آموزش کاشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت سبزیجات در خانه

آموزش کاشت سبزیجات در خانه : سبزیجات را معمولاً در بیرون از منزل و در باغ و باغچه می‌کارند ولی به راحتی می‌توان انواع سبزیجات را در خانه و آپارتمان کشت کرد و از سبزیجات تازه استفاده کرد. در این مقاله آموزش کاشت سبزیجات در خانه و گلدان توضیح داده می‌شود.

 

آموزش کاشت در گلدان:
آبیاری: اگر چه برخی سبزیجات دوره کوتاهی از کم آبی را تحمل می‌کنند اما آبیاری منظم به رشد بهینه و کیفیت برگسار آنان کمک شایان توجهی خواهد کرد، آبیاری بیش از اندازه و خیس ماندن بستر کاشت از جمله دلایل شیوع بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه گیاهان است، همچنین علائمی مانند: پژمردگی، کوتاهی قامت گیاهان و کاهش رشد آنان از دیگر نشانه‌های آبیاری نامناسب و بیش از اندازه است، آبیاری کم و خشکی کشیدن موجب پژمردگی و سوختگی و چروکیدگی برگ‌ها خواهد شد، در هر مرتبه آبیاری دقت کنید که بعد از آبیاری آب اضافی از منافذ انتهایی گلدان بیرون آید.

 

نور: سبزیجات به نور کافی و کامل آفتاب برای رشد بهینه نیاز دارند به بیان دیگر مکان نگهداری باید از حداقل ۶-۸ ساعت و به شکل بهینه ۱۴ ساعت نور برخوردار باشد، در چنین شرایطی رشد سبزی در تولید برگ انها مطلوب خواهد بود، معمولاً در طی زمستان به دلیل نامناسب بودن شرایط نوری اکثر سبزیجات رشد خوبی نخواهد داشت. پریدگی رنگ، بلند و علفی شدن ساقه‌ها، زردی و ریز برگ‌ها از جمله نشانه‌های دیگر کمبود نور محیط است.

 

دما: دمای بین ۱۶-۲۵ درجه سانتی‌گراد برای رشد اکثر سبزیجات برگی مناسب است اگر با افزایش دما آبیاری گیاه با نظم بیشتری صورت گیرد مشکلی پیش نمی‌آید اما اصولاً گرما و خشکی محیط از دلایل به گل نشستن و عدم تردی برگسار سبزیجات است.

 

خاک: از آنجایی که محیط ریشه سبزیجات گلدانی محدود به فضای داخلی گلدان است، بنابراین باید خاکی را برای آنان فراهم کرد تا ریشه‌ها از نظر جذب مواد غذایی دچار مشکل نشوند همچنین خاک باید از زهکش خوب و مناسب برخوردار باشد، به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک برگ، خاک باغچه کوکوپیت به همراه مقداری پرلیت استفاده کرد.

سبزیجات گلدانی معمولی به شکل یکساله پرورش می‌یابند حتی اگر خودشان گیاهانی چند ساله باشند.

از جمله گیاهانی که پرورش آنان در گلدان به شکل چند ساله متداول است می‌توان به رز ماری اشاره کرد.

استفاده از خاک‌های غنی و تازه به رشد سبزی‌ها کمک شایان توجهی در طی یک سال رشد خواهد کرد.

می‌توان از کودهای محلول در آب نیز هر سه یا چهار هفته یک‌بار برای تقویت و رشد بهینه استفاده کرد.

در کوددهی زیاده روی نکنید افزایش کود می‌تواند موجب کاهی طعم و مزه سبزیجات شده حتی برخی سبزیجات مانند نعناع نیز نیاز چندانی به کوددهی ندارند.

مراحل کاشت بذر سبزیجات
مراحل کاشت بذر سبزیجات

 

گلدان مناسب برای کاشت سبزیجات: 
اندازه گلدان را باید بصورتی انتخاب کرد که ریشه سبزیجات فضای کافی برای رشد داشته باشد، اگر چه اندازه و میزان رشد سبزیجات مختلف با یکدیگر فرق می‌کند اما به طور کلی گلدان با عمق ۱۵ سانت و دهانه ۴۰ سانت برای کاشت چند نوع سبزی مناسب است، این در صورتی است که بخواهید چند نوع سبزی را با هم در یک گلدان بکارید والا اگر تمایل به کاشت سبزی به صورت جداگانه دارید می‌توانید برای هر سبزی گلدان با اندازه دلخواهتان انتخاب کنید.

