند، این گیاه ریزوم (ساقه زیر زمینی دارد که با بالغ شدن گیاه طعم شیرینی پیدا می‌کند.

 

از آنجایی که محتوی مقدار قابل توجهی نشاسته است در موطن خود به عنوان غذا یا دارو مصرف می‌شود.

ریزرومهای گونه‌های دیگر از این گیاه با نام c.fruticosa از دیگر گونه‌های گیاهی شیرین‌تر است.

همچنین روستاییان مناطقی که این گیاه بومی آنجاست از برگهای کردیلین برای ساختن خانه و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کنند و معتقد هستند برگ‌های این گیاه خوش شانسی می‌آورد.

گیاهان کردیلین و دراسینا از نظر ظاهری گاهی بسیار شبیه هم هستند هر دو به یک خانواده گیاهی یعنی asparagaceae تعلق دارند اما در دو زیر خانواده مختلف قرار می‌گیرند.

کردیلین در زیر خانواده Lomandroideae و دراسینا زیر خانواده nolinoideae قرار دارند.

شباهت‌های برخی از انواع این دو گونه به صورتی است که حتی تا این اواخر دو گونه گیاهی که تصور می‌شد به خانواده کردیلین تعلق دارد پس از بررسی در خانواده دراسینا قرار داده شد.

یکی از آنها c.rumphii که نام علمی آن بعداً به dracaena aletriformis و دیگری c.fragrans که نام آن به dracaena fragrans تغییر داده شد به هر حال این دو گیاه شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند.

شرایط نگهداری کوردیلین:

آبیاری:
در طی روزهای گرم به هیچ عنوان خاک گلدان نباید بین دو آبیاری خشک شود. همچنین هر مقدار تابش نور آفتاب بر این گیاه بیشتر باشد این گیاه به آب بیشتری نیز نیاز دارد. خشکی هوا موجب سوختن نوک برگها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود، بنابراین گیاه را مرتباً غبار پاشی کنید می‌توانید از روش زیر گلدانی و سنگریزه بصورتی که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد برای تأمین رطوبت ریشه کمک بگیرید.این گیاه به فلوراید موجود در آب حساس است و نوک و حاشیه برگ‌های آن در اثر وجود فلوراید خواهد سوخت و در شرایط حاد حتی ممکن است نواحی داخلی پهنه برگ نیز قهوه‌ای شود و تمامی برگ از بین برود بنابراین از آب ۲۴ ساعت استراحت داده و همدما با محیط برای آبیاری استفاده کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن برگ‌ها و ریزش آنان می‌شود.

دما:

دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه برای رشد این گیاه مناسب است، اگر دما به زیر ۱۳ درجه برسد ابتدا برگ‌های گیاه می‌پوسد و می‌ریزد و با سردتر شدن هوا در نهایت گیاه از بین خواهد رفت. در دمای پیش از ۲۴ درجه سانتی‌گراد گیاه را غبار پاشی کنید و این عمل را در آفتاب انجام ندهید زیرا برگ‌های گیاه خواهد سوخت، هوای گرم در ابتدا موجب سوختن نوک برگ‌ها می‌شود و در صورت ادامه این شرایط برگها چروکیده و خشکیده می‌شود.

 

نور:
کوردیلین در مکانی که نیمه سایه است تا مکان پر نور و روشن به خوبی رشد می‌کند اما تابش نور مستقیم بخصوص در روزهایی که دمای هوا بالا است به برگ آسیب می‌رساند.اما زمانی که دمای هوا معتدل است وجود ۲_۳ ساعت نور مستقیم در صبح به شکل گیری و تثبیت رنگ درخشان قرمز رنگ برگ‌های گیاه کمک می‌کند. همچنین نور نیز موجب کم رنگ شدن برگها و از بین رفتن رنگ زیبای برگ‌های کردیلین بخصوص در انواع برگ قرمز می‌شود و پهنه برگ‌ها تقریباً سبز می‌شود.

