معرفی گل بنت قنسول

معرفی گل بنت قنسول

معرفی گل بنت قنسول : بنت قنسول با نام علمی یا POINSETTIA با نام علمی Euphorbia pulcherrima که در ایران به گل کریسمس نیز معروف است. ارتفاع آن به یک متر نیز می‌رسد. گل‌هایی به رنگ سفید و قرمز و زرد دارد. به آفتاب کامل نیاز دارد.

 

معرفی گل بنت قنسول :
گل بنت قنسول بومی کشور مکزیک است. مدت زمانی که دارای گل می‌باشد به سه چیز بستگی دارد: اول بلوغ گیاه دوم زمانی که آن را خریداری کرده‌اید و نحوه‌ی نگهداری شما.

با مراقبت‌های لازم گیاه بنت قنسول شما می‌تواند برای هفته‌ها (۶ تا ۸ هفته) و در بعضی گونه‌ها حتی تا ماه‌ها زیبایی خود را حفظ کند.

این گیاه دمای زیر ۱۰ درجه را نمی‌تواند تحمل کند بنابراین پس از انتخاب بنت قنسول مورد نظرتان آن را به محلی گرم و مناسب انتقال دهید (اگر در زمستان این گیاه را خریده‌اید زمان انتقال آن از فروشگاه به خانه را تا می‌توانید کوتاه کنید یا روی آن را با چیزی بپوشانید تا هوای سرد به آن آسیب نزند.) زیرا قرار دادن این گیاه در دماهای پایین حتی برای چند دقیقه می‌تواند به برگ‌ها و برگچه‌های آن آسیب وارد کند.

گل بنت قنسول
گل بنت قنسول

ویژگی‌های ظاهری:

برگ : هشتاد درصد بنت قنسول ها قرمز بوده و مابقی صورتی، سفید و یا کرم رنگ هستند. بنت قنسول های قرمز ۸ هفته طول می کشد که از رنگ سبز به قرمز درآیند. برگ‌ها سرنیزه‌ای شکل بوده و در زمستان براکته‌های قرمز رنگ آن ظاهر می‌شوند. لبه های برگ ها صاف و یا گاهی دالبر دار دیده می شوند.

گل بنت قنسول
گل بنت قنسول

گل : پروسه ی گلدهی و رنگ گیری برگ ها با طول کوتاه روزها در زمستان آغاز می شود و در پاییز می توانید گل دادن آن را مشاهده نمایید، به این نکته توجه داشته باشید که افزایش دما در روزهای پاییز گلدهی را به تاخیر می اندازد.

نگهداری:

نور: بنت قنسول را در برابر نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید. قرار گرفتن در زیر نور غیر مستقیم آفتاب به مدت ۶ ساعت در روز نیاز نوری این گیاه را برطرف می کند. اگر در روزهای سرد زمستان آن را کنار پنجره برای نورگیری قرار می دهید از برخورد آن به شیشه ی سرد پنجره جلوگیری کنید. از نور زیاد و مستقیم آفتاب و خشکی دور نگه داشته شود. میزان تاریکی مطلق شبانه ۱۴ – ۱۲ ساعت در شبانه روز برای گیاه است.

 

آبیاری : زمانی که سطح خاک خشک است آبیاری کنید و هر روز خاک را چک کنید و با ایجاد سوراخ ها در انتهای گلدان اجازه دهید آب اضافی خارج شود و به زیر گلدانی بریزد زمانی که گیاه پژمرده می شود سریع تر برگ های خود را میریزد. به اندازه آبیاری کنید زیرا آبیاری بیش از اندازه به گیاه آسیب می زند. زمان گلدهی بنت قنسول با رطوبت مناسب افزایش می یابد پس گیاه را به طور منظم مرطوب کنید.

 

خاک: خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد به گونه‌ای که آب اضافی را در خود نگه ندارد. مخلوطی از پیت موس+ پرلیت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است.