 

نوع گلدان: سبزیجات نور نسبتاً زیادی لازم دارند و می‌بایست در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند، از آنجایی که محیط داخلی گلدان محیطی محدود است احتمال سوختن ریشه‌های سبزی در اثر افزایش حرارت داخل خاک وجود دارد برای جلوگیری از این مسئله بهتر است که گلدان از نوع سفالی انتخاب شود تا پلاستیکی و فلزی، در صورت عدم انتخاب گلدان سفالی از گلدان پلاستیکی با رنگ روشن استفاده کنید و گلدان را در مکانی بگذارید که تا حد امکان نور به بدنه گلدان نتابد و شاخسار گیاه از ان بهره مند شود.

 

عمق کاشت و زمان کاشت: بهترین راه برای تخمین عمق مناسب کاشت توجه به اندازه سبزیجات است بذرها را در سطح خاک بریزید سپس دو یا سه برابر قطر آنان بر روی ان پوششی از خاک گلدان بریزید، عمیق کاشتن و یا سطحی کاشتن بذرها از جمله دلایل عدم جوانه زنی مناسب آنان است،
زمان کاشت سبزیجات با توجه به اینکه آنها در گلدان کاشته می‌شوند و امکان جابجایی آنان به درون خانه در صورت نامساعد بودن هوا وجود دارد، بنابراین با توجه به شرایط محیطی می‌توان در هر زمان از سال نسبت به کاشت آنها اقدام کرد اما فراموش نکنید که دما و نور از جمله مسائلی است که در صورت مناسب بودن آن سبزی‌ها رشد خوبی خواهند داشت.

بهتر است که مخلوط خاک را قبل از کاشت بذرها کمی مرطوب کنید و بعد از آن استفاده کنید، زهکش گلدان مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید، بنابراین قبل ریختن خاک گلدان ابتدا از وجود منافذ کف گلدان مطمئن شوید و قبل از خاکریزی مقداری سنگریزه به قطر ۱-۲ سانت در کف گلدان قرار دهید، انجام این کار مانع از مسدود شدن منافذ کف گلدان توسط خاک و عدم خروج آب اضافی حاصل از آبیاری خواهد شد.

بعد از ریختن مخلوط خاک در درون گلدان توجه داشته باشید که سطح خاک با لبه گلدان حدود ۲ تا ۳ سانت فاصله داشته باشد و گلدان را تا لبه پر از خاک نکنید زیرا در آینده آبیاری گیاهان را با مشکل مواجه می‌کند و آب قبل از فرو رفتن در خاک ممکن است همراه مقداری خاک از حاشیه و لبه‌های گلدان به بیرون سرازیر شود و گیاهان به خوبی آبیاری نشوند.

 

آفات و بیماری های سبزیجات:
معمولاً سبزیجات گلدانی دچار افت یا بیماری جدی نمی‌شوند، اما به هر حال مراقب فعالیت آفاتی مانند شته، کنه تار عنکبوتی و بیماری‌های قارچی باشید، اگر شته یا کنه تار عنکبوتی مشاهده کردید یک قاشق چای خوری صابون مایع (مایع ظرف‌شویی استفاده نکنید) به ۳ لیتر آب اضافه کنید و برگسار را با آن اسپری کنید سعی کنید از این آب به خاک ندهید و فقط برگسار را اسپری کنید.

کشت سبزیجات در گلدان
کشت سبزیجات در گلدان

هرس: هرس سبزیجات در واقع به معنی سرزنی آنان است زیرا اگر ساقه‌ها را کوتاه نکنید بعد از مدتی بلند و چوبی خواهد شد بنابراین با بلند شدن ساقه‌ها نصف طول آنان را کوتاه کنید تا رشد ساقه‌های جانبی تحریک شود و علاوه بر منظره بهتر ساقه‌ها و برگ‌های ترد و لطیف به دست آید.

اگر چه انواع سبزیجات را می‌توان در گلدان پرورش داد اما پرورش برخی از آنان متداول‌تر از انواع دیگر است و نتیجه بهتری می‌گیریم.