 

خاک:
خاک باید زهکش خوبی داشته باشد تا از غرقابی شدن بستر جلوگیری شود، می‌توان از مخلوط پیت ماس +شن یا کوکوپیت +پرلیت استفاده کرد.این گیاه دو سالی یک‌بار نیاز به تعویض گلدان دارد، ریز و کوچک شدن برگها نشانه کمبود مواد غذایی است، کود دهی از اردیبهشت تا پاییز دو گرم در یک لیتر اب هر دو هفته یکبار کود ۱۰٫۱۰٫۱۰

کردیلین
بافت کوردیلین

 

تکثیر کوردیلین:
این گیاه به دلیل داشتن ریزوم پاجوش تولید می‌کند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل مستقیم کاشت، در هر زمان از سال نسبت به جداسازی پاجوش‌ها می‌توان اقدام کرد. اما در اواخر فصل زمستان یا اوایل بهار این عمل توصیه می‌شود، برای جدا کردن پاجوش‌ها، گیاه را از گلدان درآورده و با وسیله‌ای تیز وضدعفونی شده پاجوش‌ها را از گیاه مادری جدا کنید.

از قلمه ساقه نیز می‌توان کوردیلین را تکثیر کرد، از تمامی قسمت‌های ساقه می‌توان قلمه تهیه کرد. ابتدا اولین برش را می‌توان در زیر ناحیه رویش برگ (ناحیه گره) ایجاد کرد اگر قلمه را از قسمت نوک ساقه تهیه کنیم طول قلمه ۱۰_۱۵ سانتیمتر مناسب است اما اگر از میانه‌های ساقه باشد طول ۵_۷ سانتی نیز مناسب است، قلمه‌های تهیه شده از میانه ساقه را می‌توان به شکل افقی به نحوی که نیمی از آن در خاک فرو رفته باشد نیز در بستر کاشت قرارداد قلمه‌ها را باید در بستر سبک که به خوبی رطوبت را در خود نگه می‌دارد و در عین حال زهکش مناسبی دارند کاشت. گذاشتن قلمه‌های این گیاه در آب نتیجه خوبی نخواهد داشت زیرا قلمه‌های این گیاه برای ریشه زایی مناسب به تهویه و وجود اکسیژن در بستر ریشه زایی بسیار نیاز دارند، اگر چه ممکن است در آب ریشه زایی صورت بگیرد اما در مقایسه با بستر کاشت تعداد آنها اندک و همچنین کیفیت رشد چندان مناسبی نخواهند داشت قلمه‌هایی که در آب ریشه دار می‌شوند بعد از انتقال به بستر از رشد خوبی برخوردار نخواهند بود.

 

بعد از قراردادن قلمه‌ها در بستر کاشت گلدان را در مکانی گرم. مرطوب و با نور ملایم (به دور از نور مستقیم آفتاب) قرار دهید، افزایش رطوبت محیط برای قلمه‌ها مخصوصاً قلمه‌های برگ‌دار مهم است، وجود برگ یکی از دلایل تبخیر آب قلمه‌های برگ‌دار و در نهایت خشکیدگی و از بین رفتن قلمه است، حین کاشت قلمه سعی کنید قلمه‌ها را عمیق بکارید هر مقدار طول بیشتری از ساقه خارج از بستر کاشت باشد گیاه شما در آینده ساقه بلندتری خواهد داشت، آن قسمت از ساقه که عاری از برگ است و در خارج از سطح خاک قرار دارد تنه یا ساقه اصلی گیاه آینده شما است، بنابراین با کاشت عمیق قلمه‌ها در واقع گیاهی کوتاه قامت تر در آینده خواهید داشت که از نظر ظاهری پرپشت‌تر و قوی‌تر به نظر می‌رسد، قلمه‌هایی که از مابقی قسمت‌های ساقه تهیه می‌شود را می‌توان هم به شکل عمودی و هم افقی در بستر کاشت قرارداد البته به نحوی که نیمی از آنها در بیرون از بستر کاشت قرار گیرد، در زمان قراردادن قلمه‌ها در بستر کاشت حداقل یکی از جوانه‌های کوچک موجود بر روی ساقه را به سمت بالا قرار دهید از این جوانه،گیاه جدیدی خواهد رویید.

