آموزش تکثیر گل لیندا ، کدام بهتر است کاشت بذر یا قلمه زنی؟

آموزش تکثیر گل لیندا

آموزش تکثیر گل لیندا : تکثیر از طریق کاشت بذر و ریشه دار کردن تنه جوش صورت می‌گیرد.

 

گاهی روی ساقه و مخصوصاً در قسمت انتهایی ناحیه متورم گل گیاهچه های کوچکی سبز می‌شود که اصطلاحاً به آنها تنه جوش میگویند.بعد از مدتی که از رشدش بگذرد انتهای گیاهچه محل اتصال به پایه مادری متورم می‌شود.


ان هنگام می‌توانید گیاهچه را با کاتر تیز و ضد عفونی جدا کرده و انتهای قلمه را داخل هورمون ریشه زایی بزنید و بکارید در گلدانی جداگانه طوری که ۳۰% از گیاهچه داخل خاک باشد.گلدان را بگذارید مکان سایه با نور محیطی زیاد و دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. رطوبت خاک را با آبیاری برای گل تأمین کنید ولی در حد مرطوب کردن بستر غرقابی کردن باعث گندیدگی می‌شود.روی گلدان را با نایلون شفاف کاور کنید تا تأمین رطوبت کند.ولی ریشه دار کردن تنه جوش به سختی و تقریباً برای افراد مبتدی و در محیط منزل تقریباً غیر ممکن است.با سرزنی لیندا می‌توانید آن را چند شاخه کنید.

 

جدا کردن پاجوش‌های که از کنار گیاه مادری بیرون آمده یکی از روش‌های تکثیر لیندا است در واقع گاهی در یک گلدان دو یا چند گیاه به شکل متراکم در حال رشد هستند که می‌توان در زمان تعویض گلدان گیاه در فصل بهار نسبت به جداسازی آنان اقدام کرد.قبل از جداسازی پاجوش‌ها وسایل لازم از قبیل گلدان، سنگریزه برای زهکش و خاک مناسب را فراهم کنید یک تا دو سانت انتهای گلدان را سنگریزه بریزید، به منظور خروج آب اضافه حدود ۳۰% از فضای خالی گلدان را از مخلوط کاشت پر کنید سپس گیاه مادری را از گلدان بیرون آورده و تا حد امکان خاک اطراف ریشه گیاه را تمیز کنید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه‌ها می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید.گیاه را از قسمت در هم فرو رفته و متصل جدا کنید برای این کار می‌توانید از کاتر یا قیچی باغبانی کمک بگیرید.سپس هر گل را در گلدانی مستقل کاشته و فضای خالی را با خاک پر و بستر را آبیاری کنید.

 

هرس لیندا: گاهی بر بروی ساقه گیاه مادری جوانه‌هایی رشد می‌کند اگر چه در تکثیر این گیاه می‌توان از آنان استفاده کرد اما نگهداری آنها بر روی تنه مادری موجب چند تنه شدن گیاه خواهد شد بنابراین برای حفظ ظاهر گیاه می‌بایست این جوانه‌ها را از ساقه جدا کرد.

خزانه لیندا کشت شده از بذر
خزانه لیندا کشت شده از بذر

 

هرس لیندا
سر زنی گیاه لیندا به منظور چند شاخه شدن

 

پر کردن ریشه و زمان مناسب برای تعویض گلدان
پر کردن ریشه و زمان مناسب برای تعویض گلدان

 

لیندا چند شاخه
لیندا چند شاخه

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

126 دیدگاه برای “آموزش تکثیر گل لیندا ، کدام بهتر است کاشت بذر یا قلمه زنی؟

  1. مهسا گفته:

    سلام من سر لیندا رو قطع کردم و تقریبا فقط غده گیاه مونده ولی الان یکسال هست که هیچ جوانه ای نداده و به همون صورت هست مشکل از کجاست؟؟ ریشه ها هم سالمه و نپوسیده ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، باید مقداری از ساقه وگره برگ رو نگه میداشتید، عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. مریم گفته:

    سلام روزتون بخیر من یه گل لیندا دارم که دوتا پاجوش زده چجوری میتونم پاجوش هارو جدا کنم میشه قلمه کنم و داخل خاک بذارم یا اب ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر از داخل خاک رشد کردند وپیاز دارند میتونید با پیاز جدا کنید وجداگانه بکارید ولی اگر از تنه ی گیاه مادری رشد کردن ریشه دار نمیشند واز بین میرند.

  3. سودابه معصومی گفته:

    با سلام خدمت کارشناس عزیز
    واقعا ممنونم از بابت کمک به ارتقاع سطح نگهداری گل و گیاه و راهنمایی درمورد رفع مشکلات گیاهان
    لیندای بنده حدودا دو ماه است که قارچ سیاه دوده ای بر روی غده اش ایجاد شده, دو هفته یک بار ابیاری میکنم و در نور زیاد غیر مستقیم قرار دارد.لطفا میشه راهنمایی بفرمایید
    باتشکر فراوان

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      بسیار زیبا سبز بمونه براتون، هنوز جا برای رشد داره برگها کمی که بلند بشن به طرف پایین اویزون میشن وبه سقف نمیرسند. کار دیگه ای نمیشه کرد مگر اینکه سرزنی کنید از قسمت پایین مجدد جوانه میزنه ولی حیف میشه.