 

کوددهی: در زمان گلدهی به هیچ عنوان کوددهی نکنید. هر دو هفته یکبار یا هر ماه از کودهای کامل و مناسب گیاهانی که در خانه نگهداری می‌شوند برای کوددهی استفاده کنید. در صورتی که گیاه بنت قنسول در شرایط مناسب محیطی قرار گیرد باید بعد از چند هفته شروع به رشد کند. از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و پتاسیم بیشتری داشته باشد.

 

آفات و بیماری ها: اگر گیاه بیش از اندازه آبیاری شود ممکن است به کپک قارچی دچار شود و همچنین ممکن است مورد حمله‌ی آفاتی که بین گیاهانی که در محیط داخلی نگهداری می‌شوند رایج‌اند، قرار بگیرد مثل شپشک ها (scale insect و mealybug).

اگر برگ‌های بنت قنسول شما می‌ریزد، خیلی مهم است که ابتدا علت آن را پیدا کنید، در بعضی از شرایط به سادگی مشکل قابل حل شدن می‌باشد.

عوامل محیطی مثل گرما و شرایط خشکی مهم‌ترین علت‌های ریزش برگ‌ها هستند. استرس هم می‌تواند باعث ریزش برگ‌ها شود بنابراین گیاه را در محلی خنک و بدون باد و به اندازه‌ی مورد نیاز آب نگهدارید اگر هیچ کدام از این موارد نبود و گیاه بهبود نیافت باید دور انداخته شود.

البته قبل از دور انداختن گیاه تمام سعی خود را برای نجات آن انجام دهید. ممکن است عمر گیاه پژمرده کاهش یافته باشد اما با غوطه‌ور کردن ریشه و محتویات اطراف آن در آب گرم در بعضی موارد می‌توان گیاه را نجات داد. احیای گیاه باید در مدت زمان یک ساعت اتفاق بی افتد پس قبل از امتحان کردن این روش آن را بیرون نیاندازید (این ایده توسط Kenneth Freeman ارائه شده).

 

گاهی اوقات پیش می‌آید که گیاه بنت قنسول پس از این که خریداری شده و به خانه آورده شده است، برگ‌های آن شروع به زرد شدن و ریختن می‌کند که جای نگرانی نیست زیرا گیاه دارد به محل جدید واکنش نشان می‌دهد. گیاهانی را خریداری کنید که سالم و قوی به نظر می‌رسند و زیر برگ‌های آن هارا قبل از خریداری برای چک کردن آفات و حشرات بررسی کنید و گیاهانی که برگ‌های زردی دارند نخرید و گل‌های زرد کوچک هم باید در وسط گیاه وجود داشته باشند.

گل بنت قنسول
عکس گل بنت قنسول

تکثیرگل بنت قنسول:
تا اواسط بهار آبیاری کنید و سپس اجازه دهید گیاه خشک شود و ساقه‌های آن چروکیده شود، آن را در جای خنک نگهدارید و در اواخر بهار، تمام شاخ و برگ‌ها را تا فاصله‌ی چند اینچی (۲٫۵ سانتیمتر=هر اینچ) از سطح خاک قطع کنید و آن‌ها را در گلدانی دیگر بکارید، خوب آبیاری کنید و گرم نگهش دارید و با استفاده از کودهای مناسب گیاهان خانگی آن را تغذیه کنید تا زمانی که رویش جدید اتفاق بی افتد، یک ماه بعد گیاه را بیرون برده و در مکانی که سایه است قرار دهید و سپس در اواسط تابستان و قبل از برگرداندن گیاه به محیط خانه، نوک قسمت‌های رشد کرده را جدا کنید و گیاه را در مکانی آفتابی قرار دهید و به طور منظم آبیاری کنید و کود دهید و سپس از اواسط پاییز گیاه را در محلی تاریک بین ساعت‌های ۵ غروب تا ۸ صبح نگهدارید بنابراین این گیاه دوباره شروع به گلدهی و درآوردن برگ‌های رنگی می‌کند.