 

تکثیر از بذر:
از بذر این گیاه می‌توان برای تکثیر استفاده کرد بذرها را می‌توان از اواخر تابستان الی زمستان کاشت، بذرها بر روی بستری که بافت سبک دارد همانند مخلوط پیت موس و پرلیت قرار می‌گیرند. و روی آنها به ارتفاع نیم سانت پیت ماس ریخته می‌شود بستر کشت باید همیشه مرطوب باشد، گیاهان جوان زمانی که ۸ سانت طول داشتند می‌توانید به گلدان‌های جداگانه و مستقل منتقل کنید.

جدا کردن قلمه‌های برگدار
جدا کردن قلمه‌های برگ دار

کات کردن ساقه بدون برگ به قطعات پنج سانتی
کات کردن ساقه بدون برگ به قطعات پنج سانتی

 

کشت قلمه کردیلین به صورت افقی در بستر مناسب
کشت قلمه کوردیلین به صورت افقی در بستر مناسب

 

نحوه قرار دادن قلمه به شیوه عمودی در گلدان
نحوه قرار دادن قلمه به شیوه عمودی در گلدان

 

آفات و بیماری‌های کوردیلین:
آفات یا بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند ولی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- فعالیت کنه تارعنکبوتی موجب زردی برگ‌ها می‌شود و زیر آنها تار عنکبوت مشاهده می‌شود.

۲- شپشک آرد آلود نیز گاهی در زیر برگ‌ها و بر روی ساقه گیاه مشاهده می‌شود.

۳- شته نیز گاهی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهد.

۴- تریپس نیز افت دیگری است که گاهی بر روی این گونه فعالیت می‌کند که در این صورت رگه‌های خاکستری نقره ای در محلی که این افت از شیره گیاهی تغذیه کرده ایجاد می‌شود برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستمیک استفاده کرد.

۵- بلایت از جمله بیماری‌های این گیاه است که موجب ظهور لکه‌های آبدار بر روی برگ‌ها و پوسیدگی ساقه می‌شود لکه‌ها به هم پیوسته و نواحی بزرگی را ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب از بین رفتن کل برگ شوند، این بیماری راه حل شیمیایی ندارد و تنها در زمان نگهداری و خریداری گیاه با رعایت مسائلی همچون به‌کارگیری مخلوط کاشت ضد عفونی،عدم خیس شدن برگسار در طی آبیاری و زهکش مناسب بستر کاشت می‌توان از احتمال شیوع این بیماری کاست.

۶- لکه برگی فوزاریوم موجب ظهور زخم بر روی برگ‌ها بخصوص برگهای جوان در نواحی بالای گیاه می‌شود، لکه‌ها زرد رنگ تا قهوه‌ای قرمز و به شکل‌های مختلف هستند، لکه‌ها به هم پیوسته و نواحی بزرگی ایجاد می‌کنند و برگ را از بین می‌برند گاهی حاشیه‌ای به رنگ زرد زخم‌ها را احاطه کرده است. برای جلوگیری از این بیماری مراقب باشید در زمان آبیاری برگسار خیس نشود در صورت شدت علائم می‌توان از قارچ‌کش استفاده کرد.

۷- پوسیدگی فوزاریومی ساقه و ریشه بیماری دیگری است که موجب زرد شدن برگ‌های پایین و پژمردگی تدریجی گیاه می‌شود، زخم‌هایی نیز بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک ایجاد می‌شود تنها راه درمان این بیماری از بین بردن گیاه آلوده است.

۸- لکه برگی فیلوستیکتا موجب بروز زخم‌هایی با قطر نیم تا یک میلی‌متر بخصوص در برگ‌های مسن‌تر گیاه می‌شود که معمولاً زرد با حاشیه ارغوانی هستند در صورت رطوبت بالای محیط ممکن است بیماری موجب ریزش برگ‌ها نیز بشود.