  4. Azi گفته:

    با سلام لیندا ۲۳,ساله و چون نزدیک سقف هست چطور میتونم کوتاهش کنم چون برگ دوباره باز کنه جا برای بلند شدن نداره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، از قسمت بالا میشه کات کرد از قسمت پایین مجدد جوانه میده ولی زیبایی قبل رو نخواهد داشت، اگر گلدانش بلند هست میتونید داخل گلدان کوتاهی انتقال بدید که عرض زیادی داشته باشه یا به محیطی مثل پاسیو که سقف بلندتری داره انتقال بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، مشکل خاصی اگر داره عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم اگرمشکلی نداره میتونید به همون صورت نگهداری کنید واگر نمیتونید خاک وگلدانش رو عوض کنید با کودهای پتاس بالا ماهی یک بار تقویت کنید.

  5. robinadadfar گفته:

    باسلام و خسته نباشید
    من یه لیندا دارم ک بخاطر پرآبی یا کم آبی ریشه هاش و از دست داده چجوری میتونم ریشه دارش کنم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه رو از خاک دربیارید وتمام قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه وگلدان زهکش مناسبی داشته باشه بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید ودر محیط ثابت که نور ملایم ودمای مناسبی داشته باشه نگهداری کنید مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه.

  6. ساران گفته:

    سلام
    لیندا من
    ساقه اش از بالا پیاز سیاه و شکننده شده.
    پیازش هم چروکیده شده
    راه نجات داره ،؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر نرم هم شده نه متاسفانه فکر نکنم بشه کاری کرد برای راهنمایی بهترعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید وشرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. پریسا سپهری گفته:

    سلام وقت بخیر
    یک گیاه لیندا دارم که پانزده سالی هست مهمان ماست و از همون اول چون نور منزل ما نامناسب بود در واقع سالن اصلا پنجره نداشت توی حیاط زیر سایبان بین درخت ها نگهداری کردم خیلی سالم و شاداب و بزرگ هست الان قصد جابجایی داریم توی همین ساختمان طبقه بالا می ریم که نور خیلی زیادی داره چطور جابجاش کنیم که اسیب نبینه
    من شیراز هستم البته اصلا افتاب به گیاه نخورده مستقیم ولی سرما و گرما بیرون بوده جابجا نشده توی باغچه هست گلدونش

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید انتقال بدید مشکلی بوجود نمیاد ولی ابتدا در محیط خنک وسایه نگهداری کنید بمرور زمان به محیط اصلی که نورش بیشتر هست انتقال بدید.

  8. زهرا گفته:

    سلام.وقت بخیر
    من لیندایی دارم که پنج ساله توی خونه نگهداری کردم و سالم و شاداب بود .این اواخر رشدش کم شد و برگهاش ریز شد.چند روز قبل حس کردم ساقه اش یک کم نرم شده.همه برگهای پایینی را کندم تا هوا بهش برسه و دیدم ساقه سیاه شده و این سیاهی داره گسترش پیدا میکنه.قارچ کش بزنم و بزارم تا بمونه یا لازمه که سز زنی انجام بدهم که گیاه از بین نره؟
    گیاه تا امروز سر زنی نشده و غده ریشه گیاه حدود ۲۵سانت قطر داره

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید تغییر رنگ داده بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. مانا گفته:

    با سلام
    مدت دو ساله که این لیندا مهمان ماست تا حالا رشد چندانی نکرده. یکبار خاکش تعویض شده و کود ۳ بیست و هیومیفول هم هر چند وقت بهش میدم. در فاصله یک متری پنجره جنوبیه. روی غده دوباره چروک شده.
    چکار بکنم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در ظاهر که سالم وشاداب هست ومشکلی نداره، ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید به ابیاری زیاد حساس هست گلدان باید زهکش داشته باشه واب اضافی براحتی خارج بشه ،گلدانش کوچک هست اواسط اسفند ماه میتونید گلدانش رو کمی بزرگتر کنید کلا رشد سریعی نداره و ارام رشد میکنه.

      • مانا گفته:

        ممنونم. دفعه قبل که گلدان را تعویض کردیم به علت چروکیدگی غده ریشه ها پوسیده بود. می ترسم وبارها اینطور شده باشه.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما، خاک این نوع گیاه باید متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، ابیاری رو هم هر زمان سطح خاک چند سانت خشک شد انجام بدید زهکش گلدان هم باید باز باشه وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه. پوسیدگی ریشه گیاه در اثر خاک نامناسب نبود زهکش مناسب ویا ابیاری بیش از اندازه بوجود میاد این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  10. محمد حسین گفته:

    سلام من یه گیاه لیندا بیست ساله دارم که یکسری تنه جوش روی اون هست چندتا از این تنه جوش ها قسمت انتهایی اون ها متورم شده بود که نشون دهنده آمادگی اون ها بود نزدیک به هفته پیش یعنی اواخر تابستان من اون ها از تنه جدا کرد داخل هورمون ریشه زا طبق دستور شرکت هورمون گذاشتم و توی خاک که شامل خاک کاکتوس ماسه بادی و مقداری ورمی کمپوست و مقدار کمی پرلیت هست قرار دادم میخواستم بدونم چند روز تا ریشه دهی طول میکشه و هفته ای یکبار آبیاری کفایت میکنه
    ممنون میشم توضیح بدید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این گیاه لیندا نیست، لینداها پیاز یا غده دارند، عکس کلی از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • محمد حسین گفته:

        چرا لینداست برگش رو کوتاه کردم تا نشکنه این یه تنه جوش که من از تنه جدا کردم تو هورمون ریشه زا گذاشتم و بعد کاشتم که محتویات خاک و سوالم رو تو پیام قبلی گذاشتم

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، اگر پیاز یا غده داره چند هفته بعد ریشه میزنه ولی اگر فقط ساقه باشه وپیازی نداشته باشه متاسفانه ریشه نمیزه واز بین میره لیندا ها با پیاز وغده ای که دارند تکثیر میشن یا با بذر ویا با تنه جوشهایی که روی سطح خاک گیاه مادری بوجود میان باقلمه امکانش وجود نداره احتمال داره که تا یک سال به همین صورت بمونه وخراب هم نشه ولی ریشه دار نمیشه.

          • محمد حسین گفته:

            ممنون از توضیحات کاملتون ولی انتهای این تنه جوش متورم بود وقتی روی گیاه بود یعنی پیاز روش تشکیل شده بود و من به خاطر اینکه انتهای اون متورم هست و پیاز تشکیل شده از ابتدای اون تورم یا پیاز برش زدم و اون رو توی هورمون ریشه زا و بعد کاشتم
            بازم ممنون بابت توضیحات

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. نیلوفر راشدی گفته:

    سلام وقت بخیر، من گل لیندامو ١ سال پیش خریدم اما بچم این گیاه و از تنش میگرفتًتکون میداد بعد از مدتی دیدم پیازچه گیاه چروک شده ابیاری رو کم کردم و زهکشی هم نگاه کردم که درست باشه، الان گیاه از قسمت که برگاش وصله به تنه جدا شده و از خاک هم در اومده ، الان کاری میتونم واسه این گیاه انجام بدم؟

    https://uupload.ir/files/3n1y_d2abc17e-7a21-4261-9b49-c136b4a93294.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قسمت بالایی که ریشه دار نمیشه باید دور بندازید ولی قسمت تنه رو اگر کامل پوسیده نشده باشه میشه ریشه دار کرد کلا بررسی کنید وقسمت پوسیده رو برش بزنیدتا به اوند سالم برسید اگر اوند سالم بود میتونید مجدد بکارید وریشه دارکنید.

  12. دیانا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من به تازگی گل لیندا رو خریدم، سوالاتی داشتم ممنون میشم پاسخ بدید
    ۱_ میشه توی گلدون بونسای که عمق کمی داره بکارمش؟
    ۲_ بهترین ترکیب خاک چیه؟
    ۳_اگه بخوام سر زنی بکنمش تا جوانه های زیاد و قشنگی داشته باشه بهتر از کجا انجام بشه؟ و چه زمانی؟ باتوجه به اینکه الان میخوام گلدون ش عوض کنم
    ۴_ چه ترکیب کودی مناسب لینداس؟
    https://uupload.ir/files/cvy1_screenshot_20210326-233427_whatsapp.jpg
    سپاسگذارم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گلدان بنسای مناسب لیندا نخواهد بود چون گیاه لیندا پیاز داره وریشه ها باید داخل خاک باشن مگر اینکه گلدان کمی عمیق باشه، برای لیندا میتونید از ترکیب خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید خاک لینداباید سبک ومتخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، بهتر هست ابتدا خاک وگلدان رو تعویض کنید وحدود یک الی دو ماه بعد سرزنی رو انجام بدید یا اول سرزنی کنید بعد ازاینکه شروع به رشد کرد خاک وگلدان رو تعویض کنید همزمان باهم شوک زیادی به گیاه وارد میشه وزمان میبره تا گیاه مجدد ادابته بشه. برای تقویت هم از کودهای مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید مثل npk3, 11,38

  13. افشین گفته:

    سلام
    یه گلدان لیندا دارم خواستم خاک شو عوض کنم از انتهای برگها شکست لطفا راهنمایی کتید چیکار کنم ؟

  14. نرگس گفته:

    سلام خسته نباشید من یکی از جونه هایی ک تنه لیندا زده بود رو بریدم داخل یه گلدون دیگه خاکش کردم خیلی درمورد گل و گل کاری بلد نیستم ینی خراب میشه ؟؟؟؟؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، معمولا لیندا رو پیاز میکارند اگر پیاز هم داشت رشد میکنه اگر نه بسختی ریشه دار میشه واحتمال از بین رفتنش زیاد هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.