 

نگهداری :
از قرار دادن بنت قنسول در برابر باد گرم یا سرد رادیاتور یا دستگاه‌های تهویه‌ی هوا و یا در مقابل باد مستقیمی که از در یا پنجره وارد می‌شود جلوگیری کنید. در تابستان آن‌ها را در محیطی با نور کافی و خنک و در دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری کنید. گیاه برای رنگ گیری هر چه بهتر به یک دمای ثابت در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد نیاز دارد پس دقت کنید که محیط زیاد سرد یا خیلی گرم نباشد. تلاش برای نگه داشتن گیاه از سالی به سال دیگر معمولاً نا امید کننده است زیرا به وجود آوردن شرایط مناسب رشد سخت است، اما تحت شرایطی مقدور است اما شما می‌توانید از آن به عنوان یک گیاه خانگی سبز هم استفاده کنید زمانی که برگ‌های قرمز آن افتاد. این گیاه اگرچه سمی نیست، اما کسانی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به آن واکنش‌های آلرژیک نشان دهند پس هنگام قلمه زدن و بریدن شاخ و برگ‌ها از دستکش استفاده کنید چون ممکن است شیره‌ی آن مشکل آفرین باشد.

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

36 دیدگاه برای “معرفی گل بنت قنسول

  1. محمد گفته:

    ببینید دایره جایی بود که چند تا دانه سیاه بود که همون مسطتیله که تو عکس هست بود
    حالا میخواستم بدونم اینا بذر گیاه یا چیز دیگر

    • کارشناس 2 گفته:

      نه بذر نیستند قسمتهای سیاه گلهای گیاه هستند که پوسیده شدن بذرها همون قسمتهای زرد هستند داخل قسمتی که دایره کشیدید هنورز نرسیدند نباید گلبرگها رو جدا میکردید این گیاه بیشتر با قلمه زدن تکثیر میشه با بذر زیاد مرسوم نیست.

    • کارشناس 1 گفته:

      عکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. مهدی گفته:

    سلام. بابت وقتی که میگذارید ممنونم.لطفا راهنمایی بفرمایید ایا با گذاشتن بنت قنسول زیر لامپ فلورسنت (مهتابی و افتابی) در فاصله ۳۰ سانتی و تنظیم ساعت خاموشی و روشنایی (۱۲ساعت روشن و ۱۲ ساعت خاموشی ) میتونم شاهد رشد و قرمز شدن برگها در زمستان باشم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، نور باید کافی باشه بله اگر شرایط ایدال فراهم بشه مجدد برگهای بالایی رنگی میشند.

  3. هانا گفته:

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید ، روی برگ های رنگی بنت قنسول لکه های سفید افتاده این چه مشکلی هست برای گلم؟؟ ممنونم اگه مشاوره بدین

  4. hadi گفته:

    سلام و خسته نباشید…من خاک گیاه بنت قنسولم رو عوض کردم (کوکوبیت و برلایت به همراه کمی خاک برگ)و به مدت یک هفته به مکان خنک تر و کم نور تر منتقل کردم و رطوبتش رو هم تامین کردم…بعد از یک هفته به مکان اصلیش منتقل شد که نور بیشتری داره و طبیعتا دمای بیشتر…همه چی تا این زمان خوب بود اما الان که یک هفته گذشته گیاه کمی بی حال شده و برگ های بایینی کمه لوله شده و مگسک سفید هم زده…ممنون میشم راهنمایی بفرماییدکه علت چیست و راهکار؟با اینکه آبدهیش هم مرتب بوده(هر وقت سطحش خشک بشه)

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا تهویه محیط مناسب نیست،گیاه رو در محیطی که هوا جریان داره نگهداری کنید برای مگس سفید پشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید وگیاه رو با محلول حشره کش شب یا اوایل صبح قبل از طلوع افتاب سمپاشی کنید مخصوصا پشت برگها رو، دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید رطوبت محیط رو هم با جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