۹- لکه برگی فیتوفترا موجب بروز زخم بر روی برگ‌های پایین در نزدیکی سطح خاک خواهد شد که آبدار هستند و ممکن است برگ‌ها را به تدریج از بین ببرد.

 

۱۰-فلوراید موجود در آب‌های مصرفی از دیگر دلایل بروز لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌های این گیاه است .

 

هرس کوردیلین:
کوردیلین بعد از بالغ شدن برگهای موجود در قسمت پایین ساقه را از دست می‌دهد و پس از مدتی ظاهر گیاه ناخوشایند می‌شود در این صورت می‌توان ساقه را از بالای محل برگهایی که ریخته قطع کرد پس از مدتی بر روی ساقه برگ‌های جدید رشد می‌کند.

نکته مهم: بسیاری از گونه‌های کوردیلین دارای برگ‌های رنگین هستند محیط کم نور از جمله دلایل کاهش رنگ برگ این گیاه و سبز شدن برگ‌ها است. اصولاً عواملی همچون دما، نور، کوددهی رنگ برگ‌های کوردیلین را تحت کنترل خود دارند. دمای بالای شبانه در طی تابستان یکی از دلایل رنگ نامناسب برگ‌ها است، شدت نور کم بخصوص در طی فصل رشد و یا کوددهی بیش از اندازه گیاه از دیگر عوامل کم رنگ شدن برگ‌های این گیاه است.

بهترین رنگ برگ کردیلین اگر نور و کود دهی در حد مناسبی باشد از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

 

نویسنده: خانم یزدانی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

42 دیدگاه برای “معرفی گیاه کوردیلین

  1. ملیکا گفته:

    سلام وقت بخیر، کوردیلین من تا یکی دو هفته پیش حالش خوب خوب بود. ولی الان نمیدونم چه مشکلی بهم زده که خیلی سریع همه برگاش دارن زرد میشن. شرایطش زیاد تغییر نکرده. فقط چندوقت پیش زیرگلدونیشو عوض کردم که خیلی براش کوچیک بود و روی پایه گذاشته بودمش. ممکنه بخاطر اون بوده باشه؟ و اینکه همیشه میذاشتم خاکش خشک شه بعد آبیاریش میکردم ولی جدیدا چندجا خوندم که باید زود به زود آبیاریش کرد. ممکنه بخاطر آبیاری کم باشه؟
    میشه لطفا راهنماییم کنید که چجوری میتونم مشکلشو حل کنم؟ میترسم کلا خشک شه.
    https://s6.uupload.ir/files/a296886a-bc82-413c-8d4f-e775620b105b_lkri.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تمام برگهای گیاهتون حالت سوختگی داره این موضوع دلیلیش استفاده از براق کننده های شیمیایی میتونه باشه، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید این گیاه به بیماریهای قارچی بسیار حساس هست وهر ماه یک بار باید با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری بشه در محیط پرنور وفیلتر که رطوبت محیط زیاد باشه شده نگهداری کنید، نورش کم باشه قسمتهای رنگی برگهاش سبز میشه، تمام برگهای زرد وسوخته شده رو کات کنید،اگر با براق کننده ها برگها رو تمیز میکنید این کار رو انجام ندید وبرای بهتر شدن حال گیاه برگها روبا اب ومایع دستشویی بشورید تا براق کننده از روی برگها پاک بشن. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که باز باشه واب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

  2. معصومه گفته:

    سلام.باتشکراززحمات تون وسایت خوبتون.دوتاکوردیلین دارم بایک شرایط یکسان وکنارهم ولی یکیش مرتبط از پایین خشک میشه ولکه زرد روی برگهاشه.روزی یک بارغبارپاشی میکنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، تمام برگهایی رو که لکه دارند جدا کنید وگیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  3. dr.lili.sahm گفته:

    سلام.روزتون بخیر
    این کوردیلین کوچولو رو دیشب خریدم.اتاقی که تمام گلدونهام رو توش نگهداری میکنم نور و تهویه خوبی داره ولی برای اینکه گیاهانم بتونن تجربه زمستون داشته باشن سیستم گرمایشی اتاقم رو هیچوقت روشن نمیکنم.واسه همین دمای این اتاق پایینتر از جاهای دیگه خونه‌ست.دماسنج ندارم ولی فک کنم دمای این اتاق حدود ۱۷تا۲۰ درجه باشه.باتوجه به اینکه کوردیلین هم گرما و هم رطوبت دوس داره و این کوردیلینی که گرفتم کوچیک و کم‌‌جونه بنظرتون با پلاستیک کاور بکنمش؟یا کاور کردنش میتونه مستعد قارچ بکندش؟
    سؤال دوم اینکه سطح خاکش به سبزی میزنه و علف هرز هم داره و هرچند ندیدم ولی مطمئنم کرم و هزارپا هم داره.بااینکه میدونم زمستون زمان مناسبی برای تعویض گلدون نیست ولی تا الان بارها بدون مشکل گلدون گیاهانم رو زمستون عوض کردم حتی خیلیا رو ریشه‌شویی هم کردم ولی این چون کوچیکه و چندان برگی نداره نمیدونم میتونه تعویض گلدون رو تحمل کنه؟از طرفی هم خاک فعلیش خیلی ناجوره.بنظرتون تعویض خاک و گلدان کنم یا صبر کنم هوا گرمتر شه؟
    سؤال سومم اینکه دو تا از برگها رو قسمت زیادی از نوک‌شون رو قیچی کردن احتمالا چون دچار نوکسوزی شده بودن.آیا باید صبر کنم اون برگها خشک و زرد شن و کامل جداشون کنم یا میتونم همین الان بکنمشون؟
    و سؤال چهارم اینکه آیا کورویلین رو میشه از طریق برگ تکثیر کرد؟چون دیشب که آوردیمش خونه دیدم یکی از برگهای سالمش بصورت درسته جدا شده از گیاه.همون موقع از دمبرگ تو میکس کوکوپیت و پرلیت گذاشتمش.خاک رو مرطوب کردم و با پلاستیک فریزر کاور کردمش و تو جای نسبتا گرم گذاشتم.ولی نمیدونم اصلا فایده داره یا از این راه تکثیر نمیشه؟
    سؤال پنجم هم اینکه یکی از برگها درتمام طولش یچیزی مثل لکه قهوه‌ای دراز داره.این طبیعیه یا مشکلی داره؟
    شرمنده تعداد سؤالهام زیاد شد
    https://uupload.ir/files/7t3_img_20210204_110554.jpg
    https://uupload.ir/files/be51_21-02-04-11-47-23-007_deco.jpg
    https://uupload.ir/files/9pid_img_20210204_110522.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این دما مناسب برای رشد کوردیلین هست، چون گیاه رو تازه تهیه کردید بهتر هست تا یک ماه تعویض خاک نداشته باشه تا شوک وارده برطرف بشه میتونید چند روزی گیاه رو کاور کنید، علت سبز بودن سطح خاک رطوبت زیاد خاک هست پرلیتهایی که سفید هستند در اثر رطوبت زیاد جلبک زدند، اگر مطمعن هستید که خاک افت داره با محلول حشره کش یک بارخاک رو ابیاری کنید، برگهای قدیمی رو بهتر هست جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید در اثر جدا کردن برگها مجدد به گیاه شوک وارد میشه، لکه های روی برگ در اثر استفاده از براق کننده ها ویا دراثر استفاده از اب حاوی فلوراید میتونه بوجود اومده باشه،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید،نه با برگ تکثیر نمیشه از طریق پاجوش و ریزروم و قلمه ساقه وبذر تکثیر میشه،

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کردلینها معمولا به این صورت رشد میکنند، میتونید از قسمتی که برگ نداره کات کنید ومجدد ریشه دار کنید. کمبود نور هم داره میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید

      • سید مجتبی گفته:

        امروز متوجه شدم که تمام گلدون هام مگس سیاه دارن به خصوص این گلدون که پر از لارو این افت هست
        چه کار کنم گلدون هم زیاد دارم

        • کارشناس 1 گفته:

          کنار گیاهان کارت زرد نصب کنید ،رطوبت خاک ومحیط رو کم کنید،با محلول حشره کش خاک رو دو بار بافاصله یک هفته ابیاری کنید،اگر مقدار لاروها داخل خاک زیاد هست میتونید خاک گلدانها رو عوض کنید.

