آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد :
در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیازها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت.

پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.

مراحل رشد پیاز سنبل
مراحل رشد پیاز سنبل

 

البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازها را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند.

برای انبار کردن پیازها از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)
کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازها را بر روی آن بگذارید.

اگر تعداد پیازها زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. البته برخی از پرورش دهندگان از روش متفاوتی استفاده می‌کنند بدین صورت که برای پوشاندن این پیازها مخلوط مساوی پیت ماس + ماسه و سینی‌های کم عمق را استفاده می‌کنند.

بدین صورت که تنها یک ردیف لاله را با مخلوط شن و پیت ماس می‌پوشانند و چیز دیگری روی آنها قرار نمی‌گیرد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. جعبه محتوی پیازها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. پیازهای لاله حداقل ۸_۶ هفته سرما نیاز دارند.

آموزش کامل کاشت پیاز سنبل اینجا کلیک کنید

پیاز گل

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

29 دیدگاه برای “آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد

  1. جلال گفته:

    سلام
    عزیز من سال قبل برج ۱۱ داخل گلدان بزرگ مستطیل پلاستکی پیاز نرگس کاشتم و گل نداد و بعد از خشک شدن برگ ها گلدان به زیر راه پیله ها انتقال دام بدن این که آبی بدم در طول این مدت از ۱۵ مهر گلدان انتقال دادم به بیرون و آب دادم ( تا اینجا کار من دست بوده ؟؟؟؟ !) و این که الان سبز شده و داره از سطح خاک میاد بالا کود یا … راهنمای کنید
    محل زندگی مشهد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله باید در محیط تاریک وخنک نگهداری میشد الان میتونید کوددهی کنید تا به گل بشینه. از کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارند میتونید استفاده کنید مثل ۱۳،۴۰،۱۳ یا ۱۰،۵۲،۱۰٫

  2. غلامرضا استخر گفته:

    من تعدادی گلدان نرگس دارم که سال گذشته علفی شدن وگل ندادن ومن هم پیازهارو از گلدان خارج نکردم حال برای اینکه امسال گل بدهند چه کنم ممنون
    البته گلدانها در حیاط ودر معرض نور و باران هستن اگه باران ببارد

    • کارشناس 1 گفته:

      برای گلدهی پیازها باید بمدت سه ماه (تابستان) در دمای بین۱۰الی۵ درجه نگهداری بشن ،برای تقویت میتونید از کودهایی که فسفر وپتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید وحتما نور مستقیم داشته باشند.

  3. مهدی گفته:

    با سلام چطوری میتونم پیاز گل شیپوری هلندی رو خارج از خاک نگهداری کنم تا مانع از نرم شدن به علت آفات بشه؟

  4. مریم گفته:

    سلام خسته نباشید
    گیاه نرگس ۱۰ ماهه دارم ک برگهاش خیلی بزرگ شده گل ندادن و الان برگهاش داره خشک میشه الان باید چیکار کنم ک جون بگیره؟!
    ممنونم

  5. ایران گفته:

    سلام. خواهرم چند تا گلدون بهم داده که پارسال زعفرون کاشته بوده. ما باغچه داریم. الان من باید چکار کنم؟
    ۱.پیازها رو از خاک دربیارم و باغچه بکارم؟ یا دست نزنم توی همون گلدون بمونه؟
    ۲. باید به پیازها که ساقه هاش خشک شده، آب بدهم یا خاکش خشک بمونه؟
    ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گلدان رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وابیاری نکنید مرداد ماه یک بار ابیاری کنید، اواخر شهریور ماه گلدان رو به محیط پرنور انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید،اوایل مهر ماه شروع به جوانه زنی میکنند ورشد میکنند.

  6. Arash_220volt گفته:

    سلام و درود.من چنتا پیاز نرگس کاشتم و چندین سال خودشون رشد میکردن و خوشک میشدن تا سال بعد. ولی خیلی متراکم در میومدن و امسال گل ندادن. از خاک درشون اوردم ولی ساقه هاشون هنوز سبز بود و دوباره گذاشتم تو باغچه و روی پیازاش خاک ریختم تا برگا زدر بشن. حالا نمیدونم کی درشون بیارم و بذارم تو جای تاریک. در ضمن ما تو گرمسیریم جای خنک نداریم تو تابستون مگر یخچال که ممکنه گاز میوه ها خرابشون کنه.چکار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از خشک شدن برگها پیازها رو از خاک دربیارید وساقه خشک شده رو جدا کنید وپیازهارو با محلول قارچ کش شستشو بدید یک الی دوروز در دمای اتاق نگهداری کنید بعد داخل یک روزنامه خشک بپیچید ودر محیط خنک وتاریک مثل انباری یا یک گوشه از حیاط یا تراس که شمالی باشه ونور نخوره نگهداری کنید.