  5. لیدا گفته:

    سلام من یه گیاه بنت قنسول دارم که در آشپزخانه پشت پنجره نگهداری میکردم و نور خیلی خوبی هم داشت اما چند روزی داخل پاسیو گذاشتم و به نظرم نور و دما خوبی داره و از نظر زهکشی هیچ مشکلی نداره و هر بار خاک خشک میشه آب میدم اما از نظر آفت یک ماه پیش آفت مگس سفید زد و هر کاری میکردم دوباره پیداشون میشد و به اشتباه چند روز پیش کود زیادی دادم بعد از اون گیاه پژمرده شده، ممنون میشم کمکم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام،خاک رو ابشویی کنید تا کود اضافی از زهکش گلدان خارج بشه بعد گلدان رو روی یک سبد بگذارید تااب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه واز زیر گلدان هم هوادهی بشه،برای مگس سفید ابتدا پشت برگها رو با یک پنبه اغشته به الکل پاک کنید ،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وشب یا اوایل صبح قبل از طلوع افتاب گیاه رو با محلول حشره کش کامل سمپاشی کنید مخصوصا پشت برگها رو، دوبار سمپاشی رو با فاصله یک هفته تکرار کنید تهویه محیط رو هم بالا ببرید.

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، استفاده از ابهای شور وحاوی فلوراید باعث این مشکل میشه.

  6. آرزو گفته:

    سلام من یک بنت قنسول حدود ۱ ماه پیش خریدم هفته اول خوب بود اما بعد شروع کرد به پیچش و ریختن برگ الان هم چند روز که برگها بدو پیچ خوردن می ریزه و خیلی شدید شده تمام کارهای که در مقاله گفته شد انجام دادم شرایط نور و دمای مناسب داره آبیاری هم درسته لطفا راهنمایی بفرمائید ممنون
    http://uupload.ir/files/tbkc_15917731803001870543769662132834.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زمانی که محیط نگهداری گیاه عوض میشه به گیاه شوک وارد میشه وگیاه با زرد کردن ویا ریزش برگها یا غنچه ها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برای کاهش شوک وارده بهتر هست بمدت یک الی دو هفته گیاه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری بشه ورطوبت محیط تامین بشه که شوک وارده برطرف بشه. بعد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال داده بشه، سعی کنید رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی تامین کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه گیاه رو تا حد امکان جابجا نکنید ودر محیط ثابتی نگهداری کنید.

  7. محبوب گفته:

    سلام خدمت کارشناس محترم
    گیاه بنت قنسول دارم شرایط نگهداری پشت پنجره جنوبی و هفته ای یکبار آبیاری میشه
    یه مدت پشه های خیلی ریز سفید زده که پرواز میکنن و برگ‌هارو چسنبده کردند و برگ‌ها تند تند میریزند میشه بفرمایید چی هستند و با چی برطرف میشن؟
    http://uupload.ir/files/ivw6_00e8c4b4-b977-4691-8d30-0ab261fde2e3.jpeg
    http://uupload.ir/files/k7gr_498ad429-9366-4241-971c-6e506dfd5380.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، مگس سفید هست،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید، تهویه محیط رو بالا ببرید، پشت برگهای الوده رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید وگیاه رو اواخرشب ویا اوایل صبح با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید پشت برگهارو هم کامل سمپاشی کنید.

