آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن

آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن

آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن : قلمه زدن یکی از راه های تکثیر انواع گل‌ها، گیاهان و درختان می‌باشد. خیلی از درختان و گل‌ها مانند گل رز، درخت مو یا انگور و انواع گیاهان به راحتی از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شوند.
متداول‌ترین نوع قلمه زدن، قلمه ساقه است که آن را بر اساس میزان رسیدگی و بلوغ چوب در گروه زیر تقسیم بندی می‌کنند.
۱-قلمه چوب سخت
۲-قلمه چوب نیمه سخت
۳-قلمه چوب نرم

 

۱- قلمه چوب سخت:
این نوع قلمه از چوب‌های سخت و رسیده گونه‌های خزان دار و به هنگام استراحت یعنی در اواخر پاییز و زمستان، از چوب یکساله تهیه می‌شود. معمولاً گیاهان چوبی خزان دار بدین طریق ازدیاد می‌شوند اما برخی گونه‌های پهن برگ همیشه سبز و درختچه‌های زینتی خزان دار نیز با این نوع قلمه قابل تکثیر هستند. بعضی از مهم‌ترین گیاهان که از قلمه چوب سخت آنها برای ازدیاد استفاده می‌شود عبارتند از: انجیر، به، زیتون، توت، انگور، انار، بید، سپیدار، برگ نو، یاس زرد، پیچ امین الدوله و گل سرخ.

 

به هنگام تهیه قلمه باید توجه داشت که از گیاهان مادری سالم و قوی استفاده کرد و ابزار لازم برای این کار مانند قیچی و چاقو دارای تیغه‌های تیز و عاری از عوامل بیماری زا باشند. معمولاً در ابتدا شاخه‌های با رشد متوسط و میان گره عادی انتخاب می‌شوند تا از قسمت‌های وسط و پایین آنها برای تهیه قلمه چوب سخت استفاده شود. طول این نوع قلمه می‌تواند بین ۷۵-۱۵ سانتی متر باشد. بهتر است در پایین قلمه و در نزدیکی زیر یک گره برشی مورب زده شود و برش بالائی یک سانتی متر بالاتر از آخرین گره زده می‌شود.

قطر قلمه چوب سخت در گونه‌های مختلف متفاوت بوده و غالباً بین ۲۵-۶ میلی متر تغییر می‌کند. به عبارت دیگر در هر گونه گیاهی برای رسیدن به ریشه دهی مطلوب، قلمه ساقه باید با قطر معینی انتخاب شود.

قلمه چوب سخت را می‌توان به سه شکل تهیه کرد. قلمه ساده، پاشنه دار و قنداقه دار. قلمه ساده فقط از چوب یکساله تهیه شده و رایج‌ترین نوع قلمه ساقه است. در قلمه پاشنه دار، در ته قلمه قطعه کوچکی از چوب دو ساله وجود دارد و در قلمه قنداقه دار قسمت کوتاهی (بیشتر از قلمه پاشنه دار) از چوب دو ساله همراه ساقه یک ساله است.

قلمه گل رز
قلمه گل رز

۲- قلمه چوب نیمه سخت:
چنین قلمه‌هایی را معمولاً از سوزنی برگان چوبی همیشه سبز تهیه می‌کنند با وجود این قلمه‌های تابستانه برگدار که از چوب‌های نیمه رسیده گیاهان خزان دار گرفته می‌شوند قلمه چوب نیمه سخت محسوب می‌شوند. قلمه گونه‌های پهن برگ همیشه سبز را در تابستان از شاخه‌های سال جاری و چوبی‌ها که نیمه رسیده هستند تهیه می‌کنند.

این نوع قلمه از قسمت انتهایی شاخه، برگدار و به طول ۱۵-۱۰ سانتی متر است که برگ‌های پایین قلمه را باید حذف کرد و چند برگ جوان در انتهای آن باقی گذاشت.

به دلیل برگدار بودن این نوع قلمه بایستی آنها را در شرایطی نگهداری کرد که اتلاف آب از سطح برگهای قلمه به حداقل برسد که در سطح وسیع و تجارتی از سیستم مه افشانی برای این منظور استفاده می‌کنند. علاوه بر آن کاربرد مواد تنظیم کننده رشد، یا گرما و محیط کاشت مخلوط پرلیت و پیت ماس با نسبت ۱:۱ برای ریشه زایی بهتر در این نوع قلمه‌ها مؤثر است.

به عنوان مثال بسیاری از درختچه‌ های زینتی مانند کاملیا و برخی گونه‌های درختان میوه نظیر مرکبات و زیتون با این روش قابل تکثیر هستند.

آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن
آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن

۳- قلمه چوب نرم (چوب سبز):
تفاوت آشکار قلمه چوب نرم با قلمه‌های چوب سخت و نیمه سخت آن است که قلمه چوب نرم دارای انعطاف پذیری بیشتری است به طوری که به آسانی می‌توان آن را خم کرد زیرا این نوع قلمه را از شاخه‌های جدید و نرم بهاره و از گونه‌های خزان دار یا همیشه سبز تهیه می‌کنند و به این دلیل که فرصت کافی برای رشد نداشته‌اند مقدار مواد کربوهیدراته در آنها کمتر است.

 

یاس، ماگنولیا، پیراکانتا، خرزهره و بسیاری دیگر از انواع درختچه‌های زینتی را می‌توان با قلمه چوب نرم ازدیاد کرد. با اینکه قلمه چوب نرم درختانی مانند افرا، سیب، هلو، گلابی، زردآلو و گیلاس نیز در زیر سیستم مه افشانی ریشه دار می‌شوند اما گونه‌های میوه‌ای را بدان روش تکثیر نمی‌کنند.

معمولاً قلمه چوب نرم آسان‌تر و سریع‌تر از انواع قلمه و در مدت ۵-۲ هفته ریشه دار می‌شوند اما به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به دلیل برگدار بودن، شرایط مناسب برای حفظ آب برگها لازم است. دمای مناسب ریشه زایی حدود ۲۵ -۲۰ درجه سانتی گراد بوده و به مواد تنظیم کننده رشد پاسخ خوبی می‌دهند. برای تهیه این قلمه باید به سرزنی شاخه‌های اصلی، تعداد زیادی شاخه جانبی تولید کرد و سپس از آنها قلمه گرفت.

 

قلمه چوب نرم به طول ۱۲-۷ سانتی متر بوده و حداقل دارای دو گره است و همانند قلمه چوب نیمه سخت فقط چند برگ در انتها دارد و اگر غنچه یا گل بر روی آن وجود دارد بایستی حذف شوند. این نوع قلمه را نمی توان مدت زیادی در هوای آزاد نگهداشت و حتی قابل خیساندن در آب نیستند و بهتر است آنها را در داخل کیسه پلاستیکی مرطوب و در محلی خنک و سایه نگهداری کرد.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

69 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گیاهان توسط قلمه زدن

    • کارشناس 1 گفته:

      به سایت گلیاب سربزنید فکر نکنم به اون صورت بفروش برسه خودتون باید پیشنهاد بدید تا از همه ی رنگها روی یک گیاه پیوند بزنند. یا از هر رنگش تهیه کنید وخودتون پیوند بزنید.

  1. Zaraa گفته:

    سلام خسته نباشید. من حدودا چندهفته پیش نخل مرداب برای کاشت در گلدان ریشه دار کردم و داخل گلدون کاشتم اما بعد از یکی دو هفته روی خاک گلدان کپک به شکل تارعنکبوت زد بعد چندتا از ریشه ها رو هم کشیدم بیرون که دیدم همگی پر از تارعنکبوت هستن. روش نگهداری هم محیط منزل و پشت پنجره هست گلدون. کلا همه ریشه ها کپک زده هستن. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چطور میتونم این مشکلو حل کنم.ممنونم

    https://s4.uupload.ir/files/img_20220118_130355_3jj3.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، خاک الوده بوده وگیاه هم قارچی شده خاک وقلمه رو دوربریزید برای ریشه دار کردن نخل مرداب بهتر هست از اب استفاده کنید بعد از اینکه داخل اب ریشه زد داخل خاک تمیزی انتقال بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    پوتوس تقریبا ۴۵روزپیش قلمه زده الان ریشه ها چندین سانت شده و برگای کوچک دراومده ک از چندهفته پیش به همین اندازه موندن دیگه پهن ترنشدن الان بخوام به خاک منتقل کنم دچار شک میشن؟
    اگر به خاک منتقل کنم فقط به کوکوپیت+پرلیت یا کمپوست+خاک شمال+پرلیت یامیشه کل این خاکارو ترکیب کرد؟ باتشکر https://s4.uupload.ir/files/img_20210721_160319_0ll4.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون، بله میتونید این خاکها روبا هم ترکیب کنید وداخلش بکارید بعد از کاشت بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. بمرور زمان نور کافی دریافت کنه برگها پهن تر میشند.

      • نرگس گفته:

        خداخیرتون بده از پاسخدهی سریع.
        ممنون میشه بعدانتقال به خاک اولین آبیاری با قارچکش انجام داد گیاه دچارشوک نمیشه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از توجه شما، نه مشکلی بوجود نمیاد دز مصرف رو استاندارد استفاده کنید، یک گرم در یک لیتراب.