  7. ستاره گفته:

    با عرض سلام, میخواستم بپرسم که برای اینکه پیاز سنبل رو برای سال بعد بخوایم نگه داریم, باید ریشه ها و ساقه رو قطع کنیم یا نیازی نیست و اینکه در محیط خانه چطور نگه داریم که بتوانیم سال بعد هم استفاده کنیم. با تشکر فراوان

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از اتمام گلدهی وخشک شدن ساقه پیاز رو از خاک دربیارید وریشه وساقه خشک شده رو جدا کنید وپیاز رو با محلول قارچ کش شستشو بدید یک روز در دمای اتاق نگهداری کنید بعد داخل یک پاکت کاغذی یا روزنامه بپیچید ودر جای تاریک وخنک وخشک نگهداری کنید ،ماهی یک بار پیاز رو بررسی کنید که خشک یا کپک نزنه میتوند داخل یخچال جای میوه هم نگهداری کنید ولی حتما باید محیطش خشک باشه.

      • مینا گفته:

        سلام وقتتون بخیر و خداقوت
        ببخشید من تو فروردین پیاز سنبلم رو درآوردم و ریشه رو تو یخچال گذاشتم برای سال بعد اما الان که بهش سر زدم دیدم از حالا جوانه های سبز رنگ زده چکارش کنم ?? ?‍♀️?‍♀️?‍♀️

        • کارشناس 1 گفته:

          درود احتمالا شرایط رشد براش فراهم بوده رشد کرده الان زمان مناسبی برای کاشت سنبل نیست میتونید قسمتی رو که جوانه زده جدا کنید ومجدد داخل یخچال بگذارید حتما دورش چند روزنامه بپیچید. پاییز میتونید بکارید.

  8. مهدی گفته:

    سلام ببخشید من پیاز های نرگس رو کاشتم اما ساقه دادن و زرد شدن میتونم از خاک درشون بیارم و نگه دارم برا سال بعد یا خیر از بین می‌روند؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر گلدهی به اتمام رسیده وساقه خشک شده میتونید از خاک دربیارید وبعد از ضدعفونی کردن برای سال بعد نگهدارید.

  9. فریبا گفته:

    سلام
    دمای هوای اینجا صبح اول وقت حدود ۱۶ هست و ظهر ۲۵ و بعد کم کم پایین میاد
    میشود پیاز مریم رو کاشت ؟

  10. سالار گفته:

    خیلی ممنون از پاسختون?

    سوال اخر باید اون ساقه بلند رو کات کنم و کود دهی کنم تا اوایل پاییز باز گل بده؟
    یا ساقه رو نباید برش داد؟

  11. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید

    این همه مدت منتظر بودم گل مریم باز بشه شد آخر سر ولی جمعا ۷ تا گل باز شد و بعد چند روز گل هاش خشک شدن و زمانش انگار تموم شد بعد یک ماه دیگه غنچه و گل نداده الکی ۱ متر ساقه مونده واسش اینطوریه جریانش؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گل مریم اواسط تابستان واوایل پاییز به گل میشینه، میتونید با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید وجای پرنوری قرار بدید تا برای گلدهی بعدی تقویت بشه.

  12. سالار گفته:

    سلام خسته نباشید

    پیاز مریم رو تازه فهمیدم الان کاشت میکنن ولی من اوایل زمستون کاشته بودم نزدیکه ۴ ماه هستش فقط برگ های بزرگ داره اونقدر بزرگ شده که همشون خم شدن از ۶ تا پیاز ۱ دونه اش ساقه ی گل داده اونم ۲ ماهه اونطوری مونده گل نمیشه جلوی آفتاب مستقیم گذاشتم تو هوای آزاد زود کاشتم گل نمیده؟

    تو یکی از سایت ها خوندم برگهاشو کات میکنن تا زودتر ساقه ی گل بده درسته؟
    و سوال آخر به گل مریم هم کود ۳۶-۱۲-۱۲ میدن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، پیاز گل مریم رو هر زمان میشه کشت کرد،۸ هفته بعد از کشت به گل خواهد نشست، برای گلدهی پیازهای این گیاه باید در زمستان در دمای ۴_۵ درجه نگهداری بشن تا ۸ هفته بعد از کاشت به گل بشینند.میتونید برای تقویت وگلدهی از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید. بله از این نوع کود میتونید استفاده کنید،بله ،کف بُر کردن برگها هم به گلدهی گیاه کمک میکنه.

  13. آزاده مظفر گفته:

    با سلام .
    من پیاز سنبل را از سال گذشته نگهداری کردم . الان که آورم از انباری خودش جوانه زده و برگش سبز شده . آبیاری کردم و کیسه ای که گلدان داخلش بوده را در آوردم . لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا باید در جای کم نور بگذارم یا پر نور ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر دمای منطقه ای که در اون زندگی میکنید شبانه روز کمتر از ۷ درجه نیست میتونید به هوای ازاد انتقال بدید وجای پرنوری قرار بدید تا رشد کنه وبه گل بنشینه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.