  8. fafataghili گفته:

    سلام مادر من این گیاه رو داره ساقش بلند‌ شده و برگهای پایینش کاملا ریخته و فقط چندتا برگ قرمز بالاش مونده
    میخوام این گیاه رو بیارم خونه خودم.میشه احیاش کرد؟
    چیکار باید بکنم؟

  9. سعید گفته:

    http://uupload.ir/files/b73_15874840416716601844147080882847.jpg سلام خسته نباشی ممنوع از پاسخگویی شما دو ماهی است خریداری شده تمام برگهای قرمز ان می ریزید و برگهای جدید جوانه برنگ سبز که در عکس مشخصه۰ آبیاری هم ابتدا زیاد بهش آب دادم فکر کنم ریزش برگها برای آب زیاده ولی جوانه جدیدش سبز رنگه ۰نورش غیر مستقیم آبیاری زمانی که خاکش خشک شه ۰ آیا دوباره برگهای قرمز در می آورند یا این برگها قرمز شوند

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون کمبود نور هم داره،این نوع گیاه برای اینکه برگهای بالایی قرمز باشن به ۱۲ ساعت نور و۱۲ ساعت کامل باید در تاریکی مطلق باشه، بعد از غروب افتاب گیاه باید در مکانی باشه که هیچ لامپی روشن نباشه میتونید به محیط تاریکی انتقال بدید ویا بعد از غروب افتاب روی گیاه یک کیسه پلاستیکی سیاه بکشید تا در تاریکی باشه، برای مدتی این کار رو انجام بدید برگهای جدید قرمز خواهند شد.ابیاری رو زمانی که یک بند انگشت از سطح خاک خشک شد انجام بدید،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه روزها گیاه رو در مکان پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

  10. لیدا گفته:

    خیلی ممنونم که انقدر خوب راهنمایی میکنید، از هر کی پرسیدم نتونست کمکم کنه واقعا ممنونم♥️
    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم فقط یکبار سم پاشی کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از توجه شما،دو بار بافاصله یک هفته زمان ابیاری گیاه با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  11. لیدا گفته:

    سلام روزتون بخیر ببخشید من چند روز پیش پیغام دادم گفتید که عکس بفرستم از بنت قنسول، ببخشید که دیر شد، پیشاپیش از راهنمایی های خوبتون ممنونم

    http://uupload.ir/files/kojf_9cac5f63-4723-419d-bae6-b26b46f3e3a4.jpeg
    http://uupload.ir/files/k7hb_67e1e40b-a125-4aee-b039-d3588fcd2912.jpeg
    http://uupload.ir/files/5acs_90731cd9-26a0-46b3-b7e5-589149dc8e8d.jpeg

    ببخشید عکس از نمای دورتر گل رو یادم رفت بفرستم
    http://uupload.ir/files/0qsa_af7aba89-1427-459d-9a30-df26eb42cc2e.jpeg
    http://uupload.ir/files/fv3v_f57ea2c4-3f8d-446c-98b7-3d277880427f.jpeg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، مگس سفید هست علت زرد وخشک شدن برگها هم همین افت هست، گیاه رو در محیطی که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید وکنار گیاه کار ت زرد نصب کنید، گشت برگها رو با یک گنبه اغشته به الکل پاک کنید ،پنبه رو به آرامی پشت برگها بصورت ضربه بزنید وپشت برگ نکشید چون باعث زخمی شدن برگها میشه، اخر شب ویا اوایل صبح همه ی قسمتهای گیاه مخصوصا پشت برگها رو با محلول حشره کش مثل دلتامترین یا دیازینون(یک سی سی دریک لیتر اب) سمپاشی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      اب رو بصورت اسپری از سطح خاک انجام بدید بصورتی که شیرابه از زهکش گلدان خارج بشه، تمام اب موجود در ابپاش رو به این صورت انجام بدید یا اگر گلدان بزرگ هست با یک پارچ به ارامی ابیاری رو انجام بدید. با این روش سم موجود در خاک خارج میشه.