  4. زهرا گفته:

    سلام ، ما یک کرودلین داریم که اونو بهمن ماه خریدیم ، خیلی سرحال و خوب بود ، اما چند هفته بعد به این شکل دراومد ،
    http://uupload.ir/files/13mp_img-20200427-wa0110.jpg
    http://uupload.ir/files/fznj_img-20200427-wa0109.jpg
    توی محیط خونه ست ، یعنی آفتاب نمیخوره و روی اپن آشپزخونه ست که نور غیر مستقیم پنجره آشپزخونه بهش میرسه ، هر وقت هم سطح خاک خشک باشه بهش آب میدیم ، آب رو هم چهل هشت ساعت قبل میذاریم کلرش بره
    چجوری میشه دوباره زنده و زیباش کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست گیاه رو به محیطی که تهویه مناسبی داره انتقال بدید ،متساعد شدن گازهایی که در اثر طبخ غذا در اشپزخانه بوجود میاد باعث این مشکل شده،میتونید قلمه هم بگیرید وریشه دار کنید قسمتی که داخل خاک مونده جوانه میزنه وقسمتهای بالایی رو میتونید داخل کوکوپیت ریشه دار کنید،رطوبت محیط رو افزایش بدید برای پیشگیری ازابتلا به قارچ میتونید ماهی یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید.

  5. مروارید گفته:

    سلام من حدود ۲-۳ ماهه که گیاه کوردیلین گرفتم
    پشت در بالکن گذاشتم
    دستگاه بخور گذاشتم
    شب‌ها هم فبار پاشی میکنم
    اما برگاش چروک شدن و بعضی‌هاشون نوکشون خشک شده
    دلیلش چی میتونه باشه؟

  6. محبوب گفته:

    سلام خدمت کارشناس محترم
    گیاه مارانتا قرمز دارم و مرتب نوک برگ‌هاش خشک میشه تا کامل خشک شن و البته برگ جدید هم درمیاره
    http://uupload.ir/files/xg_d7ec34ed-5ee3-4492-b00d-9bffc7c4d86d.jpeg
    پشت پنجره جنوبی با نور کم هفته ای یکبار آب بدون کلر و‌دو هفته یکبار کود دهی میشه ‌میخواستم بدونم طبیعی خشک‌ شدن برگ‌هاش ؟
    مارانتا بلک هم برگ‌جدید درآورده ولی حالت زرد و‌گندیده داشت کندمش علتش چی میتونه باشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، زمانی که عمل ابرسانی توسط ریشه بدرستی انجام نشه برگها شروع به زرد شدن ویا خشک شدن از نوک برگها میشه، اگر زهکش گرفته وبعد از ابیاری اب بلافاصله از زهکش خارج نمیشه گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  7. آیدا گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    من پنج ماهه کردلین رو دارم طی پنج ماه برگ جدید داده ولی بیشتر رنگش سبزه که با خوندن مطالب بالا متوجه شدم نور کافی نبوده و از پایین برگها به تدریج دارن زرد میشن و خشک. الان که بررسی کردم دیدم بین ساقه ها مثله تار عنکبوته باید چییکار کنم؟ چه نوع سمی بخرم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون،از سم کنه کش بهتر هست استفاده کنید از سم کنه کش اباماکتین یا فن پروکسی میت میتونید استفاده کنید نیم سی سی در یک لیتر اب مخلوط کنید وبه همه ی قسمتهای گیاه اسپری کنید،بعد از سمپاشی گیاه رو در نور قرار ندید، دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید داخل خاکش هم بریزید بعد از دو هفته تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر افتی بود یک بار دیگر سمپاشی رو تکرار کنید. تمام برگهای خشک شده رو جدا کنید بعد از بهبود کامل واتمام سمپاشی گیاه رو بمرور زمان به محیطی که تهویه مناسبی داره و پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وبا کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      فاصله استفاده کودها با هر نوع سمی یک الی دو هفته هست،تا باعث سوختگی ریشه واسیب به گیاه نشه، بهتر هست خاک رو ابشویی کنید تا سم وکود از خاک خارج بشه، میتونید یک الی دو لیتر اب رو به ارامی داخل خاک بریزید تا خاک شسته بشه گلدان روی یک وسیله ای بگذارید که زهکش باز باشه واب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه یک روز گلدان رو روی سبد بگذارید تا رطوبت خاک کم بشه بعد به محیط اصلی انتقال بدید.

