معرفی گل سینره

معرفی گل سینره : سینره گیاهی گلدار از خانواده asteraceaeاست. سینره گیاهی چند ساله است اما به دلیل کاهش میزان گلدهی گیاهی یکساله محسوب میشود.

سینره انواع مختلف دارد که میتوان آنها را به سه گروه کلی تقسیم کرد:
۱-سینره با گلهای درشت به ارتفاع۴۰تا۵۰سانت
۲-سینره با گلهای ستاره ای به ارتفاع ۴۰تا۷۰سانت
۳-سینره با گلهای ستاره ای با ارتفاع ۴۰سانت(پاکوتاه)

بعضی واریته های سینره علاوه بر رنگ گلبرگ حلقه ای سفید رنگ مرکز گل را فرا گرفته است و موجب دو رنگ شدن گلبرگها شده است.

روزهای کوتاه به گلدهی این گیاه کمک میکند و به همین دلیل یکی از گیاهانی است که در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار گلهای آن میتواند زینت بخش خانه ها و همچنین سفره های هفت سین باشد.

برگها نسبتا قلبی شکل و بزرگ و سطح آنان کرکدار و کمی زبر به نظر میرسد.

اگر چه نام علمی این گیاه در برخی متون cineraria grandiflora معرفی شده که بومی افریقای جنوبی است.اما امروزه نام pericallis htbeida که بومی جزایر قناری است برای این گیاه در نظر گرفته شده است برخی گیاهشناسان جنس این گیاه را senecio cruentus معرفی میکنند و شاید به همین دلیل است که گاهی این گیاه تحت نام تجاری senetti به فروش میرسد.

گل سینره
گل سینره

شرایط نگهداری گل سینره :

آبیاری: گیاه را به مقدار کافی آب دهید و مراقب خشک شدن خاک گلدان به خصوص زمان شکل گیری جوانه‌های گل و شکوفایی آنان باشید خشکی کشیدن گیاه موجب پژمردگی گیاه در مدت زمان اندک خواهد شد هوای مرطوب به شادابی این گیاه کمک می‌کند و خشکی هوا موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگها خواهد شد، آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه گیاه و پژمردگی آن خواهد شد.

نور: مکانی روشن به دور از نور مستقیم آفتاب را می‌پسندد، البته برخی از پرورش دهندگان اعتقاد دارند که در دمای محیطی بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سینره می‌تواند حداکثر ۴ ساعت از نور مستقیم آفتاب در طی صبح بهره ببرد. نور کم محیط باعث می‌شود که غنچه‌های گل باز نشود نور مستقیم بیش از اندازه آفتاب بخصوص در طی ساعات بعد از ظهر نیز موجب رنگ پریدگی گل‌ها خواهد شد.

 

دما: دما در طی مراحل مختلف رشد این گیاه کمی با یکدیگر متفاوت است بعد از رشد گیاهان جوان باید آنان را در مکانی نسبتاً خنک نگهداری کرد که دمای مورد نظر در این مراحل بین پرورش‌دهندگان با توجه به زمان تکثیر گیاه متفاوت است به بیان دیگر پرورش دهندگان زمانی که گیاهان را با بذر تکثیر می‌کنند اگر بذرها در اوایل بهار کاشته شده باشند بعد از رشد این گیاهان و فرا رسیدن فصل سرد گیاه را در مکانی با دمای شبانه ۵_۷ درجه نگهداری می‌کنند اما اگر گیاهان حاصل از کاشت بذر در اواسط بهار باشند در ماه‌های سرد دمای شبانه ۴_۵ درجه در نظر می‌گیرند.

 

دمای روز نیز چند درجه از دمای شب گرم‌تر است در واقع دمای سرد در این مرحله به تشکیل جوانه‌های گل کمک می‌کند و در بسیاری از انواع سینره برای تشکیل جوانه‌های گل نیز ضروری است برخی از پرورش دهندگان نیز بدون توجه به زمان کاشت و تکثیر گیاه از طریق بذر اصولاً دمای ۱۰ درجه را برای مرحله تشکیل جوانه‌های گل کافی می‌دانند بعد از شکل گیری گل‌ها و شکوفایی آنان می‌توان گیاه را در دمای ۱۵_۱۸ درجه در طی روز و دمای ۱۳_۱۵ درجه در طی شب نگهداری کرد دمای بیش از این مقدار عمر گل‌ها را کم می‌کند و حتی آنان را می‌خشکاند و به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند که حتی در طی روز دما به بیش از ۱۵ درجه نرسد، گرم‌تر شدن محیط نیز می‌تواند موجب پژمردگی کل گیاه البته محیط بسیار سرد و دمای زیر ۸ درجه نیز می‌تواند موجب زردی و ریزش برگها شود البته تراکم بیش از اندازه گیاه از جمله دیگر دلایل ریزش برگ‌ها است.