برای پرورش سبزیجات در گلدان باید سبزی‌هایی انتخاب کرد که اصولاً خیلی بلند نشود و به عنوان شوید و رازیانه به علت بلند شدن شاخسار برای پرورش در گلدان مناسب نیستند.

ریحان: گیاهی یک ساله و بومی هندوستان است ریحان آفتاب دوست می‌باشد و خاک غنی و تازه نیاز دارد معمولاً شش هفته بعد از کاشت بذرها سیستم ریشه به خوبی در خاک مستقر شده و گیاه می‌تواند دوره‌های بسیار کوتاهی از کم آبی را تحمل کند اما به طور کلی برای رشد بهینه به آبیاری منظم نیاز دارد.

نعنا: گیاهی چند ساله است این گیاه رشد فراوانی دارد و توسط ساقه‌های زیرزمینی تکثیر می‌شود، نعناع را به تنهایی در گلدان بکارید زیرا در صورت ترکیبی با گیاهان دیگر به دلیل رشد فراوان نعنا گیاهان دیگر رشد خوبی نخواهند داشت نعناع مکان‌هایی نیمه آفتابی تا آفتاب کامل و همچنین خاک‌هایی که نسبتاً مرطوب هستند را تحمل کرده و رشد خوبی نشان می‌دهد.

 

جعفری: گیاهی دو ساله و بومی قسمت مرکزی نواحی مدیترانه که در برابر خشکی خاک حساس است بنابراین آبیاری آن باید منظم انجام شود، اما در برابر سرمای هوا مقاوم است، پس می‌توان با فرا رسیدن فصل پاییز بیشتر از دیگر سبزی‌ها گلدان آن را در فضای بیرون خانه نگهداری کرد. بذر این گیاه به کندی جوانه میزند و حدود شش هفته طول می‌کشد.جعفری مقادیر قابل توجهی ویتامین آ و ث دارد و به دلیل داشتن مواد معطر در دادن عطر به غذاها از ان استفاده می‌شود.

گشنیز: گشنیز گیاهی یک‌ساله و بومی نواحی جنوبی اروپا و شمال افریقا تا جنوب شرقی آسیا است گشنیز از نظر ظاهری شبیه جعفری است اما کمتر از جعفری سرمای هوا را تحمل می‌کند.

شاهی:
گیاهی یک‌ساله و بسیار سریع رشد است به‌نحوی‌که تنها دو تا سه روز بعد از کاشت بذرها سبز می‌شوند و از دو هفته بعد می‌توان آنها را مصرف کرد، البته اگر شاخسار این گیاه چیده شود می‌تواند تا ۶۰ سانتیمتر هم برسد و گل‌های ریز به رنگ سفید مایل به صورتی تولید کند. شاهی یک‌بار چیده می‌شود و سپس به دلیل رشد سریع بذرها آنها را مجدداً کشت می‌کنند اما می‌توان گذاشت بماند بزرگ شود و به تدریج از برگ‌های آن استفاده کرد مصرف این گیاه برای مشکلات کبدی مفید است.

 

تره: از دیگر سبزی‌ها است که می‌توان آن را در گلدان پرورش داد تره گیاهی دو ساله است برگ‌های این گیاه به شکل نوارهای سبز و بلند هستند که در ابتدا بسیار نازک هستند که با چند بار چیدن به تدریج به عرض آنان افزوده می‌شود.

 

برگ بو:
گیاه با دوامی هست که در طول سال درون گلدان رشد می‌کند. گلدان را رو به پنجره‌ی شرقی یا غربی قرار دهید، اما جای خفه ایی نباشد، این گیاه برای سالم ماندن به گردش هوا نیاز دارد.

 

جعفری فرنگی:
دانه‌های جعفری فرنگی در اواخر تابستان جوانه می‌زنند. به خوبی در نور کم رشد می‌کنند اما به درجه حرارتی بین ۱۸ و ۲۱ سانتی‌گراد برای رشد نیاز دارند.