          • نرگس گفته:

            ممنون.
            باعرض معذرت خاکش تابزرگ شدن برگا باید دائم مرطوب نگه دارم یامثل بقیه گیاهان هفته۲بار آبیاری بشه؟ باتشکر.

            • کارشناس 2 گفته:

              ممنون از شما، نه نیازی نیست خاک بصورت مداوم مرطوب باشه، هر وقت سطح خاک دو سانت خشک شد ابیاری کنید.

  3. غدیر گفته:

    با سلام و عرض ادب
    ببخشید سوال من این هست بهترین زمان برای قلمه زدن چه فصلی می باشد
    بعد برای ریشه زای در قلمه گل کاغذی می توان از از پودر دارچین یا عسل استفاده نمود

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهترین زمان برای قلمه زدن اواسط بهار هست از ساقه هایی که همون سال رشد کردند، در زمستان وپاییز هم ازشاخه های چوبی ونیمه خشبی میشه قلمه زد ولی ریشه زایی به زمان زیادی نیاز داره،بله میتونید استفاده کنید.

  4. محمد گفته:

    سلام و عرض ادب
    من هسته یه نمونه گیلاس مرغوب و درشت کاشتم و جوانه زده منتها شخصی بهم گفت مثل نمونه درخت مادری نمیشه! این حرف درسته؟
    اگه بخوام نمونه همون درخت داشته باشم چطور باید تکثیر کنم؟
    ممنون از حوصله ی که بخرج میدید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام،ممنون از‌شما، بله برای درشت شدن ومرغوب بودن میوه باید از یک گیاه مرغوب دیگری بهش پیوند بزنید، از البالو هم میتونید بهش پیوند بزنید.

  5. وحید گفته:

    سلام
    قلمه چوب نرم علی الخصوص برای پیراکانتا رو در آب میشه ریشه دار کرد؟
    الان هم میشه این کار رو انجام داد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از شاخه های سبزی که امسال رشد کردندو نرم هستند بهار میشه قلمه گرفت الان زمان مناسبی نیست، یا میتونید پاییز از قسمتهای نیمه خشبی قلمه بگیرید از طریق بذر هم تکتیر میشه.

  6. محمدرضا گفته:

    سلام ببخشید یک جایی نوشته بود میشه گل هارو از طریق برگ زیاد کرد میخواستم بدونم چه گل هایی رو میشه با برگ زیاد و چطوری باید این کار رو بکنیم .ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، انواع ساکولنتها وبعضی از گیاهان اپارتمانی مثل بگونیا وبنفشه افریقایی رو میشه با برگ تکثیر کرد، برای اینکار باید برگ هارو از قسمت تنه گیاه مادری به ارامی جدا کنید ویک روز استراحت بدید بعد روی سطح خاک بگذارید وخاک رو مرطوب نگهدارید بعد از مدتی ریشه وجوانه میزنند. برای بگونیا وبنفشه هم میتونید برگها رو از گیاه مادری جدا کنید وداخل پیت ماس یا پرلیت بکارید،در مورد تکثیر انواع گونه گیاهان که بابرگ تکثیر میشن مقاله روی سایت موجود هست میتونید روی سایت سرچ کرده ومطالعه بفرمایید.

  7. محمدرضا گفته:

    سلام. ممنون از سایت خوبتون.من هفته پیش چند
    قلمه از گل پتوس گرفتم و گذاشتم تو آب الان هم نزدیک ۳ سانت ریشه داره میخواستم بدونم باید ریشه اش چقدر بشه تا بکارم تو خاک ممنون از شما .

  8. msk گفته:

    سلام ، تکثیر زرد آلو با کاشت بذر بهتر است یا پیوند زدن ؟ در کدام روش محصول بهتری میدهد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بذرش رو هم بکارید باید پیوند بزنید که میوه بده، بدون پیوند میوه نمیده. محصول بهتر بستگی به شرایط نگهداری داره ابیاری بموقع، تقویت گیاه، دریافت نور کافی، خاک مناسب در محصول بهتر نقش اساسی داره.

  9. علی گفته:

    سلام مقداری رز در شاسی ریشه دار شد ولی بعد از انتقال به گلدان خشک شد میخواستم ببینم چرا ؟ ممنون میشم از راهنمایتون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ریشه هایی که داخل اب رشد میکنند از ریشه های داخل خاک ضعیفتر هستند وبعد از انتقال به خاک به گیاه شوک وارد میشه وگیاه مجبور میشه مجدد ریشه زایی کنه به همین دلیل گیاه خشک میشه بهتر هست هر نوع قلمه رو داخل کوکوپیت ریشه دار کنید ویا زمانی که ریشه ها داخل اب یک الی دو سانت شد داخل خاک انتقال بدید تا این مشکل پیش نیاد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.