گل سینره
گل سینره

خاک: بستر کاشتی با زهکش مناسب نیاز دارد تا آب اضافی بعد از عمل آبیاری را در خود نگه ندارد، بنابراین می‌توان از مخلوط خاک معمولی+خاک برگ +شن برای کاشت این گیاه استفاده کرد قبل از گلدهی گیاهان استفاده از کودهای با فرمول ۱۰٫۱۰٫۱۰ هر دو هفته یکبار به گلدهی گیاه کمک خواهد کرد، البته برخی از پرورش دهندگان کود پتاس بالا را مصرف می‌کنند تا گیاه به گلدهی تحریک شود اگر قصد نگهداری سینره را به عنوان گیاهی یک‌ساله دارید کوددهی را بعد از تشکیل جوانه‌های گل قطع کنید زیرا ادامه غذادهی به گیاه بعد از شکوفایی گل‌ها میزان گل و طول مدت گلدهی را کاهش می‌دهد.

 

تکثیر گیاه سینره :
از بذر گیاه برای تکثیر می‌توان استفاده کرد با کاشتن بذر در اواسط بهار می‌توان در فصل بهار سال آینده و با کاشت بذرها در اوایل بهار می‌توان در اواسط زمستان همان سال گیاه گل‌داری داشت، بذرها را می‌توان در خاکی سبک همانند مخلوط ۲ قسمت خاک برگ +یک قسمت شن کاشت، بذر سینره بسیار سبک است و باید به شکل سطحی کاشته شود زیرا برای جوانه زنی به نور محیط نیاز دارد و بعد از کاشت آبیاری کنید، ابیاری را باید با ملایمت بسیار انجام داد تا بذرها  در خاک جابجا نشوند، بهتر است برای آبیاری از آبفشان استفاده کرد دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۰_۲۲ درجه سانتی گراد است، جوانه زنی در حدود یک هفته طول می‌کشد در زمان جوانه زنی رطوبت محیط به میزان ۱۰۰ درصد و بعد از ظهور گیاهچه ها به میزان ۴۰_۷۰ درصد مورد نیاز است، بعد از جوانه زنی دمای ۱۸_۲۱  درجه و بعد از ظهور اولین برگها دمای ۱۵_۱۷ درجه مناسب است بعد از آنکه نهال‌های کوچک ۴_۶ برگی شد می‌توان آنها را به گلدان‌های مستقل منتقل کرد، در زمان انتقال دمای ۱۸_۲۰ درجه به مدت دو هفته مناسب است اما با ادامه رشد گیاهانی که ۸_۱۰ برگ دارند به تدریج وارد مرحله گلدهی و تشکیل جوانه‌های گل می‌شود که در این مراحل دمای ۱۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴_۵ هفته کافی است و محیط گرم از جمله دلایل عدم تولید گل‌های با کیفیت در این گیاه می‌شود بعد از شکل گیری غنچه‌های گل دما افزایش می‌یابد.

برگ سینره
برگ سینره

 

آفات و بیماری‌ها :
سینره به عنوان گیاه یک ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمال کمی وجود دارد که آفات و بیماری خاصی در طی چند ماه نگهداری از آن در داخل منزل مشکل خاصی را ایجاد کند.

از آفات احتمالی این گیاه می‌توان به شته. مگس سفید . معدنچی برگ، تریپس اشاره کرد.

این آفات به دلیل مصرف شیره گیاه و بسته به شدت فعالیت آنها بر روی گیاه می‌توانند موجب کاهش رشد. عدم شکل گیری برگها و یا غنچه‌های گل،ریزش برگهای جوان و یا ریزش غنچه‌های گل، زردی برگسار و بد رنگ و بد شکل شدن گلها شوند.

لکه برگی الترناریا: بیماری قارچی است که موجب بروز لکه‌های قهوه‌ای تیره بر روی برگها می‌شود جلوگیری از آبیاری پیش از اندازه، خیس شدن برگها در طی آبیاری و تهویه مناسب، مکان نگهداری از جمله راه‌های جلوگیری از شیوع این بیماری است.

سفیدک پودری: موجب بروز لکه‌های سفید رنگ بر روی برگها می‌شود خشک ماندن سطح برگسار در زمان آبیاری برای جلوگیری از شیوع این بیماری مهم است.

پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه و طوقه موجب پوسیدن ساقه از سطح خاک می‌شود گیاه پژمرده شده ولکه هایی روی برگ ایجاد می‌شود لکه‌ها به هم پیوسته و تمامی برگ را در برگرفته و موجب ریزش آنان می‌شود، بکار گیری بستر کاشت ضد عفونی یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از شیوع این بیماری است.

بیماری زنگ: بیماری زنگ موجب بروز لکه‌های زرد رنگ بر روی پهنه برگ می‌شود که لکه‌ها متورم شده موجب بد شکلی ظاهر برگ می‌شود.

بیماری ویروسی: بیماری ویروسی موجب بروز لکه‌ها و خطوط زرد رنگ بر روی برگها می‌شود گیاه ممکن است بد شکل و کوتاه قامت شود رگبرگ‌ها در پهنه برگ از بین می‌روند و ممکن است تمامی گیاه نیز از بین برود از بین بردن گیاه آلوده تنها راه مبارزه با این بیماری است.

بیماری سینره
سینره مبتلا به بیماری زنگ

 

 بیماری لکه برگی
بیماری لکه برگی

نویسند: خانم یزدانی

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “معرفی گل سینره

دیدگاه‌ها بسته شده است.