  12. mitra گفته:

    سلام خسته نباشید
    حدود ۱ماه پیش بنت قنسول خریدم داخل پلاستیک بود بعد از برداشتن پلاستیک متوجه حشرات ریز سفید رنگ زیر برگ هاش شدم بعد از سم که ۴بار با فاصله ۳روز سم دهی کردم برگ های پایینش ریخت و بقیه برگ ها حالت پوسیدگی پیدا کردند و می‌ریزند
    می‌خواستم بپرسم باید چیکار کنم؟؟
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، فاصله سمپاشیتون خیلی کم بوده حداقل مصرف بین سمپاشی یک هفته هست،بهتر هست خاک رو ابشویی کنید تا سمم موجود درخاک خارج بشه، برگها رو هم با اب ولرم شستشو بدید.

  13. لیدا گفته:

    سلام شبتون بخیر من یه گل بنت قنسول دارم که اوایل زمستان خریدم و تا الان برگ ها تازه ای از بالا رشد کرده اما برگ های پایینش زرد شد و افتاد و برگ های تازه ای که در میاره بعضی هاشون رشد نمیکنن و خشک میشن و زیر برگ های بنت قنسول شته های سفید ریز زده! خاکش سبک هست و زهکشی مناسب داره و هر بار که خاکش رطوبت رو از دست میده آب میدم و اینکه ماهی دو بار کود مایع ارگانیک میدم و داخل خونه پشت پنجره گذاشتم با نور غیر مستقیم و جزیره هم براش نذاشتم و دمای خانه معتدل هست، میشه لطفا راهنمایی کنید دلیل ریزش و خشک شدن برگ ها چی هست و اینکه چطوره شته ها رو از بین ببرم؟ ممنون میشم

  14. arezoo گفته:

    سلام،من یه بنت قنسول دارم و باتوجه به هوای الان جنوب که بهاریست میخواستم سرزنی کنم،گیاه من شامل ۶ ساقه و تعدادی برگ در سر هرشاخه هست و دوتا از ساقه ها هم برگ جدید دادن، میخواستم بدونم باید چند سانت از سرشاخه هارو بچینم ؟و اینکه برای جلوگیری از خروج شیره در ساقه اصلی باید چکار کنم؟ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این گیاه را می توان با قلمه چوب نرم تکثیر کرد. البته ساقه هایی که گلدار هستند اصلاً مناسب تهیه قلمه نیستند، بلکه بعد از قطع ساقه های گل (سرزنی) و جوانه زنی مجدد ساقه ها می توان از ساقه های جدید که رشد رویشی دارند قلمه تهیه کرد.زمانی که ساقه های جدید حداقل ۱۰ سانتیمتر رشد کردند می توان از نوک این ساقه ها قمله هایی به طول ۶-۵ سانتیمتر با ۳-۲ برگ بالغ تهیه کرد. قطر ساقه مناسب ۶-۴ میلیمتر است. برگهای پایین قلمه ها را باید جدا کرد تا راحت تر بتوان آنرا در بستر کاشت قرار داد. قلمه ها را باید مدتی نگه داشت تا شیره سفید رنگ آنان به خوبی خارج شود .اما این مدت نباید آنقدر طولانی شود تا موجب پژمردگی قلمه ها شود. بستر مخلوط از پیت موس +پرلایت و یا شن+پرلایت محیط مناسب برای کاشت قلمه های این گیاه است. قبل از کاشت مخلوط خاکی را به خوبی مرطوب و خیس کنید و بعد از خروج آب اضافی، اقدام به کاشت قلمه ها نمایید. حداقل ۳-۲ سانتیمتر از قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. وجود رطوبت مناسب در هوا به ماندگاری و ریشه زایی قلمه این گیاه بسیار کمک می کند. همچنین مکان کاشت باید پر نور و روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد. دمای هوا ۲۷-۲۴ در طی روز و ۲۱-۲۰ در طی شب مناسب است ریشه زایی اگر شرایط مناسب باشد حدود ۱۴ روز بعد از کاشت قلمه ها انجام می شود اما استقرار این ریشه های جوان حدود دو ماه زمان می برد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.