  8. فرنوش گفته:

    سلام من حدود چهارماهه که گیاه کوردیلین دارم نوک برگها کمی سوختگی داشت اما حدود دوهفته پیش یک کود آبی رنگ بهش دادم و چون گلهای دیگه ای که داشتم پشه های ریزی زده بودند از آفت کش اونها برای کوردیلین هم استفاده کردم الان برگهای اون داره زرد و خشک میشه و داره ادامه پید میکنه چطور میتونم کنترلش کنم؟ ممنون می شم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کود وسم رو همزمان استفاده کردید؟ از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، هردو گیاه به یک اندازه نور نیاز دارند، شفلرا ابلق هست واگر کمبود نور داشته باشه قسمتهای ابلق سبز خواهد شد، کوردلین هم به همین صورت کمبود نور داشته باشه قسمتهای بنفش سبز خواهد شد. هردو به نور زیاد وفیلتر شده نیاز دارند.

  9. محبوب گفته:

    قارچ کش کار بندازیم داخل منزل دارم میتونم از اون استفاده کنم؟
    هم اسپری کنم هم آبیاری یا یکیش کافیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله میتونید استفاده کنید،هردو رو انجام بدید. هم اسپری هم ابیاری. ماهی یک بار، یک گرم در یک لیتر اب.

  10. محبوب گفته:

    سلام و درود خدمت کارشناسان محترم و تشکر از سایت خوبتون
    من یک ماه بیشتر کوردلین خریدم و همون روز اول نوک برگ‌هاش اینجوری بود توی این مدت سه برگ جدید دراورده که خداروشکر نوکشون نسوخته هفته ای دوبار آبیاری و غبار پاشی با آب هم دمای محیط و بدون کلر می‌کنم پشت درب توری بالکن با تهویه و مقداری نور آفتاب هست
    میخواستم بدونم اون برگ‌های قدیمی رو نمیشه کاری کرد خوب بشه که ظاهر گیاه رو خراب کرده
    http://uupload.ir/files/0krs_a59c8068-9e1d-4221-86be-b6036300e267.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، نه متاسفانه برگهای قدیمی رو نمیشه کاری کرد باید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید ،کردلین گیاه حساسی به قارچها هست ماهی یک بار برای پیشگیری از ابتلا به قارچ با محلول قارچ کش اکسی کلرو مس یا توپسین یک گرم در یک لیتر اب محلول درست کنید وماهی یک بار تمام قسمتهای گیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید تا همیشه گیاه زیبا وسرحالی داشته باشید، داخل خاکش هم میتونید از قارچ کش بریزید.

  11. یلدا گفته:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون ،من گیاه کوردیلین رادو ماهه خریدم دوتا برگ جدید هم زده ولی نوک برگها مدتی است شروع کرده به سوختن وهمینطور روبه پیشرفت است تازه براش جزیره هم درست کردم ،هفته ای یکبار آب میدم ،هفته ای دوبار غبار پاشی ،نور گیری پنجره ام خوبه اگه راهنمایی کنید بسیار ممنون میشم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،گیاه کنار لوازم گرمایشی قرار نداره ویا از براق کننده برای برگها استفاده نشده؟ ابی که استفاده میکنید اب لوله کشی هست یا اب تصفیه شده؟

  12. محسن گفته:

    باسلام من یک هفته هست خریدم ولی ازپایین داره برگاش داره خشک میشه دمای خونه هم خوبه نورم به اندازه کافی هست چیکار باید بکنم ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تنش تغییر محیط نگهداری هست،گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،برگهایی رو که زرد شدن جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وگیاه شروع به رشد میکنه.