 

پیازچه:
خوشه‌ای از پیازچه‌ها را پایان فصل بهار درون گلدانی در باغچه‌ای بیرون از خانه بکارید. بعد از ریختن تمام برگ‌ها و در آمدن برگ‌های جدید گلدان را از خاک در بیاورید. اوایل زمستان، گلدان را در خنک‌ترین نقطه‌ی خانه‌تان مثل زیرزمین تا چند روز قرار دهید، و نهایتاً کنار نور گیرترین پنجره درون خانه قرار دهید.

 

پونه کوهی (اورگانو):
بهترین شرط این است که از نوک گیاه پونه واقع در باغچه برشی بردارید و داخل گلدان بکارید. گلدان را پشت پنجره رو به جنوب قرار دهید.

 

رزماری:
با برشی از رزماری شروع کنید، و تا زمانی که ریشه در آورد درون آب بدون خاک نگه دارید. بهترین رشد را کنار پنجره‌ی رو به جنوب خواهد داشت.

 

درمنه(مریم گلی):
از نوک این گیاه برشی از باغچه بردارید و در خانه بکارید. قادر به تحمل آب و هوای خشک هوای داخل ساختمان است، اما نیازمند آفتاب قوی پنجره‌ای رو به جنوب هست.

 

ترخون:
یک دوره‌ی خواب زمستانی در اواخر پاییز یا اوایل زمستان برای رشد ترخون داخل خانه ضروری هست. گلدانی از این گیاه بالغ پر کنید و تا زمان ریختن برگ‌ها و رشد مجدد صبر کنید. بعد تا چند روز در خنک‌ترین نقطه‌ی خانه‌تان قرار دهید، و نهایتاً رو به پنجره‌ی جنوبی که بیشترین نور ممکن را دارد قرار دهید. اضافه کردن کود طبیعی مایع نیز پیشنهاد می‌شود.

آویشن:
شما می‌توانید در داخل خانه آویشن را با برش نوک نرم ریشه آن و یا با حفر گیاه در گلدان درون باغچه بکارید. آویشن دوستدار آفتاب کامل است.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “آموزش کاشت سبزیجات در خانه

  1. امیر گفته:

    سلام
    آیا رزماری هایی که برای تزئین فضای سبز میفروشن با رزماری خوراکی فرق دارن؟یه دونه خریدم.
    اگه اونا رو بخوریم مشکلی پیش نمیاد؟

  2. M گفته:

    اینم یه مدل دیگه گوجه گلدانی پا کوتاهه
    تو دوتا گلدون متفاوت کاشتم
    یکیش همش جلو آفتاب بوده اون یکیش نه
    آیا رشد شون نرماله؟
    آیا کار خاصی برای میوه دادن باید انجام بدم؟
    اونی که بزرگتره گل داده و گلش خشک شده
    https://s18.picofile.com/file/8436454542/g22.jpg
    https://s19.picofile.com/file/8436454568/g33.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      هر دو گیاه رو در نور مستقیم نگهداری کنید وبا کودهای کامل تقویت کنید زمانی که به گل نشست ابیاری رو کاهش بدیدوکوددهی رو قطع کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این گیاه گوجه نیست، صبر کنید گل ومیوه بده اون وقت معلوم میشه چه نوع گیاهی هست در نور مستقیم نگهداری کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      افتاب سوختگی هست، موقعی که نور روی گیاهان هست ابیاری نکنید وروی برگهای گیاهان اب نریزید، قطرات اب مانند ذره بین عمل میکنند وباعث سوختگی برگهای گیاهان میشند عصر بعد از اینکه نور از روی گیاهان رفت ابپاشی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، رشد میکنند عجله نکنید، عمق گلدان زیاد هست یکی از دلایل کم رشد کردنشون همین هست، سعی کنید در محیطی که نور مستقیم داره نگهداری کنید.

  3. فرزاد گفته:

    سلام .برای کاشت بذر گوجه فرنگی گیلاسی .در داخل منزل.فاصله و عمق بذرها چقدر باشه؟؟اگر بذرها روی سطح خاک باشن و یک لایه پرلایت روشون بریزم بازم امکان جوانه زنی دارن؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، چون بعد از چند برگ شدن نهال گوجه فرنگی ها باید نشإ بشن فاصله بین یک الی دو سانت باشه کافی هست روی بذرها ۳الی۴ میلیمتر خاک یا پرلیت بریزید کافی هست جوانه میزنند ،بعد از کاشت در محیط گرم وپرنور نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.