  13. شبنم گفته:

    سلام من یک ماه میشه که این گل را خریدم برگهاش سیاه میشه و خشک میشن جزیره درست کردم و آپاشی هم میکنم فقط الان برف میاد نور آفتاب نیست علتش چی میتونه باشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟دمای نگهداری،میزان ابیاری، ترکیب خاک،کوددهی اگر داشته ویا هر نوع تغییری در نگهداری داشته بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  14. زهرا گفته:

    سلام من این گل رو بصورت ساقه ای خریدم الان دو هفته ست داخل آب ولی ریشه نکرده. بنظرتون بکارمش یا بذارم ریشه کنه بعد بکارمش؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، داخل اب بسختی ریشه دار میشه،بهتر هست داخل خاک سبک یا کوکوپیت بکارید.

  15. اوا حیدری گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    بنده حدود یک ماه و نیم هست که گیاه کوردلین خریدم .رشد برگ داشته و مشکلی نداشت .اخیرا متوجه شدم که موجودات خیلی ریز روی برگها فعالیت میکنند نمیدونم شته هست یا کنه ولی برگها از پایین زرد شدن .سم پاشی با سم قارچ کش کردم برگهارو و ساقه هارو .بعد از یکی دو ساعت بعد سم پاشی هم با محلول پنبه اغشته به صابون برگهارو تمیز کردم .خیلی نگرانم که همه برگها زرد بشن .میشخ لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر روی برگها چسبناک هم شده شته هستند، میتونید از صابون حشره کش پالیزین استفاده کنید.

  16. مریم گفته:

    باسلام، گیاه کوردلین من،بااینکه هرماه رویش حداقل دو برگ داشت،دچار لکه های زرد و قهوه ای شد، پیش گیاهپزشک بردم و گفتن کنه شدید داره، و باید دوبار سم پاشی کنم، بعداز اینکه هفته پیش سم پاشی مرحله اول انجام دادم ، خاکش رو هم (که بعد دیدم تماما برگ بوده)عوض کردم پراز شته و کرم و هزارپا بود و مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه و ماسه براش استفاده کردم ، دیروز متوجه شدم تمام برگها در حال خشک شدن هست ، الان چکاری میتونم انجام بدم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از همون سمی که برای سمپاشی استفاده کردید باید داخل خاکش هم میریختید تا افتهای داخل خاک هم ازبین برند، وقتی گیاه افت یا بیماری داره تعویض خاک باعث از بین رفتن گیاه میشه. اگر تمام برگها خشک شده متاسفانه دیگه کاری نمیشه کرد.

  17. عمادرضا گفته:

    سلام من این گل رو یک ماهه دارم
    داره برگهای جوون در میاره و رشد میکنه
    اما از پایین برگاش دارن زرد میشن
    علایمی از افت ندیدم
    اوایل نمیدونستم شیوه ابیاری رو
    زیر گلدونی رو میاذاشتم پر اب میموند
    بنظرتون ریشه پوسیده ؟
    در ضمن یه پا جوس داره
    بنظرتون جداش بکنم ؟ تو این شرایطش

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام.اگر رشد داره خیر ریشه سالم هست.فعلا بگذارید پاجوش بزرگ بشه بعد اقدام کنید گیاه کردیلین گیاه نور ورطوبت دوست و بسیار حساسی هست ونگهداریش داخل خونه مشکل هست سعی کنید ماهی یک بار با یک قارچ کش کل گیاه رو سم پاشی کنید خیلی حساس به قارچ هست.از قارچ کش توپسین ویا اکسی کلرو مس میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.